Möte 2023-11-14
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen aktuell information om de kommunala bolagen från VD i holdingbolaget.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 3 för 2023 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, ekonomisk prognos för helåret 2023. Kommunstyrelsen prognostiserar ett budgetöverskott om 2 500 tkr. Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans. VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 1 900 tkr, bl a orsakat av effektiviseringskrav p g a ökade elkostnader, en täckning för anslutning och konsumtionsavgifter.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2023. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 828 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 4 394 tkr.
Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 5 222 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 23 000 tkr.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns anläggningssavgifter, det vill säga den summa som en fastighetsägare betalar för att ansluta sig till VA-kollektivet, täcker inte de kostnader som kollektivet har för att ansluta nya fastighetsägare. Kommunens kostnader för att bygga ut VA-verksamhetsområden och koppla in fler abonnenter är lika stora som för alla andra kommuner och kollektivet en omotiverad förlust på att ansluta fler fastigheter eller områden.
Lekebergs brukningsavgifter är idag bland de 30 högsta i landet. Brukningsavgifterna är till för att täcka kollektivets årliga kostnader. Idag finansieras Lekebergs VA-kollektiv med 1,8 mnkr i skattemedel och med anledning av bland annat ökade kostnader för tjänsteköp och elkostnader så prognostiseras ett underskott om ca 1,1 mnkr för 2024 om inte taxan höjs.
Anläggningsavgifterna föreslås höjas enligt förslag ”VA-taxa Lekebergs kommun 2024” för att kollektivet inte ska göra en stor förlust vid anslutning av nya fastigheter.
Brukningsavgifterna föreslås höjas med 5 procent på den fasta avgiften och oförändrad rörlig avgift. Skattefinansieringen lämnas därmed också oförändrad om 1,8 mnkr.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Plantaxan innehåller avgifter för handläggning, prövning etc gällande kommunens
planverksamhet. Avgifterna tas ut med stöd av plan- och bygglagen (2010:900) om inget annat anges och avser täcka kommunens kostnader för den aktuella myndighetsövningen eller tjänsten.
I enlighet med 12 kap. 9§ plan och bygglagen (2010:900) tas en avgift ut för beslut om planbesked. Avgiften tas ut enligt denna taxa.
I enlighet med PBL 12 kap. 9§ tas även en planavgift ut. Planavgiften tas ut enligt denna taxa och avser täcka programkostnader och kostnader för andra åtgärder som är nödvändiga för att skapa eller ändra detaljplaner.
Taxan reglerar avgifter för ansökan om planbesked, princip för avgift vid framtagande eller ändring av detaljplan med planavtal, och planavgift vid bygglov. Huvudprincipen är att den som drar nytta av detaljplanen ska finansiera den. Detta reds ut under första mötet och specificeras i ett planavtal. Taxan är inte momsbelagd. Taxan består av bestämmelserna och tillhörande tabeller i bifogat dokument om förslag till plantaxa.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes miljö- och byggnämnds förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa den föreslagna taxan för planläggning.
Taxan ska gälla från 1 januari 2024.Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingar publiceras på kommunstyrelsens sammanträde.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
319kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har bjudits in för att redogöra för åtgärder för en budget i balans.
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Beslut att bilda Bergaskogens naturreservat togs 2006 av kommunen. Syftet för beslutet var att öka tillgängligheten och trygga tillgången på rekreationsskog nära samhället. Kommunen hade också som målsättning att friluftslivet ska öka och därmed förbättra folkhälsan. Det finns också förutsättningar för att sprida kunskap om naturen och den biologiska mångfalden samt att bevara biologisk mångfald knutna till ädellövskog och äldre barrblandskog.
I samband med tillsyn av reservatet och nya förfrågningar om anläggningar och aktiviteter inom reservatet tog Samhällsbyggnad Sydnärke och Teknik och serviceavdelningen fram ett förslag på ny skötselplan. Teknik och serviceavdelningen har även tagit fram förslag på nya föreskrifter för reservatet. Den reviderade skötselplanen och föreskrifterna skiljer sig åt från de gamla gällande hur de är uppställda då dokumenten bygger på en ny vägledning från Länsstyrelsen samt Naturvårdsverkets skrift om ”Hantering av beslut” gällande bildande av naturreservat. Innehållet i de nya dokumenten syftar till att förtydliga vad som gäller för området och att förtydliga hur området ska bidra till kommunens målsättningar gällande allmänhetens tillgång till rekreation, friluftsliv och naturområden med biologisk mångfald.
