Hoppa över navigering
  1. En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.

  2. Godkännande av dagordningen.

  3. Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.

    Bilagor

  4. Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.

  5. Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2024. Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2024 som blev - 30 tkr vilket var 1 280 tkr bättre än budgeterat.

    Bilagor

  6. Riksdagen har 23 april fattat beslut att tillåta gårdsförsäljning av den som småskaligt producerar alkohol. Kommunen får ta ut avgift för sin prövning och sin tillsyn. Kommunen bör ta ut samma ansökningsavgift för gårdsförsäljningstillstånd som för permanent serveringstillstånd, 10 000 kr. Den årliga tillsynsavgiften bör vara 5 000 kr per år. Avgift för kunskapsprov bör ingå i ansökningsavgiften för gårdsförsäljningstillstånd. De nya reglerna träder i kraft den 1 juni 2025.

    Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes Miljö- och byggnämnds förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa taxan för Lekebergs kommun.

    Bilagor

  7. Beslut om övergripande planeringsförutsättningar i kommunstyrelsen är en del i att ge nämnderna en tidig indikation för att påbörja budgetarbetet. De slutliga ramarna och kommunens totala MER-plan antas av kommunfullmäktige i november.

    Förslaget bygger på majoritetens förslag till budget och innebär ett resultatmål om 2 procent av skatter och bidrag. Kompensation ges för löne- och arvodesökningar med 3 procent, volymförändringar enligt kommunens fördelningsmodeller och redan beslutade investeringar. Dessutom sker en uppräkning av de gemensamma nämnder och förbund som Lekebergs kommun är medlemmar i.

    Förslaget bygger också på att Lekebergs kommun förväntas ha 8 589 invånare per den 1 november 2025.

    Det görs också satsningar på bland annat:

    • Fortsättning av projektet ny översiktsplan, 530 tkr
    • Valnämnden, 600 tkr
    • Återvinningsstationer i alla tätorter, 50 tkr
    • AI på hemsidan, 40 tkr
    • Skolsocialt team, 800 tkr
    • Sporthall Mullhyttan, 1 340 tkr

    Totalt förstärks ramarna med 26 449 tkr jämfört med 2025.

    Förslag till preliminära ramar för MER-plan 2026 är följande:

    • Kommunstyrelsen 174 280  tkr
    • Revisionen 865 tkr
    • Barn- och utbildningsnämnden 294 387 tkr
    • Socialnämnden 206 359 tkr
    • VA-verksamheten 2 500 tkr
  8. Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.

    Internkontrollrapport 1 för 2025 avser planerade och genomförda kontroller per 31 mars 2025, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2025. Totalt var det fyra planerade kontrollmoment vid den första uppföljningen för 2025. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på två kontroller utan avvikelse, en kontroll med mindre avvikelse och en kontroll med större avvikelse.

    Bilagor

  9. Lekebergs kommun införde valfrihetssystemet enligt lagen om valfrihet (LOV) efter beslut i kommunfullmäktige i februari 2013. Systemet har sedan dess använts i mycket begränsad omfattning. Endast en extern utförare är idag aktiv, och valfriheten är därmed i praktiken begränsad. Den externa utföraren står för cirka 20 % av kommunens kostnader för hemtjänstinsatser, trots att endast cirka 9,8 % av brukarna använder tjänsten. Utifrån ökade kostnader, begränsad valfrihet, administrativ belastning och nationella trender mot att avskaffa LOV föreslår socialnämnden och kommunstyrelseförvaltningen att kommunfullmäktige avskaffar valfrihetssystemet enligt lagen om valfrihet (LOV) i Lekebergs kommun.

    Bilagor

  10. Varje år genomför Svenskt Näringslivs en undersökning och en ranking av det lokala företagsklimatet. Denna undersökning fokuserar på att utvärdera kommunernas service och attityder gentemot företagande genom att samla in synpunkter från företagare i Sverige. Resultaten från enkätundersökningen, som presenteras på våren, tillsammans med officiell statistik, ligger till grund för den ranking som presenteras varje höst. Nu har resultatet från enkäten kommit och kommunstyrelsen får en presentation av resultatet. I höst presenteras rankingen som då också innehåller officiell statistik utöver svaren i enkäten.

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen får aktuell information från näringslivs- och utvecklingsavdelningen.

