Hoppa över navigering
  1. En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.

  2. Godkännande av dagordningen.

  3. Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.

  4. Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.

  5. Arbete med ny översiktsplan för Lekeberg pågår. Översiktsplanen redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.

    En tidig dialog om den övergripande utvecklingsstrukturen för kommunen och för tätorterna hölls under november 2021 – januari 2022. Resultatet av dialogen redovisades i en dialogredogörelse som godkändes av KS 2022-04-12 § 59 som underlag för det fortsatta arbetet. Vidare antogs en ny projektplan för översiktsplanen av kommunstyrelsen 2023-03-14 § 57 med anledning av en ny politisk inriktning avseende utvecklingsinriktningen i översiktsplanen efter valet 2022.

    Med utgångspunkt från den tidiga dialogen och den nya inriktningen, har ett förslag till översiktsplan arbetats fram i dialog med den politiska referensgruppen. Översiktsplanen är digital och består av en textdel och en kartdel med riktlinjer, som är sammanlänkade med varandra.

    Samråd föreslås hållas under perioden 2 april – 22 maj 2025. Det riktar sig till allmänheten, länsstyrelsen, regionen, grannkommuner, kommunens nämnder och andra myndigheter, organisationer och företag som har intresse av förslaget.

    Samrådet föreslås i huvudsak genomföras digitalt med hjälp av den digitala översiktsplanen och synpunktsfunktion på hemsidan, med möjligheter att lämna synpunkter även via brev eller e-post. Vidare föreslås tre tillfällen med Öppet hus i de större tätorterna.

    Länk till samrådsmaterialet: Översiktsplan Lekeberg - Arbetsmaterial inför samråd

    Bilagor

  6. Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen. 

    Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.

    Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

    Bilagor

  7. I oktober för 2020 beslutade kommunfullmäktige att kommunstyrelsen årligen ska begära in en återrapportering av kommunens genomförda upphandlingar. Denna återrapportering avser genomförda upphandlingar under 2024, samt genomförda avropsanmälningar hos inköpscentral.

    Totalt har kommunen (på egen hand och i samverkan) genomfört sju ramavtalsupphandlingar under 2024. Vidare har kommunen avropsanmält sig till tre ramavtal hos Adda inköpscentral, samt genomfört en förnyad konkurrensutsättning via Adda inköpscentral under 2024.

    Bilagor

  8. Arbetsmiljöplaner och handlingsplaner för aktiva åtgärder på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen, i enlighet med lagstiftning. Arbetsmiljöplanerna följer Arbetsmiljölagstiftningen och aktiva åtgärder följer Diskrimineringslagstiftningen.
    Förvaltningsövergripande arbetsmiljöplan samt handlingsplan för aktiva åtgärder omfattar alla verksamheterna inom kommunstyrelseförvaltningen. Åtgärder är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av strategisk karaktär.

    Bilagor

  9. Arbetsmiljöplaner och handlingsplaner för aktiva åtgärder på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen, i enlighet med lagstiftning. Arbetsmiljöplanerna följer Arbetsmiljölagstiftningen och aktiva åtgärder följer Diskrimineringslagstiftningen.
    Kommunövergripande arbetsmiljöplan samt handlingsplan för aktiva åtgärder omfattar alla verksamheter inom Lekebergs kommun. Åtgärder är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av strategisk karaktär.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen ansvarar för att årligen anta lokalförsörjningsplan med syfte att fastslå riktningen för kommunens lokalförsörjningsarbete inför de kommande åren.  

    Planen ger förutsättningar för att planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.  Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar eller minskningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.

    Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma och prioritera framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.

    Bilagor

  11. Ett medborgarförslag har kommit in om att utöka storleken på hundrastgården vid Vattenparken. I dagsläget finns olika förslag på planer om hur marken där hundrastgården finns ska nyttjas. Därför bör en eventuell utbyggnad avvakta beslut om dessa planer. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta förslag på svar på medborgarförslag om utbyggnad av hundrastgården.

    Bilagor

  12. Bilagor

  13. Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.

  14. VD och styrelsens ordförande för Vätternvatten är inbjudna till kommunstyrelsens sammanträde för att informera och svara på frågor.

