Möte 2023-02-08
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Lex Maria utredning är genomförd på Linden. Utredningen går inte vidare till IVO utan hanteras inom kommunen.
Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Priset delas ut till personer eller organisationer som särskilt bidragit till ett levande utbud av meningsfulla aktiviteter för seniorer i Lekebergs kommun.
Pristagarens insatser ska huvudsakligen ha skett ideellt och stipendiet är ett uttryck för uppmuntran och uppskattning av de insatserna. Prissumman är 10 000 kronor.
Allmänheten kan nominera en person eller en förening. Nominering ska ske skriftligt via brev eller mejl till kommunen. Priset delas ut en gång per år. Nomineringstiden sträcker sig från 1 januari – 31 december. Pristagare utses av socialnämnden i Lekebergs kommun.Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
50kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunala pensionärsrådet är organisatoriskt knutet till socialnämnden. Pensionärsförening som bedriver organiserad verksamhet inom kommunen samt väntjänsten i Lekeberg ska efter beslut i socialnämnden vara representerad i rådet.
Enligt reglementet för kommunala pensionärsrådet ska socialnämnden utse tre ledamöter och två ersättare till rådet samt ordförande i pensionärsrådet och pensionärsrådet utser en av pensionärsföreningarnas representanter till vice ordförande.Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunala tillgänglighetsrådet är ett remiss- och referensorgan för tillgänglighetsfrågor. Rådet ska verka för att deras frågor beaktas i nämnder och förvaltningar som exempelvis vid om- och nybyggnation samt vid förändringar i yttre och inre miljö. Rådet sammanträder fyra gånger per år.
Enligt reglementet för kommunala tillgänglighetsrådet ska socialnämnden utse en ledamot och en ersättare till kommunala tillgänglighetsrådet.Bilagor
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Socialförvaltningen omfattar alla förvaltningens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än de arbetsmiljöplaner som verksamheterna själva upprättar. Den innehåller även kommunövergripande arbetsmiljösatsningar.
Arbetsmiljöplaner på olika nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen.Bilagor
-
199kb Ladda ner dokument
-
-
Adjungerad klinisk adjunkt har i uppdrag att stödja studenter och handledare under studenternas verksamhetsförlagda utbildning (VFU). En formell roll som AKA (adjungerad klinisk adjunkt) har saknats i Lekebergs kommun, vilket inneburit att samordnare inte fått tillgång till viktig kunskap och information från universitetet. För att stärka kvaliteten i framför allt sjuksköterskestudenternas VFU och få till en mer stabil lösning bedöms en tjänst som AKA vara nödvändig. För att minska sårbarheten och säkerställa kompetens över tid har samverkanslösningar mellan sydnärkes kommuner sökts. Från Hallsbergs kommun finns intresse av samverkan om AKA. Avtalssamverkan i detta fall innebär att Lekebergs kommun ansvarar för anställningen av en AKA på 25% av heltid varav 15% av heltid avser utövning för Hallsbergs kommun. Samverkan regleras i en samverkansöverenskommelse mellan kommunerna. Ersättning enligt självkostnadsprincipen utgår.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen.
Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd.
Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.Bilagor
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
1 september 2014 infördes LOV eller Lagen om valfrihet i Hemtjänsten och ersättningsnivå för utförd timma beslutades enligt Dnr: VON 14-61 § 47. Ersättningsnivån ska årligen justeras om kommunens kostnader förändras. Ersättningsnivån 2023 har korrigerats för löner, personalomkostnader, bilkostnader lokaler samt ledningskostnader.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
I socialnämndens årsredovisning redovisas måluppfyllelse för de mål och indikatorer nämnd och förvaltning arbetat mot under 2022. Redovisningen innehåller också verksamhetsberättelser samt ekonomiskt utfall för det gångna året. 1 av 4 nämndmål blir uppfyllda, 3 av 4 nämndmål är delvis uppfyllda. 2 av 9 indikatorer som faller under kommunfullmäktiges mål når upp till målvärde, 3 av 9 indikatorer når delvis upp till målvärdet, 4 av 9 indikatorer når inte upp till uppsatt målvärde. Socialnämndens resultat för 2022 uppgår till - 9 930 tkr. Underskott finns främst inom personalkostnader, placeringar IFO och personlig assistans LSS. Verksamheten har under året fått flertalet statsbidrag både riktade och generella. Nämndens investeringsbudget för 2022 uppgick till 3 302 tkr, 814 tkr av dessa har förbrukats och därmed återstår 2 488 tkr.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
I 2023 års MER-plan presenteras fyra prioriterade områden med sju mål från kommunfullmäktige och fyra nämndmål, med 27 tillhörande indikatorer.
Socialnämndens budgetram har av kommunfullmäktige fastställts till 184 548 tkr (netto). Det är en ökning med 4 662 tkr eller 3 % från 2022.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglementet för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en kontrollplan för varje budgetår. Den interna kontrollplanen presenterar risker, kontrollmoment, metod, ansvarig funktion och frekvens av uppföljningarna som inryms i granskningen. Riskerna bedöms utifrån dess sannolikt att det inträffar och vad konsekvenserna blir om de inträffar. Detta presenteras i en riskbedömningsmatris.
I intern kontrollplan 2023 finns följande risker:
Administration: ”Att biståndsbeslut inte omprövas i tid”, ”Att journal enligt SoL inte förs enligt författningskrav”, ”Att journal enligt LSS inte förs enligt författningskrav”, ”Att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav”.
Ekonomi: ”Att betalning av fakturor försenas”
Personal: ”Att verksamheterna inte arbetar aktivt med bemanningskravet”
Verksamhetsspecifik: ”Att klagomål, synpunkter och förbättringsförslag inte tas emot, utreds eller åtgärdas enligt framtagen rutin”, ”Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsskåp”, ”Att det inte genomförs fullständig registrering inom kvalitetsregister BPSD”.
Samtliga risker följs upp två gånger per år, per sista mars och per sista september.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2022 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har samtliga tio risker följts upp och analyserats.
Riskerna "Att journal enligt SoL inte förs enligt författningskrav", "Att det föreligger hög korttidsfrånvaro avseende sjukfrånvaro i förvaltningen" samt "Att verksamheterna inte håller sin budgetram" har fått resultatet större avvikelser.
Riskerna "Att biståndsbeslut inte omprövas i tid", "Att journal enligt LSS inte förs enligt författningskrav", "Att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav", "Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsförråd och läkemedelsskåp" och "Att klagomål, synpunkter och förbättringsförslag inte tas emot, utreds eller åtgärdas enligt framtagen rutin" har fått resultatet mindre avvikelser.
Riskerna "Att förbättrade åtgärder inte införs samt inte får avsedd effekt avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen" samt "Att det inte genomförs fullständiga registreringar inom kvalitetsregister Senior Alert för vårdprevention" har fått resultatet inga avvikelser.
Åtgärder presenteras i kontrollrapporten.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
17
Anmälan av delegationsbeslut (SoL, LSS, IFO) för perioden 2022-12-01 - 2022-12-31 samt FB 2018-01-01 - 2022-12-31
-
Redovisningen omfattar delegationsbeslut för perioden 2022-12-06 - 2023-02-01.
Bilagor
-
Anmälningar för kännedom som inkommit under perioden 2022-12-06 - 2023-02-01.
-
20
Protokoll - Socialnämndens samverkansgrupp