Möte 2024-04-16
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Tidigare IT-chef Marcus Cederberg lämnade sin anställning 2023-12-28.
Under tiden som rekryteringen av en ersättare pågått har en interim chef lett arbetet på Sydnärkes IT, Per-Olof Rosén. AxÖ Consulting har genomfört rekryteringsprocessen av en ersättare.
De tre slutkandidater som valdes ut har intervjuats av tre grupper med förtroendevalda politiker, tjänstepersoner samt fackliga företrädare. Efter genomförd rekryteringsprocess och samverkan med fackliga organisationer är förslaget att Xxxx Xxxx anställs som IT-chef för Sydnärkes IT-förvaltning under förutsättning att säkerhetsprövningen godkänns.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (hel- och delägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens hel- och delägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2023. Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
982kb Ladda ner dokument
-
882kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån det nya regeringsbeslutet att kommunerna från och med 2024 tar över ansvaret för insamling av avfall bestående av förpackningsmaterial från hushåll som tidigare hanterades av FTI AB. Föreslår nu Sydnärkes kommunalförbund att alla medlemskommuner fattar beslut om en maxtaxa för insamling av förpackningar i flerfamiljshus. Sydnärkes kommunalförbund har inte möjlighet att i dagsläget utföra uppgiften och därför behöver uppdraget öppnas upp för privata aktörer, som till del redan i dag utför uppdraget. Detta menar förbundet skulle ske via en auktorisation och en taxa som motsvarar ett takpris, men där konkurrensen är utvecklad kommer taxan troligtvis att bli lägre.
Kommunstyrelseförvaltningens förslag är att kommunfullmäktige beslutar enligt den begäran som direktionen för Sydnärkes kommunalförbund gjort, det vill säga fastställa om en maxtaxa om 300 kronor exklusive moms per kärltömning.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
-
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2023. Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2023 som blev 124 tkr vilket var 941 tkr bättre än budgeterat.
Årsredovisningen är påskriven av både styrelse och revisorer.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
439kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2023.
Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på respektive avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital. Efter att avsättning till resultatutjämningsfonder har bokförts visar resultatet alltid noll.
Sammantaget är utfall 2023, 4 131 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 969 tkr, utfallet uppgår till en nettointäkt på 162 tkr.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 240 tkr, mot budgeterad nettokostnad på 1 400 tkr, vilket är 1 640 tkr bättre än budget.Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2023. Av de sex uppsatta prestationsmålen är fyra mål uppfyllda och två mål delvis uppfyllda. Årets resultat är ett underskott på -4 709 tkr, vilket är -3 271 tkr sämre än budget.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
920kb Ladda ner dokument
-
478kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2023.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekebergs kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2023 en nettoomsättning om 5 507 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
27mb Ladda ner dokument
-
995kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunassurans Syd har inkommit med en årsredovisning för 2023.
Årets resultat uppgår till 22 585 tkr före dispositioner och skatt. Bolagets finansiella placeringar har ökat något i värde ca 100 tkr. Verksamhetsåret har varit ett relativt normalt skadeår. Styrelsen föreslår att inte lämna aktieutdelning för 2023.
Revisionsrapporten tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2023. Av kommunfullmäktige beslutade sju mål har nämnder och styrelsen uppnått ett mål, fyra mål uppnås delvis och två mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 29,9 mnkr för 2023. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 22,0 mnkr och de helägda bolagen ett positivt konsoliderat resultat om 7,9 mnkr.
Under 2023 togs det beslut om riktlinjer för kommunens möjlighet att reservera medel i en resultatutjämningsreserv, RUR. Utifrån de riktlinjer som antogs, så finns det för år 2023 möjlighet att avsätta 15 mnkr, vilket motsvarar det resultat som överstiger en procent av skatter och bidrag.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
-
Varje kommun måste under första halvan av varje mandatperiod anta en planeringsstrategi som tar ställning till översiktsplanens aktualitet, till det fortsatta översiktsplanearbetet och till förändrade planeringsförutsättningar som kan ha betydelse för planens aktualitet.
