Möte 2023-12-19
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen aktuell information från kommunchefen.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen aktuell information från VD för Lekebergs kommunala holding AB.
-
Kommunstyrelsens budgetram för 2023 uppgår till 146 143 tkr (fg år 136 044 tkr). I ramen ingår hela kommunens löneökningsanslag för 2024 om 8 696 tkr. MER-planen innehåller 4 nämndmål för kommunstyrelsen för 2024.
Varje år sker uppräkningar av bl. a lönekostnader, nämnderna, och vissa avtal, vilket även har gjorts inför 2024. Förändringar i budgetramen är bl. a satsningar på Kulturskola, utökade vägbidrag och föreningsbidrag. Fortsatt satsning på verksamhetsutveckling och digitalisering m.m. VA verksamheten ligger med oförändrad budget inför 2024. Revisionen redovisas som ett eget ansvar och budgetramen uppgår till 850 tkr för 2024.Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2024. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till tre gånger per år.
Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.
Riskerna som ska kontrolleras under 2024 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplan för kommunstyrelsen 2024 13 risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
8
Svar på revisionsrapport gällande kommunens arbete med att stödja individer som uppbär ekonomiskt bistånd till arbetsmarknadsinsatser
Kommunens förtroendevalda revisorer har gett revisionsbyrån PwC i uppdrag att granska kommunens arbete med att få individer som uppbär ekonomiskt bistånd till arbetsmarknadsinsatser. Granskningsrapporten är ställd till socialnämnden, som ansvarar för ekonomiskt bistånd, och kommunstyrelsen, som ansvarar för kommunens arbetsmarknadsverksamhet.
Socialförvaltningen och kommunstyrelseförvaltningen har arbetat fram svar på synpunkterna och rekommendationerna som framkom i revisionsrapporten. Under arbetet har dialog förts mellan förvaltningarna om rekommendationerna och hur arbetet mellan verksamheterna ska utvecklas. Socialnämnden och kommunstyrelsen ska anta varsitt svar utifrån respektive nämnds ansvar. I och med att ansvaret för kommunens arbetsmarknadsinsatser flyttas från kommunstyrelsen till barn- och utbildningsnämnden 1 januari 2024 behöver arbetet med rekommendationerna fortsätta inom barn- och utbildningsförvaltningen.Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
För att skapa systematik i samverkan kring att arbeta för en god, jämlik och jämställd hälsa har det i 20 år funnits avtal, vilka senaste tiden benämnts överenskommelser, som reglerar samverkan mellan Region Örebro län och länets kommuner kring folkhälsoarbetet i Örebro län.
Syftet med överenskommelserna är att skapa ett långsiktigt och kunskapsbaserat lokalt och regionalt folkhälsoarbete i samverkan mellan Region Örebro län och länets kommuner, samverkan sker länsdelsvis (överenskommelsen söder innefattar Askersund, Kumla, Hallsberg, Laxå och Lekebergs kommuner). Överenskommelsen reglerar även att Sydnärkes folkhälsoteam finns som resurs i arbetet lokalt. Motsvarande överenskommelse tecknas även mellan Region Örebro län och RF-SISU Örebro län samt Örebro läns bildningsförbund (ÖLBF).
För överenskommelseperiod 2024–2029 finns nu beslut från Regionstyrelsen att ”Överenskommelser om samverkan för god, jämlik och jämställd hälsa år 2024–2029” tecknas mellan kommunerna i Örebro län, RF-SISU i Örebro län, Örebro läns bildningsförbund och Region Örebro län. Beslut i kommunerna tas i respektive kommunstyrelse.
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen har beställt en befolkningsframskrivning för Lekebergs kommun för perioden 2023-2038 från Statistiska centralbyrån (SCB). Framskrivningen består av en prognos för hela kommunen samt delområdesprognoser för delområden kring Fjugesta, Lanna och Mullhyttan. Prognoserna redovisar en mängd variabler såsom folkmängd, ålder, kön, födda/döda, inflyttade/utflyttade och immigrerade/emigrerade mm. Det är viktigt att kommunen följer befolkningsutvecklingen över tid för att kunna planera för en tillräcklig service för medborgarna.
Prognosen visar på en fortsatt befolkningstillväxt i alla kommunens delområden. Jämfört med tidigare prognoser är befolkningsökningen något långsammare.
Prognosen visar på en fortsatt demografisk utveckling med en minskade andel av befolkningen i arbetsför ålder och en ökande andel äldre. Förvaltningen har gjort en översiktlig analys och föreslår kommunstyrelsen att ge förvaltningen i uppdrag att jobba vidare med analysen och ta fram handlingsplaner för de utmaningar som analysen belyser.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Under den här punkten får kommunstyrelsen aktuell information från Brottsofferjouren.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen aktuell information från Kvinnohuset.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen information om åtgärder som socialnämnden vidtagit för en budget i balans.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen information om åtgärder som barn- och utbildningsnämnden vidtagit för en budget i balans.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen aktuell information från aktivitetsföreningen.
-
Kommunstyrelsen antar årligen en delegationsordning inför det kommande året. I förslaget på reviderad delegationsordning inför 2024 är det en punkt som föreslås utgå då den är att betrakta som ren verkställighet. Inom kapitlet om kultur- och fritid så föreslås två punkter slås samman till en punkt då de två punkterna i huvudsak reglerar samma sak. Vid årsskiftet 2024 börjar en ny lag gälla om viktigt meddelande till allmänheten (VMA) och i samband med det behöver kommunen utse vem inom kommunen som kan begära sändning av ett VMA i händelse av kris. Förvaltningen föreslår här att kommunchef har rätt att besluta om detta med stabschef i krisorganisationen som ersättare för att säkerställa att det alltid finns en bemannad funktion som kan besluta om att begära VMA.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att anlägga ett elljusspår i Lanna. Medborgaren har bifogat en karta med ett förslag på sträckning runt bland annat badgruvan. Sträckan som föreslås går över mark som kommunen inte äger. Det är också fortfarande problem med skadegörelse runt badgruvan. Kommunen kan därför inte anlägga ett elljusspår på föreslagen sträcka. Kommunen kommer inte heller att göra ytterligare investeringar i t.ex. belysning runt badgruvan innan skadegörelsen i området upphör.
Bilagor
-
499kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att anlägga cykelställ i anslutning till de nya busshållplatserna i Lanna. Medborgaren lyfter också ett förslag om att göra fler övergångsställen i Lanna.
Kommunen äger inte busshållplatserna utan det gör Trafikverket. Kommunen kommer därför att lyfta frågan med Trafikverket. Det vore också önskvärt med fler övergångsställen i Lanna och en bättre trafiksäkerhet på flera olika sätt. Kommunen kommer lyfta även dessa frågor med Trafikverket, då kommunen inte är väghållare på flera av vägarna i Lanna.Bilagor
-
38kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har kommit in om att anlägga en båtiläggningsplats vid Multen. Förslagsställaren pekar ut ett lämpligt område för att lägga i båtar och lyfter frågan om att tillgängliggöra Multen för småbåtar. Förslagsställaren uppskattar kostnaden för detta till låg.
Att göra en båtiläggningsplats är inte en kommunal angelägenhet och kommunen kan varken prioritera medel för att anlägga en sådan plats eller underhålla den över tid.Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 6 november 2023 - 11 december 2023.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen information om aktuella händelser i nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.