Möte 2021-03-16
-
En justerare och en ersättande justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar VD för Lekebergs kommunala Holding AB.
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för februari 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser februari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har gett kommundirektören i uppdrag att ta fram en handlingsplan kopplat till felaktig sjukfrånvarorapportering som ska presenteras för kommunstyrelsen. Avvikelser har förekommit under ett flertal kontrolltillfällen och vidtagna åtgärder har tillfullo inte lett till att vi har kommit till rätt med problemet. Kommunstyrelsen har därmed begärt en särskild handlingsplan upprättas. Föreligger förslag till handlingsplan.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen har inom ramen för sin verksamhet och i sin roll som arbetsgivare ett långtgående skadeståndsrättsligt ansvar för uppkomna skador. Det kan t.ex. röra sig om skador på grund av bristande snöröjning, översvämningar till följd av stopp i ledningsnätet eller nyckelförlust/stölder inom vård och omsorg.
Ersättningskrav som riktas gentemot kommunen är av naturliga skäl lika skiftande som den bedrivna verksamheten och det kan vara svårt att veta hur kraven bör hanteras.Den skadelidande är skyldig att visa att hen har lidit en skada samt att styrka denna genom verifikationer (t.ex. kvitton, fakturor, offerter, bilder). Den skadelidande är dessutom skyldig att visa att kommunen har orsakat skadan samt ska som huvudregel visa att kommunen har orsakat skadan genom fel eller försummelse.
För att underlätta hanteringen bör kommunen på hemsidan informera skadelidande om vilka uppgifter som normalt krävs för att kunna hantera framställda ersättningsanspråk.För att kommunen ska kunna göra en bedömning av en skada krävs att skadelidande gör ett anspråk om ersättning. Förslaget är att kommunen ska uppdatera nuvarande riktlinjer gällande allmänna ytor till dessa mer omfattande riktlinjer.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inlämnades den 8 juni 2020 med förslag om vägskyltar som föreställer barn som håller i vägskyltar med hastighetsbegränsningar. I förslaget till beslut föreslår förslagsställaren att Lekebergs kommun kontaktar Nynäshamns kommun för att höra hur deras upphandling av sådana skyltar gjordes, val av leverantör etc. samt startar ett pilotprojekt i områdena Lanna/Hidinge, Mullhyttan och centralorten Fjugesta snarast. Därtill föreslås att en utvärdering görs efter 3 månader och beroende på resultatet utöka områdena dessa skyltar skulle passa in.
Ett svar har tagits fram där det framgår att sträckorna redan idag är reglerade med hastighetsbegränsningar om 30 km/h och att det därför inte finns anledning att undersöka ytterligare skyltning av vägsträckorna. Därtill är det polisens uppdrag att kontrollera att trafikanter faktiskt håller de beslutade hastighetsbegränsningarna.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom den 12 juni 2020 om att kommunen ska tillsätta resurser i ett projekt för att införa möjligheten till att folkbokförda medborgare ska kunna lämna medborgarförslag digitalt. Av svaret framgår att ett projekt kring e-tjänster redan pågår i kommunen och att medborgarförslag har identifierats som en potentiell e-tjänst i det projektet.
Förslaget till beslut är att kommunstyrelsen antar svaret på medborgarförslaget.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar chefen för Teknik och service.
-
Under denna punkt informeras kommunstyrelsen om nuläget inom Sydnärkes byggnämnd och Sydnärkes miljönämnd.
-
LEKO har under en lägre period framfört att det finns behov av renovering av kommunhuset. Renoveringsbehoven är omfattande och kräver relativt stora ingrepp i lokalerna. LEKO har lyft behovet av att vid en renovering också ta ställning till hur kommunen har för avsikt att nyttja lokalerna framåt, så att åtgärderna som görs kan anpassas utifrån det. Det innebär att kommunen behöver se över behovet av antalet arbetsplatser framåt och utformningen av lokalerna.
Med utgångspunkt av Lekeberg kommuns strategiska lokalförsörjningsplan har Kommundirektören 2020-05-18 gett Leko uppdraget att ta fram underlag innehållande förslag på ombyggnad av lokalerna i kommunhuset.
Målbilden är skapa bättre och effektivare lokaler samt kunna centralisera administrationen i större utsträckning än idag. Ombyggnationen kommer innebära ytterligare ett 20-30 tal arbetsplatser i kommunhuset, lite beroende på vilka arbetsformer man väljer. Det möjliggör bland annat att lämna nuvarande kontorslokaler på Bergsgatan (som idag är inrymda i lägenheter) samt framtidssäkra tillgången till administrativa arbetsplatser.
Kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare och tillhandahålla trevliga och funktionella lokaler, dels för att behålla medarbetare och även för att kunna rekrytera nya medarbetare.
Förslaget är att LEKO får i uppdrag att gå vidare med att arbeta fram ett lokalprogram med tillhörande kalkyler.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Med utgångspunkt av Lekeberg kommuns strategiska lokalförsörjningsplan behövs ytterligare lokaler i Hidinge Lanna grundskola. Under perioden 2020 - 2031 ökar elevantalet enligt prognosen med cirka 160 elever. En utblick mot 2035 pekar på en fortsatt stabil ökning av barn i närområdet. Kommunen måste möta ökningen av antalet elever de närmaste åren. Under 2020 har det tillkommit två klassrum och tre grupprum. I nuläget är det begränsade möjligheter att göra lokalanpassningar innanför ytterväggarna. Skolan behöver därför byggas om och byggas ut.
Målbilden är att Hidingeskola ges möjlighet att köra 3-paralelliga klasser för varje årskull. Det innebär 21 hemklassrum.
Förvaltningens förslag är att gå vidare och att ge LEKO i uppdrag tar fram underlag för att kommunstyrelsen ska kunna beställa en om- och tillbyggnation.
Bilagor
-
801kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Revidering av Statuter för Lekeberg kommuns kulturpris och ungdomsledarpris för att anpassa till ny förvaltning samt för att förtydliga statuterna.
I Lekeberg delas årligen ett kulturpris och ett ungdomsledarpris ut. Priserna har delats ut sedan år 2000 respektive år 2001. Allmänheten kan nominera en person eller förening som de särskilt tycker har bidragit till positiva effekter i Lekeberg kommuns kulturliv eller inom ungdomsidrotten.
Kultur- och fritidsavdelningen sammanställer handlingar till Kultur- och bildningsnämnden med information om priset, tidigare års pristagare samt årets nomineringar som underlag inför beslut.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
766kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
-
Riseberga amfiteater har anor sedan 1930-talet och ligger i närheten av Riseberga klosterruin. Genom åren har såväl skolavslutningar som teaterföreställningar genomförts på amfiteatern. Kommunen har en överenskommelse (KUB 16-600) med markägaren. I överenskommelsen framgår att amfiteatern kan disponeras för arrangemang som kommunen godkänt samt att kommunen har ett åtagande gällande skötsel och underhåll. Dock saknas nyttjanderättsavtal eller arrendeavtal.
Återkommande så uppkommer frågor och diskussioner kring amfiteatern och kommunens roll samt framtidsplaner. För att skapa klarhet och skapa en långsiktighet i kommunens arbete föreslås att ett utredning görs kring detta.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Under hösten 2020 genomfördes en servicemätning på Lekebergs kommun via ett externt företag. Syftet med att genomföra servicemätningen är att få en bild av vilken service och kvalitet Lekeberg som organisation ger vid externa kontakter över telefon och e-post. Servicemätningen genomförs via 54 telefonsamtal och 54 e-postmeddelanden.
Årets resultat visar på både förbättringar och försämringar jämfört med 2019 års mätning.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens Kvalitet i Korthet är ett nationellt projekt som pågått sedan 2006 och i dagsläget omfattar cirka 260 kommuner. Dessa utmanar sig själva genom att årligen ta fram och jämföra resultat för att utveckla styrningen och kvaliteten på tjänsterna.
KKiK har ett politiskt ägarskap och utgår från KFs perspektiv med styrning och medborgardialog i fokus. Projektet utvecklas i samarbete mellan SKR, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) och medlemmarna.
Årets resultat finns att läsa om i sin helhet i rapporten. I presentationen har ett urval av mått har gjorts där man kan se en förändring över tid eller från föregående år. Både positiva och negativa trender har lyfts fram och analyserats översiktligt.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun äger sedan flera år området kring ett före detta kalkbrott i Hidninge/Lanna. Där finns idag ett kommunalt bad och ett naturområde som används för MTB, ridning, löpning och rekreation mm.
Under hösten 2020 har kommunen anlitat Tyréns AB för att ta fram förslag på hur Lanna gruvområde skulle kunna utvecklas. Underlaget som tagits fram innehåller olika alternativ på en framtida utveckling av området med fokus på fritid och rekreation. Underlaget presenterades på kommunstyrelsens sammanträde den 16 februari 2020.
