Möte 2024-02-07
-
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
-
2
Rättelse av skrivfel enligt 36 § FL
-
3
Rättelse av skrivfel enligt 36 § FL
-
4
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 5 kap 2 § SoF
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
-
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Socialförvaltningen omfattar alla förvaltningens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än de arbetsmiljöplaner som verksamheterna själva upprättar. Den innehåller även kommunövergripande arbetsmiljösatsningar.
Arbetsmiljöplaner på olika nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
I april 2023 gav socialnämnden i uppdrag till socialförvaltningen att ta fram riktlinjer för biståndshandläggning inom varje område. Riktlinjer avseende handläggning inom missbruk har inte funnits tidigare i kommunen men har nu arbetats fram. Utgångspunkten har varit att ta fram riktlinjen genom omvärldsbevakning och inspiration från andra kommuner.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområde för år 2023. Inget av nämndens fyra mål uppnås för 2023. Målet Serviceutbudet inom LSS och socialpsykiatri ska hålla hög kvalitet uppnås delvis medan övriga tre mål inte uppnås. Socialnämndens ekonomiska resultat för 2023 uppgår till - 10 858 tkr. Största underskotten finns inom äldreomsorgen följt av individ- och familjeomsorg och LSS.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån ANDTS-politiska programmet 2024–2026 har en handlingsplan tagit fram. Handlingsplanen kvarhåller, men utvecklar, tidigare aktiviteter med fokus på långsiktighet och vidmakthållande.
Målet med ANDTS-handlingsplanen är att genom föreslagna aktiviteter bidra till måluppfyllelse av det ANDTS-politiska programmet för Lekebergs kommun 2024–2026.
Handlingsplanen utgår från tre prioriteringar;
1. Bibehålla god organisatorisk struktur för externt och internt ANDTS-arbete.
2. Upprätta en fungerande lokal samverkan och samordning mellan ANDTS-förebyggande, trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete.
3. Öka kunskap om ANDTS hos förtroendevalda, chefer, medarbetare och invånare (med fokus på barn och unga).Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Patientsäkerhetsberättelsen från 2023 tar upp bland annat det ansvar som nämnden och andra funktioner har för patientsäkerhetsarbetet. Åtgärder och resultat, som är uppnått utifrån nämndens mål, internkontroll, egenkontroller samt resultat i kvalitetsregister beskrivs. Några områden har positiv utveckling men 2023 var ett år med stor omsättning på chefer och ledningsresurser vilket också har påverkat resultaten negativt.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
All personal i socialförvaltningen har skyldighet att registrera avvikelser som de upptäcker. Syftet är att hitta brister som vi behöver åtgärda. Rapporterna utreds företrädesvis av enhetschef, sjuksköterska och/eller arbetsterapeut. MAS läser alla avvikelser och bedömer allvarlighetsgraden. Rapporten lägger huvudvikten vid de avvikelserapporter som bedöms som mest allvarliga (klassificeras som betydande).
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet gäller slutrapport för projekt ”Nära vård – Hälsa tillsammans 2023”. Där styrgrupp innefattande förvaltningschef/socialchef, enhetschef för kultur och fritidenheten, verksamhetschef för vårdcentral, enhetschef för elevhälsa och rektor, enhetschef för hälso- och sjukvårdsorganisation samt projektägare, kommunchef tagit beslut om att godkänna slutrapport från projektledare.
Inför 2024 kommer omställningen till Nära vård som är en nationell reform förankras förvaltningsövergripande för Lekebergs kommun.
Projektledare /processledare och sydnäkes Folkhälsochef har fått i uppdrag från kommunchef att upprätta en Färdplan för kommunen för 2024. Med fokus på att stärka tvärsektoriellt arbete, ett stärkt folkhälsoarbete inkluderat omställningen Nära vård.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
13
Uppföljning av Lex Sarah Linden
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
I de fall vård i öppna former inte kan anses tillräckliga kan barn och unga samt vuxna erbjudas vård utanför det egna hemmet. Vården ska i första hand genomföras på frivilliga grunder men kan i vissa fall även ske med stöd av Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, alternativt då det gäller vuxna med stöd av Lag om vård av missbrukare i vissa fall, LVM.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
Kommunens möjligheter att ta ut avgifter regleras i 8 kap. SoL. Av bestämmelserna framgår att kommun inte får ta ut några avgifter för stöd- och hjälpinsatser som är av behandlingskaraktär. Undantag gäller dock för avgifter för uppehälle för vuxna som vistas på HVB, i ett stödboende eller i familjehem för vård och behandling (egenavgift). Regeringen meddelar föreskrifter om den högsta ersättning som får tas ut för varje dag vid sådana vistelser (se 6 kap. 1 § socialtjänstförordningen). Avgiften uppgår för närvarande till 80 kr per dag. Avgiftsbesluten kan överklagas till förvaltningsrätten. Av beslut om bistånd i form av placering av vuxna på ett HVB, i ett stödboende eller familjehem ska framgå vilken egenavgift som den enskilde ska betala. Om avgiften har eftergetts helt eller delvis ska det framgå av beslutet (se närmare i 8 kap. 1 § och 9 kap. 1 § SoL).
