Möte 2020-11-17
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektör.
-
Under denna punkt informerar VD för Lekebergs kommunala holding.
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelsens prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2020. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunstyrelsens ekonomi.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
755kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2020. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Särskilt viktigt just i år, är att den här prognosen har många osäkerhetsfaktorer. Detta trots att det bara är två månader kvar på året och det har givetvis med utvecklingen av Covid-19 att göra. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos. Hänsyn inte är tagen till de eventuellt nya medel som regeringen diskuterar att tillföra under november/december, då kommunen ännu inte vet hur stor del som tillfaller kommunerna och hur stor del som tillfaller regionerna. Dessa kommer att öka kommunens resultat ytterligare, då det kommer att vara svårt att hinna använda dessa till verksamhet.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 19 046 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 15 756 tkr.
Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 34 802 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 7 050 tkr.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Rapport tre avser genomförda kontroller per 30 september 2020 utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2020. Totalt var det 10 planerade kontrollmoment till denna uppföljning och där det sammanställda resultatet visar på tre större avvikelser, tre mindre avvikelser och fyra utan avvikelse.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för oktober 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser oktober månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
I november 2010 upptog Kommuninvest Ekonomisk förening (”Föreningen”) förlagslån från medlemmarna omfattande 1 miljard kronor. Syftet med förlagslånen var att efter finanskrisen snabbt höja nivån på kapital i Kommuninvest i avvaktan på att kapitalet genom medlemsinsatser ökat till de nivåer som krävs av Finansinspektionen.
Lekebergs kommuns förlagslån till Föreningen uppgick per den 30 september 2020 till 1 000 000 kronor, jämte ränta. Genom regeländringar får det befintliga förlagslånet till Kommuninvest inte längre inräknas in i kapitalbasen, vilket innebär att det inte längre fyller den tänkta funktionen att bidra till kapitaliseringen av Kommuninvest. Förlagslånen har därför återbetalas till medlemmarna. Eftersom Kommuninvest de kommande åren behöver tillföras nytt kapital erbjuds samtliga medlemmar som bidragit till förlagslånen att omedelbart använda sin del av förlagslånen för att öka sin kapitalinsats till Föreningen och således inbetala motsvarande belopp till Föreningen i form av en kapitalinsats.
För medlemskap i Föreningen krävs att en medlem bidrar med en kapitalinsats genom en obligatorisk medlemsinsats. Vid föreningsstämman 2020 beslutades om en ändring av stadgarna så att en enda nivå på kapitalinsatsen i form av obligatorisk medlemsinsats ska gälla för samtliga medlemmar. Den nya nivån uppgår till 1 300 kronor per invånare, vilket samtliga medlemmar ska ha uppnått vid utgången av 2024. Den nya nivån har kopplats till en årlig inbetalningstrappa. För Lekebergs kommuns del, så innebär inbetalningen av det förlagslån som tidigare har utbetalats, enbart att det finns kvar hos Föreningen som ett insatskapital. Detta uppgår i dagsläget till 6 742 800 kr och blir då alltså 7 742 800 kr. Lekebergs kommun har enligt tidigare beslut valt att göra största möjliga inbetalning, dvs 900 kr per invånare exklusive dåvarande förlagslån. Anledningen till detta är den förmånliga ränta som utdelas på kapitalet. Om Kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget så skulle Lekebergs kommun år 2024 landa på ett insatskapital om 9 739 600 kronor, vilket skulle motsvara 1 300 kr per invånare.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Kommuninvest Ekonomiska förenings förslag. Förvaltningen föreslår att det ska finnas möjlighet att utöver de 1 300 kr per invånare inbetala upp till maxtaket 1 800 kr per invånare. Detta av samma skäl som tidigare, dvs den höga avkastningen på kapitalet. Räntan och återbäringen har i genomsnitt varit ca 500 tkr per år.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har sedan 1 januari 2012 ensamt det ekonomiska ansvaret för den regionala kollektivtrafiken. I samband med det skedde en skatteväxling. Skatteväxlingen skedde med ett för stort belopp varför länets kommuner har kompenserats genom en rabatt på gymnasieresorna. Nu föreslås en ändrad princip för hur denna ersättning ska utgå. Den nu föreslagna modellen innebär ett något högre utfall för Lekebergs kommun. Enligt den nuvarande modellen skulle Lekeberg ha erhållit 504 tkr för läsåret 2019/2020 att jämföra med den nya modellens 552 tkr. Beloppet bokförs liksom tidigare under finansförvaltningen. Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Region Örebro läns förslag.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Parallellt med projektet om- och tillbyggnad av Lekebergsskolan så har ett arbete pågått kring att se över det som idag kallas Bollhallen. Den möter i nuläget inte de behov som skolan har för att bedriva fullskalig idrottsundervisning. I projektet Lekebergsskolan ingår det en mindre upprustning och ombyggnation av idrottslokalerna samt omklädningsrum, men ingen tillbyggnation för att uppgradera bollhallen till idrottshall.