För att gå vidare med planering av området behöver kommunen ta fram ytterligare underlag med konkreta förslag på vilka åtgärder som kan genomföras för kommunstyrelsen att ta ställning till.
Förvaltningen föreslår att man går vidare i utredningen och tar fram ett förslag på åtgärder som lyfter och förbättrar platsens befintliga kvalitéer samt tillägg av några nya funktioner och aktiviteter som höjer trygghetskänslan och områdets attraktivitet.
Förslaget ska bland annat innehålla en ekonomisk kalkyl med investeringsbehov och driftskostnader. Det behöver även beröra delar så som trafiksituation, infrastruktur, biologiska värden som behöver värnas, tidsplan mm.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
19
Förlängd delegation till kommunstyrelsens ordförande om tidsbegränsade åtgärder utifrån nationella restriktioner (covid-19)
På ett extrainsatt kommunstyrelsesammanträde den 5 februari beslutade kommunstyrelsen att ge ordförande rätt att på delegation besluta om åtgärder med anledning av de tidsbegränsade nationella restriktionerna gällande covid-19.
Delegationen gäller till och med den 16 mars 2021. (§ 4 KS Beslut om delegation med anledning av nationella restriktioner kring covid-19)Syftet med delegationen var att kunna hantera situationer då nationella restriktioner kring covid-19 utfärdas med kort varsel och åtgärder snabbt måste vidtas. Eftersom de nationella restriktionerna fortsätter att meddelas med korta tidsintervall och kort varsel föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen förlänger ordförandes rätt att på nämndens vägnar besluta om åtgärder kopplade till de tidsbegränsade nationella restriktioner som utfärdas löpande av regeringen med anledning av covid-19.
Delegationen föreslås gälla till och med kommunstyrelsens sammanträde den 13 april. Om behovet av delegation kvarstår vid denna tidpunkt kan kommunstyrelsen fatta beslut om förlängd delegation på aprilsammanträdet.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ gällande företagsfrukostarna i Lekebergs kommun.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 9 februari 2021 - 9 mars 2021.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
438kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
692kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.
-
En justerare och en ersättande justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar VD för Lekebergs kommunala Holding AB.
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för februari 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser februari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har gett kommundirektören i uppdrag att ta fram en handlingsplan kopplat till felaktig sjukfrånvarorapportering som ska presenteras för kommunstyrelsen. Avvikelser har förekommit under ett flertal kontrolltillfällen och vidtagna åtgärder har tillfullo inte lett till att vi har kommit till rätt med problemet. Kommunstyrelsen har därmed begärt en särskild handlingsplan upprättas. Föreligger förslag till handlingsplan.
Bilagor
-
209kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen har inom ramen för sin verksamhet och i sin roll som arbetsgivare ett långtgående skadeståndsrättsligt ansvar för uppkomna skador. Det kan t.ex. röra sig om skador på grund av bristande snöröjning, översvämningar till följd av stopp i ledningsnätet eller nyckelförlust/stölder inom vård och omsorg.
Ersättningskrav som riktas gentemot kommunen är av naturliga skäl lika skiftande som den bedrivna verksamheten och det kan vara svårt att veta hur kraven bör hanteras.Den skadelidande är skyldig att visa att hen har lidit en skada samt att styrka denna genom verifikationer (t.ex. kvitton, fakturor, offerter, bilder). Den skadelidande är dessutom skyldig att visa att kommunen har orsakat skadan samt ska som huvudregel visa att kommunen har orsakat skadan genom fel eller försummelse.
För att underlätta hanteringen bör kommunen på hemsidan informera skadelidande om vilka uppgifter som normalt krävs för att kunna hantera framställda ersättningsanspråk.För att kommunen ska kunna göra en bedömning av en skada krävs att skadelidande gör ett anspråk om ersättning. Förslaget är att kommunen ska uppdatera nuvarande riktlinjer gällande allmänna ytor till dessa mer omfattande riktlinjer.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar chefen för Teknik och service.
-
Under denna punkt informeras kommunstyrelsen om nuläget inom Sydnärkes miljönämnd.
-
LEKO har under en lägre period framfört att det finns behov av renovering av kommunhuset. Renoveringsbehoven är omfattande och kräver relativt stora ingrepp i lokalerna. LEKO har lyft behovet av att vid en renovering också ta ställning till hur kommunen har för avsikt att nyttja lokalerna framåt, så att åtgärderna som görs kan anpassas utifrån det. Det innebär att kommunen behöver se över behovet av antalet arbetsplatser framåt och utformningen av lokalerna.