Bakgrunden är att kommunerna enligt plan- och bygglagen ska ha en aktuell översiktsplan. Den 1 april 2020 ändrades lagen med syftet att ytterligare stärka den kontinuerliga planeringen och ge översiktsplanering större politisk betydelse. För att åstadkomma detta infördes att kommunerna senast 24 månader efter ordinarie riksdagsval ska anta en planeringsstrategi, om inte en ny översiktsplan antas under samma period.
För denna mandatperiod ska en planeringsstrategi därmed antas senast 11 september 2024 för att översiktsplanen, inklusive fördjupningar och tillägg, inte ska förklaras inaktuell. Detta skulle få konsekvenser för kommunens fortsatta arbete. Exempelvis måste detaljplaner i så fall handläggas med ett så kallat utökat planförfarande och kommunen får inte upphäva eller ge dispens från strandskyddet inom utpekat LIS-område (område för landsbygdsutveckling i strandnära läge). Eftersom kommunen då inte har någon översiktsplan får andra myndigheter göra egna bedömningar om hanteringen av den fysiska miljön i kommunen.
Planeringsstrategin är i sig ingen översiktsplan, och behöver inte miljöbedömas eller samrådas, då den inte tar ställning till kommunens utveckling, utan bara till hur aktuell översiktsplanen är och vad som behöver göras i det fortsatta arbetet. Att anta planeringsstrategin tillgodoser därmed ett formellt krav i plan- och bygglagen, samtidigt som det hjälper kommunen att ha koll på vad som behöver göras framöver. Kommunen kan när som helst fram till nästa val anta en reviderad planeringsstrategi för mandatperioden, därefter ska en ny planeringsstrategi antas under varje mandatperiods första 24 månader.
Inom planeringsstrategin ska översiktsplanen i sin helhet bedömas, dvs både den kommunövergripande översiktsplanen och de fördjupningar och tematiska tillägg som gäller tillsammans med denna. Denna planeringsstrategi tar således ställning till:
- Översiktsplan för Lekebergs kommun, antagen 2014-06-11
- Fördjupning: Vintrosa-Lanna VINNA-området, Lekebergs och Örebro kommuner, antagen 2012-06-13
- Tematiskt tillägg: Vindkraft Lekebergs kommun, antagen 2012-06-13
- Tematiskt tillägg: LIS-områden, Askersunds, Laxå och Lekebergs kommuner, antagen 2016-06-20
Inför arbetet med planeringsstrategin ska länsstyrelsen, under den föregående mandatperiodens sista 24 månader, lämna ett underlag som redovisar statliga och mellankommunala intressen som kan ha betydelse för översiktsplanens aktualitet. Länsstyrelsen i Örebro län har lämnat dels ett länsövergripande planeringsunderlag, dels ett underlag för Lekebergs kommun. Länsstyrelsens underlag har varit utgångspunkten för planeringsstrategins uppbyggnad.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till planeringsstrategi för mandatperioden 2022–2026. Den sammanfattande bedömningen av översiktsplanens aktualitet är att Lekebergs kommuns översiktsplan är aktuell i förhållande till kraven i plan- och bygglagen. med undantag för:
- Klimatrelaterade risker och klimatpåverkan
- Förbud mot att försämra vattenmiljön
- Miljökvalitetsnormer
- Öersvämning, skyfall och dagvatten
- Miljöfarlig verksamhet
- Transporter med farligt gods
- Buller och vibrationer
- Naturligt förekommande arsenik
- Mellankommunal samordning
- Ekologiskt särskilt känsliga områden
- Jord- och skogsbruksområden
- Kulturmiljövärden
- Befolkningsutveckling
Det betyder att dessa frågor inte har stöd i gällande översiktsplan och därför behöver hanteras i varje enskilt ärende enligt plan- och bygglagen till dess att en ny översiktsplan vunnit laga kraft. Underlag för detta finns i det pågående arbetet med ny översiktsplan och i andra kunskapsunderlag som tagits fram av kommunen, regionen eller statliga myndigheter.
