Möte 2022-02-09
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) nationella brukarundersökningar inom socialtjänsten är årliga undersökningar som genomförs för flera olika målgrupper och verksamheter inom individ- och familjeomsorg och funktionshinderområdet samt till placerade barn och unga. Undersökningen har hanterats av analysföretaget Enkätfabriken på uppdrag av deltagande kommuner och privata aktörer. Att delta i undersökningen är frivilligt.
-
En oberoende person har erbjudit brukare att stötta vid genomförande av enkät på serviceboende och gruppboende.
Deltagare som har daglig verksamhet men som ej bor i bostad med särskild service har fått enkäten hemsänd till sig.
-
Socialförvaltningen beslutar att arbetssökande inom vård- och omsorg, funktionsstöd och socialpsykiatrin ska uppvisa giltigt covidbevis utfärdat av E-hälsomyndigheten innan anställningsavtal upprättas.
Förslaget grundas mot bakgrund av de restriktioner och rekommendationer som finns för personer över 70 år samt för övriga riskgrupper.
För redan anställda gäller fortsatt användning av skyddsutrustning och följer reglerna kring provtagning och smittspårning. -
Måluppfyllelse:
Två av tre indikatorer som faller under nämndmålet "Hemtjänsttagaren och boende på SÄBO ska uppleva en god och trygg omsorg" når inte upp till målvärdet, med stor differens mellan utfall och målvärde. En indikator når delvis upp till målvärdet med ett utfall på över 80 % måluppfyllelse. Den sammantagna måluppfyllelsen resulterar i att målet inte blir uppfyllt.
Två av tre indikatorer som faller under nämndmålet "Serviceutbudet inom LSS och social-psykiatri ska hålla hög kvalitet" når inte upp till målvärde. En indikator överstiger målvärdet med 10 procentenheter. Den sammantagna måluppfyllelsen för målet blir att målet inte uppfylls.
Samtliga tre indikatorer som faller under nämndmålet " Individ- och familjeomsorgen ska verka för ett så självständigt liv som möjligt, med gott bemötande och individens behov i centrum" når upp till målvärdet. Den sammantagna måluppfyllelsen blir då att målet blir uppfyllt.
Två av tre indikatorer som faller under det fjärde nämndmålet ”Hälso-och sjukvården ska erbjuda god och säker vård” når inte upp till målvärde, med stort överstigande antal. I den tredje indikatorn nås målvärdet. Den sammantagna måluppfyllelsen blir att målet inte blir uppfyllt.
Av de nio indikatorer som faller under kommunfullmäktiges mål, når tre indikatorer upp till målvärdet. En indikator når delvis upp till målvärdet med få procentenheter från målet. Fem indikatorer når inte upp till målvärde, i två av dessa indikatorer har inget resultat kunnat redovisas.
Måluppfyllelsen för samtliga enheter redovisas i rapport, i tabellform med förtydliganden av värden samt reflektion från enhetschef.
Verksamhetsberättelser:
Samtliga enheter redovisar en verksamhetsberättelse utifrån händelser över året. En förvaltningsgemensam redogörelse finns också med i detta avsnitt.
Ekonomi:
Socialnämndens resultat för 2021 uppgår till -139 tkr.
Verksamheternas resultat har påverkats olika dels med anledning av pandemin men också till följd av olika utmaningar inom verksamheterna. Verksamheter där underskott redovisas inom är LSS (Kastanjen och Hasselbacken), hemtjänsten, särskilt boende (Linden) samt IFO. Den statliga ersättningen uppgår till 9 500 tkr för året och omfattar ersättning för både generella- och riktade satsningar, sjuklön-, covid- och vaccinationsersättningar. -
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2021 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har samtliga risker följts upp och analyserats.
Riskerna "Att journal enligt SoL inte förs enligt författningskrav", "Att journal enligt LSS inte förs enligt författningskrav" och "Att det föreligger hög sjukfrånvaro i förvaltningen" har fått resultatet större avvikelser.
Riskerna "Att biståndsbeslut inte omprövas i tid", "Att verksamheterna inte håller sin budgetram", "Att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav", "Att klagomål, synpunkter och förbättringsförslag inte tas emot, utreds eller åtgärdas enligt framtagen rutin", "Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsförråd" och "Att basala hygien- och klädregler inte följs" har fått resultatet mindre avvikelser.
Riskerna "Att arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen uteblir" och har fått resultatet inga avvikelser.
Åtgärder presenteras i kontrollrapporten. -
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att
med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade
lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över
10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade
volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade
förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och
kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2022-2032 är baserat på SCBs befolkningsprognos för
Lekebergs kommun 2016-2036. Dialog har förts med förvaltningarna om deras
befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade
behov. Planen ska även skickas på remiss till barn- utbildningsnämnden,
socialnämnden samt LeKo.
Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 15 mars
2022. Nämnderna och fastighetsbolaget lämnas härmed möjlighet att inkomma med
synpunkter till kommunstyrelsen senast den 10 februari.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
836kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.
-
Information till nämnden om pågående ärenden.
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på Socialförvaltningen.
