Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Kommunstyrelsen beslutade 2020-03-10 § 40 att en ny översiktsplan för Lekebergs kommun ska tas fram. Översiktsplanen redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.
Arbetet är i ett tidigt skede och har som ett första steg fokuserat på den övergripande utvecklingsstrukturen för kommunen som helhet och för tätorterna. En dialoghandling har tagits fram som underlag för en tidig dialog om Lekeberg utveckling.
I processen att ta fram översiktsplanen finns tre samlade dialogperioder. Utöver samråd och granskning som regleras i plan- och bygglagen, ingår en tidig dialog för att få in så många synpunkter och tankar som möjligt i ett tidigt skede av arbetet.
Dialogen föreslås genomföras under perioden 20 november 2021 – 30 januari 2022. Dialogen riktar sig både till en bred allmänhet och till prioriterade målgrupper: barn och unga, jord- och skogsmarksägare, företag och barnfamiljer, Dialogaktiviteterna omfattar bland annat öppet hus i de fyra tätorterna, digitala dialogkartor, enkäter, dialogseminarier m.m.
Bilagor
Kommunstyrelsens prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2021. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunstyrelsens ekonomi.
Helårsprognosen visar ett förväntat budgetöverskott om 5 700 tkr. Detta förklaras till största del av att leasingkostnaderna för nya fordonen blir lägre än budgeterat, att färdtjänstkostnaderna minskat pga pandemin, att det är lägre kapitalkostnader pga senarelagda investeringar samt att planeringsreserven inte planeras nyttjas fullt ut.
Bilagor
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2021. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 20 053 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 13 851 tkr.
Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 36 067 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 2 140 tkr.
Bilagor
Under 2022 beräknas VA-kostnaderna att öka med 2 068 tkr. Anledningen till kostnadsökningen är till största delen ökade kapitalkostnader avseende investeringen i det sk Örebrovattnet, men dessutom kommer investeringar att göras genom restaurering av de egna vattenledningarna och pumpstationerna i kommunen. Dessutom kommer en om- och tillbyggnad av reningsverket att ske under nästa år.
2022 föreslås att den fasta avgiften för den mindre vattenmätaren (qn 2,5) höjs med 231 kr/år till 4 856 kr/år. Mellanmätaren (qn 6,0) med 721 kr/år till 15 137 kr/år. Stora mätaren (qn 10,0) med 1 374 kr/år till 28 858 kr/år. Den rörliga avgiften föreslås höjas med 2,04 kr/m3 (inkl moms) till 48,38 kr/m3 (inkl moms). Vid nyttjande av två mätare qn 2,5, blir taxan för abonnenten motsvarande taxan för en qn 6,0.
Anslutningsavgifterna föreslås vara oförändrade inför 2022.
Nya avgifterna ska gälla from 1 januari 2022.
VA-kollektivet är inte längre taxefinansierat, då stora investeringar behöver göras. Detta betyder också att en kraftig taxeökning över kort tid lindras, men den långsiktiga planen är att successivt återigen ha ett Va-kollektiv som är helt taxefinansierat. Inför 2022 föreslås en skattesubvention om 1 800 tkr.
Bilagor
I budgethandlingen ”MER-plan 2022 med ekonomisk plan 2023-2024” finns kommunfullmäktiges mål som bestämmer riktningen för kommunens arbete de närmsta åren. Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2022 med plan för 2023-2024 tagits fram.
Målen är i sin helhet oförändrade jämfört med målen för 2021 men en del justeringar har genomförts bland indikatorerna, samt att målvärdena för respektive indikator har setts över och uppdaterats.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2022-2024 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar m.m.
2022 års ekonomiska resultat budgeteras till 11 719 000 kr, vilket motsvarar 2 % av kommunens skatter och bidrag.
