En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Under den här punkten får kommunstyrelsen ta del av aktuell information från kommunchefen.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 3 för 2025 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, ekonomisk prognos för helåret 2025.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett budgetöverskott om 3 100 tkr. Största delen kommer från prognostiserade överskott från gemensamma nämnder.
Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans.
VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 3 100 tkr, b l a orsakat av lägre VA-intäkter, kostnader för spillvatten och regressärenden.
Bilagor
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2025. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 27 133 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 10 042 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 37 175 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 5 000 tkr.
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) bör täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget räcker inte intäkterna från VA-taxan och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. Skattesubventionen 2025 är 2,5 mnkr och senaste helårsprognosen visade på ett underskott om knappt 3 mnkr. En stor anledning till att intäkterna inte kommer upp i budgeterad nivå är att det finns en betydande differens mellan debiterat vatten och det vatten som kommunen köper från Örebro kommun respektive Laxå kommun. En utredning är påbörjad för att ta fram vad differensen beror på och vilka åtgärder som behöver göras. Tills denna är klar föreslår kommunstyrelseförvaltningen ingen höjning av VA-taxan till 2026.
Bilagor
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2026 med ekonomisk plan 2027–2028 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2026 med plan för 2027–2028 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 27 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2026–2028 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2026 års ekonomiska resultat budgeteras till 3,4 mnkr, vilket motsvarar 0,5 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
Kommunfullmäktige i Ljusnarsbergs kommun har den 12 juni 2025 beslutat att ansöka om medlemskap i taxe- och avgiftsnämnden. Taxe- och avgiftsnämnden mottog formell ansökan från Ljusnarsbergs kommun den 24 juni 2025. I ansökan framkommer att Ljusnarsbergs kommun önskar inträde i nämnden senast 1 januari 2026 då även driften övertas. För att besluta om detta krävs det att alla ingående medlemmar beslutar om nytt reglemente och ny överenskommelse. Taxe- och avgiftsnämnden har tagit fram förslag till reglemente och överenskommelse. Ändringarna innebär förutom att Ljusnarsbergs kommun beviljas inträde att nämnden också ges möjlighet att debitera övriga kostnader inom äldreomsorg och LSS.
I beslut från taxe- och avgiftsnämnden 10 juni 2025 har ett inträde av Ljusnarsbergs kommun utretts. Utredningen tydliggör att ett inträde av en ny medlem initialt kan leda till lägre kostnader då bedömningen är att Ljusnarsbergs kommun kan införlivas i befintlig struktur och organisation. Den risk som föreligger är eventuella förseningar då leverantören av verksamhetssystemet Tietoevry har aviserat lång leveranstid.
Med anledning av ny medlem ska även nämndens reglemente ses över. Det finns även behov av att göra andra revideringar i reglementet och det kommer därför tas upp för beslut senare under hösten.
Förslag till överenskommelse har behandlats av taxe- och avgiftsnämnden 21 augusti 2025. Förslag till reglemente behandlas av taxe- och avgiftsnämnden den 9 oktober 2025.
Taxe- och avgiftsnämnden föreslår medlemskommunerna att godkänna Ljusnarsbergs kommun som medlem i taxe- och avgiftsnämnden från 1 januari 2026. Dessutom föreslår taxe- och avgiftsnämnden att medlemskommunerna godkänner den bifogade reviderade överenskommelsen för nämnden. Kommunstyrelseförvaltningen har inget annat förslag till beslut än taxe- och avgiftsnämnden.
Bilagor
Arbete med ny översiktsplan för Lekeberg pågår. Översiktsplanen redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.
Samråd om förslag till översiktsplan har genomförts under perioden 2 april – 22 maj 2025, och resultatet redovisats i en samrådsredogörelse, som godkänts av kommunstyrelsen 2025-09-16 § 85 som underlag för det fortsatta arbetet.
