En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Bilagor
Det har tagits fram en cykelplan och handlingsplan som ska skapa en målbild för hur resandet med gång- och cykel ska utvecklas. Syftet med cykelplanen är att skapa säkra gång- och cykelvägar till skolor och kollektivtrafikens hållplatser. Detta ska möjliggöra fler säkra och hållbara resor för medborgare i vardagen. Prioritetsordning i handlingsplanen gör att nya cykelvägar som byggs bidrar med största möjliga effekt på trafiksäkerhet och ökat resande med gång och cykel. För att cykelplanen ska kunna genomföras behöver investeringsmedel och tillkommande driftmedel prioriteras i investerings- och driftbudget.
Bilagor
Lekebergs kommun strävar efter att arbeta aktivt med friskfaktorer. Det ska genomsyra allt arbete, från exempelvis utvecklingssamtal till arbetsmiljöplaner. Kommunen kan ersätta kostnader för friskvård enligt, av kommunstyrelsen, beslutat belopp. Aktiviteten ska ligga inom ramen för skattebefrielse enligt gällande lagstiftning.
Riktlinje för friskvård har reviderats då det i tidigare riktlinje var inaktuella uppgifter, avseende hantering av ersättning av kostnader. Alla medarbetare använder sig numera av aktuellt digitalt system och det förekommer ingen manuell hantering av kvitton. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför kommunstyrelsen att anta den reviderade riktlinjen för friskvård.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Enligt rutin ska ej verkställda beslut även redovisas för kommunfullmäktige efter att de redovisats i socialnämnden. Detta ärende skulle enligt rutin ha redovisats vid kommunfullmäktiges sammanträde 5 maj 2025. På grund av en miss i rutinerna så redovisades ärendet endast i socialnämnden utan att expedieras. På grund av det så lyfts ärendet först nu för redovisning i kommunfullmäktige.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Enligt rutin ska ej verkställda beslut även redovisas för kommunfullmäktige efter att de redovisats i socialnämnden. Detta ärende skulle enligt rutin ha redovisats vid kommunfullmäktiges sammanträde 29 september 2025. På grund av en miss i rutinerna så redovisades ärendet endast i socialnämnden utan att expedieras. På grund av det så lyfts ärendet först nu för redovisning i kommunfullmäktige.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
Sedan 2021 har Lekebergs kommun haft digital justering av protokoll för kommunstyrelsen och nämnderna. Kommunfullmäktige har fortsatt att ha analog justering där ordföranden och justerarna ses på en bestämd tid i kommunhuset för att justera och skriva på protokollet. För att effektivisera administrationen föreslås att kommunfullmäktige övergår till digital justering av protokollen. Systemet för att signera dokument elektroniskt finns redan och det tillkommer ingen ytterligare kostnad för att signera fullmäktiges protokoll digitalt. Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet och förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att besluta att kommunfullmäktiges protokoll justeras digitalt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna månadsrapporten för september 2025.
Bilagor
Uppdrag till kommunstyrelsen: Förslag på ny bygg- och miljönämnd samt samhällsbyggnadsförvaltning
Kommunfullmäktige har beslutat att lämna den gemensamma miljö- och byggnämnden med Askersund och Laxå vid årsskiftet 2026/2027. Kommunen behöver därför bygga upp en egen organisation. En projektorganisation har skapats med styrgrupp, projektledare och projektgrupp, samt referensgrupper från olika verksamheter.
Kommunstyrelseförvaltningen arbetar med inriktningen att en ny bygg- och miljönämnd inrättas, samt att en ny samhällsbyggnadsförvaltning bildas. Den nya förvaltningen kommer antagligen föreslås bestå av bygg och miljö, teknik och service, kultur och fritid samt folkhälsoenheten. Kommunstyrelsen behåller det politiska ansvaret för kultur, fritid, folkhälsa och teknik/service. Denna uppdelning är viktig för att undvika jäv, eftersom både tillsyn och utförande kan hamna i samma förvaltning. Det kräver tydlig ansvarsfördelning mellan olika nämnder.
För att komma vidare med arbetet och bland annat kunna rekrytera en förvaltningschef till den nya förvaltningen föreslås att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag till reglemente för bygg- och miljönämnden (beslut våren 2026) samt att inleda arbetet med att bilda samhällsbyggnadsförvaltning enligt föreslagen uppdelning.
Bilagor
Lekebergs kommun bedriver en omfattande och samhällsviktig verksamhet där trygghet, säkerhet och kontinuitet är avgörande för invånarnas förtroende och välbefinnande. För att säkerställa att kommunen kan förebygga och motstå störningar, hot och risker på ett samlat och systematiskt sätt har en ny struktur för arbete med verksamhetsskydd tagits fram. Kommunens verksamhet utsätts för en rad risker, exempelvis avbrott i samhällsviktiga funktioner, olyckor, tekniska fel, antagonistiska hot eller cyberangrepp. För att stärka motståndskraften och skapa en robusthet i organisationen krävs en helhetssyn på verksamhetsskydd. Kommunstyrelsen får information om hur arbetet fortskrider.