Bilagor
En revidering har initierats av Kommunstyrelseförvaltningen, då gällande attestreglemente reviderades senast 2004. Utöver rent språkliga justeringar, så har mycket förändrats genom kommunens digitalisering. Allra störst förändring är att det föreslås beloppsgränser för olika nivåer av beslutsattestanter, vilket ytterligare säkrar upp utbetalningar av större belopp. Eftersom kommunens fakturahantering ytterligare kommer att digitaliseras genom att periodiskt återkommande ekonomiska händelser som baseras på avtal bara kommer att engångsattesteras, så medför även detta en korrigering i attestreglementet.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade den 6 september 2021 om att ansöka om att ingå i SKR:s projekt Effektivare kommun. Projektet är ett utvecklingsprojekt under 2021–2022, där en grupp kommuner tillsammans och med stöd av SKR och Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA, ökar sin kompetens och påbörjar ett lokalt utvecklingsarbete som kan öka effektiviteten.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Glokala Sverige är ett kommunikations- och utbildningsprojekt med syfte att stärka kunskap om och engagemang för Agenda 2030 bland politiker och tjänstepersoner i kommuner och regioner. Projektet är ett samarbete mellan Svenska FN-förbundet, Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Internationellt centrum för lokal demokrati (ICLD) och finansieras av Sida.
Nu inleds ansökningsperioden inför 2022 till Glokala Sverige – Agenda 2030 i kommuner och regioner. Senast 22 november ska ansökan vara inne. Som medlemmar i Glokala Sverige får Lekebergs kommun ta del av utbildningar och regionala träffar. Medlemskapet utgör ett stöd för Lekebergs kommun i arbetet med att utveckla kommunens hållbarhetsarbete.
Bilagor
I september 2017 inkom Socialdemokraterna med en motion där de yrkar att kommunfullmäktige beslutar ta fram riktlinjer för hur enprocentregeln ska tillämpas i Lekebergs kommun (KS 17–662). Kommunfullmäktige beslutade vid sammanträden den 19 oktober 2020 att bifalla motionen och att ge kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram riktlinjer. Förslag till riktlinjer för konstnärlig gestaltning i Lekebergs kommun – tillämpning av enprocentregeln föreligger.
Bilagor
SCB har på uppdrag tagit fram en befolkningsframskrivning för Lekebergs kommun för perioden 2021-2036. Regionala befolkningsprognoser behövs för verksamhetsplanering av barnomsorg, skola, äldreomsorg och annan verksamhet.
Prognosen består av en prognos för hela kommunen samt delområdesprognoser för delområden kring Fjugesta, Lanna och Mullhyttan. Prognoserna redovisas efter en mängd variabler såsom folkmängd, ålder, kön, födda/döda, inflyttade/utflyttade och immigrerade/emigrerade mm.
Presentationen visar ett urval av variabler som är relevanta för kommunens planering framåt för bland annat skola och äldreomsorg. Prognosen visar på en ökad befolkningstillväxt jämfört med tidigare prognoser i kommunens alla delområden och en fortsatt demografisk utveckling med en minskade andel av befolkningen i arbetsför ålder.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för oktober 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser oktober månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 3 för 2021 avser planerade och genomförda kontroller per 30 september 2021 utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2021. Totalt var det 13 planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2021. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet av uppföljningen visar 11 kontroller utan avvikelse och två kontroller med mindre avvikelse.
Bilagor
I samband med att delårsbokslutet för kommunstyrelsens hanterades på KSAU i september yrkade KSAU, på Håkan Södermans (M) initiativ, att ge kommundirektören i uppdrag att återkomma med rapportering kring åtgärder för att nå målet för indikatorerna ”företagens sammanfattande omdöme av företagsklimat i kommunen” och ”utbetald kilometerersättning”. Kommunstyrelsen biföll yrkandet och en beskrivning och analys kring åtgärder och arbetet med dessa indikatorer beskrivs i detta ärende.
Åtgärder för att förbättra resultatet för båda dessa indikatorer har arbetats fram av ansvarig verksamhet. Åtgärderna presenteras i tjänsteskrivelsen.
Bilagor
Förslaget är att ANDT-politiskt program för Lekebergs kommun 2020-2023 ersätts av den reviderade versionen ANDTS-politiskt program för Lekebergs kommun 2022-2023. De huvudsakliga ändringarna är tillägg för spel om pengar samt tillägg för jämlikhets-, jämställdhets- och barnrättsperspektiv.
Bilagor
Denna taxa gäller avgifter för Lekebergs kommuns kostnader för bygglov, strandskyddsdispenser samt kart- och mättjänster.
Nuvarande taxa började att användas 2011 och reviderades 2014, därefter har taxan räknats upp årligen med index. Nuvarande taxemodell är komplicerad och Sveriges kommuner och regioner (SKR) rekommenderar en ny taxemodell som bygger på verksamhetens verkliga kostnader. Många kommuner använder sig redan idag av SKRs rekommenderade modell. Samhällsbyggnad Sydnärke föreslår att bifogat förslag till ny taxa börjar att gälla 1 januari 2022. Sydnärkes byggnämnd som ansvarar för taxan, beslutade 7 oktober 2021 att föreslå medlemskommunerna att fastställa det nya förslaget till taxa.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes byggnämnds förslag till taxa för bygglov, strandskyddsdispenser samt kart- och mättjänster.