Med utgångspunkt av Lekeberg kommuns strategiska lokalförsörjningsplan har Kommundirektören 2020-05-18 gett Leko uppdraget att ta fram underlag innehållande förslag på ombyggnad av lokalerna i kommunhuset.
Målbilden är skapa bättre och effektivare lokaler samt kunna centralisera administrationen i större utsträckning än idag. Ombyggnationen kommer innebära ytterligare ett 20-30 tal arbetsplatser i kommunhuset, lite beroende på vilka arbetsformer man väljer. Det möjliggör bland annat att lämna nuvarande kontorslokaler på Bergsgatan (som idag är inrymda i lägenheter) samt framtidssäkra tillgången till administrativa arbetsplatser.
Kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare och tillhandahålla trevliga och funktionella lokaler, dels för att behålla medarbetare och även för att kunna rekrytera nya medarbetare.
Förslaget är att LEKO får i uppdrag att gå vidare med att arbeta fram ett lokalprogram med tillhörande kalkyler.
Bilagor
-
240kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Med utgångspunkt av Lekeberg kommuns strategiska lokalförsörjningsplan behövs ytterligare lokaler i Hidinge Lanna grundskola. Under perioden 2020 - 2031 ökar elevantalet enligt prognosen med cirka 160 elever. En utblick mot 2035 pekar på en fortsatt stabil ökning av barn i närområdet. Kommunen måste möta ökningen av antalet elever de närmaste åren. Under 2020 har det tillkommit två klassrum och tre grupprum. I nuläget är det begränsade möjligheter att göra lokalanpassningar innanför ytterväggarna. Skolan behöver därför byggas om och byggas ut.
Målbilden är att Hidingeskola ges möjlighet att köra 3-paralelliga klasser för varje årskull. Det innebär 21 hemklassrum.
Förvaltningens förslag är att gå vidare och att ge LEKO i uppdrag tar fram underlag för att kommunstyrelsen ska kunna beställa en om- och tillbyggnation.
Bilagor
-
801kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Revidering av Statuter för Lekeberg kommuns kulturpris och ungdomsledarpris för att anpassa till ny förvaltning samt för att förtydliga statuterna.
I Lekeberg delas årligen ett kulturpris och ett ungdomsledarpris ut. Priserna har delats ut sedan år 2000 respektive år 2001. Allmänheten kan nominera en person eller förening som de särskilt tycker har bidragit till positiva effekter i Lekeberg kommuns kulturliv eller inom ungdomsidrotten.
Kultur- och fritidsavdelningen sammanställer handlingar till Kultur- och bildningsnämnden med information om priset, tidigare års pristagare samt årets nomineringar som underlag inför beslut.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
766kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
-
Under hösten 2020 genomfördes en servicemätning på Lekebergs kommun via ett externt företag. Syftet med att genomföra servicemätningen är att få en bild av vilken service och kvalitet Lekeberg som organisation ger vid externa kontakter över telefon och e-post. Servicemätningen genomförs via 54 telefonsamtal och 54 e-postmeddelanden.
Årets resultat visar på både förbättringar och försämringar jämfört med 2019 års mätning.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens Kvalitet i Korthet är ett nationellt projekt som pågått sedan 2006 och i dagsläget omfattar cirka 260 kommuner. Dessa utmanar sig själva genom att årligen ta fram och jämföra resultat för att utveckla styrningen och kvaliteten på tjänsterna.
KKiK har ett politiskt ägarskap och utgår från KFs perspektiv med styrning och medborgardialog i fokus. Projektet utvecklas i samarbete mellan SKR, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) och medlemmarna.
Årets resultat finns att läsa om i sin helhet i rapporten. I presentationen har ett urval av mått har gjorts där man kan se en förändring över tid eller från föregående år. Både positiva och negativa trender har lyfts fram och analyserats översiktligt.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
575kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun äger sedan flera år området kring ett före detta kalkbrott i Hidninge/Lanna. Där finns idag ett kommunalt bad och ett naturområde som används för MTB, ridning, löpning och rekreation mm.
Under hösten 2020 har kommunen anlitat Tyréns AB för att ta fram förslag på hur Lanna gruvområde skulle kunna utvecklas. Underlaget som tagits fram innehåller olika alternativ på en framtida utveckling av området med fokus på fritid och rekreation. Underlaget presenterades på kommunstyrelsens sammanträde den 16 februari 2020.
