Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.

  2.   2

    Godkännande av dagordning

  3. Riktlinjer bör revideras årligen för att innehållet ska vara aktuellt och överensstämma med förändringar i verksamhet och lagstiftning. Den aktuella riktlinjen har reviderats inför verksamhetsår 2025. Riktlinjen antogs av socialnämnden den 15 november 2023.

    Under det gångna året har behov uppmärksammats av att förtydliga vissa avsnitt samt att anpassa riktlinjen till förändringar i lagstiftning och praxis. I samband med uppföljning inom verksamheten har även synpunkter från handläggare och enhetschefer i utförarverksamheterna beaktats.

    Mot bakgrund av att den nya socialtjänstlagen (2025:400) trädde i kraft den 1 juli 2025 har det varit nödvändigt att revidera riktlinjen. Syftet med översynen har varit att förtydliga tillämpningen, uppdatera innehållet i enlighet med gällande lagstiftning och stärka rättssäkerheten i handläggningen.

    Bilagor

  4. Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport över det ekonomiska utfallet samt en del olika verksamhetsspecifika nyckeltal. Syftet är att ge socialnämnden en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom socialnämnden samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen. 

    Nyckeltalen i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för socialnämnden att följa viktiga nyckeltal.

    I oktober utgår det ekonomiska utfallet i månadsrapporten till förmån för prognosrapport 3.

    Rapporten läggs på bordet på socialnämndens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

    Bilagor

  5. AMI genomför årligen rekryteringen av kommunens feriejobb för ungdomar som har fyllt 16år före den 1 juli, men inte fyllt 18år före samma datum. Årligen rapporteras också utfallet av feriejobben till ansvarig nämnd. Arbetet rapporteras för kännedom och som underlag för eventuella utvecklingsmöjligheter för kommande år.

    Under ferien 2025 ansökte totalt 104 ungdomar om feriejobb. 85 ungdomar kunde utifrån budget ha erbjudits jobb men endast 73 platser anmäldes in från verksamheterna i kommunen. Feriejobben kan ses som ett verktyg för nå målen i kommunens program för kompetensförsörjning. Befolkningsutvecklingen i kommunen för ungdomar i aktuell målgrupp kommande år ökar samtidigt som lågkonjunkturen i landet håller i sig. Feriejobben kan ses som en proaktiv insats för att ge ungdomar bättre konkurrenskraft i framtida arbetsliv. Rekryteringsprocessen för feriejobben är omfattande och tidspressad med flera kritiska moment sett till resurserna som finns att tillgå på AMI och det finns utvecklingspotential gällande att få rekryteringsprocessen att flyta smidigare.

    Bilagor

  6. Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.

  7. Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.

    Bilagor

  8. Prognosrapport 3 är den sista prognosen som tas fram för 2025 och den avser en uppföljning av politiskt fattade beslut samt en ekonomisk prognos. Socialnämnden har en prognos enligt budget för 2026 vilket är en förbättring från delårsrapporten som visade ett resultat på minus 900 tkr för 2025. Flera av de åtgärder som vidtagits för att få en budget i balans har gett effekt och nämnden uppvisar ett nämnvärt bättre resultat i år.

    Bilagor

  9. Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.

  10. I och med att Lenita Birath (M) avsagt sig uppdraget som ersättare i socialnämndens arbetsutskott så ska socialnämnden nu utse en ny ersättare till arbetsutskottet.

  11. Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.

    Bilagor

  12. Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för oktober 2025.

    Bilagor

  13. Anmälningar för kännedom 2025-10-02 - 2025-10-29.

  14.   15

    Övrigt

  15. Mot bakgrund av ett flerårigt högt sjukfrånvarotal, vilket dessutom är stigande, låg
    svarsfrekvens på enkäten om schemaläggning samt identifierade förbättringsområden
    som kommunikation, planering och bemanning ser vi många orsaker till dålig
    arbetsmiljö.


    En bra arbetsplats har hittat balansen där medarbetarna har en hanterbar kravnivå, där
    det finns goda möjligheter att påverka sin arbetssituation och där det finns ett bra stöd i
    organisationen.


    Socialdemokraterna uppdrar åt förvaltningen att genomföra en samlad genomlysning av
    den höga sjukfrånvaron inom hemtjänsten. Genomlysningen ska innehålla en analys av
    orsakerna, en omvärldsbevakning med jämförelser mot andra kommuner samt förslag
    på åtgärder för att minska frånvaron och stärka arbetsmiljön.

  1. Mot bakgrund av ett flerårigt högt sjukfrånvarotal, vilket dessutom är stigande, låg
    svarsfrekvens på enkäten om schemaläggning samt identifierade förbättringsområden
    som kommunikation, planering och bemanning ser vi många orsaker till dålig
    arbetsmiljö.


    En bra arbetsplats har hittat balansen där medarbetarna har en hanterbar kravnivå, där
    det finns goda möjligheter att påverka sin arbetssituation och där det finns ett bra stöd i
    organisationen.


    Socialdemokraterna uppdrar åt förvaltningen att genomföra en samlad genomlysning av
    den höga sjukfrånvaron inom hemtjänsten. Genomlysningen ska innehålla en analys av
    orsakerna, en omvärldsbevakning med jämförelser mot andra kommuner samt förslag
    på åtgärder för att minska frånvaron och stärka arbetsmiljön.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.