Möte 2022-04-12
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Med anledning av att kommunstyrelsen ska bereda frågor om ansvarsfrihet i samband med årsredovisningsärenden får kommunstyrelsen information om de bestämmelser som reglerar jäv.
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2021.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2021.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekebergs kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2021 en nettoomsättning om 3 500 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2021. Av de elva uppsatta prestationsmålen är två mål uppfyllda och sex mål delvis uppfyllda. Tre mål är inte uppfyllda. Årets resultat är ett överskott på 6 717 tkr, vilket är 6 411 tkr bättre än budget. Överskottet beror till stor del på de reavinster som uppstått vid försäljning av placerade medel samt högre intäkter avseende bland annat obefogade larm samt externa avtal.
Bilagor
-
982kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2021.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på respektive avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avsättning till resultatutjämningsfonder har bokförts visar resultatet alltid noll.
Sammantaget är utfall 2021, 8 178 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 290 tkr, utfallet uppgår till en nettointäkt på 4 888 tkr.
Resultatet 2021 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettointäkt på 776 tkr mot budgeterad nettokostnad på 797 tkr. Det är 1 573 tkr bättre än budget.
Askersund redovisar en nettointäkt på 259 tkr mot budgeterad nettokostnad på 1 147 tkr, sålunda 1 406 tkr bättre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 2 358 tkr mot budgeterad nettokostnad på 853 tkr. Det är 3 211 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 1 495 tkr, mot budgeterad nettokostnad på 493 tkr, sålunda 1 988 tkr bättre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (hel- och delägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens hel- och delägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i Kommunassurans har den 10 mars 2022 beslutat att föreslå årsstämman den 12 maj 2022 att besluta att en ny bolagsordning ska antas. Justeringen av bolagsordningen är huvudsakligen föranledd av en utökning av de försäkringsklasser som Kommunassurans tillstånd från Finansinspektionen får omfatta. Men också permanenta möjligheten att poströsta på förhand inför bolagsstämmor i Kommunassurans. Förslaget till ändring av bolagsordning innefattar även andra förändringar av mindre principiell vikt, till exempel att bolagets företagsnamn ändras till Kommunassurans Försäkring AB (utan ”Syd”) och att hybridstämma med omröstning från distans ska tillåtas framöver.
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt gällande aktieägaravtal för Vätternvatten AB ska alla förvärv och överlåtelser av fast egendom som bolaget gör underställas ägarnas kommunfullmäktige innan beslut tas. Dessutom krävs beslut av bolagsstämman. För att hanteringen redan i första fasen ska bli enklare, så föreslås att förslag till tilläggsavtal till befintligt aktieägaravtal i Vätternatten AB godkänns. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att godkänna förslaget på tilläggsavtal till aktieägaravtalet i Vätternvatten AB.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2021. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2021.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen inte uppnått något mål helt, däremot uppnås två mål delvis och tre mål uppnås inte alls. Bedömning av måluppfyllelse gällande målet med koppling till socialförvaltningen har inte kunnat genomföras.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 48,3 mnkr för 2021. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 41,5 mnkr och de helägda bolagen ett positivt konsoliderat resultat om 6,8 mnkr. Helägda bolag är Lekebergs kommunala holding AB, LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Kommunen lever upp till kommunallagens krav på en ekonomi i balans. (Kommunallagen 11 kap 12§). Inga tidigare års negativa resultat finns att återställa.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att godkänna Lekebergs kommuns årsredovisning för 2021.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. -
Kommunstyrelsen beslutade 2021-11-16 § 208 att genomföra en tidig dialog om översiktsplanen och att godkänna dialoghandlingen. Syftet med den tidiga dialogen har varit att få in så många synpunkter och tankar som möjligt i ett tidigt skede av arbetet med översiktsplanen.
Dialogen har genomförts under perioden 20 november 2021 – 30 januari 2022. Resultatet av dialogen redovisas i en dialogredogörelse. I dialogredogörelsen sammanfattas hur processen har gått till, vilka synpunkter som kommit in och förslag på hur synpunkterna påverkar det fortsatta arbetet.Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Lekebergs kommun omfattar alla kommunens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än i de arbetsmiljöplaner som förvaltningarna och verksamheterna själva har upprättat.