    Bilagor

  15. Underlag från bildandet av Vätternvatten

    Bilagor

  16. Bilagor

  1. En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.

  2. Godkännande av dagordningen.

  3. Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.

  4. Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.

  5. Arbete med ny översiktsplan för Lekeberg pågår. Översiktsplanen redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.

    En tidig dialog om den övergripande utvecklingsstrukturen för kommunen och för tätorterna hölls under november 2021 – januari 2022. Resultatet av dialogen redovisades i en dialogredogörelse som godkändes av KS 2022-04-12 § 59 som underlag för det fortsatta arbetet. Vidare antogs en ny projektplan för översiktsplanen av kommunstyrelsen 2023-03-14 § 57 med anledning av en ny politisk inriktning avseende utvecklingsinriktningen i översiktsplanen efter valet 2022.

    Med utgångspunkt från den tidiga dialogen och den nya inriktningen, har ett förslag till översiktsplan arbetats fram i dialog med den politiska referensgruppen. Översiktsplanen är digital och består av en textdel och en kartdel med riktlinjer, som är sammanlänkade med varandra.

    Samråd föreslås hållas under perioden 2 april – 22 maj 2025. Det riktar sig till allmänheten, länsstyrelsen, regionen, grannkommuner, kommunens nämnder och andra myndigheter, organisationer och företag som har intresse av förslaget.

    Samrådet föreslås i huvudsak genomföras digitalt med hjälp av den digitala översiktsplanen och synpunktsfunktion på hemsidan, med möjligheter att lämna synpunkter även via brev eller e-post. Vidare föreslås tre tillfällen med Öppet hus i de större tätorterna.

    Länk till samrådsmaterialet: Översiktsplan Lekeberg - Arbetsmaterial inför samråd

    Bilagor

  6. Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen. 

    Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.

    Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

    Bilagor

  7. I oktober för 2020 beslutade kommunfullmäktige att kommunstyrelsen årligen ska begära in en återrapportering av kommunens genomförda upphandlingar. Denna återrapportering avser genomförda upphandlingar under 2024, samt genomförda avropsanmälningar hos inköpscentral.

    Totalt har kommunen (på egen hand och i samverkan) genomfört sju ramavtalsupphandlingar under 2024. Vidare har kommunen avropsanmält sig till tre ramavtal hos Adda inköpscentral, samt genomfört en förnyad konkurrensutsättning via Adda inköpscentral under 2024.

    Bilagor

  8. Arbetsmiljöplaner och handlingsplaner för aktiva åtgärder på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen, i enlighet med lagstiftning. Arbetsmiljöplanerna följer Arbetsmiljölagstiftningen och aktiva åtgärder följer Diskrimineringslagstiftningen.
    Förvaltningsövergripande arbetsmiljöplan samt handlingsplan för aktiva åtgärder omfattar alla verksamheterna inom kommunstyrelseförvaltningen. Åtgärder är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av strategisk karaktär.

    Bilagor

  9. Arbetsmiljöplaner och handlingsplaner för aktiva åtgärder på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen, i enlighet med lagstiftning. Arbetsmiljöplanerna följer Arbetsmiljölagstiftningen och aktiva åtgärder följer Diskrimineringslagstiftningen.
    Kommunövergripande arbetsmiljöplan samt handlingsplan för aktiva åtgärder omfattar alla verksamheter inom Lekebergs kommun. Åtgärder är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av strategisk karaktär.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen ansvarar för att årligen anta lokalförsörjningsplan med syfte att fastslå riktningen för kommunens lokalförsörjningsarbete inför de kommande åren.  

    Planen ger förutsättningar för att planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.  Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar eller minskningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.

    Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma och prioritera framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.

    Bilagor

  11. VD och styrelsens ordförande för Vätternvatten är inbjudna till kommunstyrelsens sammanträde för att informera och svara på frågor.

    Bilagor

  12. Ett medborgarförslag har kommit in om att utöka storleken på hundrastgården vid Vattenparken. I dagsläget finns olika förslag på planer om hur marken där hundrastgården finns ska nyttjas. Därför bör en eventuell utbyggnad avvakta beslut om dessa planer. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta förslag på svar på medborgarförslag om utbyggnad av hundrastgården.

    Bilagor

  13. Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.

    I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.

    Bilagor

  14. Bilagor

  15. Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.