Beslutsunderlag:
1. Taxa för bygglov, strandskyddsdispens, nybyggnadskarta, utstakning mm.
Bilagor
Den 4 november 2020 inkom ett medborgarförslag kring gång- och cykelväg i anslutning till Inspelsgatan. För närvarande finns ingen passage mellan Inspelsgatan och Hidinge skola samt Kulltorp-området, i stället behöver boende gå tillbaka längs gatan och gå runt hela området för att ta sig till respektive plats. Förslaget ämnar skapa ett bättre flöde genom Lanna och ge boende en möjlighet till en naturlig väg att röra sig fritt.
Medborgarförslaget har beretts och kommunen arbetar kontinuerligt med frågan att se över hela infrastrukturen i Lanna, både på kort och lång sikt. På kort sikt pågår det flera arbeten och projekt för att skapa en bättre tillgänglighet bland annat genom fler gång- och cykelvägar.
Bilagor
Sverige har idag fem erkända nationella minoritetsgrupper och fem tillhörande minoritetsspråk. Sedan år 2010 har vi en minoritetslag i Sverige, Lag (2009:724) om nationella minoriteter och minoritetsspråk. Denna lag reviderades och de nationella minoriteternas rättigheter stärktes med början 2019, vilket bland annat innebar att Sveriges kommuner ska anta mål och riktlinjer för sitt minoritetspolitiska arbete rörande de fem nationella minoriteterna i Sverige.
Ett förslag till mål och riktlinjer har tagits fram av kommunstyrelseförvaltningen. Målen och riktlinjerna har utformats utifrån resurstillgång och omvärldsbevakning. Dessa har sedan skickats på remiss till nämnderna; Barn- och utbildningsnämnden, Socialnämnden, Sydnärkes byggnämnd, samt Sydnärkes miljönämnd. Samtliga nämnder ställer sig bakom Kommunstyrelsens förslag till mål och riktlinjer för kommunens minoritetspolitiska arbete.
Bilagor
Rapport avseende kommunens badplatser sommaren 2021. I Lekeberg finns fyra kommunala badplatser: Leken, Lanna badgruva, Brogaland och Sixtorp. Kommunen ansvarar för skötseln av badplatserna förutom Brogaland, där det finns ett skötselavtal med Mullhyttans IF.
Badsäsongen 2021 har överlag fungerat bra. Dock har det varit en del skadegörelse i form av uppklippta staket och eldning på klipporna vid Lanna badgruva. All skadegörelse är polisanmäld. Ett återkommande problem är också förekomsten av kanadagäss som smutsar ner gräsytorna. Inför sommaren 2022 behöver kommunjägare kontaktas i god tid för åtgärd.
Situationen vid kommunens badplatser har varit god. Undantaget är problem med nedskräpning och skadegörelse vid Lanna badgruva men trots allt i mindre omfattning än tidigare år.
Bilagor
Rapport avseende sommarens simskola på Sannabadet perioden 14 juni – 2 juli.
Lekebergs kommun bedriver tillsammans med Sannabadet simskola för barn 4 år och äldre. Målet är ökad vattenvana och simkunnighet. Simskolan bedrivs som intensivsimskola och pågår varje dag under tre veckor. Simskolan vänder sig i första hand till barn folkbokförda i Lekebergs kommun. Av totalt 144 anmälda deltagare fick 118 deltagare plats i de olika grupperna. I mån av plats erbjuds även simskola till barn som inte är folkbokförda i kommunen och i år uppgick den siffran till 20 barn från kringliggande kommuner.
Samarbetet med Sannabadets arrendator har fungerat mycket bra och simskoleverksamheten ses som en viktig insats.
Bilagor
Inför varje lov sammanställs ett lovprogram med kostnadsfria aktiviteter riktade till barn och unga. Programmet samordnas av kultur- och fritidsavdelningen i samverkan med i första hand civilsamhälle men även privata aktörer.
Kommunstyrelseförvaltningen har sammanställt en rapport över sommarens lovaktiviteter
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 28 september 2021 - 8 november 2021.
Bilagor
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor