Möte 2021-04-13
-
En justerare samt en ersättare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för Holdingbolaget.
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund muntligt.
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2020.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (helägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens helägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2020. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2020.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen inte uppnått något mål helt, däremot uppnås fem mål delvis och ett mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 48 mnkr för 2020. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 38 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 10 mnkr. I Lekebergs kommunala holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2020.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2020 en nettoomsättning om 2 303 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Laxå Vatten AB har begärt utträde ur Vätternvatten AB. Detta innebär att ett nytt aktieägaröverlåtelseavtal som reglerar övriga aktieägares köp av Laxå Vatten AB:s aktier. För Lekebergs kommuns del ökar aktieandelen från 3,88 procent till 3,99 procent, vilket innebär en kostnad för kommunen om 13 900 kr för förvärv av aktier.
Samtidigt som utträdet sker behöver det befintliga aktieägaravtalet, bolagsordningen och ägardirektivet anpassas till de nya ägarförhållandena. Tilläggsavtalet innehåller även en uppdaterad kostnadsbudget för Fas 1, som har tagits fram av Vätternvatten AB, vilken uppgår till 335 mnkr.
Den uppdaterade budgeten innebär även att nya borgensbeslut behöver fattas av respektive kommun för att finansiera Fas 1. För Lekebergs kommun innebär det en utökad borgen från 10,7 mnkr till 13,4 mnkr, dvs med 2,7 mnkr.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
883kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
879kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
421kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2020.
Av de fem beslutade prestationsmålen är fyra uppfyllda och ett delvis uppfyllt.
Årets resultat är ett överskott på 2 427 tkr, vilket är 2 092 tkr bättre än budget. Överskottet förklaras framförallt av lägre hyreskostnader och uthyrning av personal till den nya ledningssamverkan inom Räddningsregion Bergslagen (RRB).
Bilagor
-
452kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2020.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.
Sammantaget är utfall 2020, 233 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 048 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 2 815 tkr.
Resultatet 2020 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 2 362 tkr mot budgeterat 1 894 tkr. Det är 468 tkr sämre än budget.
Askersund redovisar en nettokostnad på 728 tkr mot budgeterad nettokostnad på 1 066 tkr, sålunda 338 tkr bättre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 188 tkr mot budgeterad nettokostnad på 554 tkr. Det är 742 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 87 tkr, mot budgeterat 466 tkr, sålunda 379 tkr sämre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen för Sydnärkes kommunalförbund ha beslutat att begära av Lekebergs kommun att besluta om borgensförbindelse för uppförande av en omlastningsstation. Upphandling har skett av byggnation av en omlastningsstation vid Tomta, Hallsbergs kommun. Tilldelningsbeslut kommer att fattas först när borgen och finansieringsfrågorna är lösta. Till denna station kommer också containrar att handlas upp. Beräknad kostnad för byggnation och inköp av 10 stycken containrar är 5 mkr. Lekebergs del i station och containrar är 30 %. Förbundet önskar därför att kommunen beslutar om ett borgensåtagande om 1,5 mkr till denna investering.
Byggandet av stationen och inköp av containrar finns med i den investeringsplan som medlemskommunerna tidigare har godkänt.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens begäran om borgensåtagandet och det kommer påverka Lekebergs kommuns framtida investeringsvolymer marginellt.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar varje år om mål- och budgetförutsättningar för nämnderna att förhålla sig till i sitt arbete med mål och budget inför nästkommande år.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett underlag inför fastställandet av Mål- och budgetförutsättningarna för 2022-2024.
Lekebergs kommun förväntas få cirka 584 mnkr i skatter och bidrag inklusive den kommunala fastighetsavgiften för verksamhetsåret 2022. Beräkningen bygger på förutsättningarna från Sveriges kommuner och regioners (SKR) cirkulär 21:12 och att kommunen förväntas ha 8 546 invånare per den 1 november 2021. Beräkningen av skatter och bidrag innebär ett resultatkrav 2022 om cirka 11,7 mnkr om resultatet ska uppgå till 2 % av skatter och bidrag.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
Via ett sponsringsavtal år 2021 har Lekebergs kommun upplåtit rättigheterna till namnet på idrottshallen vid Hidinge skola. Namnet är ”Best Arena”. Sponsormedlen på 75 000 kr ska användas till att stärka föreningslivet i Lekebergs kommun.
