Möte 2023-06-07
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Beslut om preliminära ramar i kommunstyrelsen är en del i att ge tidiga planeringsförutsättningar för nämnderna. Den slutliga budgeten antas av kommunfullmäktige i november.
Förslaget bygger på majoritetens förslag till budget och innebär ett resultatmål om 0,5% av skatter och bidrag. Kompensation ges för löne- och arvodesökningar med 3,5%, volymförändringar enligt kommunens fördelningsmodeller och redan beslutade investeringar. Dessutom sker en uppräkning av de gemensamma nämnder och förbund som Lekebergs kommun är medlemmar i. En generell effektivisering om 0,5% av nämndernas ramar är också föreslaget inför 2024.
Förslaget bygger också på att Lekebergs kommun ökar med 100 invånare från 1 november 2022 och således förväntas ha 8 836 invånare per den 1 november 2023.
Det görs också satsningar på bland annat:
- Öka personaltätheten i skola och förskola, 3 500 tkr
- KS oförutsett ökas till 1 000 tkr
- Verksamhetsutveckling och digitalisering, 1 500 tkr
- Fortsättning av projektet ny översiktsplan, 580 tkr
- Trygghetsskapande åtgärder, 500 tkr
- Fortsätta med aktiviteter för äldre och ensamma, 250 tkr
- Tilldelning enligt fördelningsmodeller, 9 146 tkr.
Totalt förstärks ramarna med 31 913 tkr jämfört med 2023.
Förslag till preliminära ramar för MER-plan 2024 är följande:
- Kommunstyrelsen 153 184 tkr
- Revisionen 815 tkr
- Barn- och utbildningsnämnden 285 164 tkr
- Socialnämnden 191 995 tkr
- VA-verksamheten 1 800 tkr
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2023 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 60 % då tre mål prognostiseras att uppnås och två mål prognostiseras att inte uppnås. Kommunstyrelsens prognostiserade indikatoruppfyllelse är på 75 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar en budget i balans.
Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans.
VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 300 tkr, främst orsakat av effektiviseringskrav p g a ökade elkostnader.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosrapport 1 för 2023 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun bedöms att ha en måluppfyllelse vid årets slut på 14 %. Indikatoruppfyllelsen prognostiseras att uppgå till 56 %
Resultaträkningen visar på ett negativt resultat om 11 062 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed negativ om 15 736 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 4 674 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 25 672 tkr. Prognostiserat underskott är hänförligt till Socialnämnden om 13 300 tkr, Barn- och utbildningsnämnden om 12 072 tkr samt VA-verksamheten om 300 tkr. Kommunstyrelsen lämnar en prognos i budgetbalans.Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun antog nuvarande styrmodell, MER-Styrning, år 2014. MER i MER-Styrning står för mål, ekonomi och resultat. Styrmodellens syfte att beskriva strukturen för styrningen och ledningen i Lekebergs kommun samt fungera som en ram för övriga styrdokument och arbetssätt inom kommunen. Under 2021 genomfördes en utvärdering av Lekebergs kommuns styrmodell.
Syftet med utvärderingen var att ta reda på hur styrmodellen fungerar inom organisationen, samt att ta fram förbättrings- och inspirationsförslag. Metoden för detta var intervjuer och omvärldsbevakningen. Resultatet från utvärderingen presenterades på kommunstyrelsens sammanträde i februari 2022. Vid sammanträdet beslutade kommunstyrelsen om att ge i uppdrag till kommundirektören att ta fram ett förslag på en reviderad styrmodell.
På kommunstyrelsens sammanträde i maj 2022 genomfördes en delrapportering av uppdraget och i november 2022 slutrapporterades uppdraget, med ett förslag på reviderad styrmodell. Ärendet återremitterades och utifrån detta har ett nytt förslag på budgetprocess arbetats fram.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
White arkitekter AB är anlitade för att ta fram ett gestaltningsprogram för Fjugesta centrum. De har under hösten genomfört analys inklusive medborgardialog och nu finns ett program framtaget. I processen har en arbetsgrupp av tjänstepersoner från kommunen deltagit. Syftet med gestaltningsprogrammet är att med bild och text föreslå hur centrum i Fjugesta kan utvecklas hållbart för att skapa mer attraktiva offentliga miljöer och mervärden som naturliga mötesplatser, ökad trivsel och en ökad trygghetskänsla.
Bilagor
-
72kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Omställningen till god och nära vård innebär en förändring i hela välfärden. Det är en nödvändig utveckling för att klara utmaningen med en förändrad befolkningsstruktur, där färre personer ska ta hand om fler. En nationell reform av hälso-sjukvårdenssystemet som omfattar och påverkar fler aktörer och samverkansparter inom regionen och kommuner, samt andra aktuella aktörer efter behov. Omställningen innebär ett samskapande med invånare och att flytta fokus till att arbeta mera personcentrerat, sammanhållet, proaktivt och hälsofrämjande. Att ställa om är inte längre en fråga exklusivt för hälso- och sjukvården, den berör exempelvis även omsorgen, socialtjänsten, skolan, statliga myndigheter och civilsamhället.