Översiktsplanen har nu reviderats och förslag för granskning av de ändringar som gjorts har färdigställts. Granskningen är den tredje av sammanlagt tre dialoger om den nya översiktsplanen. Utöver samråd och granskning som regleras i plan- och bygglagen, har en tidig dialog genomförts för att få in så många synpunkter och tankar som möjligt om Lekeberg utveckling i ett tidigt skede av arbetet.
Granskning ska enligt plan- och bygglagen hållas i minst två månader, för att visa det bearbetade förslaget och ge en sista möjlighet att lämna synpunkter, innan översiktsplanen kan antas. Antagande är planerat till juni 2026.
Granskningen föreslås genomföras under perioden 1 december 2025 – 1 februari 2026. Det riktar sig till allmänheten, länsstyrelsen, regionen, grannkommuner, kommunens nämnder och andra myndigheter, organisationer och företag som har intresse av förslaget.
Granskningen föreslås genomföras digitalt genom bred annonsering, den digitala plattformen för översiktsplanen, synpunktsfunktion på hemsidan, samt möjligheter att lämna synpunkter även via brev eller e-post. På den digitala plattformen finns också samrådsversionen tillgänglig som pdf-dokument och ett ändringsdokument där ändringarna är markerade för att underlätta jämförelsen.
Efter granskningen tas ett granskningsutlåtande fram, som sammanfattar hur processen har gått till, vilka synpunkter som kommit in och ger förslag på vilka eventuella justeringar som behöver göras innan planen kan antas.
Bilagor
Uppdrag från kommunstyrelsen - Redovisning av socialnämndens arbete att komma tillrätta med skador på tjänstebilar inom hemtjänsten
Kommunstyrelsen gav socialnämnden i uppdrag (KS § 115/2025-09-16) att ge en redovisning av hur socialnämnden arbetat med att komma till rätta med den höga andelen skador på tjänstebilar som finns inom hemtjänsten på kommunstyrelsens sammanträde i november. Rapporten om antalet skador visar att det har skett en ökning av kostnaderna för skador under 2025. Detta kan bland annat bero på att det saknas uppgifter för att få ersättning från försäkringsbolaget, många nyanställda och bilar som är gamla och ska bytas ut och att fler medarbetare hör av sig om skador som uppstått.
Flera åtgärder är identifierade för att förhoppningsvis komma till rätta med de ökade kostnaderna, bland annat information till personalen på APT och i samband med introduktion samt nya nyckelskåp med spårbarhet kring vem som har haft vilket fordon vid vilket tillfälle. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att informationen läggs till handlingarna.
Bilagor
Kommunstyrelsen får information om incidentresponsplan för kommunhuset då företrädare för de politiska partierna nyttjar lokaler i kommunhuset.
Bilagor
POSOM (Psykosocialt omhändertagande) är en samverkansresurs inom Lekebergs kommun som kan aktiveras vid olyckor, allvarliga kriser eller katastrofer. POSOM är en benämning som börjar fasas ut, i stället används termen krisstöd, krisstödssamordnare, krisstödsverksamhet, med POSOM inom parentes för igenkänning. Syftet med krisstöd är att erbjuda drabbade, anhöriga och närstående krisstöd samt att avlasta kommunens ordinarie verksamhet.
För att säkerställa en enhetlig och samordnad hantering behövs en riktlinje som klargör ansvar, organisation och aktivering av krisstöds (POSOM)gruppen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunstyrelsen fastställer Riktlinje för krisstöd (POSOM) i Lekebergs kommun.
Bilagor
Denna policy ersätter den tidigare från 2016 som kallades informationssäkerhetspolicy (dnr: KS 16-447). Informationssäkerhetspolicyn, hädanefter kallad den nya policyn, uttrycker Lekebergs kommuns viljeinriktning för att hantera kommunens information på ett systematiskt och informationssäkert sätt. Den innehåller strategiska målsättningar för att bedriva ett systematiskt arbete. Policyn preciserar bl.a. att kommunens ledningssystem för informationssäkerhet ska uppfylla de grundläggande kraven på systematiskt informationssäkerhetsarbete enligt ISO 27000-serien för administrativ och teknisk säkerhet samt att kommunen ska tillämpa en samverkansmodell mellan teknisk och administrativ säkerhet som stödjer utveckling och förvaltning.