  12. En ny kriskommunikationsplan har arbetats fram för Lekebergs kommun.
    Kriskommunikationsplanen kompletterar kommunens Krishanteringsplan och beskriver hur kommunen ska agera kommunikativt före, under och efter en kris för att säkerställa snabb, korrekt och effektiv hantering. Kommunikationens syfte är att minska risker, skydda människors hälsa, samt minska skador på egendom och miljö.

    En större förändring kring upplägget har skett och det är att innehållet fördelats mellan två olika dokument, en plan som antas politiskt och en rutin med mer handfasta råd och checklistor, som fastställs av kommunchef.

    Kriskommunikationsplanen antas vart fjärde år.

    Bilagor

  13. Kommunfullmäktige (KF § 102/2024-09-23) beslutade att anta upphävande av del av detaljplanerna Detaljplan för del av Sälven 1:35 (1814-P88) och Ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35 (1814-P119). Den 16 oktober 2024 inkom ett överklagande av kommunfullmäktiges beslut till mark- och miljödomstolen från bostadsrättsföreningen Sälvens Ängar med ett yrkande om att kommunfullmäktiges beslut ska upphävas. Lekebergs kommun har beretts tillfälle att yttra sig i målet (mål nr P 8276-24). I de fall kommunfullmäktiges beslut överklagas har kommunstyrelsen rätten att avge yttrande i Lekebergs kommuns namn. Lekebergs kommun bestrider överklagandet. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar yttrandet och översänder det till mark- och miljödomstolen, att Caroline Elfors (M), kommunstyrelsens ordförande och Åse Friberg, kommunchef, undertecknar yttrandet samt att paragrafen justeras omedelbart.

    Bilagor

  14. Lekebergs kommun har en gemensam miljö- och byggnämnd tillsammans med Laxå och Askersunds kommun. I och med att samarbetet inte har fungerat tillfredställande när det kommer till styrning, transparens och prioritering har en utredning genomförts för att titta på vilka alternativa organisationsformer som finns. Under utredningens gång har uppdraget utökats till att även ta fram förslag på hur samhällsbyggnadsfrågorna kan organiseras i egen regi.

    På kommunfullmäktige 5 maj 2025 återremitterades ärendet för att bland annat ta fram svar på frågor om hur utvärdering av nuvarande samarbete genomförts, vilka skäl som ligger bakom att avtalet föreslås att sägas upp, hur frågorna som idag hanteras i den gemensamma nämnden föreslås att hanteras och vilka kostnader som ett utträde kan komma att medföra. 

    Förvaltningen har tagit fram svar på återremissen som presenteras i bilaga 9. Förvaltningen föreslår att kommunfullmäktige godkänner svaret på återremissen, säger upp överenskommelse om gemensam miljö- och byggnämnd, daterad 2022-01-04, avslutar uppdrag om att göra en utvärdering gällande vilka effekter, både ekonomiska och andra, en sammanslagning av bygg- och miljönämnden med tillhörande förvaltningar fått, KF 2022 § 13 samt ger kommunstyrelsen i uppdrag att ta fram ett underlag om organisation i egen regi till fullmäktige att ta ställning till. Uppdraget ska vara klart senast 2025-12-30.

    Bilagor

  15. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2025 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Kommunstyrelsen prognostiserar att uppnå två mål 2025 vilket ger en måluppfyllelse på 40 %, då tre mål prognostiseras att delvis uppnås.

    Kommunstyrelsen prognostiserar att uppnå två tredjedelar av indikatorerna 2025.

    Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 800 tkr.

    Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans.

    VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 3 000 tkr, främst orsakat av kostnader för spillvatten och inte full teckning vad avser VA intäkter.

    Bilagor

  16. Prognosrapport 1 för 2025 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret. Lekebergs kommun bedöms att ha en måluppfyllelse vid årets slut på 20 %. Indikatoruppfyllelsen prognostiseras att uppgå till 56 %.  Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 20 100 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 10 058 tkr, eftersom det budgeterade resultatet är 10 042 tkr. Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 3 100 tkr.

    Bilagor

  17. Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen. 

    Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.

    Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

    Bilagor

  18. Efter genomförd uppföljning konstateras att inga avdelningar/enheter har fler antal medarbetare än vad som anges som målsättning i Lekebergs kommuns organisationspolicy. I policyn står att det inte bör vara fler än 30 medarbetare per chef.

