Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Reglemente för Sydnärkes överförmyndarnämnd upphör att gälla vid utgången av 2022. Kommunfullmäktige i de samverkande kommunerna behöver därför besluta om nytt reglemente för nämnden.
Bilagor
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun genomfört en granskning av kommunens arbete med personal- och kompetensförsörjning. Granskningen syftar till att bedöma i vilken utsträckning som kommunstyrelsen säkerställer ett ändamålsenligt arbete med personal- och kompetensförsörjning.
Utifrån genomförd granskning är den samlade bedömningen att kommunstyrelsen inte helt säkerställer ett ändamålsenligt arbete med personal- och kompetensförsörjning.
Revisionen har gett kommunen rekommendationer gällande förbättringar i arbetet med personal- och kompetensförsörjning. Utifrån dessa är förslag på åtgärder framtagna och beräknas bli genomförda senaste den sista december 2022.
Bilagor
Efter beslut i kommunstyrelsen (2021-06-01 §116) fick Samhällsbyggnad Sydnärke uppdraget att upphävande tomtindelningsplanerna i Fjugesta. Planförslaget har varit ute på samråd mellan 2022-05-12 och 2022-06-02. Denna ändring av detaljplan följer ett förenklat förfarande enligt PBL 2010:900. Syftet med ändringen är att upphäva tomtindelningsplanerna inom detaljplanen för att förhindra att kommuninvånarna begränsas av dessa, vilket innebär begränsad tillgång till bygglov eller fastighetsbildning. Planen bekostas i sin helhet av Lekebergs kommun.
Bilagor
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 2 för 2022 avser planerade och genomförda kontroller per 30 juni 2022, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2022. Totalt var det 11 planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2022. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet av uppföljningen visar på sju kontroller utan avvikelse, tre kontroller med mindre avvikelse och en kontroll med större avvikelse.
Bilagor
På kommunstyrelsens arbetsutskott den 23 maj 2022 yrkade Johan Niklasson på att förvaltningen ska återkomma med en fördjupad analys med konkreta åtgärdsförslag. Återrapportering skulle ske på kommunstyrelsens sammanträde i september. Den fördjupande analysen med konkreta åtgärdsförslag avsåg fem stycken kontrollmoment som identifierats med större avvikelse i internkontrollsuppföljningen. Kommunstyrelsens arbetsutskott biföll yrkandet och den 31 maj 2022 beslutade kommunstyrelsen att ge kommunstyrelseförvaltningen detta uppdrag.
De fem kontrollmoment som berördes av yrkandet var kontroll av delegationsbeslut, kontroll av ärenden i Platina, kontroll av rapporterad frånvaro i självservice, kontroll i Personecs flexmodul samt kontroll av brandskyddsprotokoll.
Kommunstyrelseförvaltningen har arbetat fram en fördjupad analys med konkreta åtgärdsförslag till samtliga dessa kontrollmoment. Resultatet presenteras i denna skrivelse.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för augusti 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 2 för 2022 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar uppnå tre mål helt och tre mål delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 50 %. Totalt prognostiseras 82 % av indikatorerna att uppnås.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 750 tkr för 2022.
Bilagor
Delårsrapporten för 2022 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå två mål helt, vilket innebär en måluppfyllelse på 33 %. Av resterande fyra mål prognostiseras två mål uppnås delvis samt prognostiseras två mål att inte uppnås. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 54 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 21 091 tkr per den sista juli 2022. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 2 488 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 11 718 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 14 206 tkr. Anledningen till att helårsresultatet förväntas bli bättre än budgeterat beror till största delen på att skatteintäkterna förväntas bli högre än budgeterat.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 3 750 tkr. Där överskottet kommer från Kommunstyrelsen (750 tkr) och underskotten från Socialnämnden (4 000 tkr) och från VA-verksamheten om 500 tkr. Övriga nämnder lämnar en prognos i budgetbalans.
