Möte 2020-04-14
-
En justerare och en ersättande justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för Holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram en årsredovisning för verksamhetsåret 2019. Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2019.
Av kommunfullmäktige beslutade 6 mål har nämnder och styrelsen uppnått två mål, fyra är delvis uppnådda.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 46 mnkr för 2019. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 37 mnkr och det helägda moderbolaget, Lekebergs kommunala holding AB redovisar ett positivt resultat om ca 9 mnkr. I Lekebergs kommunala Holding AB ingår LekebergsBostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2019.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
886kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Vätternvatten bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekbergs kommun samt Laxå kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2019 en nettoomsättning om 2 070 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsen leda, samordna och ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2019. Av de sju prestationsmålen är fyra uppfyllda samt tre delvis uppfyllda.
Årets resultat är ett överskott på 5 234 tkr, vilket är 4 574 tkr bättre än budget. Det stora överskottet förklaras framförallt av högre avkastning på finansiella tillgångar, lägre avskrivningskostnader på materiella tillgångar samt på högre intäkter för bl.a. automatlarm, tillsynen/tillstånd och uthyrning av personal.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2019.
Askersund, Hallsberg, Laxå och Lekeberg bildade 1 januari 2015 Sydnärkes kommunalförbund för att genom förbundet samverka kring avfallshanteringen i Sydnärke. Kommunalförbundet ansvarar för den strategiska planeringen av frågor kring avfallshantering och de uppgifter rörande insamling och behandling av avfall samt den myndighetsutövning som åligger kommunerna enligt 15 kap. Miljöbalken.
Sydnärkes kommunalförbunds verksamhet är avgiftsfinansierad av fyra olika avfallskollektiv. Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på resp. avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital.
Efter att avslut, till resultatutjämningsfonder, har bokförts visar ”sista raden” alltid
noll.Sammantaget är utfall 2019, 568 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 715 tkr, utfallet uppgår till en nettokostnad på 147 tkr.
Resultatet 2019 per taxekollektiv:
Hallsberg redovisar en nettokostnad på 1 176 tkr mot budgeterat 1 260 tkr. Det är 84 tkr ”bättre” än budget.
Askersund redovisar en nettointäkt på 196 tkr mot budgeterad nettointäkt på 237 tkr, sålunda 41 tkr sämre än budget.
Laxå redovisar en nettointäkt på 160 tkr mot budgeterad nettokostnad på 178 tkr. Det är 338 tkr bättre än budget.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 673 tkr, mot budgeterat 486 tkr, sålunda 187 tkr bättre än budget.
Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med skulderna, med ett eget kapital som är noll.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsens leda, samordna och ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
2019 års resultat blev ett överskott på 108,7 tkr. Överskottet har fördelats enligt gällande avtal och reserverats med 44,6 tkr till Askersunds kommun och 31,5 tkr till Lekebergs kommun vilket innebär att Laxå kommun redovisar 32,6 tkr i sitt resultat för år 2019.
Sydnärkes miljönämnd fastställde en verksamhetsplan, både avseende miljötillsyn och kontroll av livsmedel, för perioden 2019-2022. Måluppfyllelsen följdes i stort enligt plan.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
517kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsens leda, samordna och ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
Sydnärkes byggnämnd har inkommit med sin årsredovisning för 2019.
Nämnden gör 2019 ett underskott med 138 tkr. Det stora antalet planärenden har medfört att intäkterna för sålda detaljplaner överstigit budgeterade intäkter med 1 589 tkr. Däremot har intäkterna för kart– och utsättningsarbete blivit avsevärt lägre än budget med 545 tkr respektive 604 tkr lägre än budgeterat.
Personalkostnaderna har i stort sett landat i nivå med budget. Kostnaderna för konsultinsatser har däremot överskridit budget med 372 tkr. Även licenskostnaderna har överskridit budget med 73 tkr. Kostnaderna för köpta tjänster blev 238 tkr lägre än budget.Inga investeringsprojekt har genomförts under året.