Processledare har på uppdrag från kommundirektör Lekebergs kommun tagit fram en projektplan som är gällande 2023. I denna presenteras effektmål, projektmål och aktiviteter.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
785kb Ladda ner dokument
-
937kb Ladda ner dokument
-
-
I samband med utbyggnaden av Hidinge skola, som blev klar 2015, väcktes frågan om att skydda skogsområdet norr om skolan. Området ligger inom Latorpsplatån, en större geologisk bildning, som utpekats som riksintresse för naturvården. Arbetet med att eventuellt besluta om ett naturreservat för området påbörjades 2016. Förslaget är att kommunstyrelsen ger förvaltningen i uppdrag att utreda ett eventuellt skydd av skogsområdet vid Hidinge skola, del av fastighet Vreta 1:38. Det föreslagna området är cirka 1,8 hektar.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
I Lekebergs kommuns ”Regler för utvecklingsbidrag” anges att föreningarna kan söka utvecklingsbidrag för utveckling av den egna verksamheten. I år har fem ansökningar kommit in. Totalt uppgår det sökta beloppet till 166 000 kr. Kultur- och fritidsavdelningen har 100 000 kr i budget för utvecklingsbidrag.
Förvaltning ens förslag till kommunstyrelsen är att fördela bidragen inom budgetramen genom en procentuell fördelning.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Sydnärke miljö- och byggnämnd har tagit beslut om förändrade taxor för tillsyn och handläggning enligt alkohollagen.
Avgifterna tas ut enligt självkostnadsprincipen och ska täcka de kostnader Hallsbergs kommun (värdkommunen) har för verksamheten. Tidigare år har verksamheten haft täckning för kostnaderna. Med tilltagande kostnader under senare år visar det sig nödvändigt med en höjning av vissa av taxorna, och sedan att taxorna justeras årligen enligt KPI.Bilagor
-
185kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter.
Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 1, avser sammanställning och analys av nämndernas resultat av internkontrollen per april.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 7 kap. 1-2 §§, kommunallagen (2017:725) gäller följande:
”Kommunstyrelsen ska utse en direktör. Direktören ska ha den ledande ställningen bland de anställda och vara chef för den förvaltning som finns under styrelsen. Kommunstyrelsen får besluta att direktören ska ha en annan benämning. Kommunstyrelsen ska i en instruktion fastställa hur direktören ska leda förvaltningen under styrelsen. Instruktionen ska också fastställa direktörens övriga uppgifter.”
Förslaget till instruktion till kommunchefen beskriver bland annat kommunchefens roll i förhållande till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, till kommunstyrelseförvaltningen samt övriga nämnder och bolag. Den beskriver även kommunchefens roll gällande krisberedskap och civilt försvar.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
I Lekbergs kommun finns ett folkhälsoutskott som består av fem ledamöter. Rådet sammanträder fyra gånger per år. Rådet har inget beslutsmandat, men ett uppdrag att följa och bevaka folkhälsofrågorna. Lekebergs kommun samverkar med fyra kommuner i Sydnärke och Regin Örebro om folkhälsofrågorna med Sydnärkes folkhälsoteam. För att få en enhetlighet i hanteringen av folkhälsofrågorna i samtliga fem kommuner och för att hantera frågorna i ett forum med beslutsmandat föreslås att folkhälsoutskottet i Lekeberg avskaffas. Kommunfullmäktige föreslås revidera reglementet för kommunstyrelsen där det står att kommunstyrelsen ska ha ett folkhälsoutskott. I reglementet står fortsatt att kommunstyrelsen är ansvarig för kommunens folkhälsofrågor.
I kommunstyrelsens delegationsordning punkt nr. 7 står att folkhälsoutskottet har beslutanderätt över kommunstyrelsens budget för folkhälsoutskottet/folkhälsoarbetet. Detta föreslås ändras till att kommunstyrelsens arbetsutskott har rätt att beslut om de medel som kommunstyrelsen har budgeterat för folkhälsoarbetet.Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsorienteringen är en utbildningsinsats för vissa nyanlända invandrare. Utbildningen är ett kommunalt uppdrag som preciseras i förordning (2010:1138) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare samt genom lag (2013:156) om samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Enligt förordningen ska alla kommuner ha en plan för samhällsorientering. Då kommunstyrelsen enligt reglementet är ansvarig för mottagandet av nyanlända har kommunstyrelsen att besluta om att anta en plan för samhällsorientering.
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Det allmänna reglementet för kommunstyrelsen och övriga nämnder är beslutat av kommunfullmäktige och beskriver vilka nämnder som finns samt vilka ansvarsområden respektive styrelsen/nämnderna har.
Reglementet behöver uppdateras då Sydnärkes miljönämnd och Sydnärkes byggnämnd sedan årsskiftet är en gemensam nämnd, Sydnärkes miljö- och byggnämnd. På några ställen har inte ändringen från kultur- och bildningsnämnd till barn- och utbildningsnämnd genomförts. För socialnämnden har ansvaret för tillsyn enligt alkohollagen flyttats till Sydnärkes miljö- och byggnämnd.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag lämnades in i januari 2023 om att införa sopsortering med olikfärgade soppåsar, så som man har i Örebro kommun.
Av svaret framgår att det är Sydnärkes kommunalförbund som är ansvarig för avfallshanteringen i Lekbergs kommun och att det pågår diskussioner om att genomföra en försöksverksamhet med hushållsnära insamling av sorterat avfall inom en del av Lekebergs kommun. De olika metoderna för hushållsnära insamling ställer emellertid krav på olika tekniska lösningar, och det pågår en utredning för att ta reda på vilken metod som skulle vara möjlig att använda sig av, antingen optisk sortering (olikfärgade soppåsar) eller sortering i fraktioner.Bilagor
-
39kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2024. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 2 maj 2023 - 29 maj 2023.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
646kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.