Arbetsmiljöplaner på olika nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen.Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
En utvärdering har gjorts av insatsen med rondering som genomfördes under 2021. Utvärderingen visar på exempel där insatsen hade ett värde, men även exempel där insatsen inte verkade ha någon stor effekt. Slutsatsen är dock att väktarrondering har en nytta, men att effektiviteten är beroende av konkreta underrättelser samt tydlig genomförande med möjlighet till uppföljning.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Ett exploateringsavtal upprättas för att reglera ansvars- och kostnadsfördelningen mellan en exploatör och en kommun för genomförande av en detaljplan där det är en privat exploatör.
Om kommunen avser att ingå exploateringsavtal, ska kommunen anta riktlinjer som anger utgångspunkter och mål för sådana avtal.
Kommunstyrelsen föreslås fatta beslut om att anta riktlinjerna för exploateringsavtal.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Idag saknas ett övergripande ställningstagande för hur centrum i Fjugesta ska utvecklas. Kommunstyrelsen föreslås därför fatta beslut om att kommundirektören får i uppdrag att ta fram ett gestaltningsprogram som ska ge riktlinjer kring utformning av ny bebyggelse och vid ombyggnationer samt vara ett stöd vid investeringar på allmän plats. Gestaltningsprogrammet föreslås finansieras via planeringsreserven och har en budget på 250 000 kronor.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2022-2032 är baserat på SCBs befolkningsprognos för Lekebergs kommun 2016-2036. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov. Planen har varit på remiss till Barn- och utbildningsnämnden, Socialnämnden samt LeKo. Remissvaren påtalar önskemål om några förtydliganden, vilka har beaktats, men inte några ytterligare behov av lokaler än de som lokalförsörjningsplanen påvisat.
Lokalförsörjningsplanen ska nu antas av kommunstyrelsen.Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet barn i förskoleålder ökar i kommunen vilket också ökar efterfrågan på platser inom barnomsorgen. Den stora ökningen har lett till att förskolorna i Lanna inte har kunnat ta emot alla barn och därför har en grupp förskolebarn från Lanna placerats på Skattkistan i Fjugesta. Kommunen som helhet har inte brist på förskoleplatser men antalet platser lokalt i Lanna täcker inte efterfrågan för området.
Kommunstyrelseförvaltningen har i samarbete med Barn- och utbildningsförvaltningen och Lekebergs kommunfastigheter arbetat med att ta fram förslag för att möta behovet av fler förskoleplatser i Lanna, på kort och lång sikt.
Förvaltningen föreslår att Kommunstyrelsen beställer en byggnation på tillfälliga lokaler (paviljonger) och att den ska ske i två etapper där etapp två är valbar och beslut om den fattas senare. Den lösningen ska vara fram till dess att en ny permanent förskola är byggd i Lanna och förstudien för den pågår och en sådan beräknas kunna stå färdig 2024-2026 men är beroende av en rad faktorer som kan påverka tidsplanen åt båda håll. Den permanenta förskolan är inte del av det här ärendet utan ärendet berör hur kommunen ska hantera perioden fram till att en ny förskola är på plats. Den nya permanenta förskolan planeras också ersätta Äppelgården som har gamla och ej ändamålsenliga lokaler men fram till dess kvarstår den som förskola.Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Inför upphandling av ny entreprenör till Sannabadet och nytt avtal som ska träda i kraft 2023 har ett förslag tagits fram om hur Lekebergs kommun ska samverka kring simskola med kommande entreprenör.
Lekebergs kommun erbjuder idag barn och unga kommunal simskola. Kommunen har gett Sannabadet i uppdrag att genomföra simskola som erbjuds för i första hand barn i åldern 4 - 7 år och äldre i mån av plats. Kommunen har även beslutat om avgiften och inriktningen har varit att taxan ska vara låg och rimlig för att så många som möjligt ska ha ekonomiska möjligheter att delta.
Trots den låga avgiften kommer simskolan inte alla barn till del i och med att antalet platser är begränsade och att alla barn inte har vuxna som har möjlighet att tillse att barnen kan få del av simskolan.
Förvaltningen föreslår att Lekebergs kommun istället erbjuder avgiftsfri simskola till alla elever i förskoleklass i Lekebergs kommun i samverkan med skolan. Förslaget innebär att simskola genomförs under skolterminen enligt schema. I och med att förskoleklass omfattas av skolplikt får alla barn tillgång till simskola på lika villkor.