Nämnden hade som mål att under 2019 kunna behandla 80% av byggloven inom fyra veckor, vilket också klarades till 100 procent. Ytterligare ett mål är att uppnå 80% i mätning av SKLs mätning "Insikt", uppnåddes inte riktigt utan resultatet blev 82%
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Överförmyndarnämnden har under 2019 arbetat med införande av det digitala årsräkningshanteringssystemet e-Wärna, som möjliggör för ställföreträdare att upprätta sina ekonomiska redovisningar digitalt. Nämnden har under året även tagit fram tre nya e-tjänster som innebär att det nu går att lämna yttranden, ansöka om nämndens samtycke till olika åtgärder samt lämna klagomål om ställföreträdare digitalt.
För 2019 redovisar Överförmyndarnämnden ett överskott på 433 tkr före resultatet balanseras. Enligt Överenskommelse om gemensam överförmyndarnämnd ska resultatet balanseras över till nästkommande år och sedan redovisas mot medlemskommunerna senast före februari månads utgång.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsens leda och samordna ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
Taxe- och avgiftsnämnden har inkommit med sin verksamhetsberättelse för 2019. I nuläget sköter taxe- och avgiftsnämnden 3 850 brukares avgifter uppdelat på de sju medlemskommunerna, det är en ökning med 37 brukare jämfört med året innan.
Totalt kommer Taxe- och avgiftsnämnden att gå med nollresultat. Samtliga taxeintäkter utbetalas månadsvis till respektive kommun. Under året översteg kostnaderna budget med 324 tkr vilket har reglerats mot medlemskommunerna enligt gällande avtal. Anledning till ökade kostnader är högre konsult- och licenskostnader som uppstått i införandet av ny version av procapita.
Taxe- och avgiftsnämnden rapporterar också att den interna kontrollen har skett enligt planen och avvikelser redovisas i bifogad kontrollrapport.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
646kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens reglemente ska kommunstyrelsens leda och samordna ha uppsikt över övriga nämnders och eventuella gemensamma nämnders verksamhet (ledningsfunktion).
Lönenämnden har inkommit med sin årsredovisning för 2019.
Lönenämnden, har förutom att se till att rätt löner och ersättningar betalas ut, även arbetat med att anpassa verksamheten till de nya reglerna för sjukavdrag och det nya sättet att redovisa individuella arbetsgivaruppgifter till Skatteverket. Dessutom har anpassningen till e-tjänster på olika sätt påbörjats. Nämndens mål att ge kunderna och deras anställda rätt lön i rätt tid har uppnåtts till 99,8 procent. Nämnden har även genomfört utbildningar till chefer enligt plan.
Lönenämnden redovisade ett budgetöverskott om 0,6 mnkr. Personalkostnaderna uppgick till 10,1 mnkr 2019 mkr vilket är en ökning med 0,3 mnkr eller 3 procent i jämförelse med 2018. Årets personalkostnader redovisar ett budgetöverskott med ca 1 mnkr, vilket beror på vakanta tjänster och sjukskrivningar. Den sammanlagda semesterlöneskulden minskade marginellt med 16 tkr. Under övriga intäkter har årets positiva resultat om 0,6 mnkr bokats upp för att reglera detta till medlemskommunerna under nästkommande år.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Arbetsmiljöplaner upprättas årligen för de olika verksamheterna, som ett led i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Arbetsmiljöplanerna är uppdelade förvaltningsvis och inom vissa förvaltningar även per enhet/avdelning.
Grunden för arbetsmiljöplanerna återfinns i de problem som uppmärksammats genom bl.a. skyddsronder, brandskyddskontroller, arbetsplatsträffar, medarbetarenkäter etcetera.