Den 1 mars var sista dag att ansöka om utvecklingsbidrag. Vid sista ansökningsdag hade tre ansökningar inkommit om totalt 155 000 kr.Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av resultat från genomförd medarbetarenkät 2020 som visar på ett genomgående bättre resultat i förhållande till 2019. Chefsenkäten visar också på ett tydligt bättre resultat 2020 i förhållande till 2019. Enkäterna visar på skillnader mellan förvaltningarna och mellan olika enheter.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
17mb Ladda ner dokument
-
-
Enligt diskrimineringslagen ska arbetsgivaren årligen genomföra en lönekartläggning. Kartläggningen syftar framförallt till att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön mellan kvinnor och män.
Resultatet av hela kartläggningen ska visa om det finns osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män i lika arbeten, i likvärdiga arbeten och i högre värderat och lägre lönesatt kvinnodominerat arbete. Lönekartläggningen utgör också en av de aktiva åtgärderna som arbetsgivaren ska genomföra kontinuerligt för att arbeta förebyggande och främjande för att motverka diskriminering och att jobba för allas lika rättigheter och möjligheter.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
727kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2021-2031 är baserat på SCBs befolkningsprognos för Lekebergs kommun 2020-2035. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov. Planen har även skickats på remiss till barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden. Nämndernas remissvar påtalar inte några ytterligare behov än de som lokalförsörjningsplanen påvisar.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplan för fastighet Fjugesta 1:2 m.fl. har varit ute på granskning under våren 2020 och bedöms efter revidering av planhandlingarna vara redo för beslut om antagande.
Lekebergs kommun förfogar över en ringa omfattning av detaljplanerad industrimark. Det finns därav ett behov av att skapa markreserv som är detaljplanerad för ändamålet industri. Sydnärkes byggförvaltning fick i uppdrag 2018-09-11 att upprätta en detaljplan för industriverksamhet inom del av Fjugesta 1:2. Vidare beställdes kompletterande detaljplan 2019-09-10 på Fjugesta 1:2 söder om första planuppdraget. Detta grundar sig att Lekebergs bioenergi AB för dialog med kommunen avseende möjligheten att anlägga en ny reservpanncentral för fjärrvärme i Fjugesta.
Planförslaget medger även en förlängning av Vallgatan som förslår en korsning med länsväg 204. Denna förlängning var subjekt för en trafikutredning som togs fram under 2019.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
457kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
797kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen arbetar med att detaljplanera och exploatera ytterligare industrimark i industriområdet i Berga. Det pågår också en process med att exploatera Fjugesta 5:24 och del av Fjugesta 1:2 och nästa steg i försäljningsprocessen är att prissätta marken. Totalt är det tre tomer som ska säljas i de båda områdena, två för verksamhet och en för en padelhall med mera.
Enligt kommunens riktlinjer för markanvisning ska planlagd mark prissättas med utgångspunkt i en aktuell fastighetsvärdering. Markpris kan även framgå av särskilt KF- alternativt KS- beslut om sådant beslut fattats.
I det här fallet föreslås att kommunstyrelsen beslutar om markpriset och förslaget är fastigheten Fjugesta 5:24 och del av Fjugesta 1:2 får markpriset 96 kr/m² och del av Fjugesta 1:2 i Berga industriområde får markpriset 80 kr/m².
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har en tomtkö för de som är intresserade av att köpa en kommunal villatomt. När kommunen planlägger villatomter i nya områden ska personerna i tomtkön få erbjudande om dessa tomter först.
Nuvarande regler för Lekebergs kommuns tomtkö antogs av kommunfullmäktige i februari 2013. Sedan dess har trycket på tomtkön ökat och behovet av att styra upp såväl de administrativa som försäljningsmässiga processerna aktualiserats.
För att lättare kunna hålla tomtkön aktuell, förhindra markspekulation samt att nya områden inte blir färdigutbyggda föreslås nu nya regler med en ny försäljningsprocess.
Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Nu gällande lokala ordningsföreskrifter för torghandel innehåller felaktig information, främst på grund av att de är fastställda för 20 år sedan. Ordningsföreskrifterna måste av den anledningen revideras.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
853kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
25
Ansökan om upphävande av vattenskyddsområde och föreskrifter för Lekebergs kommuns vattentäkt i Fjugesta
Vattentäkten i Fjugesta har tagits ur bruk till förmån för Örebrovatten. Täkten bedöms inte ha kapacitet eller vattenkvalitet för att utgöra ett värde för den framtida dricksvattenförsörjningen i regionen. I nyligen färdigställd vattenförsörjningsplan för Lekebergs kommun pekas vattentäkten inte ut som en potentiell dricksvattenförekomst. Av denna anledning bör vattenskyddsområdet runt täkten upphävas.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) ska ett samordningsförbund ha en förbundsordning som fastställs av förbundets medlemmar. Den senast godkända förbundsordningen för förbundet är från 2012.
År 2016 arbetades det fram ett nytt förslag till förbundsordning, som också antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun i november år 2016. Detta reviderade förslag antogs dock inte av samtliga medlemmar, varför processen fick göras om.