Förslaget är framtaget tillsammans med barn och utbildningsförvaltningen.Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på ett tillgänglighetspolitiskt program som ska verka som ett vägledande dokument med syfte att främja Lekebergs kommuns övergripande arbete med tillgänglighetsfrågor. Detta program ersätter det handikappolitiska programmet för Lekebergs kommun
Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
En ny översiktsplan håller på att tas fram, vilket är ett omfattande arbete som beräknas pågå fram till våren 2024. Näringslivsprogrammet, som antogs av Kommunfullmäktige 28 februari, fördjupar och kompletterar översiktsplanens näringslivsinriktade planering och utvecklar kommunens strategiska inriktning. För att säkra arbetet med Översiktsplanen och implementeringen av Näringslivsprogrammet föreslås en tillfällig resursförstärkning under 2022. Detta föreslås finansieras med medel från kommunstyrelsens planeringsreserv.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Caroline Elfors (M) inkom på kommunstyrelsens sammanträde 2022-02-15 med ett ledamotsinitiativ om att kommunstyrelsen på nytt tar upp ärendet gällande implementering av heltidsresan och då beslutar att partiell ledighet åter kan beviljas och att närmaste chef kan göra detta.
Kommunstyrelsen beslutade (KS § 193/2017-12-15) att beslut om partiell ledighet i undantagsfall kan beviljas efter beslut av förvaltningschef. Förvaltningschef kan även fatta beslut om undantag från att tillsättande av tjänster ska omfatta heltid.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
23
Svar på motion från Moderaterna om redovisning av löne- samt andra former av bidragsanställningar
Moderaterna har den 14 april 2021 inkommit med en motion där de önskar att det redovisas vilka ekonomiska samt verksamhetsmässiga konsekvenser det skulle innebära för Lekebergs kommun om samtliga lönebidrag och andra former av bidragsanställningar upphörde med omedelbar verkan.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
24
Svar på medborgarförslag om skyltning runt Fjugesta samt övriga förslag
-
Ett medborgarförslag inkom 2021-03-22 angående promenadstigen mellan Tegelgatan 6 och Villagatan. Medborgaren föreslår att promenadstigen ska grusas och att grusgången vid gamla hockeyrinken ska förlängas.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar om att medborgarförslagets synpunkter kommer att tas med i kommande arbete med översyn av gång- och cykelvägar. Nu när skolbyggnationen är klar finns i dagsläget möjlighet till passage för allmänheten genom skolområdet vid förlängningen av Tegelgatan för att komma ner till vattenparken. Det pågår även ett arbete för att utreda möjligheterna för en eventuell rink i anslutning till skolan, och det arbetet kan komma att innebära att ytterligare gångvägar iordningställs.Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av Socialnämnden 9 februari 2022.Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
27
Revidering av bestämmelser om arvoden och ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Lekebergs kommun
Inför den nya mandatperioden 2023-2026 har kommunstyrelsen utsett en arbetsgrupp för att se över bestämmelser om arvoden och ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Lekebergs kommun. Planen är att kommunfullmäktige beslutar om bestämmelserna innan den nya mandatperioden. Arbetsgruppen har bestått av Astrid Söderquist (C), Birgitta Hultin (S), John Hägglöf (M) och Kerstin Leijonborg (FL). Förslaget på revidering har varit ute på remiss hos de politiska partierna under perioden 1 februari – 28 februari 2022.
Förslaget som presenteras innehåller bland annat förtydliganden avseende ersättningar för borgerliga förrättningar och att samordning av arvoden mellan kommunen och de kommunala bolagen ska ske. En skrivning om att den förtroendevalde som har ett fast månadsarvode, men inte är kommunal- eller oppositionsråd, och som inte deltar på tre sammanträden i rad under en 90-dagarsperiod inte får sitt arvode från och med månad fyra tills personen åter närvarar på sammanträde för den beslutsinstans som arvodet utgår för. Inga ändringar har gjorts som bedöms medföra ökade ekonomiska kostnader.Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 8 mars 2022 - 5 april 2022.