Uppföljning av arbetsmiljöplanerna sker kontinuerligt genom förvaltningarnas samverkansgrupper samt genom den centrala samverkansgruppen.Lekebergs kommuns arbetsmiljöpolicy anger grunden för hur man genom arbetsmiljöarbetet strävar efter att åstadkomma en långsiktig, effektiv verksamhet samtidigt som man ska arbeta för en god fysisk och psykisk hälsa.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Familjerådgivning är ett kommunalt ansvar enligt socialtjänstlagen sedan 1995. I Örebro län bedriver regionen familjerådgivning åt kommunerna enligt ett avtal som ingicks 1995 (reviderat 2009) och verksamheten är skatteväxlad.
Då familjerådgivningen är ett kommunalt ansvar ska avgifter för verksamheten fastställas av kommunerna. Det framgår av avtalet och är juridiskt prövat. Avgiften har varit densamma sedan 1995 på 150 kr och nu föreslår regionen att avgiften höjs till 250 kr per samtal och att en avgift för uteblivet besök införs på 250 kr.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Socialnämndens beslut om att föreslå en höjning av avgiften.
Bilagor
-
42kb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige har tidigare beslutat om att överta väghållaransvar för del av Kyrkvägen (v 524). Trafikverket har konstaterat att de inte kan ingå ett avtal som innebär att deras statliga vägnät bryts av och har därför inkommit med förlaget att Trafikverket övertar väghållaransvaret för del av Tegelslagaregatan och Tegelbruksgatan. Detta medger en sammanhängande statlig väg intill väg 564 (Fjugesta Letstig).
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
884kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Förslaget till ANDT-politiska program har tagits fram på uppdrag av socialnämnden och är tänkt att ersätta det tidigare alkohol- och narkotikapolitiska programmet som antogs 2007-02-01. Programmet anger Lekebergs kommuns övergripande prioriteringar inom ANDT-området och ska tala om vad kommunen vill uppnå och vilka metoder som ska användas. Programmet antogs på socialnämndens sammanträde den 2 oktober 2019.
Kommunstyrelseförvaltningen har berett ärendet och tillstyrker i stora delar Socialförvaltningens förslag till ANDT-politiskt program. Förvaltningen föreslår dock två förändringar av programmet. Den första förändringen innebär att en handlingsplan tas fram, istället för en handlingsplan för respektive förvaltning. Den andra förändringen är att Socialnämnden ansvarar för uppföljningen av programmet, istället för kommunens ANDT-samordnare.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 5 februari 2020.
Ej verkställda beslut:Beslut fattat 2019-02-01 om kontaktperson enligt 9.4 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist och svårighet att matcha behovet. Fortsätter att söka lämplig kontaktperson.
Beslut fattat 2019-08-12 om ungdomsfritids enligt 9.7 § LSS för person född -05
Anledning: Resursbrist av ungdomsfritids, står fortsatt i kö.
Beslut fattat 2019-09-04 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -31
Anledning: Resursbrist av särskild bostad, står fortsatt i kö.
Verkställda beslut:
Beslut fattat 190620 om särskilt boende enligt 4 kap 1 § SoL för person född -42 beslutet verkställs 2020-01-13 då personen får särskilt boende.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
21
Delegation att företräda kommunen i ärende gällande ansökan om upphävande av strandskydd på fastighet Hidinge-Lanna 4:61
Lekebergs kommun har ansökt om upphävande av strandskydd för del av sidodam till Lanna Badgruva, fastighet Hidinge-Lanna 4:61. Då ansökan avslogs av Länsstyrelsen har ärendet gått vidare till högre instans för att tas upp för prövning. Kommunstyrelsen behöver ge teknisk chef behörighet att företräda kommunen i ärendet då denna delegation inte tydligt framgår av nuvarande delegationsordning.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 4 mars 2019 - 7 april 2020.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
936kb Ladda ner dokument
-
678kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
373kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
794kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet från central samverkan publiceras så snart det är justerat.