Under 2020 var förslaget på förbundsordning ute på remiss till Finsams medlemparter Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Region Örebro län, Lekebergs kommun och Örebro kommun. Ett remissvar antogs av kommunstyrelsens arbetsutskott i Lekebergs kommun den 28 september 2020. Eftersom förslaget till ny förbundsordning då var identiskt med det förslag som antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun år 2016 hade kommunen inget att invända mot förslaget.
Efter remissomgången har förslaget bearbetats utifrån inkomna synpunkter och parterna har också träffats i ett arbetsmöte där Lekeberg fanns representerade. I samband med mötet uppnåddes enighet mellan parterna kring förslaget till ny förbundsordning.
För att äga giltighet ska den antas av samtliga medlemmar i förbundet.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2020 har fullmäktiges presidium tillsammans med kommunstyrelseförvaltningen gjort en större översyn av kommunfullmäktiges arbetsordning. Syftet har varit förtydliga vissa processer och tillföra uppgifter och skrivningar som tidigare inte reglerats i arbetsordningen. Några skrivningar också tagits bort då de regleras direkt av kommunallagen. Exempel på områden som reviderats eller tillförts i arbetsordningen;
- Sändningen av kommunfullmäktige i webb-TV
- Presidiets beredning av vissa ärenden
- Kungörelse av fullmäktige i dagstidningar
- Talarordning i samband med större ärenden, så som MER-plan och årsredovisning
- Allmänhetens frågestund
- Motioner och medborgarförslag
- Inlämnande av interpellationer och enkla frågorDe föreslagna ändringarna jämfört med tidigare arbetsordning syns i rött och blått i dokumentet med synliga ändringar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet på remiss till de politiska partierna som finns representerade i kommunfullmäktige i februari 2021, där två partier inkom med remissyttranden. Därefter har arbetsordningen beretts igen och är nu redo att behandlas i kommunfullmäktige.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
774kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag på riktlinjer för motioner och medborgarförslag. Riktlinjerna har tagits fram i syfte att dels klargöra beredningsprocessen för motioner och medborgarförslag samt ge förslagsställarna vägledning kring hur förslagen bör utformas för att få en så bra beredning som möjligt.
I framtagandet av riktlinjerna har det identifierats ett behov av att tydliggöra och fastställa vissa delar av berednings- och beslutsprocessen. Exempelvis berör riktlinjen hanteringen i de fall ett en motion kräver en omfattande utredning, hur ansvarsfördelningen i beredningsprocessen ser ut och hur verkställandet av bifallna motioner ska följas upp av kommunfullmäktige. Riktlinjerna innehåller även ett förtydligande av vad de olika beslutsformuleringarna innebär och hur de ska förstås.
Framtagandet av riktlinjerna har skett genom omvärldsbevakning och i viss mån parallellt med processen kring revideringen av kommunfullmäktiges arbetsordning. Tanken är att riktlinjerna ska komplettera arbetsordningen och fungera som ett konkret verktyg för både kommunmedborgare, förtroendevalda och handläggare. Därför innehåller riktlinjerna relativt detaljerade beskrivningar av hur processerna för inlämnande, handläggning, beslut och uppföljning av både motioner och medborgarförslag ser ut. Målet är att skapa tydliga och värdeskapande processer kring motioner och medborgarförslag.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom den 22 juni 2020 om att kommunen bör uppföra en lekplats i Lanna Valley med hänvisning till att det idag saknas en sådan i området.
Ett svar har tagits fram där det framgår att kommunen har påbörjat ett arbete för att ta fram en strategi och plan för hur man ska arbete med lekplatser.Förslaget till beslut är att kommunstyrelsen antar svaret på medborgarförslaget.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion där han föreslår att kommunfullmäktiges arbetsordning ändras så att så att tiden för besvarande av motioner inom ett år skrivs in i enlighet med vad som framgår av kommunallagen. Han föreslår även att redovisning av ej besvarade motioner och medborgarförslag skall ske enligt följande; Inkomna 1/1-31/7 redovisas vid 1:a ordinarie kommunfullmäktige sammanträde efter periodens utgång. Samt för inkomna 1/8-31/12 sker redovisning vid 1:a ordinarie sammanträde efter periodens utgång.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen anses besvarad.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion om att göra det enklare att komma till handlingarna till kommunfullmäktige på Lekebergs kommuns hemsida. I motionen föreslås att det på startsidan, minst 5 dagar före sammanträdet, ska finnas en länk som innehåller alla handlingar kring ärenden som ska behandlas vid kommunfullmäktiges sammanträde samt länk till webbsändningen.
Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att motionen avslås.Bilagor
-
Jonas Hansen (KD) inkom med en motion 11 februari 2020. I motionen föreslås det att kommunen ska avsätta ett område för caféverksamhet i samband med ombyggnationen av serveringen på Linden. Utöver det så ska kommunen erbjuda möjligheten för frivilligorganisationer, daglig verksamhet eller socialt företag att driva caféverksamheten.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen avslås.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen ska ske till Inspektionen för vård och omsorg, till kommunfullmäktige samt till kommunens revisorer.Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 3 februari 2021.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
34
Förlängd delegation till kommunstyrelsens ordförande om åtgärder utifrån nationella restriktioner (covid-19)
På ett extrainsatt kommunstyrelsesammanträde den 5 februari beslutade kommunstyrelsen att ge ordförande rätt att på delegation besluta om åtgärder med anledning av de tidsbegränsade nationella restriktionerna gällande covid-19.
Delegationen gällde då till och med den 16 mars 2021. (§ 4 KS Beslut om delegation med anledning av nationella restriktioner kring covid-19). Därefter förlängdes delegationen på kommunstyrelsens sammanträde den 16 mars 2021 till och med den 13 april 2021 (§52).Syftet med delegationen var att kunna hantera situationer då nationella restriktioner kring covid-19 utfärdas med kort varsel och åtgärder snabbt måste vidtas. Eftersom de nationella restriktionerna fortsätter att meddelas med korta tidsintervall och kort varsel föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen förlänger ordförandes rätt att på nämndens vägnar besluta om åtgärder kopplade till de tidsbegränsade nationella restriktioner som utfärdas löpande av regeringen med anledning av covid-19.
Delegationen föreslås gälla till och med kommunstyrelsens sammanträde den 1 juni 2021. Om behovet av delegation kvarstår vid denna tidpunkt kan kommunstyrelsen fatta beslut om att ytterligare förlänga delegationen på junisammanträdet.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Den så kallade pandemilagen möjliggör olika begränsningar som kan behövas utifrån rådande läget med pandemin. Till pandemilagen finns en s.k. begränsningsförordning som ger kommunerna rätt att meddela föreskrifter om förbud på vissa platser där det finns en påtaglig risk för trängsel.
Förnärvarande finns inget behov av att meddela sådana föreskrifter i Lekebergs kommun, men om behovet skulle uppstå med kort varsel behöver kommunen vara förberedd. För att skapa förutsättningar för en effektiv hantering av en sådan situation föreslås kommunfullmäktige ge kommunstyrelsen i uppdrag att meddela förbudsföreskrifter om så skulle krävas.
Bilagor
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Specifika samverkansrådet för kultur i Örebro län är ett organ för information, samråd och samverkan mellan Region Örebro län och länets kommuner i frågor som är av gemensamt intresse. Specifika samverkansrådet för kultur har i uppdrag att inom sitt verksamhetsområde:
- Initiera och samråda om frågor inom verksamhetsområdet som är strategiska och viktiga för regionen, exempelvis frågor omkring Kulturplanen.
- Samordna det regionala utvecklingsarbetet med det lokala utvecklingsarbetet.
- Vara ett forum för regional och kommunal omvärlds- och intressebevakning.
Specifika samverkansrådet har en rådgivande roll och kan inte fatta formella beslut som binder medlemmarna. Rådet har ingen juridisk status.
Lekebergs kommuns representanter i rådet är Anders Johansson (C) och Caroline Elfors (M). Tidigare har valet av representanter i regionens olika samverkansråd som regel utgått från att dessa också innehar uppdrag den nämnd i kommunen som ansvarar för frågan. Eftersom ansvaret för kulturfrågorna flyttats över från tidigare kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen bör kommunstyrelsen överväga om nya representanter i samverkansrådet behöver utses.
Det finns inget krav på att representanterna i samverkansrådet ska tillhöra en viss nämnd med ansvar för området. Däremot är det naturligt att representationen i rådet också speglar ansvarsfördelningen i kommunen.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ om att kommunstyrelsen ska kommundirektören att påbörja ett arbete med att se över nu gällande tomtindelingsplaner. Och återkommer med förslag senast till kommunstyrelsen sammanträde 12 oktober 2021 på hur dessa kan förändras eller avslutas.
Bilagor
-
35kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 10 mars 2021 - 6 april 2021.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
783kb Ladda ner dokument
-
870kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.
-
En justerare samt en ersättare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för Holdingbolaget.
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund muntligt.
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2020.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (helägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens helägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.
Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2020. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2020.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen inte uppnått något mål helt, däremot uppnås fem mål delvis och ett mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 48 mnkr för 2020. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 38 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 10 mnkr. I Lekebergs kommunala holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2020.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2020 en nettoomsättning om 2 303 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2020.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Laxå Vatten AB har begärt utträde ur Vätternvatten AB. Detta innebär att ett nytt aktieägaröverlåtelseavtal som reglerar övriga aktieägares köp av Laxå Vatten AB:s aktier. För Lekebergs kommuns del ökar aktieandelen från 3,88 procent till 3,99 procent, vilket innebär en kostnad för kommunen om 13 900 kr för förvärv av aktier.
Samtidigt som utträdet sker behöver det befintliga aktieägaravtalet, bolagsordningen och ägardirektivet anpassas till de nya ägarförhållandena. Tilläggsavtalet innehåller även en uppdaterad kostnadsbudget för Fas 1, som har tagits fram av Vätternvatten AB, vilken uppgår till 335 mnkr.
Den uppdaterade budgeten innebär även att nya borgensbeslut behöver fattas av respektive kommun för att finansiera Fas 1. För Lekebergs kommun innebär det en utökad borgen från 10,7 mnkr till 13,4 mnkr, dvs med 2,7 mnkr.
Bilagor
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2020.
Av de fem beslutade prestationsmålen är fyra uppfyllda och ett delvis uppfyllt.
Årets resultat är ett överskott på 2 427 tkr, vilket är 2 092 tkr bättre än budget. Överskottet förklaras framförallt av lägre hyreskostnader och uthyrning av personal till den nya ledningssamverkan inom Räddningsregion Bergslagen (RRB).
Bilagor
-
452kb Ladda ner dokument
-
959kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2020.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.
Sammantaget är utfall 2020, 233 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 048 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 2 815 tkr.
Resultatet 2020 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 2 362 tkr mot budgeterat 1 894 tkr. Det är 468 tkr sämre än budget.
Askersund redovisar en nettokostnad på 728 tkr mot budgeterad nettokostnad på 1 066 tkr, sålunda 338 tkr bättre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 188 tkr mot budgeterad nettokostnad på 554 tkr. Det är 742 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 87 tkr, mot budgeterat 466 tkr, sålunda 379 tkr sämre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Direktionen för Sydnärkes kommunalförbund ha beslutat att begära av Lekebergs kommun att besluta om borgensförbindelse för uppförande av en omlastningsstation. Upphandling har skett av byggnation av en omlastningsstation vid Tomta, Hallsbergs kommun. Tilldelningsbeslut kommer att fattas först när borgen och finansieringsfrågorna är lösta. Till denna station kommer också containrar att handlas upp. Beräknad kostnad för byggnation och inköp av 10 stycken containrar är 5 mkr. Lekebergs del i station och containrar är 30 %. Förbundet önskar därför att kommunen beslutar om ett borgensåtagande om 1,5 mkr till denna investering.
Byggandet av stationen och inköp av containrar finns med i den investeringsplan som medlemskommunerna tidigare har godkänt.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens begäran om borgensåtagandet och det kommer påverka Lekebergs kommuns framtida investeringsvolymer marginellt.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutar varje år om mål- och budgetförutsättningar för nämnderna att förhålla sig till i sitt arbete med mål och budget inför nästkommande år.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett underlag inför fastställandet av Mål- och budgetförutsättningarna för 2022-2024.
Lekebergs kommun förväntas få cirka 584 mnkr i skatter och bidrag inklusive den kommunala fastighetsavgiften för verksamhetsåret 2022. Beräkningen bygger på förutsättningarna från Sveriges kommuner och regioners (SKR) cirkulär 21:12 och att kommunen förväntas ha 8 546 invånare per den 1 november 2021. Beräkningen av skatter och bidrag innebär ett resultatkrav 2022 om cirka 11,7 mnkr om resultatet ska uppgå till 2 % av skatter och bidrag.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Via ett sponsringsavtal år 2021 har Lekebergs kommun upplåtit rättigheterna till namnet på idrottshallen vid Hidinge skola. Namnet är ”Best Arena”. Sponsormedlen på 75 000 kr ska användas till att stärka föreningslivet i Lekebergs kommun.
Den 1 mars var sista dag att ansöka om utvecklingsbidrag. Vid sista ansökningsdag hade tre ansökningar inkommit om totalt 155 000 kr.Bilagor
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av resultat från genomförd medarbetarenkät 2020 som visar på ett genomgående bättre resultat i förhållande till 2019. Chefsenkäten visar också på ett tydligt bättre resultat 2020 i förhållande till 2019. Enkäterna visar på skillnader mellan förvaltningarna och mellan olika enheter.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt diskrimineringslagen ska arbetsgivaren årligen genomföra en lönekartläggning. Kartläggningen syftar framförallt till att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön mellan kvinnor och män.
