Möte 2021-06-01
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
246kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Till kommunstyrelsens sammanträde den 1 juni 2021 har förbundschef Lisa Örnéus bjudits in.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2020.
Samordningsförbundet Finsam är en fristående juridisk organisation med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Region Örebro län samt Örebro och Lekebergs kommun som medlemmar. Förbundets organisation består av en styrelse som utses av medlemmarna. Till sin hjälp har den ett kansli.
De verksamheter som förbundet finansierar kompletterar myndigheternas ordinarie
verksamhet. Samordningsförbundens uppgift är i första hand att verka för att medborgare ska få stöd och rehabilitering till egen försörjning.Finsamförbundet finansieras via Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen med hälften av medlen, regionen med en fjärdedel och Örebro och Lekebergs kommun med resterande fjärdedel.
Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2020 som landade på minus 566 tkr vilket var 452 tkr bättre än budgeterat.
Revisorernas granskning bedömer sammantaget att styrelsen i samordningsförbundet Lekeberg och Örebro har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Sammantaget bedöms att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda. Man tillstyrker också att styrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
1005kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för april 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser april månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2021 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 50 % då tre mål prognostiseras att uppnås, två mål prognostiseras att delvis uppnås och ett mål prognostiseras att inte uppnås. Kommunstyrelsens prognostiserade indikatoruppfyllelse är på 79 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 4 700 tkr för 2021. Överskottet förklaras av outnyttjad planeringsreserv (200 tkr av 1 500 tkr är avsatt), kapitalkostnader pga senarelagda investeringar, färdtjänstkostnader, överskott för fordonsleasingavgifter samt överskott för lokalhyra i nya Linden.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosrapport 1 för 2021 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt och fem mål delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 76 %.
Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 35 803 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 21 952 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 13 851 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 4 700 tkr. Skatter och bidrag redovisar ett överskott jämfört med budget på 19 199 tkr, vilket har sin grund i att skatteunderlagsprognosen från SKR är uppräknad samt förändrad prognostiserad skattekraft (kostnads- och inkomstutjämning).
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns upphandlingspolicy ska bidra till en hållbar utveckling ur ett socialt och miljömässigt perspektiv. Den ska även fungera som en vägledning till kommunens verksamheter för att finna lösningar med hög kvalitet och som är ekonomiskt fördelaktiga ur ett totalkostnadsperspektiv. En kommunövergripande upphandlingspolicy som gäller för kommunens samtliga styrelser och nämnder säkerställer även att behovet av varor och tjänster tillgodoses enligt de krav som ställs inom området.
Nuvarande upphandlingspolicy antogs 2016-02-29 och då viss information i denna upphandlingspolicy är inaktuell är en revidering nödvändig. Vid revidering av upphandlingspolicyn har även vissa skrivningar förenklats för att göra policyn mer tillämplig.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
480kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport ett för 2021 avser planerade och genomförda kontroller per 31 mars 2021 utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2021. Totalt var det 13 kontrollmoment planerade till denna uppföljning och där det sammanställda resultatet visar på åtta kontroller utan avvikelse, tre kontroller med mindre avvikelse och två kontroller med större avvikelse.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
388kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter. Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 1 2021, avser sammanställning av nämndernas resultat av internkontrollen per april.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
995kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om preliminära ramar i kommunstyrelsen är en del i att ge tidiga planeringsförutsättningar för nämnderna, den slutgiltiga budgeten antas av kommunfullmäktige i november.
Förslaget bygger på majoritetens förslag till budget och innebär ett resultatmål på 2 % av skatter och bidrag. Kompensation ges för löne- och arvodesökningar, hyreskostnader, volymförändringar och redan beslutade investeringar. Dessutom sker en uppräkning av de gemensamma nämnder och förbund som Lekebergs kommun är medlemmar i. Ett effektiviseringskrav om 1 % av nämndernas ramar är också föreslaget inför 2022.