LEKO har tagit fram tre olika alternativ där det första alternativet enbart möter verksamhetens behov av en idrottshall. Alternativ två och tre innehåller också en läktare, men de olika alternativen skiljer sig främst åt i antalet sittplatser.
Ett eventuellt beslut om ombyggnation till idrottshall med läktare måste ses som ett separat projekt och en separat beställning. Det finns dock vinster att genomföra det i samband med sista etappen av Lekebergsskolan, då det finns ekonomiska fördelar eftersom entreprenörerna redan är på plats.
Kommunstyrelseförvaltningen förespråkar alternativ två vilket bedöms både möta verksamhetens behov och bidra till att främja föreningslivet och folkhälsan. Det bedöms också vara det mest ekonomiska alternativet, för att uppnå ovanstående, då kommunen står inför stora investeringar framåt.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2021 beräknas VA-kostnaderna att öka med ca 1 584 tkr. Anledningen till kostnadsökningen är till största delen ökade kapitalkostnader avseende främst investeringen i det sk Örebrovattnet. Här handlar det både om egna kapitalkostnader för vattenledningen inom kommunen, men framförallt kapitalkostnader avseende vattenledningen som ansluts via Örebro kommun.
2021 föreslås att den fasta avgiften för mindre vattenmätare (qn 2,5) höjs med 115 kr/år till 4 625 kr/år. Mellanmätaren (qn 6,0) med 352 kr/år till 14 416 kr/år. Stora mätaren (qn 10,0) med 670 kr/år till 27 484 kr/år. Den rörliga avgiften föreslås höjas med 2,61 kr/m3 (inkl moms) till 46,34 kr/m3 (inkl moms). Vid nyttjande av två mätare qn 2,5, blir taxan för abonnenten motsvarande taxan för en qn 6,0. Nya avgifterna ska gälla from 1 januari 2021.
Sedan 2018 har VA-kollektivet varit helt taxefinansierat, men nu behövs återigen en skattesubvention. Detta för att lindra en kraftig taxeökning över kort tid. Inför 2021 föreslås en skattesubvention om 800 tkr.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 18 september 2020 att förslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun. Bifogat förslag ”Avfallstaxa för Lekebergs kommun 2021” innebär dels en ny taxekonstruktion och dessutom föreslås en höjning av avfallsavgifterna med 18%. I den höjningen ingår också en höjning av slamavgifterna.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
756kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund står inför flera större investeringar, bland annat byggandet av tre ny återvinningscentraler, förvärva en befintlig återvinningscentral, utbyte av sopbilar mm. Investeringarna behöver till största del lånefinansieras. För att Sydnärkes kommunalförbund ska få ta upp nytt lån måste samtliga medlemskommuner ge sitt godkännande, detta i enlighet med förbundsordningen.
Förbundet ansöker nu om medlemskommunernas godkännande för att uppta lån till investeringarna i investeringsplanen. Detta för att få ett något förenklat förfarande genom denna femåriga investeringsplan, vilken också speglar lånebehovet.
I ett senare skede kommer en begäran om kommunal borgen för de lån som upptas. Medlemskommunerna beviljar då borgen för investeringar som rör det egna avfallskollektivet.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har tagit fram förslag till ny avfallsplan för 2021-2025.
Syftet med avfallsplanen är att genom ökad kunskap och medvetenhet hos kommuninvånarna samt långsiktig avfallsplanering leda avfallshanteringen mot ett hållbart samhälle där alla upplever att det är lätt att göra rätt och mängden avfall minskar. Målen och de tänkbara åtgärderna fokuserar mycket på att förebygga att avfall uppkommer och att det avfall som uppstår ska omhändertas på ett så miljöeffektivt sätt som möjligt.
Förslaget till ny avfallsplan har varit ute på remiss hos kommunerna och var tillsammans med renhållningsföreskrifterna utställd för allmänhetens synpunkter under juli-aug. Förslaget till renhållningsordning antogs av kommunalförbundets direktion den 15 oktober 2020. För att bli giltig måste avfallsplanen antas av respektive kommuns kommunfullmäktige.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
892kb Ladda ner dokument
-
823kb Ladda ner dokument
-
934kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Miljöbalken 15 kap, 41 §, ska alla kommuner ha en renhållningsordning med en avfallsplan, samt föreskrifter för avfallshanteringen i kommunen. Dokumentet utgör föreskrifter för avfallshanteringen inom Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekebergs kommun. Renhållningsordningen är, tillsammans med övrig lagstiftning, det som styr avfallshanteringen i kommunen.
