Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Prognoser visar att den äldre befolkningen kommer att öka, samtidigt som den arbetsföra befolkningen inte ökar i samma takt. Kommuner och regioner står redan inför stora utmaningar gällande sin kompetensförsörjning, precis som många andra arbetsgivare. Vikten av att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetenser blir avgörande för Lekebergs kommun när våra verksamheter förändras och utvecklas.
En strategi för kompetensförsörjningen och upprättande av en kompetensförsörjningsplan, syftar till att ge en samlad bild över kompetensförsörjningsbehovet och ska underlätta för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, över tid. Det syftar också till att kommunen kan vara resurseffektiv och öka möjligheterna till kommungemensamma insatser. Aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen syftar till att främja kommunens möjlighet att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla och behålla rätt antal kompetenser.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
Sydnärkes folkhälsoteam tillsammans med Jonas Karlsson på RF-SISU kommer till kommunstyrelsen för att berätta om verksamhetsplanen för Sydnärkes folkhälsoteam för 2025 samt även berätta lite om hur långt arbetet kommit i vissa processer och satsningar till exempel inom Generation pep.
Bilagor
I dag har samhället stora utmaningar gällande exempelvis segregation, psykisk ohälsa, våld i nära relation, barn som far illa, otrygghet, unga som dras in i gängkriminalitet osv. Den demografiska utvecklingen innebär också fler äldre. Sammantaget behöver socialtjänsten därför kunna jobba på andra sätt än idag och exempelvis innebär digitaliseringen nya beteenden och möjligheter. En ny lag behövs alltså både för att möta utmaningarna och för att ta tillvara på nya möjligheter. Vi behöver tillsammans arbeta för att förebygga problem innan de växt sig för stora. Kommunstyrelsen kommer i stora drag få information om den nya lagens innehåll och omställningen till den.
Verksamhetsberättelsen för 2024 beskriver de stora händelserna för kommunstyrelsens verksamheter och redovisar utfall för mål och ekonomi.
Kommunstyrelsen uppnår inget mål 2024 utan samtliga kommunstyrelsens mål uppnås delvis. Indikatoruppfyllelsen för 2024 är på 55 %.
Kommunstyrelsens ekonomiska resultat visar ett överskott om 3 551 tkr. Exkluderat planeringsreserven är resultatet ett överskott om 3 057tkr. Prognostiserat resultat för KS i prognos 3 (efter oktober 2024) var ett överskott om 3 000 tkr.
VA-verksamheten gör ett underskott med 3 944 tkr.
Bilagor
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Avdelningen för integration och arbetsmarknad ansvarar för kommunens arbetslivsinriktade insatser i syfte att hjälpa människor till arbete och egen försörjning. Ansvaret för frågorna har sedan den 1 januari 2024 legat på barn- och utbildningsnämnden och avdelningen har legat under barn- och utbildningsförvaltningen. Nu föreslås ansvaret flyttas till socialnämnden för att bland annat ge IFO (Individ- och familjeomsorgen) och IA (Integration och arbetsmarknad) en mer naturlig samverkan. Förslaget kommer från ett politiskt direktiv som lämnats till förvaltningarna från ordförandena i kommunstyrelsen, barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden. Den organisatoriska förändringen föreslås träda i kraft från och med 1 april 2025.
För att kunna genomföra flytten behöver reglementet för kommunstyrelsen och övriga nämnder revideras. Ansvaret för att vara arbetslöshetsnämnd och att handha kommunens uppgifter beträffande mottagande av nyanlända behöver övertas av socialnämnden.
Bilagor
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 3 för 2024 avser planerade och genomförda kontroller per 31 december 2024, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2024. Totalt var det 11 planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2024. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på sex kontroller utan avvikelse och fem kontroller med mindre avvikelse.
Bilagor
Representanter från Vätternvatten AB kommer och presenterar aktuella frågor för bolaget.