Det görs också ett antal satsningar av i förslaget, på bland annat:
- Fortsättning av projektet ny översiktsplan
- Trygg skola med god arbetsmiljö
- Lek- och aktivitetsplatser
- Ökat anslag till Sydnärkes byggnadsnämnd
- Temperaturhöjning i Sannabadet
- Gratis mensskydd i alla verksamheter
- Fortsatt implementation av heltidsresan
- Utvecklingsmedel
Totalt förstärks nämndernas ramar med 21 997 tkr jämfört med 2021.
Förslaget till preliminära ramar för MER-plan 2022 är följande:
- Kommunstyrelsen 138 895 tkr
- Revisionen 725 tkr
- Barn- och utbildningsnämnden 244 970 tkr
- Socialnämnden 173 809 tkr
- VA-verksamheten 1 800 tkrBilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Till kommunstyrelsens sammanträde 1 juni 2021 har förbundschef Leif Welander bjudits in.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
-
Laxå Värme har gjort en framställan till Sydnärkes kommunalförbund om skötsel av kundtjänsten gentemot bolagets kunder.
Enligt § 3 i förbundsordningen får förbundet sköta debitering, administration och kundtjänst avseende vatten och avloppsverksamhet om en medlem har beslutat om det. Denna lydelse innebär att förbundet ej kan sköta kundtjänsten åt Laxå Värme. Medlemskommunerna har ställt sig positiva till att förbundet tar över kundtjänsten från Laxå Värme, men för detta krävs en ändring i form av ett tillägg i förbundsordningens 3 §.
I syfte att möjliggöra för kommunalförbundet att sköta kundtjänsten åt Laxå Värme beslutade Direktionen för Sydnärkes kommunalförbund den 26 februari att föreslå följande ändring av förbundsordningen till medlemskommunerna;
”3 § Förbundet får också efter att medlem har beslutet det, sköta debitering, administration och kundtjänst avseende vatten-, avlopps- och fjärrvärmeverksamhet.”
För att äga giltighet ska ändringar av förbundsordningar godkännas av kommunfullmäktige i respektive medlemskommun. Kommunstyrelseförvaltningen har inget att erinra mot förslaget.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
922kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kraven på offentliga aktörers kommunikation har ökat de senaste åren. Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service som började gälla 2020 ställer höga krav på tillgänglighet. För att möta den nya lagen tillgänglighetsanpassades kommunens webbplats förra året.
Vidare så ställer nya kanaler andra krav på kommunikationen och en kommun som kommunicerar i digitala kanaler behöver också ha en grafisk profil som är anpassad efter digitala annonser och digital kommunikation. Den grafiska profilen har därför utökats med dessa delar.
Med anledning av detta har kommunikationsteamet arbetat fram en ny grafisk profil tillsammans med kommunikationsbyrån Advant. Arbetet påbörjades under 2020 och bygger vidare på det koncept som togs fram för lekeberg.se.
Bilagor
-
180kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Örebro läns bildningsförbund inkom i mars med skrivelsen, Studieförbundens – en samhällsresurs i Coronakrisen. I skrivelsen framför länets studieförbund via Örebro läns bildningsförbund en vädjan om;
- att inte röra de kommunala bidragsnivåerna och att inte låta 2021 vara bidragsgrundande för framtida bidrag.(Örebro läns bildningsförbund samlar länets folkbildningsorganisationer för samverkan, erfarenhetsutbyte och utvecklingsarbete)
Då studieförbundens verksamhet utgör en väldigt viktig grund för bland annat folkbildning, demokrati och folkhälsa i vårt samhälle föreslås att inte röra de kommunala bidragsnivåerna och att inte låta 2021 vara bidragsgrundande för framtida bidrag.
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
En ansökan om planbesked inkom 2020-11-30 för del av fastighet Norrhult 1:57 i Lekebergs kommun. Sökande efterfrågar möjlighet att dela upp fastigheten för bostadsbebyggelse. Det gäller både enbostadshus och kedjehus.