Bilagor
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter. Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 1, avser sammanställning och analys av nämndernas resultat av internkontrollen per april.
Bilagor
Kommunstyrelsen är sedan 1 januari 2021 kommunens förvaltande och verkställande organ inom kultur- och fritidsområdet. I och med detta ska styrelsen fullgöra kommunens uppgifter enligt bibliotekslagen avseende folkbibliotek.
Ändamålet med biblioteksverksamhet anges i bibliotekslagen:
”Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt. Biblioteksverksamhet ska finnas tillgänglig för alla.”
Regeringen har nu antagit en biblioteksstrategi för åren 2022–2025. Syftet är att stödja och stärka biblioteken i deras arbete med att uppfylla ändamålet med verksamheten. Strategin innehåller tre fokusområden som bedöms vara av central betydelse för biblioteksverksamhetens kvalitet och utveckling:
1. Ett biblioteksväsende som är tillgängligt och relevant för alla.
2. Ett biblioteksväsende som bidrar till och följer samhällets utveckling.
3. En välfungerande nationell infrastruktur för biblioteksväsendet.
Regionbibliotekarierna Peter Alsbjer och Linda Berg-Ottosson informerar muntligen om innehållet i biblioteksstrategi 2022-2025.
Bilagor
Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgiftsbehandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.
År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper
tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Kommunstyrelsen beslutade den 16 februari 2021 att utse Dennis Hofsten som dataskyddsombud.
Då Dennis Hofsten gått på föräldraledighet till och med 2023 behöver ett nytt
dataskyddsombud utses. Ett nytt dataskyddsombud har utsetts i Kumla kommun och från och med den 23 maj 2022 tillträder Emma Löfstedt tjänsten som det nya dataskyddsombudet.
Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Integritetsmyndigheten.
Bilagor
Socialnämnden har utifrån beslut i KS 2022-03-15 fått i uppdrag att ”redovisa en mer detaljerad åtgärdsplan för de kontrollmoment som har avvikelser”, utifrån intern kontrollrapport per sista december 2021. I kontrollrapporten presenteras totalt nio risker med resultatet större avvikelser och mindre avvikelser. Åtgärdsplanen syftar till att presentera åtgärder som ska vidtas för att systematiskt förbättra utfallen samt motverka att nya avvikelser uppstår.
Kommunstyrelseförvaltningen gör bedömningen att de åtgärder som redovisas i den detaljerade åtgärdsplanen antas leda till att avvikelserna rättas till.
Bilagor
En översyn och revidering av befintlig arbetsmiljöpolicy, antagen av Kommunfullmäktige 2012-06-13, har genomförts.
En arbetsmiljöpolicy beskriver kommunens grundprinciper, mål och ansvar för arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen. Det är en viktig del av kommunens systematiska arbetsmiljöarbete (SAM), och syftar till att förebygga och förhindra olycksfall, psykisk och fysisk ohälsa, trakasserier och våld på arbetsplatsen.
Målet är en god arbetsmiljö där varje individ kan må bra, utvecklas och där verksamheten kan bedrivas på ett sunt och säkert sätt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2023. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom.
Bilagor
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området.
Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna/medlemmarna i regionen.
Samtliga partier har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport. Syftet med granskningsrapporten är att utsedd granskare ska intyga att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Förslaget till beslut är därför fullmäktige godkänner samtliga partiers redovisning av partistöd för 2021 och att partistöd för 2023 betalas ut till samtliga partier som finns representerade i kommunfullmäktige i Lekebergs kommun.
Bilagor
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 18 motioner och 6 medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2022. Av motionerna har ett hunnit bli äldre än ett år då det återremitterades av kommunstyrelsen. Den motionen är redo för beslut och kommer kunna behandlas på kommunfullmäktige under hösten 2022.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Redovisningen nedan utgår från motioner som bifallits efter årsskiftet 2022.
Bilagor
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag och kommunalförbund.
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 24 maj 2022 - 6 september 2022.
Bilagor
Bilagor