Den tidigare policyn behövde utvecklas i större omfattning än en revidering. Det nya i den föreslagna policyn är att den tydligare uttrycker strategiska målsättningar för informationssäkerhet och tydliggör uppdelningen av ansvar mellan administrativ och teknisk säkerhet. Den stödjer också den kommande cybersäkerhetslagen (NIS 2) med informationssäkerhetsrelaterade krav som ska användas vid upphandlingar och i avtal med leverantörer avseende informationssystem/verksamhetssystem samt krav på incidentrapportering. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige upphäver Informationssäkerhetspolicy med dnr KS 16-447 och antar Policy för informationssäkerhet.
Bilagor
Kommunstyrelsen får fortlöpande information om arbetet med att skapa en samhällsbyggnadsförvaltning samt en bygg- och miljönämnd.
I samband med att kommunfullmäktige den 16 juni 2025, §81, fattade beslut om att införa avgiftsbefrielse inom Lekebergs kulturskola fick kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur inkomstprövningen ska genomföras och administreras.
Bilagor
United Press har påbörjat utgivningen av bokserien ”Kommunböckerna". De första böckerna ges ut våren 2026. De har inkommit med en fråga gällande användningen av kommunvapen. Böckerna presenterar lokala sevärdheter, näringsliv, miljö samt historia och livskraft. Riksarkivets rekommendation gällande användandet av ”statsvapen, statsflagga, statsemblem eller annan officiell beteckning (exempelvis kommunvapen), liksom symbol som lätt kan förväxlas med officiella beteckningar får i näringsverksamhet inte utan tillstånd användas i varumärke eller annat kännetecken för varor eller tjänster i och med att officiell beteckning ger kännetecknet en officiell karaktär”.
Enligt reglementet för kommunstyrelsen har kommunfullmäktige delegerat till kommunstyrelsen att besluta om tillstånd att använda kommunens vapen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen beviljar ansökan men att kommunvapnet ska publiceras inne i boken och inte på omslaget.
Bilagor
Revidering av OPF-KL18 med nytt namn OPF-KR 25 (omställningsstöd och pension för förtroendevalda)
Bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF) har tidigare tillämpats med utgångspunkt i OPF-KL 18. Under 2024–2025 har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) reviderat regelverket, och den nya versionen benämns OPF-KR 25. Syftet med revideringen är att anpassa bestämmelserna bättre till nuvarande pensionsavtal (t.ex. AKAP-KR) och att skapa ett moderniserat regelverk för förtroendevalda. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige antar bestämmelser om omställningsstöd, pension och familjeskydd för förtroendevalda (OPF-KR 25) samt att bestämmelserna gäller från och med 1 januari 2025.
Bilagor
Den 18 februari 2025 inkom et medborgarförslag om att inrätta en fritidsbank i Lekebergs kommun.
I svaret till medborgarförslaget framgår det att Lekebergs kommun ser värdet i en fritidsbank men bedömer att det i nuläget saknas förutsättningar att etablera en. Bristen på lämpliga lokaler, behov av ytterligare personal samt risken för en ohållbar verksamhet gör att kommunen väljer att inte gå vidare med satsningen för tillfället.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit med önskemål om att kommunen ska anordna barnteater. Förslagsställaren lyfter att det finns många små barn i kommunen och att det därför vore lämpligt att satsa på barnteater.
Kommunen erbjuder redan idag flera aktiviteter med teaterinslag för barn. För förskolebarn anordnas återkommande barnteaterföreställningar med professionella grupper. Biblioteket håller också sagostunder med drama och berättande, både på Familjecentralen, vid Svenska kyrkans öppna förskolor och utomhus under sommaren.
Tidigare har en ideell förening arrangerat barnteater för allmänheten, men har avslutat detta på grund av ekonomisk förlust.
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 oktober 2025 - 11 november 2025.