Föreskrifter för avfallshantering anger de kommunala och lokala bestämmelserna om avfallshantering. Föreskrifterna är ett verktyg för att styra avfallshanteringen och ger en rättslig grund i det dagliga arbetet med renhållningen. Föreskrifterna beskriver vad de olika aktörerna har för ansvar samt vad alla fastighetsägare, verksamhetsutövare och avfallsinnehavare har för skyldigheter.
Tillsammans med den kommunala avfallsplanen 2021-2025 utgör dessa föreskrifter den kommunala renhållningsordningen. Dessa var, tillsammans med avfallsplanen för 2021-2025 utställda för synpunkter från allmänheten under juli-aug 2020.
Föreskrifterna träder i kraft 2021-01-01 under förutsättning att de antas av samtliga medlemskommuner. Genom föreskriften om upphävs tidigare gällande föreskrifter om avfallshantering.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighetsägaren till fastighet Knista-Sanna 1:18 inkom med ansökan om planbesked för att möjliggöra för bostadsbebyggelse på delar av fastigheten. Sydnärkes byggförvaltning har gjort en utredning om förutsättningarna och kommit fram till att det inte är lämpligt på denna utpekade plats. Området ligger inom jordbruksmark på östra sidan väg 204 samt området är heller inte utpekat i kommunens översiktsplan.
Bilagor
-
348kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning i Sydnärke. Ett reviderat reglemente för Sydnärke IT-nämnd antogs av de samverkande kommunerna under hösten 2019. Förslaget till överenskommelse återremitterades för ytterligare beredning.
Förslaget har tagits fram av de administrativa cheferna i Sydnärke tillsammans med förvaltningschefen för Sydnärke IT-förvaltning på uppdrag av kommundirektörerna. Förslaget till överenskommelse behandlades av Sydnärke IT-nämnd den 8 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden har antagit förslaget och överlämnat det till samverkande kommuner för beslut.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och
överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för miljönämndens del är ganska omfattande eftersom det nuvarande reglementet och avtalet är tio år gamla.
Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna i Sydnärkekommunerna tillsammans med förvaltningschefen för miljöförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av Sydnärkes miljönämnd den 7 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning i Sydnärke. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för byggnämndens del är ganska omfattande eftersom nuvarande är flera år gamla. En uppgift har förts in om att nämnden ansvarar för att ajourhålla uppgifter i lantmäteriets fastighets- och lägenhetsregister. Förvaltningen gör det redan, men det har inte tidigare varit tydligt reglerat i reglementet.
Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna tillsammans med förvaltningschefen för byggförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse godkändes av Sydnärke byggnämnd den 3 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för taxe- och avgiftsnämndens del bland annat innebär ett fortsatt stadigvarande ordförandeskap för Hallsbergs kommun men med ett roterande vice ordförandeskap för resterande samverkanskommuner samt förtydligande kring nämndens uppgifter.
Förslagen har tagit fram av de administrativa cheferna tillsammans med avdelningschefen för Taxe- och avgiftshandläggarna på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av taxe- och avgiftsnämnden 30 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser kring de gemensamma nämnderna får mer en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för lönenämndens del bland annat innebär att ordförandeskapet förslås vara stadigvarande i Kumla kommun med ett roterande vice ordförandeskap för resterande samverkanskommuner.
Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna tillsammans med förvaltningschefen för löneförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av Sydnärke lönenämnd den 16 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Reglementet för krisledningsnämnden antogs senast på kommunfullmäktige i juni 2015 och har inte reviderats sen dess.
Det befintliga reglementet har uppdaterats med ett antal förtydliganden samt ett antal formaliaändringar. Reglementet är anpassad till dagens behov och bör antas för att uppfylla kravet utifrån överenskommelsen krisberedskap 2019 – 2022 mellan SKR och MSB.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
24
Revidering av allmänt reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder samt byte av namn på nämnd
En utredning om att flytta frågor om kultur- och fritid från kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen har tagits fram. Fördelar som utredningen har identifierat är bland annat att nuvarande kultur- och bildningsnämnd skulle bli en ren skolnämnd och att kultur- och fritidsavdelningens nuvarande samverkan med avdelningar inom kommunstyrelsen skulle underlättas. Andra fördelar som identifieras är bättre investeringsmöjligheter för kultur- och fritidsobjekt, kommunövergripande ANDT-samordning och ett helhetsgrepp kring turismen.
Förslaget på reviderat reglemente innebär att ansvar för kultur- och fritidsfrågor flyttas från nuvarande kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen samt att nuvarande kultur- och bildningsnämnden behöver byta namn.
Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet till Kultur- och bildningsnämnden den 28 september 2020 för yttrande gällande organisationsförändringen och i namnfrågan. Nämnden antog sitt yttrande på sammanträdet den 20 oktober, där det framgår att Kultur- och bildningsnämnden ställer sig positiva till förändringen och föreslår att nämnden efter organisationsförändringen ska kallas Barn- och utbildningsnämnden. I övrigt lämnar nämnden förslag på ett antal mindre justeringar i reglementet avseende kultur- och fritidsdelen. Dessa förslag har beaktats i kommunstyrelsens beredning av ärendet.
Kommunstyrelsens arbetsutskott begärde även att underlaget skulle kompletteras med en barnkonsekvensanalys utifrån FN:s barnkonvention som återfinns under avsnitt 2.1 i denna tjänsteskrivelse.
Det är kommunfullmäktige som beslutar om vilka nämnder som ska finnas samt vilken verksamhet respektive nämnd ska ansvara för. Nämndernas verksamhetsområden regleras i nämndernas reglemente, som också antas av kommunfullmäktige (6 kap, 2 och 44 §, kommunallagen).Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagen finns sedan 2013 en möjlighet för kommuner och regioner att införa deltagande på distans vid fullmäktigesammanträden samt i nämnder och styrelser. Bestämmelserna i kommunallagen anger ett antal krav som måste vara uppfyllda för distansdeltagande. Bland annat tydliggör lagen att deltagande ska ske genom ljud- och bildöverföring i realtid och på ett sätt så att samtliga deltagare kan se och höra varandra. Deltagandet ska kunna ske på lika villkor.
För att ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige ska få delta på distans måste fullmäktige besluta om det genom att reglera det i kommunfullmäktiges arbetsordning. Förslaget är att arbetsordningen kompletteras med en skrivning om deltagande på distans. Kompletteringen i blått i dokumentet under 9 §. En större översyn av arbetsordningen pågår och kommer att behandlas under våren 2021.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
I budgethandlingen ”MER-plan 2021 med ekonomisk plan 2022-2023” finns kommunfullmäktiges mål som bestämmer riktningen för kommunens arbete de närmsta åren. Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2021 med plan för 2022-2023 tagits fram.
Målen är i sin helhet oförändrade jämfört med målen för 2020 men en del justeringar har gemomförts bland indikatorerna, samt har målvärden för respektive indikator setts över och uppdaterats.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2021-2023 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar m.m.
2021 års ekonomiska resultat budgeteras till 13 851 000 kr, vilket motsvarar 2,5 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöpartiet inkom den 29 april 2019 med en motion om att Lekebergs kommun bör upprätta en koldioxidbudget med start budgetår 2021. I motionen anges att en koldioxidbudget synliggör Lekebergs kommuns kvarvarande utsläppsutrymme, den budget av växthusgaser som kommunen har kvar att spendera och skapar förutsättningar för lokalt klimatledarskap.
Ett svar har tagit fram och förslaget är att motionen avslås.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
John Hägglöf (M) inkom den 11 november 2019 med en motion där han föreslår att socialförvaltningen ska utreda möjligheten till att initiera projektet ”måltidsvän” i Lekebergs kommun tillsammans med föreningar ut civilsamhället. Måltidsvän är ett koncept där frivilliga besöker en äldre person för en gemensam måltid, antingen hemma hos den äldre eller på ett boendes restaurang.
Ett svar har tagit fram och förslaget är att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I november 2019 inkom Benny Lawin med ett medborgarförslag om ändrat ansvar för snöröjning och halkbekämpning på trottoaravsnitt för Sannagatan, Vallgatan och Ekhagagatan i Fjugesta. Motionären vill att kommunens ordinarie upphandling av snöröjning och halkbekämpning inom tätorten även ska innefatta aktuella trottoaravsnitt.
Ett svar har tagit fram till medborgaren och förslaget är att kommunstyrelsen antar svaret.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till kommunen från Kerstin Pettersson den 24 januari 2018. Förslaget uttrycker en önskan om att återigen lyfta frågan om ett inomhusbad i Lekebergs kommun. Förslagsställaren hänvisar till den ökade befolkningsmängden och därmed behov av utökad service till kommuninvånarna. Därutöver lyfts vikten av närhet till anläggningar för ökad fysisk aktivitet för alla åldrar och simhallen som social mötesplats.
Ett svar har tagit fram till medborgaren och föreslår att kommunstyrelsen antar svaret.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 30 september 2020 - 10 november 2020.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
717kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
697kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektör.
-
Under denna punkt informerar VD för Lekebergs kommunala holding.
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelsens prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2020. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunstyrelsens ekonomi.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
755kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2020. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Särskilt viktigt just i år, är att den här prognosen har många osäkerhetsfaktorer. Detta trots att det bara är två månader kvar på året och det har givetvis med utvecklingen av Covid-19 att göra. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos. Hänsyn inte är tagen till de eventuellt nya medel som regeringen diskuterar att tillföra under november/december, då kommunen ännu inte vet hur stor del som tillfaller kommunerna och hur stor del som tillfaller regionerna. Dessa kommer att öka kommunens resultat ytterligare, då det kommer att vara svårt att hinna använda dessa till verksamhet.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 19 046 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 15 756 tkr.
Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 34 802 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 7 050 tkr.
Bilagor
-
193kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Rapport tre avser genomförda kontroller per 30 september 2020 utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2020. Totalt var det 10 planerade kontrollmoment till denna uppföljning och där det sammanställda resultatet visar på tre större avvikelser, tre mindre avvikelser och fyra utan avvikelse.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för oktober 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser oktober månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
I november 2010 upptog Kommuninvest Ekonomisk förening (”Föreningen”) förlagslån från medlemmarna omfattande 1 miljard kronor. Syftet med förlagslånen var att efter finanskrisen snabbt höja nivån på kapital i Kommuninvest i avvaktan på att kapitalet genom medlemsinsatser ökat till de nivåer som krävs av Finansinspektionen.
Lekebergs kommuns förlagslån till Föreningen uppgick per den 30 september 2020 till 1 000 000 kronor, jämte ränta. Genom regeländringar får det befintliga förlagslånet till Kommuninvest inte längre inräknas in i kapitalbasen, vilket innebär att det inte längre fyller den tänkta funktionen att bidra till kapitaliseringen av Kommuninvest. Förlagslånen har därför återbetalas till medlemmarna. Eftersom Kommuninvest de kommande åren behöver tillföras nytt kapital erbjuds samtliga medlemmar som bidragit till förlagslånen att omedelbart använda sin del av förlagslånen för att öka sin kapitalinsats till Föreningen och således inbetala motsvarande belopp till Föreningen i form av en kapitalinsats.
För medlemskap i Föreningen krävs att en medlem bidrar med en kapitalinsats genom en obligatorisk medlemsinsats. Vid föreningsstämman 2020 beslutades om en ändring av stadgarna så att en enda nivå på kapitalinsatsen i form av obligatorisk medlemsinsats ska gälla för samtliga medlemmar. Den nya nivån uppgår till 1 300 kronor per invånare, vilket samtliga medlemmar ska ha uppnått vid utgången av 2024. Den nya nivån har kopplats till en årlig inbetalningstrappa. För Lekebergs kommuns del, så innebär inbetalningen av det förlagslån som tidigare har utbetalats, enbart att det finns kvar hos Föreningen som ett insatskapital. Detta uppgår i dagsläget till 6 742 800 kr och blir då alltså 7 742 800 kr. Lekebergs kommun har enligt tidigare beslut valt att göra största möjliga inbetalning, dvs 900 kr per invånare exklusive dåvarande förlagslån. Anledningen till detta är den förmånliga ränta som utdelas på kapitalet. Om Kommunfullmäktige beslutar enligt förslaget så skulle Lekebergs kommun år 2024 landa på ett insatskapital om 9 739 600 kronor, vilket skulle motsvara 1 300 kr per invånare.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Kommuninvest Ekonomiska förenings förslag. Förvaltningen föreslår att det ska finnas möjlighet att utöver de 1 300 kr per invånare inbetala upp till maxtaket 1 800 kr per invånare. Detta av samma skäl som tidigare, dvs den höga avkastningen på kapitalet. Räntan och återbäringen har i genomsnitt varit ca 500 tkr per år.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har sedan 1 januari 2012 ensamt det ekonomiska ansvaret för den regionala kollektivtrafiken. I samband med det skedde en skatteväxling. Skatteväxlingen skedde med ett för stort belopp varför länets kommuner har kompenserats genom en rabatt på gymnasieresorna. Nu föreslås en ändrad princip för hur denna ersättning ska utgå. Den nu föreslagna modellen innebär ett något högre utfall för Lekebergs kommun. Enligt den nuvarande modellen skulle Lekeberg ha erhållit 504 tkr för läsåret 2019/2020 att jämföra med den nya modellens 552 tkr. Beloppet bokförs liksom tidigare under finansförvaltningen. Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Region Örebro läns förslag.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Parallellt med projektet om- och tillbyggnad av Lekebergsskolan så har ett arbete pågått kring att se över det som idag kallas Bollhallen. Den möter i nuläget inte de behov som skolan har för att bedriva fullskalig idrottsundervisning. I projektet Lekebergsskolan ingår det en mindre upprustning och ombyggnation av idrottslokalerna samt omklädningsrum, men ingen tillbyggnation för att uppgradera bollhallen till idrottshall.
LEKO har tagit fram tre olika alternativ där det första alternativet enbart möter verksamhetens behov av en idrottshall. Alternativ två och tre innehåller också en läktare, men de olika alternativen skiljer sig främst åt i antalet sittplatser.
Ett eventuellt beslut om ombyggnation till idrottshall med läktare måste ses som ett separat projekt och en separat beställning. Det finns dock vinster att genomföra det i samband med sista etappen av Lekebergsskolan, då det finns ekonomiska fördelar eftersom entreprenörerna redan är på plats.
Kommunstyrelseförvaltningen förespråkar alternativ två vilket bedöms både möta verksamhetens behov och bidra till att främja föreningslivet och folkhälsan. Det bedöms också vara det mest ekonomiska alternativet, för att uppnå ovanstående, då kommunen står inför stora investeringar framåt.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2021 beräknas VA-kostnaderna att öka med ca 1 584 tkr. Anledningen till kostnadsökningen är till största delen ökade kapitalkostnader avseende främst investeringen i det sk Örebrovattnet. Här handlar det både om egna kapitalkostnader för vattenledningen inom kommunen, men framförallt kapitalkostnader avseende vattenledningen som ansluts via Örebro kommun.
2021 föreslås att den fasta avgiften för mindre vattenmätare (qn 2,5) höjs med 115 kr/år till 4 625 kr/år. Mellanmätaren (qn 6,0) med 352 kr/år till 14 416 kr/år. Stora mätaren (qn 10,0) med 670 kr/år till 27 484 kr/år. Den rörliga avgiften föreslås höjas med 2,61 kr/m3 (inkl moms) till 46,34 kr/m3 (inkl moms). Vid nyttjande av två mätare qn 2,5, blir taxan för abonnenten motsvarande taxan för en qn 6,0. Nya avgifterna ska gälla from 1 januari 2021.
Sedan 2018 har VA-kollektivet varit helt taxefinansierat, men nu behövs återigen en skattesubvention. Detta för att lindra en kraftig taxeökning över kort tid. Inför 2021 föreslås en skattesubvention om 800 tkr.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 18 september 2020 att förslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun. Bifogat förslag ”Avfallstaxa för Lekebergs kommun 2021” innebär dels en ny taxekonstruktion och dessutom föreslås en höjning av avfallsavgifterna med 18%. I den höjningen ingår också en höjning av slamavgifterna.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
756kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund står inför flera större investeringar, bland annat byggandet av tre ny återvinningscentraler, förvärva en befintlig återvinningscentral, utbyte av sopbilar mm. Investeringarna behöver till största del lånefinansieras. För att Sydnärkes kommunalförbund ska få ta upp nytt lån måste samtliga medlemskommuner ge sitt godkännande, detta i enlighet med förbundsordningen.
Förbundet ansöker nu om medlemskommunernas godkännande för att uppta lån till investeringarna i investeringsplanen. Detta för att få ett något förenklat förfarande genom denna femåriga investeringsplan, vilken också speglar lånebehovet.
I ett senare skede kommer en begäran om kommunal borgen för de lån som upptas. Medlemskommunerna beviljar då borgen för investeringar som rör det egna avfallskollektivet.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har tagit fram förslag till ny avfallsplan för 2021-2025.
Syftet med avfallsplanen är att genom ökad kunskap och medvetenhet hos kommuninvånarna samt långsiktig avfallsplanering leda avfallshanteringen mot ett hållbart samhälle där alla upplever att det är lätt att göra rätt och mängden avfall minskar. Målen och de tänkbara åtgärderna fokuserar mycket på att förebygga att avfall uppkommer och att det avfall som uppstår ska omhändertas på ett så miljöeffektivt sätt som möjligt.
Förslaget till ny avfallsplan har varit ute på remiss hos kommunerna och var tillsammans med renhållningsföreskrifterna utställd för allmänhetens synpunkter under juli-aug. Förslaget till renhållningsordning antogs av kommunalförbundets direktion den 15 oktober 2020. För att bli giltig måste avfallsplanen antas av respektive kommuns kommunfullmäktige.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
892kb Ladda ner dokument
-
823kb Ladda ner dokument
-
934kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Miljöbalken 15 kap, 41 §, ska alla kommuner ha en renhållningsordning med en avfallsplan, samt föreskrifter för avfallshanteringen i kommunen. Dokumentet utgör föreskrifter för avfallshanteringen inom Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekebergs kommun. Renhållningsordningen är, tillsammans med övrig lagstiftning, det som styr avfallshanteringen i kommunen.
Föreskrifter för avfallshantering anger de kommunala och lokala bestämmelserna om avfallshantering. Föreskrifterna är ett verktyg för att styra avfallshanteringen och ger en rättslig grund i det dagliga arbetet med renhållningen. Föreskrifterna beskriver vad de olika aktörerna har för ansvar samt vad alla fastighetsägare, verksamhetsutövare och avfallsinnehavare har för skyldigheter.