Norrhult 1:57 är inte utpekat i kommunens gällande översiktsplan (ÖP 2014). Därmed är områdets lämplighet för utbyggnad av bostäder inte prövad i sig eller i förhållande till andra planerade eller tänkta utbyggnadsområden. Arbetet med ny översiktsplan pågår, men kan ännu inte vara som stöd i detta ärende. Området bedöms dock inte vara olämpligt för ny bostadsbebyggelse, då det ligger i direkt anslutning till befintlig bebyggelse och samhällsservice.
Bedömningen är att bostadstrycket i Mullhyttan är relativt lågt, men att det kan komma att förändras positivt i framtiden. Vidare görs bedömningen att en ev planläggning av området inte hindrar det pågående arbetet med den nya översiktsplanen, eller att förutsättningarna för tillgång på mark för andra behov och ändamål begränsas av föreslagen utveckling av området. Arbetet med översiktsplanen bedöms kunna ske parallellt med en eventuell detaljplaneprocess för det sökta området.
Den sammanfattande bedömningen är därför att det är lämpligt att inleda en planprocess för att ytterligare pröva markens lämplighet för ändamålet.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
-
Två vägar i Lanna behöver få namn för att bostäderna längs vägen ska få en adress.
På fastigheten Hidinge-Lanna 4:114 ska 24 radhus byggas. Vägen som de boende kommer att använda saknar namn. Fastigheterna Sättran 2:4, Vreta 3:24 och Vreta 3:4 är nyligen avstyckade och en väg till dem är anlagd. Den nya vägen som de boende kommer använda saknar namn. För att kunna sätta adress på bostäderna i båda fallen behöver kommunstyrelsen fatta beslut om vägnamn. Se bifogad karta.
Vägen som går förbi Hidinge-Lanna 4:114 föreslås få namnet Hasselbacksvägen efter gården Hasselbacken som vägen också leder till. Vägen till fastigheterna Sättran 2:4, Vreta 3:24 och Vreta 3:4 föreslås få vägnamnet Vretabacken eftersom vägen går parallellt med Vretavägen och därför skulle Vretabacken vara ett lämpligt namn.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
979kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Tomtindelningsplaner reglerar hur tomterna i ett kvarter ska se ut. Det var ett krav att tomtindelningsplan skulle finnas enligt gammal lagstiftning. Tomtindelningar kan komma att begränsa de fastighetsägare som vill ha bygglov eller fastighetsbilda som är i strid med tomtindelningsplanen. Tomtindelningarna gäller fortfarande som vilken plan som helst, och fastighetsbildning samt bygglov får inte strida mot tomtindelningsplanen. För att ändra eller upphäva en tomtindelningsplan krävs en ändring av detaljplanen.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att tomtindelningsplanerna för Fjugesta ska upphävas för att förhindra att kommuninvånarna begränsas av tomtindelningsplanerna. Att ta bort planerna bidrar till att Fjugesta kan fortsätta utvecklas och underlättar för invånarna i Fjugesta.
Förvaltningen föreslår att arbetet med att ta bort tomindelningsplanerna görs i etapper och att samhällsbyggnadsstrategen får delegation att beställa planändringarna av Samhällsbyggnadsförvaltning Sydnärke. Förvaltningen föreslår också att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen delegation att besluta om planändringarna gällande dessa tomtindelningsplaner för Fjugesta.
Bilagor
-
1022kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ett nytt bostadsområde med
bostadsbebyggelse i området kring södra Fjugesta tätort. Detaljplaner medger en flexibel byggrätt som kan innebära olika typer av bostäder. Vidare har detaljplanen givits samma typ av byggrätt som befintlig detaljplan direkt anslutning för att skapa en enhetlig byggrätt.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
571kb Ladda ner dokument
-
980kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att möjliggöra för ett nytt bostadsområde med villabebyggelse i området kring Lanna och Hidinge, norr om Hidingevägen (566), i Lekebergs kommun. Detaljplanen ger förutsättningar för attraktiva bostäder i ett naturnära läge intill Garphytteån.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
612kb Ladda ner dokument
-
664kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Presentation av verksamheten på enheten för näringsliv, integration och arbetsmarknad (NIA) ges av enhetschef Sofia Olsen på kommunstyrelsens sammanträde 1 juni 2021.