Bilagor
-
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Med anledning av att kommunstyrelsen ska bereda frågor om ansvarsfrihet i samband med årsredovisningsärenden får kommunstyrelsen information om de bestämmelser som reglerar jäv.
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2021.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
197kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2021.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekebergs kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2021 en nettoomsättning om 3 500 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2021.Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2021. Av de elva uppsatta prestationsmålen är två mål uppfyllda och sex mål delvis uppfyllda. Tre mål är inte uppfyllda. Årets resultat är ett överskott på 6 717 tkr, vilket är 6 411 tkr bättre än budget. Överskottet beror till stor del på de reavinster som uppstått vid försäljning av placerade medel samt högre intäkter avseende bland annat obefogade larm samt externa avtal.
Bilagor
-
982kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2021.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på respektive avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avsättning till resultatutjämningsfonder har bokförts visar resultatet alltid noll.
Sammantaget är utfall 2021, 8 178 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 290 tkr, utfallet uppgår till en nettointäkt på 4 888 tkr.
Resultatet 2021 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettointäkt på 776 tkr mot budgeterad nettokostnad på 797 tkr. Det är 1 573 tkr bättre än budget.
Askersund redovisar en nettointäkt på 259 tkr mot budgeterad nettokostnad på 1 147 tkr, sålunda 1 406 tkr bättre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 2 358 tkr mot budgeterad nettokostnad på 853 tkr. Det är 3 211 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 1 495 tkr, mot budgeterad nettokostnad på 493 tkr, sålunda 1 988 tkr bättre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (hel- och delägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens hel- och delägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen i Kommunassurans har den 10 mars 2022 beslutat att föreslå årsstämman den 12 maj 2022 att besluta att en ny bolagsordning ska antas. Justeringen av bolagsordningen är huvudsakligen föranledd av en utökning av de försäkringsklasser som Kommunassurans tillstånd från Finansinspektionen får omfatta. Men också permanenta möjligheten att poströsta på förhand inför bolagsstämmor i Kommunassurans. Förslaget till ändring av bolagsordning innefattar även andra förändringar av mindre principiell vikt, till exempel att bolagets företagsnamn ändras till Kommunassurans Försäkring AB (utan ”Syd”) och att hybridstämma med omröstning från distans ska tillåtas framöver.
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt gällande aktieägaravtal för Vätternvatten AB ska alla förvärv och överlåtelser av fast egendom som bolaget gör underställas ägarnas kommunfullmäktige innan beslut tas. Dessutom krävs beslut av bolagsstämman. För att hanteringen redan i första fasen ska bli enklare, så föreslås att förslag till tilläggsavtal till befintligt aktieägaravtal i Vätternatten AB godkänns. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att godkänna förslaget på tilläggsavtal till aktieägaravtalet i Vätternvatten AB.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2021. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2021.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen inte uppnått något mål helt, däremot uppnås två mål delvis och tre mål uppnås inte alls. Bedömning av måluppfyllelse gällande målet med koppling till socialförvaltningen har inte kunnat genomföras.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 48,3 mnkr för 2021. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 41,5 mnkr och de helägda bolagen ett positivt konsoliderat resultat om 6,8 mnkr. Helägda bolag är Lekebergs kommunala holding AB, LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Kommunen lever upp till kommunallagens krav på en ekonomi i balans. (Kommunallagen 11 kap 12§). Inga tidigare års negativa resultat finns att återställa.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunfullmäktige att godkänna Lekebergs kommuns årsredovisning för 2021.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. -
Kommunstyrelsen beslutade 2021-11-16 § 208 att genomföra en tidig dialog om översiktsplanen och att godkänna dialoghandlingen. Syftet med den tidiga dialogen har varit att få in så många synpunkter och tankar som möjligt i ett tidigt skede av arbetet med översiktsplanen.
Dialogen har genomförts under perioden 20 november 2021 – 30 januari 2022. Resultatet av dialogen redovisas i en dialogredogörelse. I dialogredogörelsen sammanfattas hur processen har gått till, vilka synpunkter som kommit in och förslag på hur synpunkterna påverkar det fortsatta arbetet.Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
14mb Ladda ner dokument
-
-
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Lekebergs kommun omfattar alla kommunens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än i de arbetsmiljöplaner som förvaltningarna och verksamheterna själva har upprättat.