    En uppföljning har genomförts vid två tidigare tillfällen (2024-02-13 samt 2024-11-12).  Vid första uppföljningen konstaterades att vid 8 avdelningar/enheter fanns fler medarbetare/chef än vad som anges vara rimligt i kommunens organisationspolicy.

    Vid andra uppföljningen fanns fortfarande chefer som hade fler medarbetare än vad som rekommenderas, men samtliga berörda avdelningar/enheter har vidtagit åtgärder i syfte att förbättra arbetsmiljön/arbetsbelastningen.
    Resultatet visar att på de arbetsplatser som har fler än 30 medarbetare finns det nu två chefer alternativt en chef och biträdande som delar på personalansvaret.

    Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen godkänner uppföljningen gällande organisationsschema och antal anställda per chef med befattningar.

    Bilagor

  19. Välfärdens kompetensförsörjning är en av de största utmaningarna för kommuner
    och regioner, så även för Lekebergs kommun.
    Att arbeta systematiskt med kompetensförsörjning är inte lagstadgat krav som kommunen ska fullgöra, men att för den sakens skull välja att inte jobba aktivt med frågan är inte ett berättigat alternativ.

    Lekebergs kommun som arbetsgivare behöver motivera till nya tankesätt och att
    agera på annorlunda sätt. Kommunen riskerar annars att inte vara tillräckligt konkurrenskraftig på en alltmer föränderlig och dynamisk arbetsmarknad och omvärldsbevakningen bör ske med fokus på de utmaningar som förändringarna medför. Ett framgångsrikt arbete med kompetensförsörjningen kräver väl samordnade metoder och rutiner i alla verksamheter.

    Den strategiska kompetensförsörjningen ska utgöra en gemensam process för att
    fortlöpande säkerställa rätt kompetens i syfte att nå verksamhetens mål och tillgodose dess behov. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar program för strategisk kompetensförsörjning 2025-2029.

    Bilagor

  20. Kommunstyrelsen begärde under sammanträdet 2024-11-12 en återrapportering på ett antal frågeställningar om hur kommunen arbetar gällande arbetsmiljö, samtalsklimat och arbetsplatsträffar. Följande frågeställningar ska besvaras av förvaltningarna:

    • Hur arbetar kommunens chefer med att motverka tystnadskultur?
    • Vad gäller, rent formellt, med ledar- och medarbetarskapet i kommunen?
    • Hur genomförs APT:er?
    • Hur gör cheferna för att få med sig medarbetarna och hur arbetar medarbetarna för att bidra till en god arbetsmiljö?

    Kommunen har ett genomarbetat system för att säkerställa öppenhet, delaktighet och utveckling i arbetsmiljöfrågor. Chefer har en central roll i att skapa en trygg och transparent dialog, där medarbetarna uppmuntras att ta ansvar och påverka sin arbetsplats. Kommunstyelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna återrapporteringen av uppdraget gällande bland annat tystnadskultur, APT och ledar- och medarbetarskap.

    Bilagor

  21. I Lekebergs kommun kan föreningar söka utvecklingsbidrag för utveckling av den egna verksamheten.  Kultur- och fritidsavdelningen bedömer de inkomna ansökningarna och föreslår fördelning eller avslår utifrån de kriterier som anges i ”Regler för utvecklingsbidrag” (KS 21–14). Kommunstyrelsen fattar beslut i ärendet.

    I år har fyra (4) ansökningar kommit in. Totalt uppgår det sökta beloppet till 150 000 kr. Kultur- och fritidsavdelningen har 100 000 kr i budget för utvecklingsbidrag och föreslår att 93 750 kr totalt beviljas i bidrag.

    Bilagor

  22. Lekebergs kulturskola drivs genom samverkansavtal med Örebro kulturskola. Administrationen kring kulturskolan hanteras av Örebro kulturskola förutom fakturering som sker från Lekebergs kommun. Respektive kommun fattar själva beslut om avgifter och antal platser per elev i kulturskolan. I övrigt följer Lekebergs kommun genom avtalet samma rutiner och principer som Örebro kulturskola. Inom Örebro kulturskola finns dock möjlighet till avgiftsbefrielse vilket saknas i Lekebergs kommun. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige inför avgiftsbefrielse även i Lekebergs kommun och att kommunstyrelse får i uppdrag att ta fram riktlinjer för hur inkomstprövningen ska genomföras och administreras.