Tillsammans med den kommunala avfallsplanen 2021-2025 utgör dessa föreskrifter den kommunala renhållningsordningen. Dessa var, tillsammans med avfallsplanen för 2021-2025 utställda för synpunkter från allmänheten under juli-aug 2020.
Föreskrifterna träder i kraft 2021-01-01 under förutsättning att de antas av samtliga medlemskommuner. Genom föreskriften om upphävs tidigare gällande föreskrifter om avfallshantering.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
650kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighetsägaren till fastighet Knista-Sanna 1:18 inkom med ansökan om planbesked för att möjliggöra för bostadsbebyggelse på delar av fastigheten. Sydnärkes byggförvaltning har gjort en utredning om förutsättningarna och kommit fram till att det inte är lämpligt på denna utpekade plats. Området ligger inom jordbruksmark på östra sidan väg 204 samt området är heller inte utpekat i kommunens översiktsplan.
Bilagor
-
348kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning i Sydnärke. Ett reviderat reglemente för Sydnärke IT-nämnd antogs av de samverkande kommunerna under hösten 2019. Förslaget till överenskommelse återremitterades för ytterligare beredning.
Förslaget har tagits fram av de administrativa cheferna i Sydnärke tillsammans med förvaltningschefen för Sydnärke IT-förvaltning på uppdrag av kommundirektörerna. Förslaget till överenskommelse behandlades av Sydnärke IT-nämnd den 8 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden har antagit förslaget och överlämnat det till samverkande kommuner för beslut.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och
överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för miljönämndens del är ganska omfattande eftersom det nuvarande reglementet och avtalet är tio år gamla.
Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna i Sydnärkekommunerna tillsammans med förvaltningschefen för miljöförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av Sydnärkes miljönämnd den 7 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
17kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning i Sydnärke. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för byggnämndens del är ganska omfattande eftersom nuvarande är flera år gamla. En uppgift har förts in om att nämnden ansvarar för att ajourhålla uppgifter i lantmäteriets fastighets- och lägenhetsregister. Förvaltningen gör det redan, men det har inte tidigare varit tydligt reglerat i reglementet.
Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna tillsammans med förvaltningschefen för byggförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse godkändes av Sydnärke byggnämnd den 3 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser får en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för taxe- och avgiftsnämndens del bland annat innebär ett fortsatt stadigvarande ordförandeskap för Hallsbergs kommun men med ett roterande vice ordförandeskap för resterande samverkanskommuner samt förtydligande kring nämndens uppgifter.
Förslagen har tagit fram av de administrativa cheferna tillsammans med avdelningschefen för Taxe- och avgiftshandläggarna på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av taxe- och avgiftsnämnden 30 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkekommunerna har gemensamt tagit fram förslag på nya reglementen och överenskommelser för alla gemensamma nämnder. Ändringarna innebär att reglementen och överenskommelser kring de gemensamma nämnderna får mer en likformig utformning. Ändringarna innehåller också förtydliganden och kompletteringar i förhållande till nuvarande, vilka för lönenämndens del bland annat innebär att ordförandeskapet förslås vara stadigvarande i Kumla kommun med ett roterande vice ordförandeskap för resterande samverkanskommuner.
Förslagen har tagits fram av de administrativa cheferna tillsammans med förvaltningschefen för löneförvaltningen på uppdrag av kommundirektörerna. Förslag till reglemente och överenskommelse har behandlats av Sydnärke lönenämnd den 16 september 2020 och ska behandlas i samtliga medlemskommuner för att äga giltighet. Nämnden föreslår att kommunfullmäktige och kommunstyrelsen i samverkande kommuner antar reglementet och godkänner överenskommelsen.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Reglementet för krisledningsnämnden antogs senast på kommunfullmäktige i juni 2015 och har inte reviderats sen dess.
Det befintliga reglementet har uppdaterats med ett antal förtydliganden samt ett antal formaliaändringar. Reglementet är anpassad till dagens behov och bör antas för att uppfylla kravet utifrån överenskommelsen krisberedskap 2019 – 2022 mellan SKR och MSB.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
§ 172
Revidering av allmänt reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder samt byte av namn på nämnd
En utredning om att flytta frågor om kultur- och fritid från kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen har tagits fram. Fördelar som utredningen har identifierat är bland annat att nuvarande kultur- och bildningsnämnd skulle bli en ren skolnämnd och att kultur- och fritidsavdelningens nuvarande samverkan med avdelningar inom kommunstyrelsen skulle underlättas. Andra fördelar som identifieras är bättre investeringsmöjligheter för kultur- och fritidsobjekt, kommunövergripande ANDT-samordning och ett helhetsgrepp kring turismen.