Bilagor
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Under den här punkten får kommunstyrelsen ta del av aktuell information från kommunchefen.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 3 för 2025 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, ekonomisk prognos för helåret 2025.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett budgetöverskott om 3 100 tkr. Största delen kommer från prognostiserade överskott från gemensamma nämnder.
Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans.
VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 3 100 tkr, b l a orsakat av lägre VA-intäkter, kostnader för spillvatten och regressärenden.
Bilagor
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2025. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 27 133 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 10 042 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 37 175 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 5 000 tkr.
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) bör täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget räcker inte intäkterna från VA-taxan och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. Skattesubventionen 2025 är 2,5 mnkr och senaste helårsprognosen visade på ett underskott om knappt 3 mnkr. En stor anledning till att intäkterna inte kommer upp i budgeterad nivå är att det finns en betydande differens mellan debiterat vatten och det vatten som kommunen köper från Örebro kommun respektive Laxå kommun. En utredning är påbörjad för att ta fram vad differensen beror på och vilka åtgärder som behöver göras. Tills denna är klar föreslår kommunstyrelseförvaltningen ingen höjning av VA-taxan till 2026.
Bilagor
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2026 med ekonomisk plan 2027–2028 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2026 med plan för 2027–2028 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 27 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2026–2028 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2026 års ekonomiska resultat budgeteras till 3,4 mnkr, vilket motsvarar 0,5 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
Kommunfullmäktige i Ljusnarsbergs kommun har den 12 juni 2025 beslutat att ansöka om medlemskap i taxe- och avgiftsnämnden. Taxe- och avgiftsnämnden mottog formell ansökan från Ljusnarsbergs kommun den 24 juni 2025. I ansökan framkommer att Ljusnarsbergs kommun önskar inträde i nämnden senast 1 januari 2026 då även driften övertas. För att besluta om detta krävs det att alla ingående medlemmar beslutar om nytt reglemente och ny överenskommelse. Taxe- och avgiftsnämnden har tagit fram förslag till reglemente och överenskommelse. Ändringarna innebär förutom att Ljusnarsbergs kommun beviljas inträde att nämnden också ges möjlighet att debitera övriga kostnader inom äldreomsorg och LSS.
I beslut från taxe- och avgiftsnämnden 10 juni 2025 har ett inträde av Ljusnarsbergs kommun utretts. Utredningen tydliggör att ett inträde av en ny medlem initialt kan leda till lägre kostnader då bedömningen är att Ljusnarsbergs kommun kan införlivas i befintlig struktur och organisation. Den risk som föreligger är eventuella förseningar då leverantören av verksamhetssystemet Tietoevry har aviserat lång leveranstid.
Med anledning av ny medlem ska även nämndens reglemente ses över. Det finns även behov av att göra andra revideringar i reglementet och det kommer därför tas upp för beslut senare under hösten.
Förslag till överenskommelse har behandlats av taxe- och avgiftsnämnden 21 augusti 2025. Förslag till reglemente behandlas av taxe- och avgiftsnämnden den 9 oktober 2025.
Taxe- och avgiftsnämnden föreslår medlemskommunerna att godkänna Ljusnarsbergs kommun som medlem i taxe- och avgiftsnämnden från 1 januari 2026. Dessutom föreslår taxe- och avgiftsnämnden att medlemskommunerna godkänner den bifogade reviderade överenskommelsen för nämnden. Kommunstyrelseförvaltningen har inget annat förslag till beslut än taxe- och avgiftsnämnden.
Bilagor
Arbete med ny översiktsplan för Lekeberg pågår. Översiktsplanen redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.
Samråd om förslag till översiktsplan har genomförts under perioden 2 april – 22 maj 2025, och resultatet redovisats i en samrådsredogörelse, som godkänts av kommunstyrelsen 2025-09-16 § 85 som underlag för det fortsatta arbetet.