Förvaltningen föreslår därför kommunstyrelsen att anta reviderade föreskrifter och reviderad skötselplan för Bergaskogens naturreservat och att upphäva tidigare beslut när det nya beslutet vunnit laga kraft.Bilagor
-
155kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
-
Ungdomsledarstipendium i Lekebergs kommun tilldelas en person eller
förening som särskilt bidragit till ett levande utbud av meningsfulla aktiviteter
för barn och ungdomar i kommunen. Allmänheten kan nominera person eller förening och kommunstyrelsen utser därefter vem som ska tilldelas ungdomsledarstipendiet för aktuellt år. Sista nomineringsdag för år 2023 var 30 september. Åtta (8) nomineringar om totalt nio (9) personer har kommit in.Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
-
Business Region Örebro är ett partnerskap mellan alla kommuner i Örebro län; Askersund, Degerfors, Hallsberg, Hällefors, Karlskoga, Kumla, Laxå, Lekeberg, Lindesberg, Ljusnarsberg, Nora och Örebro. Region Örebro län är ägare. Business Region Örebro hanterar näringslivsfrågor och skapar tillväxt genom att fler företag startar, etablerar sig och växer i regionen. Under hösten gör BRO en kommunturné och besöker samtliga kommuner i regionen.
-
Lekebergs har rätt enligt ordningslagen att meddela lokala ordningsföreskrifter. De lokala ordningsföreskrifterna reglerar hur offentliga platser får användas för att upprätthålla allmän ordning. Föreskrifterna är tillämpliga på områden som av kommunen anses vara offentlig plats. Syftet med omtaget är att göra det enklare och tydligare att ansöka om begagnande av offentlig plats. När beslut är fattat i kommunfullmäktige ska ordningsföreskrifterna prövas av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen har rätt att upphäva kommunfullmäktigesbeslut om ordningsföreskrifterna om prövningen visar på detta. Det är viktigt att beakta att de lokala ordningsföreskrifterna enbart kan antas om Lokala ordningsföreskrifter för torghandel och Regler för markupplåtelser antas samtidigt, eftersom de kompletterar varandra.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
Reglerna är kompletterande till de lokala ordningsföreskrifterna. Reglerna gäller samtliga tillfällen som en markupplåtelse tillämpas. Markupplåtelse tillämpas i de fall en offentlig plats ska användas i annat syfte än beskrivet i detaljplanen. Syftet med reglerna är att skapa tydlighet i vad som krävs när offentlig plats ska tas i anspråk. Detta ska göra det enklare för sökande att veta vad ansökan ska innehålla och vilka krav som finns att förhålla sig till. Det är viktigt att beakta att Regler för markupplåtelser enbart kan antas om Lokala ordningsföreskrifter för torghandel och Lokala ordningsföreskrifter för Lekebergs kommun antas samtidigt, eftersom de kompletterar varandra.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Utöver ordningslagen och kommunens allmänna lokala ordningsföreskrifter gäller dessa föreskrifter för saluplatserna i kommunen. Syftet med föreskrifterna är att upprätthålla den allmänna ordningen. Den mest omfattande förändringen mot tidigare är att inte kräva polistillstånd för saluplatserna. Det ger ökade möjligheter för kommunen att ställa krav på de som söker saluplats. Det finns även ett ökande av antalet torghandelsdagar och tydligare tillgänglighetskrav. Lokala ordningsföreskrifter för torghandel är bara en del av dokumenten som kompletterar varandra när det gäller offentlig plats, därav måste Regler för markupplåtelser och Lokala ordningsföreskrifter för Lekebergs kommun antas vid samma tillfälle. När beslut är fattat i kommunfullmäktige ska ordningsföreskrifterna för torghandel prövas av Länsstyrelsen. Länsstyrelsen har rätt att upphäva kommunfullmäktiges beslut gällande ordningsföreskrifter om prövningen visar på detta.
Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen gav 2021-10-12 Samhällsbyggnad Sydnärke i uppdrag att ändra gällande detaljplan för del av Fjugesta 2:32, 3:139, 3:144 m.fl. Detaljplanearbetet avstannade under 2022 för att invänta gestaltningsprogrammet för Fjugesta centrum som blev klart under våren 2023. Det kommunala bolaget Lekebergs kommunfastigheter AB (LeKo) är beställaren av detaljplanen och de har nu meddelat att de önskar avbryta arbetet. Då beslut om beställningen fattades av kommunstyrelsen föreslår Samhällsbyggnad Sydnärke nu att kommunstyrelsen beslutar om att avbryta och ta bort planuppdraget.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Efter beslut i kommunstyrelsen 2021-10-12 §191 fick Samhällsbyggnad Sydnärke i uppdrag att ta fram en ny detaljplan för att möjliggöra en bredare markanvändning och byggrätt på fastighet Fjugesta 5:24. Detaljplanen är nu redo för samråd.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
397kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 3 för 2023 avser planerade och genomförda kontroller per 30 september 2023, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2023. Totalt var det 12 planerade kontrollmoment vid den tredje uppföljningen för 2023. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på sex kontroller utan avvikelse, fem kontroller med mindre avvikelse och en kontroll med större avvikelse.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Barn- och utbildningsnämnden har bjudits in för att presentera åtgärder för en budget i balans.