Förslaget på reviderat reglemente innebär att ansvar för kultur- och fritidsfrågor flyttas från nuvarande kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen samt att nuvarande kultur- och bildningsnämnden behöver byta namn.
Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet till Kultur- och bildningsnämnden den 28 september 2020 för yttrande gällande organisationsförändringen och i namnfrågan. Nämnden antog sitt yttrande på sammanträdet den 20 oktober, där det framgår att Kultur- och bildningsnämnden ställer sig positiva till förändringen och föreslår att nämnden efter organisationsförändringen ska kallas Barn- och utbildningsnämnden. I övrigt lämnar nämnden förslag på ett antal mindre justeringar i reglementet avseende kultur- och fritidsdelen. Dessa förslag har beaktats i kommunstyrelsens beredning av ärendet.
Kommunstyrelsens arbetsutskott begärde även att underlaget skulle kompletteras med en barnkonsekvensanalys utifrån FN:s barnkonvention som återfinns under avsnitt 2.1 i denna tjänsteskrivelse.
Det är kommunfullmäktige som beslutar om vilka nämnder som ska finnas samt vilken verksamhet respektive nämnd ska ansvara för. Nämndernas verksamhetsområden regleras i nämndernas reglemente, som också antas av kommunfullmäktige (6 kap, 2 och 44 §, kommunallagen).Bilagor
-
141kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagen finns sedan 2013 en möjlighet för kommuner och regioner att införa deltagande på distans vid fullmäktigesammanträden samt i nämnder och styrelser. Bestämmelserna i kommunallagen anger ett antal krav som måste vara uppfyllda för distansdeltagande. Bland annat tydliggör lagen att deltagande ska ske genom ljud- och bildöverföring i realtid och på ett sätt så att samtliga deltagare kan se och höra varandra. Deltagandet ska kunna ske på lika villkor.
För att ledamöter och ersättare i kommunfullmäktige ska få delta på distans måste fullmäktige besluta om det genom att reglera det i kommunfullmäktiges arbetsordning. Förslaget är att arbetsordningen kompletteras med en skrivning om deltagande på distans. Kompletteringen i blått i dokumentet under 9 §. En större översyn av arbetsordningen pågår och kommer att behandlas under våren 2021.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
I budgethandlingen ”MER-plan 2021 med ekonomisk plan 2022-2023” finns kommunfullmäktiges mål som bestämmer riktningen för kommunens arbete de närmsta åren. Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2021 med plan för 2022-2023 tagits fram.
Målen är i sin helhet oförändrade jämfört med målen för 2020 men en del justeringar har gemomförts bland indikatorerna, samt har målvärden för respektive indikator setts över och uppdaterats.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2021-2023 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar m.m.
2021 års ekonomiska resultat budgeteras till 13 851 000 kr, vilket motsvarar 2,5 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
Miljöpartiet inkom den 29 april 2019 med en motion om att Lekebergs kommun bör upprätta en koldioxidbudget med start budgetår 2021. I motionen anges att en koldioxidbudget synliggör Lekebergs kommuns kvarvarande utsläppsutrymme, den budget av växthusgaser som kommunen har kvar att spendera och skapar förutsättningar för lokalt klimatledarskap.
Ett svar har tagit fram och förslaget är att motionen avslås.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
John Hägglöf (M) inkom den 11 november 2019 med en motion där han föreslår att socialförvaltningen ska utreda möjligheten till att initiera projektet ”måltidsvän” i Lekebergs kommun tillsammans med föreningar ut civilsamhället. Måltidsvän är ett koncept där frivilliga besöker en äldre person för en gemensam måltid, antingen hemma hos den äldre eller på ett boendes restaurang.
Ett svar har tagit fram och förslaget är att motionen ska anses besvarad.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I november 2019 inkom Benny Lawin med ett medborgarförslag om ändrat ansvar för snöröjning och halkbekämpning på trottoaravsnitt för Sannagatan, Vallgatan och Ekhagagatan i Fjugesta. Motionären vill att kommunens ordinarie upphandling av snöröjning och halkbekämpning inom tätorten även ska innefatta aktuella trottoaravsnitt.
Ett svar har tagit fram till medborgaren och förslaget är att kommunstyrelsen antar svaret.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
855kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit till kommunen från Kerstin Pettersson den 24 januari 2018. Förslaget uttrycker en önskan om att återigen lyfta frågan om ett inomhusbad i Lekebergs kommun. Förslagsställaren hänvisar till den ökade befolkningsmängden och därmed behov av utökad service till kommuninvånarna. Därutöver lyfts vikten av närhet till anläggningar för ökad fysisk aktivitet för alla åldrar och simhallen som social mötesplats.
Ett svar har tagit fram till medborgaren och föreslår att kommunstyrelsen antar svaret.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 30 september 2020 - 10 november 2020.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
717kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
697kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.