Arbetsmiljöplaner på olika nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen.Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
En utvärdering har gjorts av insatsen med rondering som genomfördes under 2021. Utvärderingen visar på exempel där insatsen hade ett värde, men även exempel där insatsen inte verkade ha någon stor effekt. Slutsatsen är dock att väktarrondering har en nytta, men att effektiviteten är beroende av konkreta underrättelser samt tydlig genomförande med möjlighet till uppföljning.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av Socialnämnden 9 februari 2022.Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
§ 63
Revidering av bestämmelser om arvoden och ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Lekebergs kommun
Inför den nya mandatperioden 2023-2026 har kommunstyrelsen utsett en arbetsgrupp för att se över bestämmelser om arvoden och ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Lekebergs kommun. Planen är att kommunfullmäktige beslutar om bestämmelserna innan den nya mandatperioden. Arbetsgruppen har bestått av Astrid Söderquist (C), Birgitta Hultin (S), John Hägglöf (M) och Kerstin Leijonborg (FL). Förslaget på revidering har varit ute på remiss hos de politiska partierna under perioden 1 februari – 28 februari 2022.
Förslaget som presenteras innehåller bland annat förtydliganden avseende ersättningar för borgerliga förrättningar och att samordning av arvoden mellan kommunen och de kommunala bolagen ska ske. En skrivning om att den förtroendevalde som har ett fast månadsarvode, men inte är kommunal- eller oppositionsråd, och som inte deltar på tre sammanträden i rad under en 90-dagarsperiod inte får sitt arvode från och med månad fyra tills personen åter närvarar på sammanträde för den beslutsinstans som arvodet utgår för. Inga ändringar har gjorts som bedöms medföra ökade ekonomiska kostnader.Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 8 mars 2022 - 5 april 2022.
Bilagor
-
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Ett exploateringsavtal upprättas för att reglera ansvars- och kostnadsfördelningen mellan en exploatör och en kommun för genomförande av en detaljplan där det är en privat exploatör.
Om kommunen avser att ingå exploateringsavtal, ska kommunen anta riktlinjer som anger utgångspunkter och mål för sådana avtal.
Kommunstyrelsen föreslås fatta beslut om att anta riktlinjerna för exploateringsavtal.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Idag saknas ett övergripande ställningstagande för hur centrum i Fjugesta ska utvecklas. Kommunstyrelsen föreslås därför fatta beslut om att kommundirektören får i uppdrag att ta fram ett gestaltningsprogram som ska ge riktlinjer kring utformning av ny bebyggelse och vid ombyggnationer samt vara ett stöd vid investeringar på allmän plats. Gestaltningsprogrammet föreslås finansieras via planeringsreserven och har en budget på 250 000 kronor.
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2022-2032 är baserat på SCBs befolkningsprognos för Lekebergs kommun 2016-2036. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov. Planen har varit på remiss till Barn- och utbildningsnämnden, Socialnämnden samt LeKo. Remissvaren påtalar önskemål om några förtydliganden, vilka har beaktats, men inte några ytterligare behov av lokaler än de som lokalförsörjningsplanen påvisat.
Lokalförsörjningsplanen ska nu antas av kommunstyrelsen.Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet barn i förskoleålder ökar i kommunen vilket också ökar efterfrågan på platser inom barnomsorgen. Den stora ökningen har lett till att förskolorna i Lanna inte har kunnat ta emot alla barn och därför har en grupp förskolebarn från Lanna placerats på Skattkistan i Fjugesta. Kommunen som helhet har inte brist på förskoleplatser men antalet platser lokalt i Lanna täcker inte efterfrågan för området.
Kommunstyrelseförvaltningen har i samarbete med Barn- och utbildningsförvaltningen och Lekebergs kommunfastigheter arbetat med att ta fram förslag för att möta behovet av fler förskoleplatser i Lanna, på kort och lång sikt.