Resultatet av hela kartläggningen ska visa om det finns osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män i lika arbeten, i likvärdiga arbeten och i högre värderat och lägre lönesatt kvinnodominerat arbete. Lönekartläggningen utgör också en av de aktiva åtgärderna som arbetsgivaren ska genomföra kontinuerligt för att arbeta förebyggande och främjande för att motverka diskriminering och att jobba för allas lika rättigheter och möjligheter.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2021-2031 är baserat på SCBs befolkningsprognos för Lekebergs kommun 2020-2035. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov. Planen har även skickats på remiss till barn- och utbildningsnämnden samt socialnämnden. Nämndernas remissvar påtalar inte några ytterligare behov än de som lokalförsörjningsplanen påvisar.Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Detaljplan för fastighet Fjugesta 1:2 m.fl. har varit ute på granskning under våren 2020 och bedöms efter revidering av planhandlingarna vara redo för beslut om antagande.
Lekebergs kommun förfogar över en ringa omfattning av detaljplanerad industrimark. Det finns därav ett behov av att skapa markreserv som är detaljplanerad för ändamålet industri. Sydnärkes byggförvaltning fick i uppdrag 2018-09-11 att upprätta en detaljplan för industriverksamhet inom del av Fjugesta 1:2. Vidare beställdes kompletterande detaljplan 2019-09-10 på Fjugesta 1:2 söder om första planuppdraget. Detta grundar sig att Lekebergs bioenergi AB för dialog med kommunen avseende möjligheten att anlägga en ny reservpanncentral för fjärrvärme i Fjugesta.
Planförslaget medger även en förlängning av Vallgatan som förslår en korsning med länsväg 204. Denna förlängning var subjekt för en trafikutredning som togs fram under 2019.
-
Kommunen arbetar med att detaljplanera och exploatera ytterligare industrimark i industriområdet i Berga. Det pågår också en process med att exploatera Fjugesta 5:24 och del av Fjugesta 1:2 och nästa steg i försäljningsprocessen är att prissätta marken. Totalt är det tre tomer som ska säljas i de båda områdena, två för verksamhet och en för en padelhall med mera.
Enligt kommunens riktlinjer för markanvisning ska planlagd mark prissättas med utgångspunkt i en aktuell fastighetsvärdering. Markpris kan även framgå av särskilt KF- alternativt KS- beslut om sådant beslut fattats.
I det här fallet föreslås att kommunstyrelsen beslutar om markpriset och förslaget är fastigheten Fjugesta 5:24 och del av Fjugesta 1:2 får markpriset 96 kr/m² och del av Fjugesta 1:2 i Berga industriområde får markpriset 80 kr/m².
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har en tomtkö för de som är intresserade av att köpa en kommunal villatomt. När kommunen planlägger villatomter i nya områden ska personerna i tomtkön få erbjudande om dessa tomter först.
Nuvarande regler för Lekebergs kommuns tomtkö antogs av kommunfullmäktige i februari 2013. Sedan dess har trycket på tomtkön ökat och behovet av att styra upp såväl de administrativa som försäljningsmässiga processerna aktualiserats.
För att lättare kunna hålla tomtkön aktuell, förhindra markspekulation samt att nya områden inte blir färdigutbyggda föreslås nu nya regler med en ny försäljningsprocess.
Bilagor
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
§ 80
Revidering av lokala ordningsföreskrifter för torghandel i Lekebergs kommun samt beslut om taxa
Nu gällande lokala ordningsföreskrifter för torghandel innehåller felaktig information, främst på grund av att de är fastställda för 20 år sedan. Ordningsföreskrifterna måste av den anledningen revideras.
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
§ 81
Ansökan om upphävande av vattenskyddsområde och föreskrifter för Lekebergs kommuns vattentäkt i Fjugesta
Vattentäkten i Fjugesta har tagits ur bruk till förmån för Örebrovatten. Täkten bedöms inte ha kapacitet eller vattenkvalitet för att utgöra ett värde för den framtida dricksvattenförsörjningen i regionen. I nyligen färdigställd vattenförsörjningsplan för Lekebergs kommun pekas vattentäkten inte ut som en potentiell dricksvattenförekomst. Av denna anledning bör vattenskyddsområdet runt täkten upphävas.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om finansiell samordning av rehabiliteringsinsatser (2003:1210) ska ett samordningsförbund ha en förbundsordning som fastställs av förbundets medlemmar. Den senast godkända förbundsordningen för förbundet är från 2012.
År 2016 arbetades det fram ett nytt förslag till förbundsordning, som också antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun i november år 2016. Detta reviderade förslag antogs dock inte av samtliga medlemmar, varför processen fick göras om.