-
I enlighet med Lekebergs kommuns arbetsmiljöpolicy upprättas varje år handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet. Dessa handlingsplaner benämns fortsättningsvis som arbetsmiljöplaner.
Arbetsmiljöplanerna upprättas av ansvariga chefer och det skapas en arbetsmiljöplan kommunövergripande samt för:
-varje förvaltning
-varje arbetsplats.I arbetsmiljöplanerna framgår de åtgärder som är planerade att göras under året och som inte kan åtgärdas direkt. Det kan vara planerade, pågående arbete och det kan vara ständigt återkommande arbeten, som exempelvis medarbetarenkäten och chefsenkäten.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
I enlighet med Lekebergs kommuns arbetsmiljöpolicy upprättas varje år handlingsplaner för arbetsmiljöarbetet. Dessa handlingsplaner benämns fortsättningsvis som arbetsmiljöplaner.
Arbetsmiljöplanerna upprättas av ansvariga chefer och det skapas en arbetsmiljöplan kommunövergripande samt för:
-varje förvaltning
-varje arbetsplats.I arbetsmiljöplanerna framgår de åtgärder som är planerade att göras under året och som inte kan åtgärdas direkt. Det kan vara pågående arbete och det kan vara ständigt återkommande arbeten, som exempelvis medarbetarenkäten och chefsenkäten.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes folkhälsoteam arbetar i Sydnärkes fem kommuner i enlighet med beslutat verksamhetsplan som antas av teamets styrgrupp (Sydnärkegruppen) bestående av kommundirektörer och kommunstyrelsernas ordförande från respektive kommun. Aktivitetsplan Folkhälsa för Lekebergs kommun har som syfte att tydliggöra folkhälsoarbetet i Lekebergs kommun under aktuellt år där Sydnärkes folkhälsoteam är involverade. Planen baseras på de prioriterade områden samt uppdragsområden som finns beslutade i verksamhetsplanen 2021.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige i Lekebergs kommun har antagit bestämmelser för pension och omställningsstöd för hel- och deltidsförtroendevalda. Vid tillämpning av bestämmelsernas villkor och omfattning i övrigt är det idag kommunstyrelsen som fattar beslut. Ett förslag till ny delegationsordning för kommunstyrelsen har tagits fram för att tydliggöra ansvaret för verkställigheten och beslutsfattandet i ärenden gällande förtroendevaldas pensioner och omställningsstöd.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
-
Frågan om tillhandahållande av gratis mensskydd har aktualiserats på flera håll i landet. Dels handlar det om att utjämna skillnader i levnadsvillkor mellan kvinnor och män men också om att skapa trygghet i vardagen för många kvinnor.
Förslaget är att införa detta även i Lekebergs kommun och införandet innebär att varje toalett i fastigheter där det bedrivs kommunal verksamhet utrustas med dispenser där olika typer av mensskydd finns tillgängliga på samma sätt som exempelvis toalettpapper och tvål. Målgruppen för mensskyddet är således både anställa och elever i kommunens verksamheter.
Kommunstyrelsen föreslås införa kostnadsfria mensskydd på samtliga elev- och personaltoaletter i kommunen och att 75 000 avsätts ur kommunstyrelsens planeringsreserv år 2021 för inköp av dispenser och förbrukningsmaterial.
Bilagor
-
168kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens personal har sedan mars 2020 arbetat under påverkan av Covid-19. På många arbetsplatser har det varit hög frånvaro och ett stort tryck. Det har vid ett flertal tillfällen varit begränsad tillgång till vikarier, vilket har inneburit en hög arbetsbelastning på den personal som har varit i arbete.
