Möte 2020-02-11
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information om holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Verksamhetsberättelse för 2019 beskriver de stora händelserna för kommunstyrelsens verksamheter och redovisar utfall för mål och ekonomi.
Kommunstyrelsens måluppfyllelse 2019 uppgår till 67 % då fyra mål uppnås helt och två mål uppnås delvis. Antalet indikatorer som följts upp uppgår till 22 stycken. 18 av dessa indikatorer uppnås helt och fyra uppnås delvis, vilket ger en indikatoruppfyllelse om 82 %.
Ekonomiskt resultat för kommunstyrelsen är ett överskott med 7 766 tkr. Bortsett från KS oförutsett/utvecklings- och kompetensutvecklingsmedel är överskottet 5 474 tkr. Prognostiserat resultat i prognos 3 (t o m oktober 2019) var ett överskott om 6 200 tkr. Främsta anledning till differens mellan prognos och resultat är överskott för kompetensutvecklingsmedel med ca 900 tkr. Även högre intäkter från Migrationsverket än beräknat har betydelse för differensen med ca 300 tkr.
VA-verksamheten gör ett överskott om 1 167 tkr, vilket avser kapitalkostnader.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Rapport fyra avser genomförda kontroller november – december utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den antagna intern kontrollplanen för 2019. Totalt var det 17 kontrollmoment som var planerade för den fjärde och sista uppföljningen för 2019. Tio av kontrollmomenten visade inte på några avvikelser, sex kontrollmoment visade på mindre avvikelser och ett kontrollmoment visade på en större avvikelse.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för januari 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser januari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
I beslutad MER-plan för 2020, finns en avsättning om 3 000 tkr till utvecklingsmedel. Dessa extra resurser är till för bland annat tekniska hjälpmedel i välfärden, utredningar och kompetensutveckling.
Hittills har Kommunstyrelsen beslutat om att tilldela 570 tkr till olika utvecklingsprojekt 2020, så kvar att fördela finns i dagsläget 2 430 tkr.
Nu har ytterligare en ansökning lämnats in för beredning och till Kommunstyrelsen föreslås följande ansökning att beviljas:
- Ansökan om utvecklingsmedel till skolpsykolog inom grundskolan, 180 tkr
Om kommunstyrelsen antar förslaget, så finns ytterligare 2 250 tkr kvar att fördela under 2020.
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Denna taxa gäller avgifter för Askersunds, Laxå och Lekebergs kommuners kostnader för offentlig kontroll, prövning och registrering enligt EU:s bestämmelser inom livsmedelsområdet, samt de författningar, inklusive förordning (2006:1166) om avgifter för offentlig kontroll av livsmedel och vissa jordbruksprodukter, som meddelats med stöd av denna lagstiftning.
Taxan för livsmedelskontroll behöver revideras beroende på ändrad lagstiftning, en ny EU-förordning träder i kraft den 14 december 2019. Förordningen inför ett antal nya begrepp som ersätter begrepp i den nuvarande taxan. Den nya taxan ger möjligheten att ta ut de avgifter som finns hanterade i nu gällande taxa. Timtaxan påverkas inte av detta beslut.
Timtaxan för 2020 uppräknas med index till 1 085 kr.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes miljönämnds förslag till taxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftning.
Beslutsunderlag:
1. Taxa för livsmedelskontroll Dnr SMN 2019-16
2. Taxa för Sydnärkes miljönämnds offentliga kontroll inom livsmedelslagstiftningBilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Miljönämnden beslutar begära att driftbidraget från kommunerna ökar med 487 500 kr per år avseende en ytterligare tjänst för hanteringen av förorenade massor och områden.
Miljönämnden ser behovet av resursförstärkning inom förorenade områden. Antalet ärenden har ökat och det finns både ett miljömål om giftfri miljö och en handlingsplan för förorenade områden att sträva mot. Ansvarsutredningar och tillhörande dokumentation som syftar till att utreda ansvarsfrågan för föroreningen initieras ofta av tillsynsmyndigheten och sker främst med skattemedel. Utredningarna är både komplicerade och tidskrävande men nödvändiga för att komma vidare i processen. Om inte ytterligare resurser ges innebär det en minskad ambitionsnivå när det gäller hanteringen av förorenade områden. Behovet motsvarar en ytterligare tjänst.