Översiktsplanen har nu reviderats och förslag för granskning av de ändringar som gjorts har färdigställts. Granskningen är den tredje av sammanlagt tre dialoger om den nya översiktsplanen. Utöver samråd och granskning som regleras i plan- och bygglagen, har en tidig dialog genomförts för att få in så många synpunkter och tankar som möjligt om Lekeberg utveckling i ett tidigt skede av arbetet.
Granskning ska enligt plan- och bygglagen hållas i minst två månader, för att visa det bearbetade förslaget och ge en sista möjlighet att lämna synpunkter, innan översiktsplanen kan antas. Antagande är planerat till juni 2026.
Granskningen föreslås genomföras under perioden 1 december 2025 – 1 februari 2026. Det riktar sig till allmänheten, länsstyrelsen, regionen, grannkommuner, kommunens nämnder och andra myndigheter, organisationer och företag som har intresse av förslaget.
Granskningen föreslås genomföras digitalt genom bred annonsering, den digitala plattformen för översiktsplanen, synpunktsfunktion på hemsidan, samt möjligheter att lämna synpunkter även via brev eller e-post. På den digitala plattformen finns också samrådsversionen tillgänglig som pdf-dokument och ett ändringsdokument där ändringarna är markerade för att underlätta jämförelsen.
Efter granskningen tas ett granskningsutlåtande fram, som sammanfattar hur processen har gått till, vilka synpunkter som kommit in och ger förslag på vilka eventuella justeringar som behöver göras innan planen kan antas.
Bilagor
Uppdrag från kommunstyrelsen - Redovisning av socialnämndens arbete att komma tillrätta med skador på tjänstebilar inom hemtjänsten
Kommunstyrelsen gav socialnämnden i uppdrag (KS § 115/2025-09-16) att ge en redovisning av hur socialnämnden arbetat med att komma till rätta med den höga andelen skador på tjänstebilar som finns inom hemtjänsten på kommunstyrelsens sammanträde i november. Rapporten om antalet skador visar att det har skett en ökning av kostnaderna för skador under 2025. Detta kan bland annat bero på att det saknas uppgifter för att få ersättning från försäkringsbolaget, många nyanställda och bilar som är gamla och ska bytas ut och att fler medarbetare hör av sig om skador som uppstått.
Flera åtgärder är identifierade för att förhoppningsvis komma till rätta med de ökade kostnaderna, bland annat information till personalen på APT och i samband med introduktion samt nya nyckelskåp med spårbarhet kring vem som har haft vilket fordon vid vilket tillfälle. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att informationen läggs till handlingarna.
Bilagor
Kommunstyrelsen får information om incidentresponsplan för kommunhuset då företrädare för de politiska partierna nyttjar lokaler i kommunhuset.
Bilagor
POSOM (Psykosocialt omhändertagande) är en samverkansresurs inom Lekebergs kommun som kan aktiveras vid olyckor, allvarliga kriser eller katastrofer. POSOM är en benämning som börjar fasas ut, i stället används termen krisstöd, krisstödssamordnare, krisstödsverksamhet, med POSOM inom parentes för igenkänning. Syftet med krisstöd är att erbjuda drabbade, anhöriga och närstående krisstöd samt att avlasta kommunens ordinarie verksamhet.
För att säkerställa en enhetlig och samordnad hantering behövs en riktlinje som klargör ansvar, organisation och aktivering av krisstöds (POSOM)gruppen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunstyrelsen fastställer Riktlinje för krisstöd (POSOM) i Lekebergs kommun.
Bilagor
Denna policy ersätter den tidigare från 2016 som kallades informationssäkerhetspolicy (dnr: KS 16-447). Informationssäkerhetspolicyn, hädanefter kallad den nya policyn, uttrycker Lekebergs kommuns viljeinriktning för att hantera kommunens information på ett systematiskt och informationssäkert sätt. Den innehåller strategiska målsättningar för att bedriva ett systematiskt arbete. Policyn preciserar bl.a. att kommunens ledningssystem för informationssäkerhet ska uppfylla de grundläggande kraven på systematiskt informationssäkerhetsarbete enligt ISO 27000-serien för administrativ och teknisk säkerhet samt att kommunen ska tillämpa en samverkansmodell mellan teknisk och administrativ säkerhet som stödjer utveckling och förvaltning.