Vätternvatten AB har tagit fram en uppdaterad kostnadsbudget för Fas 1 av projektet. I den reviderade kostnadsbedömningen bedöms utgifterna för Fas 1 uppgå till ca 650 mnkr, en ökning med 315 mnkr jämfört med den budget som antogs under 2021. För att även ta höjd för osäkra faktorer bedömer bolaget att budgeten för Fas 1 behöver uppgå till 700 mnkr. Borgensavgiften för Vätternvatten AB sänks efter beräkning från 0,35% till 0,3%. Detta innebär att aktieägaravtalet behöver uppdateras genom ett tilläggsavtal samt att nya borgensbeslut fattas av respektive kommun.
Bilagor
Den största delen av Sveriges vägnät består av enskilda vägar. För att underlätta tillgänglighet och framkomlighet inom landet är dessa vägar ett viktigt komplement till de allmänna vägarna. Väghållare som ansvarar för enskilda vägar är oftast en organisation, till exempel vägsamfällighet, samfällighetsförening eller vägförening men det kan även vara enskilda markägare. Som väghållare med ansvar att sköta en eller flera vägar inom Lekebergs kommun kan man ha rätt till att erhålla ett kommunalt vägbidrag från Lekebergs kommun för detta. Det kommunala vägbidraget ska bidra till kostnader för drift och underhåll av vägen. I Lekeberg delas kostnader av enskilda vägar mellan Trafikverket, Lekebergs kommun och väghållarna som ansvarar för underhåll, skötsel och drift av de enskilda vägarna. Grunden för att erhålla kommunalt vägbidrag från Lekebergs kommun är därför att väghållaren även har rätt till statligt vägbidrag från Trafikverket.
För att underlätta för vägföreningarna i Lekebergs kommun och minska på administrationen har ett förslag på reviderade riktlinjer för kommunala vägbidrag tagits fram. Revideringen innebär att föreningarna inte längre årligen måste ansöka om bidrag från Lekebergs kommun, utan att kommunen betalar ut kommunalt vägbidrag utifrån de uppgifter som finns hos Trafikverket. Vart femte år lämnar föreningen in en ansökan till Trafikverket och samtidigt lämnas samma ansökan in till Lekebergs kommun. Det innebär att en förening ansöker en gång vart femte år, men erhåller både statligt och kommunalt bidrag varje år. Ansökan till Lekebergs kommun kan redan idag göras både på papper och via en e-tjänst. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta förslaget på reviderade riktlinjer för vägbidrag.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade 2004 att anta nuvarande regler och nivåer för snöröjning. Ett förslag på uppdaterade regler för vinterväghållning finns framtagen.
Kommunen som väghållare har ansvar för att en god vinterväghållning upprätthålls. Reglerna ska säkerställa att plogning, halkbekämpning, vintersandupptagning samt besiktning och hantering av ev. skador från vinterväghållningen håller god kvalitet på lämplig nivå.
De uppdaterade reglerna underlättar vid framtagande av underlag för upphandling av vinterväghållning samt vid besvarande av frågor om vinterväghållningen från allmänheten. Reglerna har i förslaget förtydligats genom att de har renodlats till att endast innehålla regler för vinterväghållning. De anger också vilka ytor kommunen förväntas utföra vinterväghållning på. Revideringen innebär att kommunen bevakar behovet av isrivning, tining av rännstens- och dagvattenbrunnar samt bortforsling av snö samt hur skador uppkomna av vinterväghållningen ska hanteras.
Framtida upphandlingsunderlag för vinterväghållning ska utgå ifrån dessa regler. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar Regler för vinterväghållning och uppdrar till förvaltningen att teckna ett nytt vinterväghållningsavtal i enlighet med de uppdaterade reglerna.
