Hoppa över navigering
  1. En justerare  och en ersättare behöver utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll. 

  2. Under denna punkt ger förvaltningschefen aktuell information från förvaltningen. 

    Bilagor

  3. Familjerådgivning är ett kommunalt ansvar enligt socialtjänstlagen sedan 1995. I Örebro län bedriver regionen familjerådgivning åt kommunerna enligt ett avtal som ingicks 1995 (reviderat 2009) och verksamheten är skatteväxlad.
    Då familjerådgivningen är ett kommunalt ansvar ska avgifter för verksamheten fastställas av kommunerna. Det framgår av avtalet och är juridiskt prövat. Avgiften har varit densamma sedan 1995 på 150 kr och nu föreslår regionen att avgiften höjs till 250 kr per samtal och att en avgift för uteblivet besök införs på 250 kr.

    Bilagor

  4. I tidigare framtagen vård- och omsorgsplan presenteras analyser på att en rad utmaningar som nämnd och förvaltning kommer möta i framtiden. Lekebergs kommun kommer ha en stark befolkningstillväxt och en målgrupp som framhävs är de äldre. En annan utmaning omfattar de målgrupper som står utanför arbetsmarknaden då kommunens kostnader för ekonomiskt bistånd väntas öka. Samtidigt som vård- och omsorgsbehovet ökar visar prognoserna att det kommer finnas minskat antal personer som kan utföra insatserna. Organisationen behöver förbereda sig på de förändringar som kommer men också att arbeta proaktivt inför fortlöpande utmaningar.

    Hösten 2019 fick förvaltningen i uppdrag av socialnämnd att ta fram handlingsplan för Framtidens socialnämnd. Syftet med handlingsplanen är att ha en strategisk riktning för socialnämnd och socialförvaltning i arbetet mot att möta framtidens välfärdsutmaningar. Målet med det strategiska arbetet är att medborgare som är eller kommer vara i behov av förvaltningens vård och omsorg ska få god och trygg vård, utökad livskvalitet samt bli stärkta i sin självständighet. Arbetet ska utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt verka förebyggande och främjande för att det ökande vård- och omsorgsbehovet ska minska. Förvaltningens organisation ska anpassas utifrån de insatser som är nödvändiga i arbetet. Utifrån ovanstående huvudmål är denna plans insatser inriktade mot följande områden: rehabiliterande arbetssätt, mot egen försörjning samt översyn av organisation. Sjutton åtgärder har arbetats fram knutna till de tre olika delområdena.

    Planen ska vara gällande mellan åren 2020-2023. Uppföljning av insatserna och åtgärderna sker en gång om året. Ny reviderad plan arbetas fram när denna plans giltighet har passerat.

    Bilagor

  5. I patientsäkerhetslagen (SFS 2010:659) tydliggörs vårdgivarens ansvar att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och att arbeta förebyggande för att förhindra att vårdskador uppstår. Med vårdskada avses lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som kunnat undvikas om adekvata åtgärder vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.
    En patientsäkerhetsberättelse ska upprättas senast 1 mars varje år; i den ska följande uppgifter framgå.

    1. Hur patientsäkerhetsarbetet har bedrivits under föregående kalenderår.
    2. Vilka åtgärder som vidtagits för att öka patientsäkerheten.
    3. Vilka resultat som uppnåtts under gångna året.

    Patientsäkerhetsberättelsen är upprättad av medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)

    Bilagor

  6. Utifrån presentation av prognosrapportering 1 2019 yrkades ett förslag att
    Socialnämnden ska få mer insyn i individ- och familjeomsorgens verksamhet. Socialnämnden vill få kännedom om antal aktualiseringar som inkommer till IFO samt hur många beslut som tas inom verksamheten. Ett nuläge med jämförelsetal från två år tillbaka ska presenteras vid varje nämndsammanträde.

    Den första bilden visar att antal delegationsbeslut som tagits under kvartal ett och två under år 2019 följer liknande kurva som 2018 års uppgifter. Däremot kan en se en ökning under tredje och fjärde kvartal under 2019.
    Sammantaget har antal delegationsbeslut ökat med ca 12 % (226 st fler) jämfört med 2018.

    I takt med att antal delegationsbeslut blir fler ökar även antal aktualiseringar av barnärenden. Den prognos som tidigare gjorts gällande antalet aktualiseringar under 2019 stämmer och visar på 411 st aktualiseringar, en ökning med ca 54 % (145 st fler) jämfört med 2018.

    Bilagor

  7. Socialnämnden har utfärdat riktlinjer för handläggning av ekonomiskt bistånd enligt socialtjänstlagen som är politiskt antagna och styrande för nämndens verksamhet. Riktlinjerna är utformade utifrån socialtjänstlagen och Socialstyrelsens publikationer Allmänna råd om ekonomiskt bistånd (SOFS 2013:1) samt Handbok för socialtjänsten - Ekonomiskt bistånd.

    Syftet med riktlinjerna är att skapa förutsättningar för rättssäkerhet och likabehandling för de sökande.

    Ekonomiskt bistånd ska fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som har tillfälliga försörjningssvårigheter. Endast den som inte själv kan tillgodose sina behov, eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt, har rätt till bistånd för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt. Socialtjänstens verksamhet ska bygga på frivillighet och samförstånd men det innebär inte att den ska vara kravlös. Den enskilde har i första hand ett eget ansvar för sitt liv. I det ingår att efter förmåga bidra till sin försörjning.

    Några av de viktigaste revideringarna i riktlinjerna är ett tillägg om högsta godtagbara kostnad för elförbrukning, justeringar i högsta godtagbara boendekostnad och tillägg av glappetersättning.

    Bilagor

  8. Enligt lagen ska Kommunen utöva den omedelbara tillsynen över handel med tobak och liknande produkter. Tillsynen omfattar bl.a. åldersgräns, marknadsföring och butikens egentillsyn. Kommunens tillsyn av rökfria miljöer behandlas inte i denna tillsynsplan.

    Kommunen ska bedriva tillsyn av nedanstående områden;
    1. Skyltning om åldergräns i butiken och att försäljning av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare inte lämnas ut till den som inte fyllt 18 år eller till den som ämnar langa vidare till den som inte fyllt 18 år. (5 kap.18§)
    2. Marknadsföring i och utanför butiken.(4 kap.)
    3. Märkning och förpackningar.(3 kap.)
    4. Butikens egenkontrollprogram för tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. (5 kap.6§, 5 kap.17§)
    Om det vid besöken upptäcks brister ska detta påpekas vid besöket och tillsynsprotokoll ska skickas till butiken med krav om åtgärd. Återbesök ska göras inom 3-4 veckor för att kontrollera att bristerna åtgärdas.
    Kvarstår bristerna vid återbesök ska ett tillsynsärende öppnas och utredning göras avseende eventuell åtgärd från kommunen.

    Bilagor

  9. Enligt alkohollagens 9 kap. 2§ skall kommunen utöva tillsyn över servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa drycker samt folköl(klass 2).
    Kommunen ska också utöva tillsyn över butiker som detaljhandlar med folköl.

    Under 2020 ska kommunen fortsatt lägga särskild vikt vid att minska berusningen hos restaurangbesökarna och därigenom minska alkoholrelaterat våld och skador i och omkring restaurangerna.

    Bilagor

  10. Meddelanden för kännedom.

    Bilagor

  11. Protokoll från senaste sammanträdet för socialnämndens samverkansgrupp läggs till nämnden för kännedom.

    Protokollet publiceras så snart det är justerat. 

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.