Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Bilagor
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
Avrapportering av Heltidsresan
Kommunfullmäktige beslutade (KF § 65/2021-06-14) i samband med behandlingen av prognos 1 att "i egenskap av skolhuvudman uppdrar åt Barn- och utbildningsnämnden att inkomma med en analys kring resultaten samt redovisa planerade åtgärder vid kommunfullmäktiges sammanträde i september 2021."
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för augusti 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser augusti månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 2 för 2021 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar uppnå tre mål helt, två mål delvis och ett mål inte alls vilket ger en måluppfyllelse på 50 %.
22 indikatorer prognostiseras uppnås vilket ger en indikatoruppfyllelse på 79 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott med 4 600 tkr för 2021.
Bilagor
Delårsrapporten för 2021 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt och fem mål delvis, vilket innebär en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 76 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 30 526 tkr per den sista juli 2021. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 17 233 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 13 851 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 31 084 tkr. Anledningen till att helårsresultatet förväntas bli bättre än budgeterat beror till största delen på att skatteintäkterna förväntas bli högre än budgeterat och att verksamheterna prognostiserar ett budgetöverskott om 3 700 tkr.
Verksamheternas överskott beror uteslutande på att Kommunstyrelsen förväntas lämna ett budgetöverskott om 4 600 tkr. VA-verksamheten beräknas däremot att lämna ett underskott om 900 tkr. Övriga nämnder lämnar en prognos i budgetbalans.
Bilagor
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport två för 2021 avser planerade och genomförda kontroller per 30 juni 2021 utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2021. Totalt var det nio planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2021. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet av uppföljningen visar på sex kontroller utan avvikelse, två kontroller med mindre avvikelse och en kontroll med större avvikelse.
Bilagor
Hösten 2019 beslutade kommunstyrelsen att avsätta en miljon kronor för ansökan om 1:1-medel hos Region Örebro län för utbyggnad av bredband via fiber i del av Tångeråsa, Projekt Västra Logsjön. I slutet av 2019 tecknades även ett avtal med Calltech Sverige AB som utförare av projektet så när den regionala tillväxtnämnden, i april 2020, beslutade att bevilja Lekebergs kommuns ansökan om 1:1-medel kunde projektet starta. Projektet slutrapporterades till Region Örebro län i juni 2021.
Projekt Västra Logsjön omfattade 17 stycken fastigheter och samtliga dessa erbjöds bredbandsanslutning via fiber. Nio stycken av fastigheterna valde att betala anslutningsavgiften och ansluta sig.
Bilagor
Antalet anmälningar rörande skadegörelse i Lekebergs kommun har ökat under maj och juni månad i år. Även anmälningar rörande mindre anlagda, och försök till anlagda, bränder runt om i kommunen är ett ökat bekymmer. I den samlade lägesbilden har Lekebergs kommun identifierat återkommande platser som är att betrakta som samlingsplatser med ökad risk för brotts- och otrygghetsproblem. Under sommaren har kommunen anlitat väktare för att förebygga skadegörelse och öka trygghetskänslan. Bedömningen är att detta gett relativt god effekt och förvaltningen föreslår att kommunen fortsätter med rondering året ut.
Förvaltningen föreslår därför att väktare anlitas för rondering i Lekebergs kommun i trygghetsskapande och brottsförebyggande syfte resterande del av 2021.
Bilagor
Kommunens avtal gällande drift och nyttjanderätt av badanläggning, simskola och camping på Sannabadet med nuvarande aktör går ut den 31 december 2022. Arbetet med att upphandla ny aktör har därför påbörjats i augusti 2021. Det är en komplex och relativt utdragen upphandlingsprocess som måste till för att få en ny entreprenör på plats till 1 januari 2023. En förstudie om Sannabadet (KS 21-22) gjordes våren 2021 vilken utgör underlag i arbetet. Extern specialistkompetens kommer att anlitas som stöd i arbetet med upphandlingen.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade att starta och driva det som kallas Fixarservice i Lekebergs kommun på prov under ett år 2012. Syftet var en kombination av att förhindra fallskador bland äldre och att det skulle vara en bra arbetsmarknadsinsats. Fixarservice erbjuder hjälp till pensionärer i kommunen med bland annat förflyttning av tunga saker, byten av glödlampor, gardiner mm. Verksamheten är fortfarande aktiv (2021) och har inte utvärderats fram till nu och det har inte fattats något beslut om att den ska fortsätta drivas efter provåret 2012.
