Möte 2024-10-09
-
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
-
2
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen fram till sista september. Det ekonomiska utfallet är en avvikelse mot budget på minus 4 712 tkr. Högre personalkostnader än budget inom hemtjänst, HSL och LSS. Köp av externa placeringar inom missbruksvård, konsulentstödda familjehem samt assistans och boende LSS drar över budgeten. Kostnader för inhyrda socionomer och ett högre utfall på ekonomiskt bistånd är också anledningar till underskottet.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämndens arbetsutskott har gett socialförvaltningen i uppdrag att utreda avgifter för trygghetslarm. Förvaltningen har tagit fram ett förslag att installationsavgiften för trygghetslarm lyfts ur maxtaxan. Samt att en avgift för larmknapp eller larmenhet som tappas bort eller går sönder tas ut på 714 kr. Avgifterna ska gälla från och med 1 februari 2025.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande socialtjänstlag är över 40 år gammal. Idag är behoven och utmaningarna annorlunda och socialtjänsten behöver därför kunna arbeta på andra sätt och en ny lag behövs för att kunna möta förändringarna.
Nya socialtjänstlagen planeras träda i kraft 1 juli 2025 och socialförvaltningen i Lekebergs kommun behöver gå in i ett omställningsarbete för att leva upp till nya lagens förändrade krav. Några av de förändringar som föreslås i nya lagen handlar bland annat om att socialtjänsten ska arbeta förebyggande, vara lätt tillgänglig och kunskapsbaserad. Socialtjänsten behöver kunna nå människor tidigt, innan problemen växt sig stora och vi behöver veta att de insatser som ges har effekt.
Omställningen kommer innebära förändringar i exempelvis riktlinjer, rutiner, arbetssätt, samverkansformer osv. Statliga medel är utlovade för omställningen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kommer stödja kommunerna i omställningsarbetet. En utvecklingsledare är anställd för att leda omställningen som kommer bedrivas i projektform.Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Helgtjänstgöring har blivit allt vanligare runt om i landet, inte minst efter den 1 oktober 2023 då skärpa regler om dygns och veckovila verkställdes. Helgtjänstgöring utgår ifrån att medarbetare erbjuds heltidslön, men arbetar med en arbetstidsförkortning som kan variera men vanligtvis handlar om arbete 26–30 timmar i veckan. Lekebergs kommun och fackförbundet kommunal har sedan tidigare genom dialog och samverkan kommit överens om att pröva konceptet helgtjänstgöring, där strävan är att det ska lösa utmaningar som idag finns i våra verksamheter. Under våren 2024 har hemtjänsten testat konceptet helgtjänstgöring, där två medarbetare getts möjlighet att jobba ständig helg. Då intresset ökat och även blivit alternativ för andra verksamheter så breddas nu konceptet.
Bilagor
-
345kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare har socialnämnden haft en dokumenthanteringsplan som redovisat hur förvaltningen hanterar sina olika dokument.
Med anledning av den idag större digitala hanteringen av uppgifter och för att förtydliga ett ärendes gång finns det anledning att mer genomgripande förändra förvaltningens informationshanteringsplan. En av dessa förändringar är en processorienterad arkivredovisning. Uppgifter och handlingar ska redovisas i det sammanhang där de förekommer, nämligen i en bestämd process. Den andra förändringen är anpassningen till kommande e-arkiv och rör möjligheten att kategorisera och hitta handlingar, klassificering.
Det som redovisas i informationshanteringsplan är därför de olika uppgifter/information som ingår i en process. För att göra uppgifterna begripliga redovisas de i ett sammanhang och beskrivs ibland som dokument.Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen.
Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd.
Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.
Bilagor
-
714kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för perioden 2024-05-01 – 2024-09-30.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av delegeringsbeslut 2024-08-28 - 2024-10-02.
Bilagor
-
12kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningar för kännedom perioden 2024-08-28 - 2024-10-02.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
18
Övrigt
-
En justerare ska utses att tillsammans med ordförande justera mötets protokoll.
-
§ 122
Beslut om umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU
-
Vid socialnämndens sammanträde den 26 april 2023, lämnades tilläggsyrkanden till Individ-och familjeomsorgen, IFO.
Beslut fattades att redovisning av månadsstatistik skall göras återkommande då nämnden sammanträder.Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschefen delar information om aktuellt inom socialförvaltningen.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Ekonomiavdelningen har upprättat en månadsrapport över den ekonomiska redovisningen fram till sista september. Det ekonomiska utfallet är en avvikelse mot budget på minus 4 712 tkr. Högre personalkostnader än budget inom hemtjänst, HSL och LSS. Köp av externa placeringar inom missbruksvård, konsulentstödda familjehem samt assistans och boende LSS drar över budgeten. Kostnader för inhyrda socionomer och ett högre utfall på ekonomiskt bistånd är också anledningar till underskottet.
Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämndens arbetsutskott har gett socialförvaltningen i uppdrag att utreda avgifter för trygghetslarm. Förvaltningen har tagit fram ett förslag att installationsavgiften för trygghetslarm lyfts ur maxtaxan. Samt att en avgift för larmknapp eller larmenhet som tappas bort eller går sönder tas ut på 714 kr. Avgifterna ska gälla från och med 1 februari 2025.
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande socialtjänstlag är över 40 år gammal. Idag är behoven och utmaningarna annorlunda och socialtjänsten behöver därför kunna arbeta på andra sätt och en ny lag behövs för att kunna möta förändringarna.
Nya socialtjänstlagen planeras träda i kraft 1 juli 2025 och socialförvaltningen i Lekebergs kommun behöver gå in i ett omställningsarbete för att leva upp till nya lagens förändrade krav. Några av de förändringar som föreslås i nya lagen handlar bland annat om att socialtjänsten ska arbeta förebyggande, vara lätt tillgänglig och kunskapsbaserad. Socialtjänsten behöver kunna nå människor tidigt, innan problemen växt sig stora och vi behöver veta att de insatser som ges har effekt.
Omställningen kommer innebära förändringar i exempelvis riktlinjer, rutiner, arbetssätt, samverkansformer osv. Statliga medel är utlovade för omställningen och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) kommer stödja kommunerna i omställningsarbetet. En utvecklingsledare är anställd för att leda omställningen som kommer bedrivas i projektform.Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden får information från förvaltningen om aktuella Lex Sarah/Lex Maria-ärenden.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Helgtjänstgöring har blivit allt vanligare runt om i landet, inte minst efter den 1 oktober 2023 då skärpa regler om dygns och veckovila verkställdes. Helgtjänstgöring utgår ifrån att medarbetare erbjuds heltidslön, men arbetar med en arbetstidsförkortning som kan variera men vanligtvis handlar om arbete 26–30 timmar i veckan. Lekebergs kommun och fackförbundet kommunal har sedan tidigare genom dialog och samverkan kommit överens om att pröva konceptet helgtjänstgöring, där strävan är att det ska lösa utmaningar som idag finns i våra verksamheter. Under våren 2024 har hemtjänsten testat konceptet helgtjänstgöring, där två medarbetare getts möjlighet att jobba ständig helg. Då intresset ökat och även blivit alternativ för andra verksamheter så breddas nu konceptet.
Bilagor
-
345kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
Varje verksamhet inom socialförvaltningen kommer under 2024 att komma till nämnden för att redovisa verksamhetens arbete utifrån mål, budget och resultat.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Tidigare har socialnämnden haft en dokumenthanteringsplan som redovisat hur förvaltningen hanterar sina olika dokument.
Med anledning av den idag större digitala hanteringen av uppgifter och för att förtydliga ett ärendes gång finns det anledning att mer genomgripande förändra förvaltningens informationshanteringsplan. En av dessa förändringar är en processorienterad arkivredovisning. Uppgifter och handlingar ska redovisas i det sammanhang där de förekommer, nämligen i en bestämd process. Den andra förändringen är anpassningen till kommande e-arkiv och rör möjligheten att kategorisera och hitta handlingar, klassificering.
Det som redovisas i informationshanteringsplan är därför de olika uppgifter/information som ingår i en process. För att göra uppgifterna begripliga redovisas de i ett sammanhang och beskrivs ibland som dokument.Bilagor
-
70kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Sjukfrånvarostatistiken redovisas för att nämnden ska få en bild över hur sjukfrånvaron ser ut inom förvaltningen.
Sjukfrånvarostatistik redovisad i procent av arbetad tid redovisas på varje nämnd.
Statistik som visar hur sjukfrånvaron ser ut i antal dagar redovisas också. Sjukfrånvaron som visar intervallerna redovisas månadsvis.Bilagor
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av de senaste protokollen från socialnämndens samverkansgrupp.
Bilagor
-
714kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av delegerade beslut SoL, LSS, IFO för perioden 2024-05-01 – 2024-09-30.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av delegeringsbeslut 2024-08-28 - 2024-10-02.
Bilagor
-
12kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälningar för kännedom perioden 2024-08-28 - 2024-10-02.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
§ 138
Övrigt