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Föräldrar är skyldiga att i skälig utsträckning bidra till kommunens kostnader när ett barn under 18 år får vård eller omvårdnad utanför det egna hemmet. Det framgår av 8 kap. 1 § socialtjänstlagen, SoL, och av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. När barnet fyller 18 år upphör ersättningsskyldigheten.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvarostatistik rapporteras återkommande inför varje nämnd. Det är viktigt att statistiken visas i jämförelse med samma period från föregående år, så det går att följa utvecklingen av densamma.
Det är av stor vikt att följa statistiken per månad så det snabbt går att se om det sker en markant ökning av sjukfrånvaron.
En hög sjukfrånvaro skapar stora kostnader och en strävan efter att jobba proaktivt och att sätta in insatser tidigt är en strävan som det arbetas efter.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
Priset delas ut till personer eller organisationer som särskilt bidragit till ett levande utbud av meningsfulla aktiviteter för seniorer i Lekebergs kommun.
Pristagarens insatser ska huvudsakligen ha skett ideellt och stipendiet är ett uttryck för uppmuntran och uppskattning av de insatserna. Prissumman är 10 000 kronor.
Allmänheten kan nominera en person eller en förening. Nominering ska ske skriftligt via brev eller mejl till kommunen. Priset delas ut en gång per år. Nomineringstiden sträcker sig från 1 januari – 31 december. Pristagare utses av socialnämnden i Lekebergs kommun.
Under 2023 så har inga nomineringar inkommit till kommunen.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll publiceras så snart de är justerade.
-
Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för perioden 2023-10-01 – 2023-12-31 (se bilagor).
-
Anmälningar för kännedom som inkommit för perioden 2023-12-07 - 2024-01-31.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2023-12-07 - 2024-01-31.
Bilagor
-
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
-
§ 8
Rättelse av skrivfel enligt 36 § FL
-
§ 9
Rättelse av skrivfel enligt 36 § FL
-
§ 10
Ansökan om överflyttning av vårdnad enligt 5 kap 2 § SoF
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
-
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Socialförvaltningen omfattar alla förvaltningens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än de arbetsmiljöplaner som verksamheterna själva upprättar. Den innehåller även kommunövergripande arbetsmiljösatsningar.
Arbetsmiljöplaner på olika nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
I april 2023 gav socialnämnden i uppdrag till socialförvaltningen att ta fram riktlinjer för biståndshandläggning inom varje område. Riktlinjer avseende handläggning inom missbruk har inte funnits tidigare i kommunen men har nu arbetats fram. Utgångspunkten har varit att ta fram riktlinjen genom omvärldsbevakning och inspiration från andra kommuner.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen har tillsammans med ekonomiavdelningen utformat en årsredovisning vad gäller verksamhet, måluppfyllelse och ekonomi för socialnämndens hela ansvarsområde för år 2023. Inget av nämndens fyra mål uppnås för 2023. Målet Serviceutbudet inom LSS och socialpsykiatri ska hålla hög kvalitet uppnås delvis medan övriga tre mål inte uppnås. Socialnämndens ekonomiska resultat för 2023 uppgår till - 10 858 tkr. Största underskotten finns inom äldreomsorgen följt av individ- och familjeomsorg och LSS.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån ANDTS-politiska programmet 2024–2026 har en handlingsplan tagit fram. Handlingsplanen kvarhåller, men utvecklar, tidigare aktiviteter med fokus på långsiktighet och vidmakthållande.
Målet med ANDTS-handlingsplanen är att genom föreslagna aktiviteter bidra till måluppfyllelse av det ANDTS-politiska programmet för Lekebergs kommun 2024–2026.
Handlingsplanen utgår från tre prioriteringar;
1. Bibehålla god organisatorisk struktur för externt och internt ANDTS-arbete.
2. Upprätta en fungerande lokal samverkan och samordning mellan ANDTS-förebyggande, trygghetsskapande och brottsförebyggande arbete.
3. Öka kunskap om ANDTS hos förtroendevalda, chefer, medarbetare och invånare (med fokus på barn och unga).Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Patientsäkerhetsberättelsen från 2023 tar upp bland annat det ansvar som nämnden och andra funktioner har för patientsäkerhetsarbetet. Åtgärder och resultat, som är uppnått utifrån nämndens mål, internkontroll, egenkontroller samt resultat i kvalitetsregister beskrivs. Några områden har positiv utveckling men 2023 var ett år med stor omsättning på chefer och ledningsresurser vilket också har påverkat resultaten negativt.
Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
868kb Ladda ner dokument
-
-
All personal i socialförvaltningen har skyldighet att registrera avvikelser som de upptäcker. Syftet är att hitta brister som vi behöver åtgärda. Rapporterna utreds företrädesvis av enhetschef, sjuksköterska och/eller arbetsterapeut. MAS läser alla avvikelser och bedömer allvarlighetsgraden. Rapporten lägger huvudvikten vid de avvikelserapporter som bedöms som mest allvarliga (klassificeras som betydande).
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet gäller slutrapport för projekt ”Nära vård – Hälsa tillsammans 2023”. Där styrgrupp innefattande förvaltningschef/socialchef, enhetschef för kultur och fritidenheten, verksamhetschef för vårdcentral, enhetschef för elevhälsa och rektor, enhetschef för hälso- och sjukvårdsorganisation samt projektägare, kommunchef tagit beslut om att godkänna slutrapport från projektledare.
Inför 2024 kommer omställningen till Nära vård som är en nationell reform förankras förvaltningsövergripande för Lekebergs kommun.
Projektledare /processledare och sydnäkes Folkhälsochef har fått i uppdrag från kommunchef att upprätta en Färdplan för kommunen för 2024. Med fokus på att stärka tvärsektoriellt arbete, ett stärkt folkhälsoarbete inkluderat omställningen Nära vård.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
672kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Vid Socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
I de fall vård i öppna former inte kan anses tillräckliga kan barn och unga samt vuxna erbjudas vård utanför det egna hemmet. Vården ska i första hand genomföras på frivilliga grunder men kan i vissa fall även ske med stöd av Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU, alternativt då det gäller vuxna med stöd av Lag om vård av missbrukare i vissa fall, LVM.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens möjligheter att ta ut avgifter regleras i 8 kap. SoL. Av bestämmelserna framgår att kommun inte får ta ut några avgifter för stöd- och hjälpinsatser som är av behandlingskaraktär. Undantag gäller dock för avgifter för uppehälle för vuxna som vistas på HVB, i ett stödboende eller i familjehem för vård och behandling (egenavgift). Regeringen meddelar föreskrifter om den högsta ersättning som får tas ut för varje dag vid sådana vistelser (se 6 kap. 1 § socialtjänstförordningen). Avgiften uppgår för närvarande till 80 kr per dag. Avgiftsbesluten kan överklagas till förvaltningsrätten. Av beslut om bistånd i form av placering av vuxna på ett HVB, i ett stödboende eller familjehem ska framgå vilken egenavgift som den enskilde ska betala. Om avgiften har eftergetts helt eller delvis ska det framgå av beslutet (se närmare i 8 kap. 1 § och 9 kap. 1 § SoL).
Bilagor
-
90kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Föräldrar är skyldiga att i skälig utsträckning bidra till kommunens kostnader när ett barn under 18 år får vård eller omvårdnad utanför det egna hemmet. Det framgår av 8 kap. 1 § socialtjänstlagen, SoL, och av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. När barnet fyller 18 år upphör ersättningsskyldigheten.
Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvarostatistik rapporteras återkommande inför varje nämnd. Det är viktigt att statistiken visas i jämförelse med samma period från föregående år, så det går att följa utvecklingen av densamma.
Det är av stor vikt att följa statistiken per månad så det snabbt går att se om det sker en markant ökning av sjukfrånvaron.
En hög sjukfrånvaro skapar stora kostnader och en strävan efter att jobba proaktivt och att sätta in insatser tidigt är en strävan som det arbetas efter.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Priset delas ut till personer eller organisationer som särskilt bidragit till ett levande utbud av meningsfulla aktiviteter för seniorer i Lekebergs kommun.
Pristagarens insatser ska huvudsakligen ha skett ideellt och stipendiet är ett uttryck för uppmuntran och uppskattning av de insatserna. Prissumman är 10 000 kronor.
Allmänheten kan nominera en person eller en förening. Nominering ska ske skriftligt via brev eller mejl till kommunen. Priset delas ut en gång per år. Nomineringstiden sträcker sig från 1 januari – 31 december. Pristagare utses av socialnämnden i Lekebergs kommun.
Under 2023 så har inga nomineringar inkommit till kommunen.Bilagor
-
88kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.
-
Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för perioden 2023-10-01 – 2023-12-31 (se bilagor).
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
323kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
35kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningar för kännedom som inkommit för perioden 2023-12-07 - 2024-01-31.
Bilagor
-
300kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2023-12-07 - 2024-01-31.
Bilagor