För att gå vidare med planering av området behöver kommunen ta fram ytterligare underlag med konkreta förslag på vilka åtgärder som kan genomföras för kommunstyrelsen att ta ställning till.
Förvaltningen föreslår att man går vidare i utredningen och tar fram ett förslag på åtgärder som lyfter och förbättrar platsens befintliga kvalitéer samt tillägg av några nya funktioner och aktiviteter som höjer trygghetskänslan och områdets attraktivitet.
Förslaget ska bland annat innehålla en ekonomisk kalkyl med investeringsbehov och driftskostnader. Det behöver även beröra delar så som trafiksituation, infrastruktur, biologiska värden som behöver värnas, tidsplan mm.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Riseberga amfiteater har anor sedan 1930-talet och ligger i närheten av Riseberga klosterruin. Genom åren har såväl skolavslutningar som teaterföreställningar genomförts på amfiteatern. Kommunen har en överenskommelse (KUB 16-600) med markägaren. I överenskommelsen framgår att amfiteatern kan disponeras för arrangemang som kommunen godkänt samt att kommunen har ett åtagande gällande skötsel och underhåll. Dock saknas nyttjanderättsavtal eller arrendeavtal.
Återkommande så uppkommer frågor och diskussioner kring amfiteatern och kommunens roll samt framtidsplaner. För att skapa klarhet och skapa en långsiktighet i kommunens arbete föreslås att ett utredning görs kring detta.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inlämnades den 8 juni 2020 med förslag om vägskyltar som föreställer barn som håller i vägskyltar med hastighetsbegränsningar. I förslaget till beslut föreslår förslagsställaren att Lekebergs kommun kontaktar Nynäshamns kommun för att höra hur deras upphandling av sådana skyltar gjordes, val av leverantör etc. samt startar ett pilotprojekt i områdena Lanna/Hidinge, Mullhyttan och centralorten Fjugesta snarast. Därtill föreslås att en utvärdering görs efter 3 månader och beroende på resultatet utöka områdena dessa skyltar skulle passa in.
Ett svar har tagits fram där det framgår att sträckorna redan idag är reglerade med hastighetsbegränsningar om 30 km/h och att det därför inte finns anledning att undersöka ytterligare skyltning av vägsträckorna. Därtill är det polisens uppdrag att kontrollera att trafikanter faktiskt håller de beslutade hastighetsbegränsningarna.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom den 12 juni 2020 om att kommunen ska tillsätta resurser i ett projekt för att införa möjligheten till att folkbokförda medborgare ska kunna lämna medborgarförslag digitalt. Av svaret framgår att ett projekt kring e-tjänster redan pågår i kommunen och att medborgarförslag har identifierats som en potentiell e-tjänst i det projektet.
Förslaget till beslut är att kommunstyrelsen antar svaret på medborgarförslaget.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
§ 52
Förlängd delegation till kommunstyrelsens ordförande om tidsbegränsade åtgärder utifrån nationella restriktioner (covid-19)
På ett extrainsatt kommunstyrelsesammanträde den 5 februari beslutade kommunstyrelsen att ge ordförande rätt att på delegation besluta om åtgärder med anledning av de tidsbegränsade nationella restriktionerna gällande covid-19.
Delegationen gäller till och med den 16 mars 2021. (§ 4 KS Beslut om delegation med anledning av nationella restriktioner kring covid-19)Syftet med delegationen var att kunna hantera situationer då nationella restriktioner kring covid-19 utfärdas med kort varsel och åtgärder snabbt måste vidtas. Eftersom de nationella restriktionerna fortsätter att meddelas med korta tidsintervall och kort varsel föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen förlänger ordförandes rätt att på nämndens vägnar besluta om åtgärder kopplade till de tidsbegränsade nationella restriktioner som utfärdas löpande av regeringen med anledning av covid-19.
Delegationen föreslås gälla till och med kommunstyrelsens sammanträde den 13 april. Om behovet av delegation kvarstår vid denna tidpunkt kan kommunstyrelsen fatta beslut om förlängd delegation på aprilsammanträdet.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Håkan Söderman (M) har inkommit med ett ledamotsinitiativ gällande företagsfrukostarna i Lekebergs kommun.
Bilagor
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 9 februari 2021 - 9 mars 2021.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
438kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
309kb Ladda ner dokument
-
692kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.