Bilagor
Samhällsbyggnad Sydnärke fick 2023-06-19 i uppdrag av kommunstyrelsen i Lekebergs kommun att ta fram en ny detaljplan som ska möjliggöra bland annat en ny idrottshall i Mullhyttan. Detaljplanen möjliggöra användningarna besöksanläggning, skola samt gata för att möjliggöra en framtida gång- och cykelväg på Tryggebodavägen mellan väg 204 och Åsavallen. Detaljplanen var ute på samråd i maj/juni 2024 och granskning jul/nyår 2024/25. Detaljplanen är nu redo för antagande.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO
verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns elva motioner och sjutton medborgarförslag som inte var besvarade den 31 december 2024.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.
Bilagor
Ett medborgarförslag har kommit in om att bygga en cykelpumpstation i Lanna. En cykelpump har införskaffats sedan förslaget inkom. Fler cykelpumpstationer kan komma att byggas på flera platser i kommunen i framtiden. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta förslag på svar på medborgarförslag om att bygga en cykelpumpstation i Lanna.
Bilagor
Christina Kareliussén (S) har inkommit med en motion om att ordna en utbildning för förtroendevalda och chefstjänstepersoner med syfte att höja kvalitén i kommunikationen i styrelser och nämnder. Svar på motionen behandlades på kommunfullmäktige (KF § 156/2023-11-27) och återremitterades för att ta fram ett förslag på utbildning, vad den kommer kosta och hur det ska finansieras.
Bilagor
I oktober 2023 inkom Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) med en motion om att bygga ett trygghetsboende för äldre i Mullhyttan. Motionen anger att behovet av fler bostäder, särskilt anpassade för äldre, är stort och växer i takt med att andelen äldre i befolkningen ökar. I sammanhanget anges även att antalet bostäder för äldre i Mullhyttan minskade i samband med att Furugården stängde.
Vidare vill man med motionen belysa att ett trygghetsboende i Mullhyttan skulle bidra till att man som invånare får möjlighet att leva i Mullhyttan hela livet. Det skulle även ge nya invånare möjligheten att flytta till de bostäder som de lämnar när äldre flyttar till trygghetsboendet och därmed öppna upp för en befolkningsökning som kan innebära fler barn i barnomsorgen och skolan, fler engagerade i föreningslivet och fler potentiella arbetstagare.
Idag är inte efterfrågan på trygghetsboende i Mullhyttan hög nog för att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att bygga ett nytt boende. Efterfrågan på de alternativ till trygghetsboende som redan finns i Mullhyttan bedöms inte heller vara hög. Förvaltningen föreslår därför att motionen avslås.
Motionen togs upp för beredning och yttrande i socialnämnden under december 2024. Socialnämnden beslutade att föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.
Bilagor
Svar på motion från Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) om att servera viltkött i Lekebergs kommuns verksamheter
Elin Nilsson (L) och Diana Steen (L) har inkommit (KF § 37/2024-04-29) med en motion om att servera viltkött i Lekebergs kommuns verksamheter. I motionen föreslås att förutsättningarna och möjligheterna för att servera svenskt, helst lokalt, viltkött i kommunens verksamheter ska utredas, att kostnaden för att servera svenskt, helst lokalt, viltkött i kommunens verksamheter vid fyra tillfällen per år kostnadsberäknas samt att beslut om att regelbundet (minst fyra gånger per år) servera svenskt, helst lokalt, viltkött i kommunens verksamheter fattas.
Offentliga kök får i dagsläget endast köpa viltkött från godkända vilthanteringsanläggningar. Viltköttet ligger högre i pris jämfört med det kött som köps in idag. I nuläget finns inga medel i budgeten avsatta för att utöka livsmedelskostnaderna. Förvaltningen gör därför bedömningen att ingen ytterligare utredning krävs och att motionens första och andra att-sats avslås och att tredje att-satsen anses besvarad.
Bilagor
Annica Zetterholm (C) har inkommit med en motion om att det ska tas fram ett firande av kommunens 30-åriga tillblivelse. Lekebergs kommun fyller 30 år som egen kommun 2025. Redan i september 2023 påbörjade förvaltningen en dialog med den politiska majoriteten om att uppmärksamma jubileet på lämpliga sätt. Under2025 kommer ett flertal aktiviteter att genomföras som uppmärksammar firandet. Då planeringen för firandet initierades innan motionen lämnades in föreslår förvaltningen att kommunfullmäktige anser motionen besvarad.