Bilagor
Lekebergs kommun bedriver en omfattande och samhällsviktig verksamhet där trygghet, säkerhet och kontinuitet är avgörande för invånarnas förtroende och välbefinnande. För att säkerställa att kommunen kan förebygga och motstå störningar, hot och risker på ett samlat och systematiskt sätt har en policy för verksamhetsskydd tagits fram. Policyn utgör ett övergripande styrdokument som tydliggör ansvar, inriktning och prioriteringar inom området.
Bilagor
Lekebergs kommun har ett lagstadgat ansvar att bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA) i enlighet med lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Syftet är att förebygga brand och begränsa skador på människor, egendom och miljö. Genom en gemensam policy säkerställs en enhetlig styrning av kommunens arbete med brandskydd. Policyn anger ansvarsfördelning, mål och inriktning för hur SBA ska bedrivas inom kommunens verksamheter och fastigheter. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige antar policy för systematiskt brandskyddsarbete och ger kommunstyrelsen i uppdrag att implementera och följa upp policyn i kommunens samtliga verksamheter.
Bilagor
För att stärka kommunens krisberedskap och öka tryggheten för invånarna föreslås att plan för trygghetspunkter införs. Trygghetspunkter är platser där medborgare kan få information, stöd och nödvändig service vid samhällsstörningar som exempelvis längre strömavbrott, avbrott i dricksvattenförsörjningen eller andra omfattande kriser. Genom en tydlig plan säkerställs en enhetlig och effektiv hantering samt att kommunens invånare vet var de ska vända sig i händelse av kris.
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
På kommunfullmäktige den 29 september 2025 yrkade Berth Falk (S) att ärendet om ”Skattesats för allmän kommunalskatt 2026” skulle återremitteras med följande motivering: ”Där vi utreder möjligheterna att justera volymfördelningen till våra förvaltningar för en ökad trygghet, service, måluppfyllelse och en positivare personalpolitik före en skattesänkning”.
Kommunstyrelseförvaltningen rekommenderar inte att ändra parametrarna eller höja grundnivåerna i respektive fördelningsmodell. I stället rekommenderar kommunstyrelseförvaltningen, att om så önskas, göra riktade politiska satsningar.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därmed att kommunfullmäktige godkänner svaret på återremissen och fastställer den föreslagna skattesatsen för 2026 till 21:43 kronor per skattekrona
Bilagor
Det har tagits fram en cykelplan och handlingsplan som ska skapa en målbild för hur resandet med gång- och cykel ska utvecklas. Syftet med cykelplanen är att skapa säkra gång- och cykelvägar till skolor och kollektivtrafikens hållplatser. Detta ska möjliggöra fler säkra och hållbara resor för medborgare i vardagen. Prioritetsordning i handlingsplanen gör att nya cykelvägar som byggs bidrar med största möjliga effekt på trafiksäkerhet och ökat resande med gång och cykel. För att cykelplanen ska kunna genomföras behöver investeringsmedel och tillkommande driftmedel prioriteras i investerings- och driftbudget.
Bilagor
Lekebergs kommun strävar efter att arbeta aktivt med friskfaktorer. Det ska genomsyra allt arbete, från exempelvis utvecklingssamtal till arbetsmiljöplaner. Kommunen kan ersätta kostnader för friskvård enligt, av kommunstyrelsen, beslutat belopp. Aktiviteten ska ligga inom ramen för skattebefrielse enligt gällande lagstiftning.
Riktlinje för friskvård har reviderats då det i tidigare riktlinje var inaktuella uppgifter, avseende hantering av ersättning av kostnader. Alla medarbetare använder sig numera av aktuellt digitalt system och det förekommer ingen manuell hantering av kvitton. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför kommunstyrelsen att anta den reviderade riktlinjen för friskvård.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Enligt rutin ska ej verkställda beslut även redovisas för kommunfullmäktige efter att de redovisats i socialnämnden. Detta ärende skulle enligt rutin ha redovisats vid kommunfullmäktiges sammanträde 5 maj 2025. På grund av en miss i rutinerna så redovisades ärendet endast i socialnämnden utan att expedieras. På grund av det så lyfts ärendet först nu för redovisning i kommunfullmäktige.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Enligt rutin ska ej verkställda beslut även redovisas för kommunfullmäktige efter att de redovisats i socialnämnden. Detta ärende skulle enligt rutin ha redovisats vid kommunfullmäktiges sammanträde 29 september 2025. På grund av en miss i rutinerna så redovisades ärendet endast i socialnämnden utan att expedieras. På grund av det så lyfts ärendet först nu för redovisning i kommunfullmäktige.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
Sedan 2021 har Lekebergs kommun haft digital justering av protokoll för kommunstyrelsen och nämnderna. Kommunfullmäktige har fortsatt att ha analog justering där ordföranden och justerarna ses på en bestämd tid i kommunhuset för att justera och skriva på protokollet. För att effektivisera administrationen föreslås att kommunfullmäktige övergår till digital justering av protokollen. Systemet för att signera dokument elektroniskt finns redan och det tillkommer ingen ytterligare kostnad för att signera fullmäktiges protokoll digitalt. Kommunfullmäktiges presidium har berett ärendet och förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att besluta att kommunfullmäktiges protokoll justeras digitalt.