-
Reglementet för krisledningsnämnden antogs senast på kommunfullmäktige i november 2020 och har inte reviderats sedan dess.
Det befintliga reglementet har uppdaterats med den nya grafiska profilen, samt ett antal strukturella och språkliga ändringar. Reglementet är anpassat utefter dagens behov och bör antas för att uppfylla kravet utifrån överenskommelse för kommunernas krisberedskap 2019 – 2022, förlängt tom. 31 december 2023 mellan kommunen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Sveriges kommuner och regioner.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
En ny krishanteringsplan för mandatperioden 2023–2026 har arbetats fram för Lekebergs kommun. Syftet med krishanteringsplanen är att vara ett hjälpmedel för att kunna ha en så god beredskap som möjligt både vid mindre och större samhällsstörningar. Denna plan ska vara ett stöd vid omställning från ordinarie organisation till en anpassad krisledningsorganisation vid en extraordinär händelse.
Utöver denna plan finns scenariokort som beskriver mer i detalj hur en specifik händelse kan hanteras, för att korta ner uppstarttiden vid en kris.
Enligt överenskommelsen med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap och Sveriges kommuner och regioner ska planen för hantering av extraordinära händelser beslutas av kommunchef senast 31 december under den nya mandatperiodens första år. Kommunstyrelsen får planen för information.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Inom kommunstyrelseförvaltningen har avdelningen för näringsliv, integration och arbetsmarknad funnits. Efter att en ny avdelning bildats den 1 oktober inom kommunstyrelseförvaltningen, näringslivs- och utvecklingsavdelningen, har ansvaret för näringslivsfrågor flyttats. Frågan har då aktualiserats om att se över organisatorisk hemvist för arbetsmarknad och integration. Efter SWOT-analyser med berörda chefer föreslår förvaltningen att ansvaret flyttas från kommunstyrelsen till barn- och utbildningsnämnden. För att kunna verkställa flytten behöver reglementet för kommunstyrelsen och barn- och utbildningsnämnden revideras. Flytten av ansvar och verksamhet föreslås genomföras 1 januari 2024.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
27
Svar på motion från Diana Olsén (C) om att Lekebergs kommun bör motsätta sig byggnation av SMR inom kommunens område
Diana Olsén har inkommit med en motion om att Lekebergs kommun bör motsätta sig byggnation av små modulära reaktorer (SMR) inom kommunens område. I motionen yrkas att en förfrågan går ut till alla invånare om de önskar en SMR i Lekeberg och att kommunen i översiktsplanen skriver in att kommunen motsätter sig SMR samt uranbrytning. Att fråga samtliga invånare om deras inställning till SMR är en oerhört kostsam process som förvaltningen inte bedömer är motiverad då det i nuläget inte finns några planer på SMR eller uranbrytning i Lekebergs kommun. Förvaltningen föreslår därför att motionens samtliga attsatser avslås.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Christina Kareliussén (S) har inkommit i april 2023 med en motion om att Lekebergs kommun ska anordna en utbildning för förtroendevalda och chefstjänstepersoner med syfte att höja kvaliteten i kommunikationen i nämnder och styrelser.
Under början på hösten bjöd kommunfullmäktiges presidium in samtliga partiföreträdare till ett möte om samtalstonen i kommunfullmäktige. I samband med det skickades också ut en länk till en utbildning i samtalstonen på politiska möten till samtliga ledamöter i kommunfullmäktige, på uppdrag av kommunfullmäktiges ordförande. Då frågan lyfts och ledamöter uppmanats gå utbildningen gör förvaltningen bedömningen att det inte är motiverat med ytterligare insatser och att motionen bör anses besvarad.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
55kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 10oktober 2023 - 7 november 2023.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
815kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
725kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
703kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
-
Under den här punkten får kommunstyrelsen information från närvarande ledamöter i nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2024 med ekonomisk plan 2025–2026 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2024 med plan för 2025–2026 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 29 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2024–2026 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera. 2024 års ekonomiska resultat budgeteras till 0 kr, vilket motsvarar 0,0 % av kommunens skatter och bidrag.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Diana Steen (L) har inkommit med ett ledamotsinitiativ avseende den ordning i vilken ersättarna i kommunstyrelsen och övriga nämnder kallas till tjänstgöring.