Utöver ovanstående frågor bedöms gällande översiktsplan fungera som underlag för planering, byggande och andra mark- och vattenfrågor fram till antagande av ny översiktsplan, vilket beräknas ske våren 2026. Arbetet med att färdigställa den nya översiktsplanen är prioriterat under innevarande mandatperiod, liksom att forma en organisation för en kontinuerlig översiktsplanering.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
Lekebergs kommun har som medlem i Vätternvatten projektet blivit tillfrågade att bidra med framtidsprognoser för dricksvattenförbrukning. I Lekeberg är det områdena som idag får sitt dricksvatten från Örebro som ingår, eftersom områdena är aktuella för Vätternvatten. Det innebär att tätorterna Fjugesta, Lanna och Gropen-kvistbro ingår i prognosen. Prognosen som ska rapporteras till Vätternvatten är inte samma sak som faktisk befolkningsutveckling, då det behövs en marginal för framtiden.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
649kb Ladda ner dokument
-
-
I Lekebergs kommun kan föreningar söka utvecklingsbidrag för utveckling av den egna verksamheten. Kultur- och fritidsavdelningen bedömer de inkomna ansökningarna och föreslår fördelning eller avslår utifrån de kriterier som anges i ”Regler för utvecklingsbidrag” (KS 21–14). Kommunstyrelsen fattar beslut i ärendet. I år har två (2) ansökningar kommit in. Totalt uppgår det sökta beloppet till 49 500 kr. Kultur- och fritidsavdelningen har 100 000 kr i budget för utvecklingsbidrag och föreslår att 32 000 kr totalt beviljas i bidrag.
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Föräldrar är skyldiga att i skälig utsträckning bidra till kommunens kostnader när ett barn under 18 år får vård eller omvårdnad utanför det egna hemmet. Det framgår av 8 kap. 1 § socialtjänstlagen, SoL, och av lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. När barnet fyller 18 år upphör ersättningsskyldigheten.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens möjligheter att ta ut avgifter regleras i 8 kap. SoL. Av bestämmelserna framgår att kommun inte får ta ut några avgifter för stöd- och hjälpinsatser som är av behandlingskaraktär. Undantag gäller dock för avgifter för uppehälle för vuxna som vistas på HVB, i ett stödboende eller i familjehem för vård och behandling (egenavgift). Regeringen meddelar föreskrifter om den högsta ersättning som får tas ut för varje dag vid sådana vistelser (se 6 kap. 1 § socialtjänstförordningen). Avgiften uppgår för närvarande till 80 kr per dag. Avgiftsbesluten kan överklagas till förvaltningsrätten. Av beslut om bistånd i form av placering av vuxna på ett HVB, i ett stödboende eller familjehem ska framgå vilken egenavgift som den enskilde ska betala. Om avgiften har eftergetts helt eller delvis ska det framgå av beslutet (se närmare i 8 kap. 1 § och 9 kap. 1 § SoL).
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
22
Samråd för upphävanden av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort samt ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort
Samhällsbyggnad Sydnärke har tagit fram förslag till upphävande av del av de två detaljplaner som gäller för fastigheten Sälven 1:40 i Lanna. Syftet med upphävandet är att förhindra att aktuellt område bebyggs i enlighet med två parhus med utformning enligt bygglovsansökan BYGG 2022-590. Samhällsbyggnad Sydnärke föreslår att förslaget till upphävande ska på samråd enligt Plan- och bygglagen.
Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
338kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
23
Svar på motion från Anna Gunnarsson (C) om gång- och cykelväg mellan Lanna, Fjugesta och Mullhyttan
Centerpartiet har inkommit med en motion om att utreda möjligheterna för byggnation av en gång- och cykelväg mellan Lanna, Fjugesta och Mullhyttan i egen regi. Motionären vill även att förvaltningen ska utreda möjligheterna för vidare byggnation av gång- och cykelväg till andra orter i kommunen samt att, om gång- och cykelväg byggs, så ska det vara med god belysning för en ökad trygghet.