För att uppmärksamma det extraordinära arbete som medarbetarna har utfört under pandemin föreslås därför att Lekebergs kommuns ger en sommargåva. Det föreslås fininserias genom att 475 000 kr avsätts från kommunstyrelsens planeringsreserv.
Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna lämnade i samband med kommunfullmäktige den 30 november 2021 in en motion där de föreslår att rutinerna kring medborgarförslag ska förtydligas och förenklas. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar där det framgår att rutinerna som efterfrågas i motionen till stora delar redan finns på förvaltningen och införandet av e-tjänsten för medborgarförslag förhoppningsvis kommer underlätta och automatisera vissa delar av processen.
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag lämnades in i december 2020 om att använda det inhägnade gräsområdet vid Sannabadet till en hundrastgård under tiden det inte är badsäsong. Detta område skulle kompletteras med en grind, hundlatrin och en skylt med förhållningsregler. I förslaget framförs att området skulle ge möjlighet för hundar att springa fritt, samt vara en samlingspunkt för hundägare.
Av svaret så framgår att området inte är anpassat för ändamålet och att det inte heller är bra att ha en säsongsbetonad hundrastgård. Därutöver har entreprenören för Sannabadet nyttjanderättsavtal med kommunen och rätten att tillträda och förbereda området inför säsong i överenskommelse med kommunen. Detta innebär att området i fråga inte är tillgängligt för denna typ av utveckling.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
32
Förlängd delegation till kommunstyrelsens ordförande om åtgärder utifrån nya restriktioner kopplade till covid-19
På ett extrainsatt kommunstyrelsesammanträde den 5 februari beslutade kommunstyrelsen att ge ordförande rätt att på delegation besluta om åtgärder med anledning av de tidsbegränsade nationella restriktionerna gällande covid-19.
Delegationen gällde då till och med den 16 mars 2021. (§ 4 KS Beslut om delegation med anledning av nationella restriktioner kring covid-19). Därefter har delegationen förlängts på kommunstyrelsens sammanträde den 16 mars och 13 april 2021.Syftet med delegationen var att kunna hantera situationer då nationella restriktioner kring covid-19 utfärdas med kort varsel och åtgärder snabbt måste vidtas. Eftersom de nationella restriktionerna fortsätter att meddelas med korta tidsintervall och kort varsel föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen förlänger ordförandes rätt att på nämndens vägnar besluta om åtgärder kopplade till de tidsbegränsade nationella restriktioner som utfärdas löpande av regeringen med anledning av covid-19.
Till skillnad från tidigare beslut omfattar denna delegation även regionala rekommendationer utfärdade av smittskyddsenheten i Region Örebro län. Regeringen har allt mer överlåtit åt kommun och region att, med beaktande av eventuella regionala rekommendationer från regionens smittskyddsläkare och gällande föreskrifter från Folkhälsomyndigheten, själv avgöra hur egen verksamhet ska bedrivas. Förvaltningens bedömning är därför att delegationen bör omfatta även sådana beslut.
Delegationen föreslås gälla till och med kommunstyrelsens sammanträde den 14 september 2021. Om behovet av delegation kvarstår vid denna tidpunkt kan kommunstyrelsen fatta beslut om att ytterligare förlänga delegationen på septembersammanträdet.
Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Pernilla Marberg (SD) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kommunstyrelsen och i kommunstyrelsens arbetsutskott. Valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen i enlighet med kommunens allmänna reglemente.
Sverigedemokraterna har lämnat förslag på ny ledamot efter Pernilla Marberg (SD). Förslaget till ny ledamot i kommunstyrelsens arbetsutskott är Kerstin Leijonborg (FL).
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 april 2021 - 25 maj 2021.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
61kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
870kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
513kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
844kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.