Möte 2022-03-15
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för februari 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser februari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Vid oktobersammanträdet 2020 gav kommunfullmäktige kommunstyrelsen i uppdrag att årligen begära in en återrapportering av kommunens genomförda upphandlingar. Under 2021 har upphandlingsarbetet resulterat i tilldelningsbeslut i 20 styckens upphandlingar för Lekebergs kommun. Störst andel av upphandlingarna har genomförts via inköpssamverkan Örebro län.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Då en revidering av nuvarande MER-styrningsmodell kommer att gälla from 2023, så finns ett behov att fastställa en budgetprocess för inför MER-plan 2023. Detta då dagens styrmodell till viss del inte efterlevs i praktiken. SKRs (Sveriges kommuner och regioner) skatteunderlagsprognoser styr till stor del budgetprocessen och enligt nedanstående tidplan kan preliminära ramar beslutas av kommunstyrelsen i slutet av maj och de definitiva ramarna beslutas liksom tidigare av kommunfullmäktige i slutet av november.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag gällande undertecknande av handlingar, bland annat firmatecknare, borgensförbindelser och årsredovisning. Eftersom automatisk kontering av periodiskt återkommande leverantörsfakturor enligt avtal införts, behöver en revidering av delegationen göras.
Bilagor
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen får årligen information från avdelningarna inom kommunstyrelseförvaltningen. Informationen innehåller bland annat en genomgång av aktuella frågor för verksamheten, måluppfyllelsen enligt styrmodellen och kommande utmaningar och möjligheter.
-
Planen syftar till att möjliggöra bostäder samt kompletterande verksamhet som förskola samt parkområde inom fastigheten Knista-Sanna 1:19. Detaljplanen syftar till att reglera byggnation för att säkerställa en lämplig utbyggnad utifrån exploateringsgrad, höjder samt utformning, för att utgöra en naturlig utbyggnad av Fjugesta tätort. Kommunstyrelsen föreslås fatta beslut om att skicka ut detaljplanen på samråd. Under samrådet samlas yttranden på detaljplaneförslaget in. Efter att detaljplanen varit på samråd bearbetas detaljplanen utifrån inkomna synpunkter samt efter att kompletterande utredningar är genomförda. När omarbetningen är klar ska detaljplanen granskas för att en sista gång få in yttranden innan den antas på kommunfullmäktige.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen får information om pågående detaljplaner och väntande planuppdrag och dess prioritering. Antal detaljplaner som är under arbete är totalt fem varav tre sker genom konsult. Väntande planuppdrag är sju, av dessa ska två påbörjas inom kort.
-
Kommunens Kvalitet i Korthet är ett nationellt projekt som pågått sedan 2006 och i dagsläget omfattar cirka 260 kommuner. Dessa utmanar sig själva genom att årligen ta fram och jämföra resultat för att utveckla styrningen och kvaliteten på tjänsterna.
KKiK har ett politiskt ägarskap och utgår från KFs perspektiv med styrning och medborgardialog i fokus. Projektet utvecklas i samarbete mellan SKR, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) och medlemmarna. Kommunstyrelsen får en översiktlig presentation av kommunens resultat.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter. Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport fyra, avser sammanställning och analys av nämndernas resultat av internkontrollen per december.
Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag lämnades in i mars 2021 om att bygga ut den befintliga discgolfbanan i Fjugesta. I förslaget framgår det att förslagsställaren skulle önska att discgolfbanan ska utökas med ytterligare 9 banor vilket skulle innebära totalt 18 banor på platsen.
Svaret baseras på att det i nuläget finns en rad osäkerheter kring områdets framtida användning och att kommunen ännu inte har några färdiga planer för området och därför inte i nuläget kan ta ställning till att bygga ut discgolfbanan.
Kommunen är i grunden positiv till förslaget och kommer ta med förslaget i arbetet med området och i det övergripande arbetet med rekreationsmöjligheter och områden för detta.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala rådet för totalförsvar är ett samrådsforum före, under och efter en samhällsstörning. Syftet med rådet är att skapa förutsättningar för helhetssyn och tryggad säkerhet för de som bor och vistas i Örebro län. Representanterna i rådet är beslutsfattare och chefer från samtliga kommuner, räddningstjänster, Region Örebro län, Polisområde Örebro län, SOS Alarm, Civilförsvarsförbundet och Militärregion väst.
Rådet ska nu utvecklas och bli en effektiv plattform för samverkan inom området totalförsvar. Rådsorganisationen har setts över och länsstyrelsen har beslutat att Landshövdingen ska vara ordförande för rådet.
Länsstyrelsens önskemål om representation i rådet är att kommunerna har två ordinarie representanter i form av kommunstyrelsens ordförande och kommundirektör samt utsedda ersättare för dessa. Då länsstyrelsens ambition är att dela säkerhetsskyddsklassificerad information bör representanterna vara behöriga att kunna ta del av sådana uppgifter.
Ordinarie representant från kommunstyrelsen är Johan Niklasson (C) och ersättare har varit Håkan Söderman (M). Då Håkan Söderman (M) flyttat från kommunen har kommunstyrelsen att förrätta fyllnadsval.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 8 februari 2022 - 8 mars 2022.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
411kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
919kb Ladda ner dokument
-
1003kb Ladda ner dokument
-
750kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.