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna månadsrapporten för september 2025.
Bilagor
Uppdrag till kommunstyrelsen: Förslag på ny bygg- och miljönämnd samt samhällsbyggnadsförvaltning
Kommunfullmäktige har beslutat att lämna den gemensamma miljö- och byggnämnden med Askersund och Laxå vid årsskiftet 2026/2027. Kommunen behöver därför bygga upp en egen organisation. En projektorganisation har skapats med styrgrupp, projektledare och projektgrupp, samt referensgrupper från olika verksamheter.
Kommunstyrelseförvaltningen arbetar med inriktningen att en ny bygg- och miljönämnd inrättas, samt att en ny samhällsbyggnadsförvaltning bildas. Den nya förvaltningen kommer antagligen föreslås bestå av bygg och miljö, teknik och service, kultur och fritid samt folkhälsoenheten. Kommunstyrelsen behåller det politiska ansvaret för kultur, fritid, folkhälsa och teknik/service. Denna uppdelning är viktig för att undvika jäv, eftersom både tillsyn och utförande kan hamna i samma förvaltning. Det kräver tydlig ansvarsfördelning mellan olika nämnder.
För att komma vidare med arbetet och bland annat kunna rekrytera en förvaltningschef till den nya förvaltningen föreslås att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram förslag till reglemente för bygg- och miljönämnden (beslut våren 2026) samt att inleda arbetet med att bilda samhällsbyggnadsförvaltning enligt föreslagen uppdelning.
Bilagor
Lekebergs kommun bedriver en omfattande och samhällsviktig verksamhet där trygghet, säkerhet och kontinuitet är avgörande för invånarnas förtroende och välbefinnande. För att säkerställa att kommunen kan förebygga och motstå störningar, hot och risker på ett samlat och systematiskt sätt har en ny struktur för arbete med verksamhetsskydd tagits fram. Kommunens verksamhet utsätts för en rad risker, exempelvis avbrott i samhällsviktiga funktioner, olyckor, tekniska fel, antagonistiska hot eller cyberangrepp. För att stärka motståndskraften och skapa en robusthet i organisationen krävs en helhetssyn på verksamhetsskydd. Kommunstyrelsen får information om hur arbetet fortskrider.
Bilagor
Lekebergs kommun bedriver en omfattande och samhällsviktig verksamhet där trygghet, säkerhet och kontinuitet är avgörande för invånarnas förtroende och välbefinnande. För att säkerställa att kommunen kan förebygga och motstå störningar, hot och risker på ett samlat och systematiskt sätt har en policy för verksamhetsskydd tagits fram. Policyn utgör ett övergripande styrdokument som tydliggör ansvar, inriktning och prioriteringar inom området.
Bilagor
Lekebergs kommun har ett lagstadgat ansvar att bedriva ett systematiskt brandskyddsarbete (SBA) i enlighet med lag (2003:778) om skydd mot olyckor. Syftet är att förebygga brand och begränsa skador på människor, egendom och miljö. Genom en gemensam policy säkerställs en enhetlig styrning av kommunens arbete med brandskydd. Policyn anger ansvarsfördelning, mål och inriktning för hur SBA ska bedrivas inom kommunens verksamheter och fastigheter. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige antar policy för systematiskt brandskyddsarbete och ger kommunstyrelsen i uppdrag att implementera och följa upp policyn i kommunens samtliga verksamheter.
Bilagor
För att stärka kommunens krisberedskap och öka tryggheten för invånarna föreslås att plan för trygghetspunkter införs. Trygghetspunkter är platser där medborgare kan få information, stöd och nödvändig service vid samhällsstörningar som exempelvis längre strömavbrott, avbrott i dricksvattenförsörjningen eller andra omfattande kriser. Genom en tydlig plan säkerställs en enhetlig och effektiv hantering samt att kommunens invånare vet var de ska vända sig i händelse av kris.
Bilagor