En uppskattning är att 75 % av tjänsten måste täckas med skattemedel och 25 % med tillsynsavgifter. Kostnaden för en heltidstjänst med den expertkunskap som krävs uppskattas till ca: 650 000 kr/år varav lönekostnaden inklusive sociala avgifter är 600 000 kr/år och övriga kostnader ca 50 000. Med antagandet att 25 % av kostnaden kan täckas med avgifter behöver driftbudgeten öka med 487 500 kr per år. Fördelningen av kostnaden sker enligt gällande avtal.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig inte bakom Miljönämndens önskemål. Äskandet bör ingå i budgetprocessen inför 2021 och i den nya årsplaneringen som beslutats av kommundirektörsgruppen, på initiativ av ekonomichefsgruppen i Sydnärke.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har genom tidigare fattat beslut förvärvat fastigheten Sixtorp 1:8 från Region Örebro län. Syftet med kommunens förvärv är att möjliggöra fortsatt nyttjande och verksamhet vid Sixtorps friluftsanläggning motsvarande så som varit sedan tidigare. Kommunen saknar egen organisation för att förvalta den typ av fastighet som Sixtorp 1:8 utgör. För en rationell drift och rationellt ägande av kommunens fastigheter bör därför Lekebergs Kommunfastigheter AB överta ägandet.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun ser generellt positivt på ansökningar om planbesked. Lannaområdet har under flera år varit under omfattande tillväxt och förändring, på Sälven 1:35 finns sedan tidigare framtagen detaljplan som möjliggör bostads-bebyggelse.
Innan eventuell ytterligare planläggning på Sälven 1:35 kan påbörjas finns behov av att övergripande utreda hur hela Hidinge-Lannaområdet kan och bör fortsätta att utvecklas. Detta kan till exempel utgöras av ny översiktsplan eller andra övergripande styrdokument.
Kommunen har rätt att ta ut en avgift för planbesked. Ett eventuellt planarbete bör i sin helhet bekostas av den sökande.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Efter bearbetning av inkomna synpunkter under samrådstiden har förslag för fortsatt beredning arbetats fram. Detta innebär att förlag för granskning är framtaget.
Planförslaget föreslås följa ett utökat planförfarande enligt PBL (Plan- och bygglagen) 2010:900.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
958kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
997kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Planförslaget föreslås följa ett standard förfarande enligt PBL (Plan- och bygglagen) 2010:900.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
828kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
980kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av tillfälliga medel till kommuners migrations- och integrationsarbete kunde Lekebergs kommun, under hösten 2017, avsätta 2 miljoner kronor för bidrag till integrationsaktiviteter. Syftet var att bidraget skulle främja och utveckla integrationsaktiviteter och integrationsprojekt i Lekebergs kommun.
Föreningar, studieförbund och trossamfundet hade möjlighet att söka bidraget. Bidrag kunde sökas för enstaka arrangemang eller fleråriga projekt, men också för redan genomförda aktiviteter/projekt under 2017 som följde bidragsreglerna.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
376kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
981kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Bibliotekslagen § 17 (2013:801) anges att ”Kommuner och landsting ska anta biblioteksplaner för sin verksamhet på biblioteksområdet.” Lekebergs kommuns nuvarande biblioteksplan antogs av kommunfullmäktige i februari 2017 och gällde för perioden 2017-2019. En ny biblioteksplan för åren 2020 till 2022 har därför tagits fram.
Planen är ett styrdokument för bibliotekens verksamheter under den angivna perioden och presenterar kommunens långsiktiga vilja och inriktning för biblioteksverksamheten.
En aktuell biblioteksplan är en förutsättning för att erhålla statliga bidrag från Kulturrådet till inköp av böcker och andra medier, läsfrämjande insatser m.m.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens bestämmelser för kommunalt partistöd, som antogs på kommunfullmäktige 2016-11-28 , är partistödet uppdelat på grundstöd, mandatstöd och utbildningsstöd. Grundstödet är 10 % av prisbasbeloppet per parti, mandatstödet är 15 % av prisbasbeloppet per mandat och utbildningsstödet är 12 % av prisbasbeloppet per mandat och år.