Motionären yrkar även att kommunen ska utreda möjligheterna för olika aktiviteter och mötesplatser så som tipspromenad, skatepark, lekplats, boulebana och parkbänkar i anslutning till denna gång- och cykelväg.
Ett av kommunens mål är att ”Lekebergs kommun har ett funktionellt cykelvägsnät” och det pågår flera olika arbeten för att cykelvägsnätet ska byggas ut,
bland annat i framtagandet av en ny översiktsplan för Lekebergs kommun. Kommunen arbetar också med att ta fram en cykelplan samt med utveckling av lek- och aktivitetsplatser.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därmed kommunfullmäktige att anse motionen besvarad med hänvisning till pågående arbeten.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att göra om BMX-banan vid vattenparken till en ATV/fyrhjulingsbana. Då vattenparken är ett område för fågelliv och ett populärt promenadområde vore det inte lämpligt att möjliggöra för motorsport i området. Buller och avgaser kan störa fågellivet och även påverka miljön i området. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar svaret på medborgarförslaget.
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att man önskar se utökade möjligheter för e-faktura. Idag finns det e-faktura för barnomsorgsavgift och för fakturering till kommuner och myndigheter. Det pågår redan ett arbete tillsammans med ekonomisystemsleverantören för att utöka möjligheten till e-faktura för alla kommunens verksamheter. Exakt tidplan är inte upprättad, men ambitionen är att detta finns på plats till hösten. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta svaret på medborgarförslaget.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 4 mars 2024 - 9 april 2024.
Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
454kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
979kb Ladda ner dokument
-
1015kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
30
Yttrande till förvaltningsrätten i mål nr 1137-24 överklagande av beslut rörande motion om att utveckla skolbiblioteken
Ett överklagande har inkommit till förvaltningsrätten i Karlstad av kommunfullmäktiges beslut (KF § 14/2024-02-26) om att bifalla Pia Frohmans (MP) motion om att utveckla skolbiblioteken. Som skäl för överklagandet anför de klagande att beslutet strider mot kommunallagens 11 kap. 15 § som innebär att ett beslut om en utgift under löpande budgetår också ska innefatta anvisning om hur utgiften ska finansieras.
Kommunstyrelsen har att anta ett yttrande till förvaltningsrätten i Karlstad och lämna in yttrandet med begärda kompletteringar av underlag till förvaltningsrätten senast den 17 april 2024. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta samt att paragrafen justeras omedelbart.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är myndigheter skyldiga att utse ett dataskyddsombud. Med anledning av att samtliga nämnder inom kommunen betraktas som egna myndigheter och personuppgiftsansvarig för sina respektive personuppgiftsbehandlingar måste varje nämnd också utse ett dataskyddsombud.
År 2019 ingick Lekebergs kommun ett avtal med Kumla kommun där Lekeberg köper
tjänsten dataskyddsombud från Kumla kommun. Kommunstyrelsen har sedan 23 maj 2022 utsett Emma Löfstedt som dataskyddsombud. Då nuvarande dataskyddsombud ska gå vidare med andra arbetsuppgifter inom Kumla kommun är det upp till kommunstyrelsen att utse ett nytt dataskyddsombud. Kumla kommun har anställt Angelika Mhardawi som nytt dataskyddsombud. Förvaltningen föreslår därför att kommunstyrelsen entledigar Emma Löfstedt från och med 6 juni 2024 och utser Angelika Mhardawi från 7 juni 2024 till nytt dataskyddsombud för kommunstyrelsen. Uppgift om vem som är dataskyddsombud ska anmälas till Integritetsskyddsmyndigheten, tidigare benämnt Datainspektionen.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
32
Ledamotsinitiativ från Joel Olsson (KD) - Utred möjligheten till öppna sammanträden