-
Enligt lagen ska Kommunen utöva den omedelbara tillsynen över handel med tobak och liknande produkter. Tillsynen omfattar bl.a. åldersgräns, marknadsföring och butikens egentillsyn. Kommunens tillsyn av rökfria miljöer behandlas inte i denna tillsynsplan.
Kommunen ska bedriva tillsyn av nedanstående områden;
1. Skyltning om åldersgräns i butiken och att försäljning av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare inte lämnas ut till den som inte fyllt 18 år eller till den som ämnar langa vidare till den som inte fyllt 18 år. (5 kap. 185)
2.Marknadsföring i och utanför butiken. (4 kap.)
3.Märkning och förpackningar. (3 kap.)
4.Butikens egenkontrollprogram för tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. (5 kap.6S, 5 kap. 175)
Om det vid besöken upptäcks brister ska detta påpekas vid besöket och tillsynsprotokoll ska skickas till butiken med krav om åtgärd. Återbesök ska göras inom 3–4 veckor för att kontrollera att bristerna åtgärdas.
Kvarstår bristerna vid återbesök ska ett tillsynsärende öppnas och utredning göras avseende eventuell åtgärd från kommunen. -
Enligt alkohollagens 9 kap. 25 skall kommunen utöva tillsyn över servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa drycker samt folköl (klass 2).
Kommunen ska också utöva tillsyn över butiker som detaljhandlar med folköl.
Under 2022 ska kommunen fortsatt lägga särskild vikt vid att minska berusningen hos restaurangbesökarna och därigenom minska alkoholrelaterat våld och skador i och omkring restaurangerna. -
Det har under en längre period funnits en vakant plats som ersättare i socialnämndens arbetsutskott. Socialnämnden har nu fått in förslag om att en av nämndens ledamöter ska väljas som ny ersättare så att antalet ersättare åter är fulltaligt.
-
Anmälan av delegationsbeslut för perioden 211208-220202.
Bilagor
-
Anmälan av meddelanden till nämnden för kännedom för perioden 211208-220202.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
En justerare ska utses att, tillsammans med ordförande, justera mötets protokoll.
-
Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) nationella brukarundersökningar inom socialtjänsten är årliga undersökningar som genomförs för flera olika målgrupper och verksamheter inom individ- och familjeomsorg och funktionshinderområdet samt till placerade barn och unga. Undersökningen har hanterats av analysföretaget Enkätfabriken på uppdrag av deltagande kommuner och privata aktörer. Att delta i undersökningen är frivilligt.
Bilagor
-
309kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
En oberoende person har erbjudit brukare att stötta vid genomförande av enkät på serviceboende och gruppboende.
Deltagare som har daglig verksamhet men som ej bor i bostad med särskild service har fått enkäten hemsänd till sig.
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Socialförvaltningen beslutar att arbetssökande inom vård- och omsorg, funktionsstöd och socialpsykiatrin ska uppvisa giltigt covidbevis utfärdat av E-hälsomyndigheten innan anställningsavtal upprättas.
Förslaget grundas mot bakgrund av de restriktioner och rekommendationer som finns för personer över 70 år samt för övriga riskgrupper.
För redan anställda gäller fortsatt användning av skyddsutrustning och följer reglerna kring provtagning och smittspårning.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Måluppfyllelse:
Två av tre indikatorer som faller under nämndmålet "Hemtjänsttagaren och boende på SÄBO ska uppleva en god och trygg omsorg" når inte upp till målvärdet, med stor differens mellan utfall och målvärde. En indikator når delvis upp till målvärdet med ett utfall på över 80 % måluppfyllelse. Den sammantagna måluppfyllelsen resulterar i att målet inte blir uppfyllt.
Två av tre indikatorer som faller under nämndmålet "Serviceutbudet inom LSS och social-psykiatri ska hålla hög kvalitet" når inte upp till målvärde. En indikator överstiger målvärdet med 10 procentenheter. Den sammantagna måluppfyllelsen för målet blir att målet inte uppfylls.
Samtliga tre indikatorer som faller under nämndmålet " Individ- och familjeomsorgen ska verka för ett så självständigt liv som möjligt, med gott bemötande och individens behov i centrum" når upp till målvärdet. Den sammantagna måluppfyllelsen blir då att målet blir uppfyllt.
Två av tre indikatorer som faller under det fjärde nämndmålet ”Hälso-och sjukvården ska erbjuda god och säker vård” når inte upp till målvärde, med stort överstigande antal. I den tredje indikatorn nås målvärdet. Den sammantagna måluppfyllelsen blir att målet inte blir uppfyllt.
Av de nio indikatorer som faller under kommunfullmäktiges mål, når tre indikatorer upp till målvärdet. En indikator når delvis upp till målvärdet med få procentenheter från målet. Fem indikatorer når inte upp till målvärde, i två av dessa indikatorer har inget resultat kunnat redovisas.
Måluppfyllelsen för samtliga enheter redovisas i rapport, i tabellform med förtydliganden av värden samt reflektion från enhetschef.