    Bilagor

  23. Det har blivit alltmer vanligt att AI, artificiell intelligens, används på flera olika sätt i samhället.  AI är teknik som gör det möjligt för datorer att utföra uppgifter som tidigare krävde mänsklig intelligens. Det handlar till exempel om att analysera stora mänger data, fatta beslut, eller föreslå lösningar.

    Användandet av AI skulle bland annat kunna leda till:

    • Effektivare handläggning, t.ex. genom automatiserade svar på enkla frågor.
    • Frigöra tid för personal så att de kan fokusera på mer kvalificerade uppgifter.
    • Ge snabbare och mer tillgänglig service till invånare.
    • Analyser av stora datamängder.

    AI ska inte ersätta människan – utan stötta och komplettera. Den bör användas under ansvar och med tydliga etiska ramar.

    Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på AI-policy, som syftar till att använda artificiell intelligens för att effektivisera kommunens verksamhet och förbättra servicen till invånarna. Policyn betonar vikten av rättvisa, tillförlitlighet, integritet, transparens och ansvarstagande i AI-användning. Policyn kompletterar kommunens styrdokument för informationssäkerhet och digitalisering. Policyn fastställer kommunens ansvar för rättvis behandling, tillförlitlighet vid användandet av AI-system, skydd av användardata, transparens i processer och tydliga ansvarsroller. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunfullmäktige antar AI-policy för Lekebergs kommun.  

    Bilagor

  24. Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider inför det kommande året. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.

    Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2026. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu. Ett extra sammanträde har planerats in i december för att fullmäktige ska förrätta alla val till nämnder och styrelser inför den nya mandatperioden.

    Bilagor

  25. Ett medborgarförslag har inkommit om att bygga en busskur eller tak vid Hidinge sporthall. Det är Region Örebro län som har rådighet över kollektivtrafiken och den infrastruktur som omfattas av den. Detta innebär att byggandet av busskurer faller utanför den kommunala kompetensen. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta svar på medborgarförslag om busskur eller tak vid Hidinge sporthall.

    Bilagor

  26. Ett medborgarförslag har inkommit om att skydda ängsflora mellan Knista – Kälkesta. Området ligger i en ekhage i en västersluttning mot Svartån. Kommunen delar medborgarens engagemang och instämmer i vikten av att bevara värdefulla naturområden.

    Området Knista-Kälkesta ingår idag inte i något formellt skydd såsom naturreservat eller biotopskyddsområde. Det är dock ett område där naturvärden har uppmärksammats, och delar av området är med i det utkast till naturvårdsprogram som kommunen för närvarande arbetar med. Programmet kommer att fungera som ett stöd vid planläggning, exploatering och andra kommunala beslut. Det är dock viktigt att notera att naturvårdsprogrammet inte medför ett juridiskt bindande skydd, utan snarare ett vägledande dokument i kommunens planeringsarbete.

    Att inrätta ett nytt naturreservat är en omfattande process som kräver noggrann juridisk och ekologisk utredning samt resurser i form av administration, förvaltning och tillsyn. Med hänsyn till kommunens nuvarande prioriteringar och resurstillgång finns det för närvarande inte möjlighet att initiera ett formellt skydd av ängsfloran i Knista-Kälkesta.

    Bilagor

  27. Ett medborgarförslag inkom i december 2024 om att sätta upp belysning vid återvinningsstationerna i Mullhyttan och Fjugesta.  Förvaltningen har tagit emot synpunkter från medborgare gällande bristfällig belysning vid återvinningsstationerna i Mullhyttan och Fjugesta. Båda platserna upplevs som mörka under kvällstid, vilket försvårar korrekt sortering och kan upplevas som otryggt. I Mullhyttan finns en befintlig ljuskälla, men den är placerad på ett sätt som inte belyser containrarna tillräckligt. Liknande problem har identifierats i Fjugesta där ljuskällorna är placerade på motsatt sida från containrarna.

    Bedömning:
    Förvaltningen ser positivt på inkomna synpunkter och delar uppfattningen att förbättrad belysning är en enkel men viktig åtgärd för både funktion och trygghet vid återvinningsstationerna. Det bedöms vara möjligt att genomföra förbättringar genom antingen justering av befintlig placering av containrar eller komplettering med ytterligare armaturer.

    Bilagor

  28. Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.

    I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.

    Bilagor

  29. Bilagor

  30. Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.