Hoppa över navigering
  1. En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.

  2.   2

    Godkännande av dagordning

  3. Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.

  4. Enligt kommunfullmäktiges beslut § 85, 2003-09-11 får socialnämnden årligen justera avgifterna för måltider och så kallade á priser i hemtjänst med hänsyn till förändringar i kommunens självkostnad.

    I förslaget för 2026 har måltider räknats upp för att täcka kommunens kostnadsökningar och för att motsvara självkostnad förutom måltider på SÄBO som subventioneras ca 300 kr per månad och plats.

    Mattjänst 2026 är uppräknad med förändringen i kommunens självkostnadspris.

    Avgifter för hemtjänst och kommunal hälso- och sjukvård räknas upp med en uppskattad nivå på löneökning 2026 för det området.

    Avgiften för trygghetslarm är uppräknad med förändringen i kommunens självkostnadspris.

    Avgiften för demensdagvård och rehab räknas upp med samma uppräkning som hemtjänst.

    Inom LSS har måltidsavgifter justerats utifrån självkostnad.

    Resor räknas upp med motsvarande höjning hos Länstrafiken.

    Bilagor

  5. I 2026 års MER-plan presenteras fyra prioriterade områden med fyra mål från kommunfullmäktige och sex nämndmål, med 26 tillhörande indikatorer. I MER-planen för 2026 har det tillkommit sju nya indikatorer och fem indikatorer har tagits bort. Socialnämndens budgetram för 2026 har av kommunfullmäktige fastställts till 209 506 tkr. Inom ram har omfördelningar om drygt 7 100 tkr gjorts.

    Bilagor

  6. Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2026. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till tre gånger per år.

    Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.

    Riskerna som ska kontrolleras under 2026 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplan för socialnämnden 2026 15 risker inom områdena administration, ekonomi och verksamhetsspecifik.

    Bilagor

  7. Riktlinjer bör revideras årligen för att innehållet ska hållas uppdaterat med verksamhets- och lagförändringar. Aktuell riktlinje har reviderats för verksamhetsår 2025 och framåt och föreslås börja gälla den 10 december 2025 utifrån anpassningar till den nya socialtjänstlagen (2025:400).

    Bilagor

  8. Riktlinjer bör revideras årligen för att innehållet ska hållas uppdaterad med verksamhets- och lagförändringar. Aktuell riktlinje har reviderats för verksamhetsår 2025. Tidigare riktlinje ”handläggning av ärenden som rör barn- unga och familjer” har omarbetats i sin helhet och föreslås ersättas med denna riktlinje, ”riktlinje för handläggning och utredning av barn- och unga enligt socialtjänstlagen”.

    Bilagor

  9. Socialförvaltningen har upprättat en månadsrapport över det ekonomiska utfallet samt en del olika verksamhetsspecifika nyckeltal. Rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för socialnämnden att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på socialnämndens sammanträde för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

    Förslag till beslut är att socialnämnden godkänner månadsrapport för november.

    Bilagor

  10. Prognoser visar att den äldre befolkningen kommer att öka, samtidigt som den arbetsföra befolkningen inte ökar i samma takt. Kommuner och regioner står redan inför stora utmaningar gällande sin kompetensförsörjning, precis som många andra arbetsgivare. Vikten av att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetenser blir avgörande för Lekebergs kommun när våra verksamheter förändras och utvecklas. En strategi för kompetensförsörjning och upprättande av en kompetensförsörjningsplan, syftar till att ge en samlad bild över kompetensförsörjningsbehovet och ska underlätta för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, över tid. Det syftar också till att kommunen kan vara resurseffektiv och öka möjligheterna till kommungemensamma insatser. Aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen syftar till att främja kommunens möjlighet att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla och behålla rätt antal kompetenser.

    Bilagor

  11. Sammanställning av pågående arbete med omställning till nära vård i Lekebergs kommun

    Under 2025 fortsätter Sverige att driva omställningen till god och nära vård, vilket innebär ett mer patientcentrerat arbetssätt där resurser flyttas till primärvården och samarbetet mellan regioner och kommuner stärks för ett bättre vårdflöde. Inom området har man fokuserat på att förstärka kompetensförsörjningen, bland annat genom nationella överenskommelser, och att förankra insatser som det nationella hälsoprogrammet för barn och unga.

    Utvecklingen av Nära vård fortskrider även lokalt i Lekebergs kommun. Under 2025 har stort fokus legat på att påbörja implementering av ny överenskommelse för hälso- och sjukvård i hemmet som började gälla 1 januari. Utvecklingen går framåt och det finns flera exempel på hur samverkan mellan kommunen och Capio börjat ge effekter i den kliniska vardagen och flera projekt har påbörjats.

    Bilagor

  12. Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.

  13. Ny delegeringsförordning HSLF-FS 2025–6 träder i kraft 1 januari 2026. Det handlar om ändringar i föreskrifterna och allmänna råden i HSLF-FS 2017:37 om ordination och hantering av läkemedel i hälso-sjukvården.

    Den nya delegeringsförordningen innebär:

    1. Tydligare Ansvarsfördelning-den som delegerar ska kunna visa hur kompetensen har bedömts.
    2. Krav på skriftlig dokumentation-Delegeringen ska vara skriftlig, daterad, tidsbegränsad max 1 år och undertecknad av båda parter.
    3. Systematisk uppföljning-Verksamheten måste ha rutiner för hur delegeringar följs upp. Inte bara en gång /år, utan löpande. Särskilt om avvikelser inträffar.
    4. Kompetensutveckling-Personal som får delegering måste få fortlöpande stöd och utbildning
    5. Patientsäkerhetsfokus-Alla beslut om delegering ska utgå från riskbedömning: Vad kan gå fel? Vad kan det få för konsekvenser och hur kan det förebyggas.
    6. Tydligare koppling till ledningssystemet-vilket är en del i det systematiska kvalitetsarbetet.
    7. Samsyn mellan yrkesgrupper-Sjuksköterskor och baspersonal ska ha en gemensam förståelse för vad som ingår i en delegering och vilket ansvar som föreligger den enskilde arbetstagaren.

    Förvaltningen har sammanställt dessa förändringar och redovisar för socialnämnden vad detta kommer innebära för kommunen verksamheter.

    Bilagor

  14. Vid socialnämndens sammanträde 18 december 2019 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen i uppdrag att ”arbeta vidare med de angivna prioriterade åtgärderna”. Ärendet i fråga var en återrapportering av en översyn av individ- och familjeomsorgen (IFO) som redovisades på det sammanträdet.

    Då uppdraget saknar deadline eller tydliga direktiv så föreslår förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  15. Vid socialnämndens sammanträde 26 april 2023 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen i uppdrag att ”ta fram en konsekvensanalys gällande brukare och personal”. Ärendet i fråga var en analys av underskott och åtgärder för budget i balans som redovisades på det sammanträdet.

    Då uppdraget saknar deadline eller tydliga direktiv så föreslår förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  16. Vid socialnämndens sammanträde 4 oktober 2023 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen flera uppdrag kopplat till installation av trygghetslarm, borttappad larmknapp och riktlinjer kring egenavgifter och föräldraavgifter och . Ärendet i fråga var en utredning av avgifter inom socialnämnden som redovisades på det sammanträdet.

    Delar av dessa uppdrag är redan avslutade i och med beslut om installationsavgifter 2024-10-09 §126 samt beslut om egenavgifter för vuxna 2024-02-07 §24. Övriga uppdrag i beslutet saknar deadline eller tydliga direktiv varav förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  17. Vid socialnämndens sammanträde 8 november 2023 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen i uppdrag att ”redovisa en löpande återrapportering angående
    antalet ej verkställda beslut och aktuell kö till öppenvården vid varje kommande
    nämndsammanträde tills dess att antalet har minskat”. Ärendet i fråga var en rapportering av ej verkställda beslut.

    Då uppdraget saknar deadline eller tydliga direktiv så föreslår förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  18. Vid socialnämndens sammanträde 8 november 2023 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen i uppdrag att ”utreda kunskapsbehov på respektive enhet
    angående dokumentation i journal.”. Ärendet i fråga var en redovisning av intern kontrollrapport.

    Då uppdraget saknar deadline eller tydliga direktiv så föreslår förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  19. Vid socialnämndens sammanträde 20 mars 2024 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen i uppdrag att ” genomföra nivåkartläggning samt verka
    för att riktad språkutbildning genomförs”. Ärendet i fråga var en redovisning av åtgärder som socialnämnden planerade att genomföra för språkutbildning inom förvaltningens verksamheter.

    Då uppdraget saknar deadline eller tydliga direktiv om återrapportering så föreslår förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  20. Vid socialnämndens sammanträde 9 oktober 2024 så beslutade nämnden att tilldela förvaltningen i uppdrag att ”fortsätta att arbeta aktivt för att minska sjukfrånvaron”. Ärendet i fråga var en uppföljning av sjukfrånvaron inom socialförvaltningen.

    Då uppdraget saknar deadline eller tydliga direktiv om återrapportering så föreslår förvaltningen att nämnden avslutar uppdraget.

    Bilagor

  21. Harriet Östgren (M) lämnade in ett ledamotsinitiativ 26 november 2025.

    Vid nyrekrytering av medarbetare i Hemtjänst, Äldreomsorg, LSS och IFO  är det viktigt att anställningen föregås av registeruppdrag från Polisen. Detta för att bidra till att säkerställa att den sökande inte har några belastningar som kan påverka arbetsuppgifterna eller förtroendet gentemot brukare och klienter. Den som söker en anställning i ovannämnda verksamheter rekvirerar själv ett utdrag från Polisen. Utdraget ska vara aktuellt och eventuella avvikelser ska beaktas inför en anställning.

    Bilagor

  22. Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.

    Bilagor

  23. Anmälningar för kännedom 2025-10-30 - 2025-12-03.

  24.   28

    Övrigt

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.