En enklare nulägesbeskrivning togs fram under hösten 2020 som visade på en hel de utmaningar med verksamheten och under våren 2021 har en utredning genomförts med mål att ta fram förslag på hur kommunen kan arbeta för att minska antalet fallskador bland äldre och samt ta ställning till Fixarservices fortsatta verksamhet.
Utredningen föreslår att Fixarservice läggs ner i sin nuvarande form då det inte går att visa att den haft avsedd fallpreventiv effekt samt att den numera inte utgör en bra arbetsmarknadsinsats. Utredningen föreslår också att det fallpreventiva arbetet övertas av socialnämnden.
Lekebergs kommun ingår i ett arkivsamarbete tillsammans med Hallsbergs kommun, Laxå kommun, Askersunds kommun, Kumla kommun Sydnärkes kommunalförbund samt Sydnärkes utbildningsförbund. Lekebergs kommun är värdkommun för samarbetet som idag utgörs av tre arkivmedarbetare.
Eftersom en stor andel av all information i verksamheten finns i olika IT-system, så finns behov av att kunna slutarkivera den digitalt. De samverkande kommunerna/kommunalförbunden har under en tid genom arkivenheten arbetat för att detta ska bli möjligt. Ett system för e-arkivering finns nu på plats.
Samordningsgrupp för arkivsamarbetet, som består av administrativa chefer eller motsvarande hos de samverkande organisationerna, har varit med och gjort ändringarna och föreslår att det nya avtalet godkänns.
Revideringen av samarbetsavtalet innebär att det tydliggörs att arkivenhetens uppdrag också omfattar e-arkivering. Ansvarsfördelningen mellan kommunerna/kommunalförbunden och arkivenheten vid e-arkivering tydliggörs också i det reviderade förslaget till samverkansavtal.
Budget för arkivenheten hanteras årligen i budgetberedning, gemensamt i Sydnärke och i kommunen. Ändringen i avtalet innebär i sig inget behov utökad budget. Kostnader för arkivering ur olika IT-system kommer till del att belasta den nämnd som är systemägare för respektive system.
Bilagor
Sedan år 2010 har Sverige en minoritetslag, Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Denna lag reviderades och de nationella minoriteternas rättigheter stärktes med början 2019, vilket bland annat innebär att Sveriges kommuner ska anta mål och riktlinjer för sitt minoritetspolitiska arbete rörande de fem nationella minoriteterna i Sverige.
Syftet med riktlinjerna är att bidra till medvetenhet om minoriteters rättigheter i kommunens verksamheter och hur detta kan påverka utförande och arbetsuppgifter. Målsättningen med riktlinjerna är att vara tillräckligt detaljerad för att fungera som en övergripande stödjande instruktion för olika verksamheters minoritetspolitiska arbete inom kommunen.
Kommunstyrelsen har därför tagit fram nya riktlinjer för kommunens minoritetspolitiska arbete och vill bereda berörda nämnder möjlighet att lämna synpunkter på denna förvaltningsremiss senast den 12 oktober.
Berörda nämnder är:
- Barn- och utbildningsnämnden
- Socialnämnden
- Sydnärkes byggnämnd
- Sydnärkes miljönämnd
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen ska ske till Inspektionen för vård och omsorg, till kommunfullmäktige samt till kommunens revisorer.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 20 maj 2021.
Bilagor
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt/regionalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området.
Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala/regionala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna/medlemmarna i regionen.
Till redovisningsåret 2020 utvecklades mallen för redovisningen för att göra det lättare för partierna Samtliga partier har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport. Syftet med granskningsrapporten är att utsedd granskare ska intyga att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Förslaget till beslut är därför fullmäktige godkänner samtliga partiers redovisning av partistöd för 2022 och att partistöd för 2022 betalas ut till samtliga partier som finns representerade i kommunfullmäktige i Lekebergs kommun.
Bilagor
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2022. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu.
Bilagor
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 10 motioner och 5 medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2021. Av medborgarförslagen har ett hunnit bli äldre än ett år, men det och flera av motionerna är redo för beslut och kommer kunna behandlas på kommunfullmäktige under hösten 2021.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Redovisningen nedan utgår från motioner som bifallits efter årsskiftet 2021.