Under 2020 var förslaget på förbundsordning ute på remiss till Finsams medlemparter Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Region Örebro län, Lekebergs kommun och Örebro kommun. Ett remissvar antogs av kommunstyrelsens arbetsutskott i Lekebergs kommun den 28 september 2020. Eftersom förslaget till ny förbundsordning då var identiskt med det förslag som antogs i sin helhet av kommunfullmäktige i Lekebergs kommun år 2016 hade kommunen inget att invända mot förslaget.
Efter remissomgången har förslaget bearbetats utifrån inkomna synpunkter och parterna har också träffats i ett arbetsmöte där Lekeberg fanns representerade. I samband med mötet uppnåddes enighet mellan parterna kring förslaget till ny förbundsordning.
För att äga giltighet ska den antas av samtliga medlemmar i förbundet.
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2020 har fullmäktiges presidium tillsammans med kommunstyrelseförvaltningen gjort en större översyn av kommunfullmäktiges arbetsordning. Syftet har varit förtydliga vissa processer och tillföra uppgifter och skrivningar som tidigare inte reglerats i arbetsordningen. Några skrivningar också tagits bort då de regleras direkt av kommunallagen. Exempel på områden som reviderats eller tillförts i arbetsordningen;
- Sändningen av kommunfullmäktige i webb-TV
- Presidiets beredning av vissa ärenden
- Kungörelse av fullmäktige i dagstidningar
- Talarordning i samband med större ärenden, så som MER-plan och årsredovisning
- Allmänhetens frågestund
- Motioner och medborgarförslag
- Inlämnande av interpellationer och enkla frågorDe föreslagna ändringarna jämfört med tidigare arbetsordning syns i rött och blått i dokumentet med synliga ändringar.
Kommunstyrelsens arbetsutskott skickade ärendet på remiss till de politiska partierna som finns representerade i kommunfullmäktige i februari 2021, där två partier inkom med remissyttranden. Därefter har arbetsordningen beretts igen och är nu redo att behandlas i kommunfullmäktige.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag på riktlinjer för motioner och medborgarförslag. Riktlinjerna har tagits fram i syfte att dels klargöra beredningsprocessen för motioner och medborgarförslag samt ge förslagsställarna vägledning kring hur förslagen bör utformas för att få en så bra beredning som möjligt.
I framtagandet av riktlinjerna har det identifierats ett behov av att tydliggöra och fastställa vissa delar av berednings- och beslutsprocessen. Exempelvis berör riktlinjen hanteringen i de fall ett en motion kräver en omfattande utredning, hur ansvarsfördelningen i beredningsprocessen ser ut och hur verkställandet av bifallna motioner ska följas upp av kommunfullmäktige. Riktlinjerna innehåller även ett förtydligande av vad de olika beslutsformuleringarna innebär och hur de ska förstås.
Framtagandet av riktlinjerna har skett genom omvärldsbevakning och i viss mån parallellt med processen kring revideringen av kommunfullmäktiges arbetsordning. Tanken är att riktlinjerna ska komplettera arbetsordningen och fungera som ett konkret verktyg för både kommunmedborgare, förtroendevalda och handläggare. Därför innehåller riktlinjerna relativt detaljerade beskrivningar av hur processerna för inlämnande, handläggning, beslut och uppföljning av både motioner och medborgarförslag ser ut. Målet är att skapa tydliga och värdeskapande processer kring motioner och medborgarförslag.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom den 22 juni 2020 om att kommunen bör uppföra en lekplats i Lanna Valley med hänvisning till att det idag saknas en sådan i området.
Ett svar har tagits fram där det framgår att kommunen har påbörjat ett arbete för att ta fram en strategi och plan för hur man ska arbete med lekplatser.Förslaget till beslut är att kommunstyrelsen antar svaret på medborgarförslaget.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion där han föreslår att kommunfullmäktiges arbetsordning ändras så att så att tiden för besvarande av motioner inom ett år skrivs in i enlighet med vad som framgår av kommunallagen. Han föreslår även att redovisning av ej besvarade motioner och medborgarförslag skall ske enligt följande; Inkomna 1/1-31/7 redovisas vid 1:a ordinarie kommunfullmäktige sammanträde efter periodens utgång. Samt för inkomna 1/8-31/12 sker redovisning vid 1:a ordinarie sammanträde efter periodens utgång.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen anses besvarad.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
§ 87
Svar på motion från Moderaterna om att göra det enklare att ta del av den demokratiska processen
Håkan Söderman (M) har inkommit med en motion om att göra det enklare att komma till handlingarna till kommunfullmäktige på Lekebergs kommuns hemsida. I motionen föreslås att det på startsidan, minst 5 dagar före sammanträdet, ska finnas en länk som innehåller alla handlingar kring ärenden som ska behandlas vid kommunfullmäktiges sammanträde samt länk till webbsändningen.
Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att motionen avslås.Bilagor
-
Jonas Hansen (KD) inkom med en motion 11 februari 2020. I motionen föreslås det att kommunen ska avsätta ett område för caféverksamhet i samband med ombyggnationen av serveringen på Linden. Utöver det så ska kommunen erbjuda möjligheten för frivilligorganisationer, daglig verksamhet eller socialt företag att driva caféverksamheten.
Ett svar har tagits fram och förslaget är att motionen avslås.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen ska ske till Inspektionen för vård och omsorg, till kommunfullmäktige samt till kommunens revisorer.Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 3 februari 2021.
Bilagor
-
165kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
§ 90
Förlängd delegation till kommunstyrelsens ordförande om åtgärder utifrån nationella restriktioner (covid-19)
På ett extrainsatt kommunstyrelsesammanträde den 5 februari beslutade kommunstyrelsen att ge ordförande rätt att på delegation besluta om åtgärder med anledning av de tidsbegränsade nationella restriktionerna gällande covid-19.
Delegationen gällde då till och med den 16 mars 2021. (§ 4 KS Beslut om delegation med anledning av nationella restriktioner kring covid-19). Därefter förlängdes delegationen på kommunstyrelsens sammanträde den 16 mars 2021 till och med den 13 april 2021 (§52).Syftet med delegationen var att kunna hantera situationer då nationella restriktioner kring covid-19 utfärdas med kort varsel och åtgärder snabbt måste vidtas. Eftersom de nationella restriktionerna fortsätter att meddelas med korta tidsintervall och kort varsel föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen förlänger ordförandes rätt att på nämndens vägnar besluta om åtgärder kopplade till de tidsbegränsade nationella restriktioner som utfärdas löpande av regeringen med anledning av covid-19.
Delegationen föreslås gälla till och med kommunstyrelsens sammanträde den 1 juni 2021. Om behovet av delegation kvarstår vid denna tidpunkt kan kommunstyrelsen fatta beslut om att ytterligare förlänga delegationen på junisammanträdet.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Den så kallade pandemilagen möjliggör olika begränsningar som kan behövas utifrån rådande läget med pandemin. Till pandemilagen finns en s.k. begränsningsförordning som ger kommunerna rätt att meddela föreskrifter om förbud på vissa platser där det finns en påtaglig risk för trängsel.
Förnärvarande finns inget behov av att meddela sådana föreskrifter i Lekebergs kommun, men om behovet skulle uppstå med kort varsel behöver kommunen vara förberedd. För att skapa förutsättningar för en effektiv hantering av en sådan situation föreslås kommunfullmäktige ge kommunstyrelsen i uppdrag att meddela förbudsföreskrifter om så skulle krävas.
-
Specifika samverkansrådet för kultur i Örebro län är ett organ för information, samråd och samverkan mellan Region Örebro län och länets kommuner i frågor som är av gemensamt intresse. Specifika samverkansrådet för kultur har i uppdrag att inom sitt verksamhetsområde:
- Initiera och samråda om frågor inom verksamhetsområdet som är strategiska och viktiga för regionen, exempelvis frågor omkring Kulturplanen.
- Samordna det regionala utvecklingsarbetet med det lokala utvecklingsarbetet.
- Vara ett forum för regional och kommunal omvärlds- och intressebevakning.
Specifika samverkansrådet har en rådgivande roll och kan inte fatta formella beslut som binder medlemmarna. Rådet har ingen juridisk status.
Lekebergs kommuns representanter i rådet är Anders Johansson (C) och Caroline Elfors (M). Tidigare har valet av representanter i regionens olika samverkansråd som regel utgått från att dessa också innehar uppdrag den nämnd i kommunen som ansvarar för frågan. Eftersom ansvaret för kulturfrågorna flyttats över från tidigare kultur- och bildningsnämnden till kommunstyrelsen bör kommunstyrelsen överväga om nya representanter i samverkansrådet behöver utses.
Det finns inget krav på att representanterna i samverkansrådet ska tillhöra en viss nämnd med ansvar för området. Däremot är det naturligt att representationen i rådet också speglar ansvarsfördelningen i kommunen.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ om att kommunstyrelsen ska kommundirektören att påbörja ett arbete med att se över nu gällande tomtindelingsplaner. Och återkommer med förslag senast till kommunstyrelsen sammanträde 12 oktober 2021 på hur dessa kan förändras eller avslutas.
Bilagor
-
35kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 10 mars 2021 - 6 april 2021.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
783kb Ladda ner dokument
-
870kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
31kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.