Förvaltningen föreslår att Kommunstyrelsen beställer en byggnation på tillfälliga lokaler (paviljonger) och att den ska ske i två etapper där etapp två är valbar och beslut om den fattas senare. Den lösningen ska vara fram till dess att en ny permanent förskola är byggd i Lanna och förstudien för den pågår och en sådan beräknas kunna stå färdig 2024-2026 men är beroende av en rad faktorer som kan påverka tidsplanen åt båda håll. Den permanenta förskolan är inte del av det här ärendet utan ärendet berör hur kommunen ska hantera perioden fram till att en ny förskola är på plats. Den nya permanenta förskolan planeras också ersätta Äppelgården som har gamla och ej ändamålsenliga lokaler men fram till dess kvarstår den som förskola.Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Inför upphandling av ny entreprenör till Sannabadet och nytt avtal som ska träda i kraft 2023 har ett förslag tagits fram om hur Lekebergs kommun ska samverka kring simskola med kommande entreprenör.
Lekebergs kommun erbjuder idag barn och unga kommunal simskola. Kommunen har gett Sannabadet i uppdrag att genomföra simskola som erbjuds för i första hand barn i åldern 4 - 7 år och äldre i mån av plats. Kommunen har även beslutat om avgiften och inriktningen har varit att taxan ska vara låg och rimlig för att så många som möjligt ska ha ekonomiska möjligheter att delta.
Trots den låga avgiften kommer simskolan inte alla barn till del i och med att antalet platser är begränsade och att alla barn inte har vuxna som har möjlighet att tillse att barnen kan få del av simskolan.
Förvaltningen föreslår att Lekebergs kommun istället erbjuder avgiftsfri simskola till alla elever i förskoleklass i Lekebergs kommun i samverkan med skolan. Förslaget innebär att simskola genomförs under skolterminen enligt schema. I och med att förskoleklass omfattas av skolplikt får alla barn tillgång till simskola på lika villkor.
Förslaget är framtaget tillsammans med barn och utbildningsförvaltningen.Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på ett tillgänglighetspolitiskt program som ska verka som ett vägledande dokument med syfte att främja Lekebergs kommuns övergripande arbete med tillgänglighetsfrågor. Detta program ersätter det handikappolitiska programmet för Lekebergs kommun
Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
En ny översiktsplan håller på att tas fram, vilket är ett omfattande arbete som beräknas pågå fram till våren 2024. Näringslivsprogrammet, som antogs av Kommunfullmäktige 28 februari, fördjupar och kompletterar översiktsplanens näringslivsinriktade planering och utvecklar kommunens strategiska inriktning. För att säkra arbetet med Översiktsplanen och implementeringen av Näringslivsprogrammet föreslås en tillfällig resursförstärkning under 2022. Detta föreslås finansieras med medel från kommunstyrelsens planeringsreserv.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Caroline Elfors (M) inkom på kommunstyrelsens sammanträde 2022-02-15 med ett ledamotsinitiativ om att kommunstyrelsen på nytt tar upp ärendet gällande implementering av heltidsresan och då beslutar att partiell ledighet åter kan beviljas och att närmaste chef kan göra detta.
Kommunstyrelsen beslutade (KS § 193/2017-12-15) att beslut om partiell ledighet i undantagsfall kan beviljas efter beslut av förvaltningschef. Förvaltningschef kan även fatta beslut om undantag från att tillsättande av tjänster ska omfatta heltid.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
§ 76
Svar på motion från Moderaterna om redovisning av löne- samt andra former av bidragsanställningar
Moderaterna har den 14 april 2021 inkommit med en motion där de önskar att det redovisas vilka ekonomiska samt verksamhetsmässiga konsekvenser det skulle innebära för Lekebergs kommun om samtliga lönebidrag och andra former av bidragsanställningar upphörde med omedelbar verkan.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
§ 77
Svar på medborgarförslag om skyltning runt Fjugesta samt övriga förslag
-
Ett medborgarförslag inkom 2021-03-22 angående promenadstigen mellan Tegelgatan 6 och Villagatan. Medborgaren föreslår att promenadstigen ska grusas och att grusgången vid gamla hockeyrinken ska förlängas.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar om att medborgarförslagets synpunkter kommer att tas med i kommande arbete med översyn av gång- och cykelvägar. Nu när skolbyggnationen är klar finns i dagsläget möjlighet till passage för allmänheten genom skolområdet vid förlängningen av Tegelgatan för att komma ner till vattenparken. Det pågår även ett arbete för att utreda möjligheterna för en eventuell rink i anslutning till skolan, och det arbetet kan komma att innebära att ytterligare gångvägar iordningställs.Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.