Bilagor
I april 2024 inkom Christina Kareliussen (S) med en motion som handlar om att ge kommunen i uppdrag att komma med information om hur och när ett ungdomsfullmäktige kan genomföras i Lekebergs Kommun.
Att ge ungdomar mer inflytande och delaktighet i samhällsfrågor är viktigt, och Lekebergs kommun arbetar ständigt för att skapa förutsättningar för ungas engagemang och delaktighet. För närvarande finns det inget beslut eller någon plan för att införa ett ungdomsfullmäktige i Lekeberg.
Motionen togs upp i barn- och utbildningsnämnden den 10 december 2024 för beredning och yttrande. Nämnden beslutade att föreslå kommunfullmäktige att avslå motionen.
Bilagor
Svar på motion från Diana Steen (L) och Elin Nilsson (L) om främjande av Inkludering och acceptans av Hbtqi-elever i skolmiljön
I april 2024 inkom Diana Steen (L) och Elin Nilsson (L) med en motion som handlar om inkludering och acceptans av Hbtqi-elever i skolmiljön. Motionen föreslår att Lekbergs kommun ska utreda hur man bäst skapar en stödjande miljö för hbtqi-elever i alla åldersgrupper, samt att kommunen ska utreda hur man bäst skapar en stödjande skolmiljö för att motverka diskriminering och trakasserier.
Lekebergs kommun arbetar redan aktivt och systematiskt för att skapa en stödjande och inkluderande skolmiljö för alla elever. Insatserna utgår bland annat från läroplanen och diskrimineringsgrunderna och är en del av skolornas värdegrundsarbete. Arbetet sker kontinuerligt i både årskurs F–6 och årskurs 7–9 och anpassas efter elevernas behov och ålder.
Motionen togs upp i barn- och utbildningsnämnden den 10 december 2024 för beredning och yttrande. Nämnden beslutade att föreslå kommunfullmäktige att anse motionen besvarad.
Bilagor
Svar på motion från Elin Nilsson (L) och Ann-Charlotte Kämpe Larsson (L) om att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden undersöker olika finansieringsmöjligheter för skolsocialt team
Elin Nilsson (L) och Anne-Charlotte Kämpe Larsson (L) har inkommit med en motion om att barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden ska undersöka gemensamma och individuella finansieringsmöjligheter för att skapa ett skolsocialt team. Enligt motionen är syftet med ett skolsocialt team att stärka elevers välmående och skapa en mer inkluderande skolmiljö.
Skolsociala team arbetar med att identifiera och åtgärda psykosociala problem som kan påverka elevers prestationer och välbefinnande. Förvaltningarna delar motionärernas bedömning att ett skolsocialt team skulle kunna vara ett sätt att möta några av de utmaningar som barn och unga står inför idag.
Motionen togs upp i barn- och utbildningsnämnden och socialnämnden under december 2024 för beredning och yttrande. Båda nämnderna beslutade att föreslå kommunfullmäktige att bifalla motionen.
Bilagor
Enligt reglementet för revisorerna i Lekebergs kommun ska antalet förtroendevalda revisorer vara sex. Enligt kommunallagen behöver det finnas minst fem revisorer. Då situationer har uppstått där två av de förtroendevalda revisorerna för stunden är förhindrade att delta i revisionsverksamheten och att avsäga sig sina uppdrag föreslås att revisionen tillfälligt utökas till åtta revisorer. Detta för att säkerställa att det alltid finns sex revisorer som kan delta i revisionens arbete. Utökningen föreslås gälla längst till och med granskningen av årsredovisningen 2027 (ordinarie mandatperiod för nuvarande revision).
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 10 december 2024 - 4 februari 2025.
Bilagor
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.