Verksamhetsberättelser:
Samtliga enheter redovisar en verksamhetsberättelse utifrån händelser över året. En förvaltningsgemensam redogörelse finns också med i detta avsnitt.
Ekonomi:
Socialnämndens resultat för 2021 uppgår till -139 tkr.
Verksamheternas resultat har påverkats olika dels med anledning av pandemin men också till följd av olika utmaningar inom verksamheterna. Verksamheter där underskott redovisas inom är LSS (Kastanjen och Hasselbacken), hemtjänsten, särskilt boende (Linden) samt IFO. Den statliga ersättningen uppgår till 9 500 tkr för året och omfattar ersättning för både generella- och riktade satsningar, sjuklön-, covid- och vaccinationsersättningar.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Intern kontrollplan 2021 innehåller riskbedömningsmatris med värden för sannolikhet och konsekvens av tio framtagna risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet. I denna rapport har samtliga risker följts upp och analyserats.
Riskerna "Att journal enligt SoL inte förs enligt författningskrav", "Att journal enligt LSS inte förs enligt författningskrav" och "Att det föreligger hög sjukfrånvaro i förvaltningen" har fått resultatet större avvikelser.
Riskerna "Att biståndsbeslut inte omprövas i tid", "Att verksamheterna inte håller sin budgetram", "Att journal enligt HSL inte förs enligt författningskrav", "Att klagomål, synpunkter och förbättringsförslag inte tas emot, utreds eller åtgärdas enligt framtagen rutin", "Att narkotikaklassade preparat försvinner från läkemedelsförråd" och "Att basala hygien- och klädregler inte följs" har fått resultatet mindre avvikelser.
Riskerna "Att arbetet med att följa upp och vidta åtgärder avseende hög sjukfrånvaro i förvaltningen uteblir" och har fått resultatet inga avvikelser.
Åtgärder presenteras i kontrollrapporten. -
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp
Bilagor
-
171kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att
med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade
lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över
10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade
volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade
förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och
kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2022-2032 är baserat på SCBs befolkningsprognos för
Lekebergs kommun 2016-2036. Dialog har förts med förvaltningarna om deras
befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade
behov. Planen ska även skickas på remiss till barn- utbildningsnämnden,
socialnämnden samt LeKo.
Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 15 mars
2022. Nämnderna och fastighetsbolaget lämnas härmed möjlighet att inkomma med
synpunkter till kommunstyrelsen senast den 10 februari.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
836kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen får en nämnd uppdra till ett utskott, ledamot, ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller i en grupp av ärenden. Beslut som fattas enligt delegation ska anmälas till nämnd.
Här redovisas fattade delegationsbeslut enligt LSS, SoL och IFO.
Bilagor
-
307kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Information till nämnden om pågående ärenden.
-
Under denna punkt får nämnden en uppföljning av sjukfrånvaron på Socialförvaltningen.
Bilagor
-
191kb Ladda ner dokument
-
§ 13
Tillsynsplan för Lekebergs kommun för tillsyn enligt lag om tobak och liknande produkter under 2022
Enligt lagen ska Kommunen utöva den omedelbara tillsynen över handel med tobak och liknande produkter. Tillsynen omfattar bl.a. åldersgräns, marknadsföring och butikens egentillsyn. Kommunens tillsyn av rökfria miljöer behandlas inte i denna tillsynsplan.
Kommunen ska bedriva tillsyn av nedanstående områden;
1. Skyltning om åldersgräns i butiken och att försäljning av tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare inte lämnas ut till den som inte fyllt 18 år eller till den som ämnar langa vidare till den som inte fyllt 18 år. (5 kap. 185)
2.Marknadsföring i och utanför butiken. (4 kap.)
3.Märkning och förpackningar. (3 kap.)
4.Butikens egenkontrollprogram för tobaksvaror, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare. (5 kap.6S, 5 kap. 175)
Om det vid besöken upptäcks brister ska detta påpekas vid besöket och tillsynsprotokoll ska skickas till butiken med krav om åtgärd. Återbesök ska göras inom 3–4 veckor för att kontrollera att bristerna åtgärdas.
Kvarstår bristerna vid återbesök ska ett tillsynsärende öppnas och utredning göras avseende eventuell åtgärd från kommunen.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt alkohollagens 9 kap. 25 skall kommunen utöva tillsyn över servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa drycker samt folköl (klass 2).
Kommunen ska också utöva tillsyn över butiker som detaljhandlar med folköl.
Under 2022 ska kommunen fortsatt lägga särskild vikt vid att minska berusningen hos restaurangbesökarna och därigenom minska alkoholrelaterat våld och skador i och omkring restaurangerna.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Det har under en längre period funnits en vakant plats som ersättare i socialnämndens arbetsutskott. Socialnämnden har nu fått in förslag om att en av nämndens ledamöter ska väljas som ny ersättare så att antalet ersättare åter är fulltaligt.
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Anmälan av delegationsbeslut för perioden 211208-220202.
Bilagor
-
Anmälan av meddelanden till nämnden för kännedom för perioden 211208-220202.
Bilagor
-
248kb Ladda ner dokument
-