Alla partier som är representerade i kommunfullmäktige lämnade in sin redovisning i tid år 2019, därför är alla partier berättigade till partistöd för 2020.Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på ett av fullmäktiges ordinarie sammanträden vår och höst.
Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 17 motioner och 4 medborgarförslag som ännu inte är besvarade den 1 januari 2020. Två medborgarförslag har passerat gränsen över ett år och ett har ännu inte anmälts på kommunfullmäktige.
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna i Lekeberg har inkommit med en motion där de föreslår kommunen ska anta en trafiksäkerhetskarta för Lekebergs kommun i syfte tydliggöra trafikfarliga vägar för såväl kommunen och vårdnadshavare. Kultur- och bildningsnämnden ansvarar för skolskjutsfrågor och beskriver hur kommunens trafiksäkerhetsarbete tillgodoser dessa förväntningar genom annan typ av kartläggning.
Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade den 13 september 2016 att uppdra till styrelsen i holdingbolaget att göra en fördjupad undersökning gällande bassängtäcke i sannabadet med fokus på miljöpåverkan samt att denna undersökning då skulle återrapporteras till kommunstyrelsen. En sådan utredning utfördes 2017 och visade då på en investeringskostnad av cirka 1 000 tkr exkl. moms och el-arbeten.
Utredningen visade också på en teoretiskt möjlig energibesparing på 85 tkr per år för Sannabadet vilket skulle innebära en omotiverat lång pay-off tid, vilket föranledde att Lekebergs kommunfastigheter AB rekommenderade kommunen att avstå inköp.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Framtidspartiet i Lekeberg har 2018-06-08 inkommit med motion om förslag att placera ut parkbänkar m.m. längs banvallen mellan Fjugesta och Gropen. Motionen bör anses besvarad då bänkar finns utplacerade längs den berörda sträckan.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Liberalerna har inkommit med en motion om ett funktionshinderpolitiskt program. I motionen föreslår Liberalerna att det ska tas fram ett funktionshinderspolitiskt program och att detta ska ske genom ett samarbete mellan samtliga förvaltningar, de kommunala bolagen och det kommunala tillgänglighetsrådet.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Sverigedemokraterna i Lekeberg har inkom den 14 maj 2019 med en motion om avidentifiering av personuppgifter i socialnämndens handlingar. I förslaget till beslut föreslås att det omedelbart verkställs att i ärenden som går upp till nämnd av tjänstemännen avkodas personnummer och namn, samt att sekretessärenden endast innehåller kön och födelseår i personärenden som presenteras till politisk nämnd.
Socialnämnden tog den 15 maj beslut om att avidentifiera individer i individrapporter som når nämnden. Detta har därefter även tillämpats på redovisningen av delegationsbeslut från IFO. Med anledning av detta anses intentionen i motionen vara uppfylld.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna har inkommit med en motion om att ändra § 7 störande buller/högsta tillåtna ljudnivå i Lekebergs kommuns lokala ordningsföreskrifter. Förslaget är att motionen ska avslås.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 13 november 2019.
Ej verkställda beslut:Beslut fattat 2019-02-01 om kontaktperson enligt 9.4 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist och svårighet att matcha behovet. Fortsätter att söka lämplig kontaktperson.Beslut fattat 2018-09-10 om avlösare i hemmet enligt 9.5 § LSS för person född -11
Beslut kommer ej verkställas då familjen har avsagt sig insatsen. Ärendet avslutas.Beslut fattat 190620 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -42
Anledning: Resursbrist av särskild bostad, står fortsatt i kö.
Det finns inga verkställda beslut att rapportera.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 11 december 2019 - 4 februari 2020.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelande för kännedom.
Bilagor
-
392kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
726kb Ladda ner dokument
-
994kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
863kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
631kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
392kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet från central samverkan i december publiceras så snart det är justerat.
Bilagor
-
809kb Ladda ner dokument
-