Den tidigare policyn behövde utvecklas i större omfattning än en revidering. Det nya i den föreslagna policyn är att den tydligare uttrycker strategiska målsättningar för informationssäkerhet och tydliggör uppdelningen av ansvar mellan administrativ och teknisk säkerhet. Den stödjer också den kommande cybersäkerhetslagen (NIS 2) med informationssäkerhetsrelaterade krav som ska användas vid upphandlingar och i avtal med leverantörer avseende informationssystem/verksamhetssystem samt krav på incidentrapportering. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige upphäver Informationssäkerhetspolicy med dnr KS 16-447 och antar Policy för informationssäkerhet.
Bilagor
Kommunstyrelsen får fortlöpande information om arbetet med att skapa en samhällsbyggnadsförvaltning samt en bygg- och miljönämnd.
I samband med att kommunfullmäktige den 16 juni 2025, §81, fattade beslut om att införa avgiftsbefrielse inom Lekebergs kulturskola fick kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur inkomstprövningen ska genomföras och administreras.
Bilagor
United Press har påbörjat utgivningen av bokserien ”Kommunböckerna". De första böckerna ges ut våren 2026. De har inkommit med en fråga gällande användningen av kommunvapen. Böckerna presenterar lokala sevärdheter, näringsliv, miljö samt historia och livskraft. Riksarkivets rekommendation gällande användandet av ”statsvapen, statsflagga, statsemblem eller annan officiell beteckning (exempelvis kommunvapen), liksom symbol som lätt kan förväxlas med officiella beteckningar får i näringsverksamhet inte utan tillstånd användas i varumärke eller annat kännetecken för varor eller tjänster i och med att officiell beteckning ger kännetecknet en officiell karaktär”.
Enligt reglementet för kommunstyrelsen har kommunfullmäktige delegerat till kommunstyrelsen att besluta om tillstånd att använda kommunens vapen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen beviljar ansökan men att kommunvapnet ska publiceras inne i boken och inte på omslaget.
Bilagor
Revidering av OPF-KL18 med nytt namn OPF-KR 25 (omställningsstöd och pension för förtroendevalda)
Bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda (OPF) har tidigare tillämpats med utgångspunkt i OPF-KL 18. Under 2024–2025 har Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) reviderat regelverket, och den nya versionen benämns OPF-KR 25. Syftet med revideringen är att anpassa bestämmelserna bättre till nuvarande pensionsavtal (t.ex. AKAP-KR) och att skapa ett moderniserat regelverk för förtroendevalda. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige antar bestämmelser om omställningsstöd, pension och familjeskydd för förtroendevalda (OPF-KR 25) samt att bestämmelserna gäller från och med 1 januari 2025.
Bilagor
Den 18 februari 2025 inkom et medborgarförslag om att inrätta en fritidsbank i Lekebergs kommun.
I svaret till medborgarförslaget framgår det att Lekebergs kommun ser värdet i en fritidsbank men bedömer att det i nuläget saknas förutsättningar att etablera en. Bristen på lämpliga lokaler, behov av ytterligare personal samt risken för en ohållbar verksamhet gör att kommunen väljer att inte gå vidare med satsningen för tillfället.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit med önskemål om att kommunen ska anordna barnteater. Förslagsställaren lyfter att det finns många små barn i kommunen och att det därför vore lämpligt att satsa på barnteater.
Kommunen erbjuder redan idag flera aktiviteter med teaterinslag för barn. För förskolebarn anordnas återkommande barnteaterföreställningar med professionella grupper. Biblioteket håller också sagostunder med drama och berättande, både på Familjecentralen, vid Svenska kyrkans öppna förskolor och utomhus under sommaren.
Tidigare har en ideell förening arrangerat barnteater för allmänheten, men har avslutat detta på grund av ekonomisk förlust.
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 oktober 2025 - 11 november 2025.
Bilagor
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.