Bilagor
Frågan om förmåner och ersättningar till förtroendevalda reglera av kommunallagens 4 kap. Av 4 kap 16 § framgår att fullmäktige får besluta att förtroendevalda i skälig omfattning ska få ersättning för bl.a. resekostnader, arvoden, pension samt andra ekonomiska förmåner. Nuvarande arvodesbestämmelser för Lekebergs kommun antogs av kommunfullmäktige i december 2018.
Inför varje ny mandatperiod bör bestämmelserna kring arvoden och ersättningar för förtroendevalda ses över och, vid behov, revideras. Bestämmelser som ska gälla för kommande mandatperiod bör också fastställs innan den nya mandatperioden påbörjas. Tidsplanen för arbetet bör vara att kommunfullmäktige kan fastställa de nya arvodesbestämmelserna senast på junisammanträdet 2022.
Förvaltningens förslag är att kommunstyrelsen utser en arbetsgrupp som tillsammans med nämndadministrativ och ekonomisk resurs från förvaltningen får i uppdrag att se över och lämna förslag på revideringar av bestämmelserna inför kommande mandatperiod.
Förslaget är vidare att arbetsgruppen består av fyra personer, varav två representanter från majoriteten och två från oppositionen. Partierna får själva nominera lämpliga kandidater till uppdraget.
Bilagor
Elin Nilsson (L) inkom den 26 februari 2021 med en motion om att kommunen bör upprätta en handlingsplan för suicidprevention. Motionären framhåller att en handlingsplan för suicidprevention utgör en viktig del i arbetet för en god folkhälsa i Lekebergs kommun.
Förvaltningen har tagit fram ett svar där det framgår att framtagandet av en sådan handlingsplan har diskuterats i folkhälsoutskottet under våren 2021 och att inriktningen är att det ska tas fram en handlingsplan där suicidprevention ingår.
Förslaget till beslut är därför att kommunfullmäktige bifaller motionen och ger socialnämnden i uppdrag att ta fram förslag på handlingsplan för ökad psykisk hälsa.
Bilagor
Pernilla Marberg (SD) har inlämnat en motion där hon föreslår att ett språktest ska införas vid nyanställningar inom skola, vård och omsorg i syfte att säkerställa att personalen besitter adekvat språkkompetens i svenska i både tal och skrift. Ett svar har tagits fram och förslaget till beslut är att motionen avslås.
Bilagor
Ett medborgarförslag inlämnades i juni 2020 om att inhägna två dammar belägna i Lanna Valley. I förslaget framförs att dammarna ligger nära intilliggande bostadsområde där det rör sig många barn och hänvisar till risken för olycksfall om något barn ramlar i någon av dammarna.
Kommunen konstaterar i svaret att dammarna är utformade med flacka slänter och med begränsat vattendjup, men att det är förståeligt att föräldrar till yngre barn kan uppleva dammarna som ett orosmoment i vardagen. Kommunen äger inte marken och har därför inte full rådighet över säkerhetsanordningarna runt dammarna, men kommer att fortsätta ha en dialog med markägaren samt undersöka vilka säkerhetsåtgärder som kommunen kan vidta för att öka säkerheten. Kommunen kommer även att göra en större översyn av säkerheten kring kommunens samtliga dammar för att säkerställa en likvärdig hantering.
Förhoppningen är att dammarna ska kunna ses som en tillgång och en plats där barn nyfiket kan utforska både salamandrar och naturen på ett säkert sätt.
Bilagor
Valärenden
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kommunstyrelsen och i kommunstyrelsens arbetsutskott. Valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen i enlighet med kommunens allmänna reglemente.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i Brottsförebyggande rådet och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i Folkhälsoutskottet och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i Regionala samverkansrådet och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i kommunala bygderådet och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i Specifika samverkansrådet för folkhälsa och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i Specifika samverkansrådet för Kultur och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i Hjälmarens Vattenvårdsförbund och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Håkan Söderman (M) har avsagt sig uppdraget som ledamot i LEADER- Mellansjölandets stämma och valet av ny ledamot förrättas av kommunstyrelsen.
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 25 maj 2021 - 7 september 2021.
Bilagor
Meddelande för kännedom.
Bilagor
Protokoll central samverkan (CESAM)
Avtackning av oppositionsråd Håkan Söderman