Möte 2020-12-15
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter från nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för november 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser november månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens budgetram för 2021 uppgår till 125 986 tkr. I ramen ingår hela kommunens löneökningsanslag för 2021 om 6 994 tkr och dessutom 1 500 tkr avsatt för kommunstyrelsens planeringsreserv.
VA-verksamheten beräknas inte längre att helt finansieras via taxekollektivet, utan en skattesubvention budgeteras till 800 tkr inför 2021. Budgeten baseras på en taxeökning som genomförs fr o m 1 januari 2021.
Revisionens budget särskiljs från kommunstyrelsen fr o m 2021, och uppgår till 718 tkr.
Totalt innehåller MER-planen sex stycken nämndmål för kommunstyrelsen inför 2021. Ett av dessa sex mål är helt nytt och anknyter till kultur- och fritidsområdet.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
990kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2021. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till fyra gånger per år.
Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.
Riskerna som ska kontrolleras under 2021 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplanen för kommunstyrelsen 2021 20 stycken risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhetBilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Kvinnohuset i Örebro har bjudits in till kommunstyrelsen för att informera om sin verksamhet utifrån det samverkansavtal som Lekebergs kommun träffat med organisationen.
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen beslutade i juni 2020 att beställa en ny förskola i Fjugesta omfattande 6 avdelningar med en maximal hyra om 2 936 000 kr, vilket motsvarar en investering om 37 770 000 kr. Kommunen behövde snabbt komma igång med projektering och byggnation, så när beställningen gjordes hade ingen projektering gjorts och då kalkylen inte var definitiv togs inte heller något borgensåtagande. Med en ny och större förskola i Fjugesta möts behovet av fler förskoleplatser i Fjugesta upp, men också effektivisera kostnaderna och förbättra arbetsmiljön genom att lägga ner Fjugestas små förskolor och flytta verksamheterna till en större förskola.
Kommunens driftskalkyl har nu uppdaterats med LEKOs kalkyl och den ekonomiska konsekvensen blir en investeringsutgift om 40 390 000 kr med en årshyra om 3 102 000 tkr. Totalt kommer driftskostnaden för förskolan årsvis att bli 11 819 000 kr. Idag har kommunen kostnader för befintliga förskolor, inklusive Tulpanens paviljonger, om 9 195 000 kr. Detta medför alltså en utökning av kommunens budget om 2 624 000 kr.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Kommundirektören gav förvaltningen i våras uppdrag att ta reda på Lekebergs kommuns status inom miljöområdet och jämföra den med omvärlden och då i första hand Sveriges kommuner. Med status menas här både hur miljöarbetet är organiserat och hur långt arbetet kommit med att förbättra läget utifrån miljö-och klimatpåverkan med koppling till Agenda 2030. För att ta reda på nuläget i relation till övriga Sverige så har mycket tid lagts på omvärldsanalys i olika former men också inläsning samt intervjuer gällande Lekebergs egna beslut, arbetssätt och utfall.
Detta ärende syftar till att ge en aktuell statusbeskrivning vad gäller Lekebergs kommuns status utifrån ett miljö-, energi- och klimatperspektiv jämfört med omvärlden och förslag på åtgärder utifrån den statusbeskrivningen.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter. Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport tre, avser sammanställning och analys av nämndernas antagna internkontrollrapporter per september.
Kultur- och bildningsnämnden hade ett kontrollmoment för perioden avseende kontroll av HME-enkäten som inte visade på några avvikelser.
Socialnämnden har följt upp de båda kontrollmoment som var inplanerade för perioden. Resultatet visar på större avvikelser gällande biståndsbeslut som inte följts upp i tid.
Sydnärkes IT-nämnd hade inte några kontrollmoment att följa upp per den 30 september.
Samtliga inplanerade kontrollmoment för perioden har följts upp av nämnderna.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
SCB har tagit fram en befolkningsprognos för Lekebergs kommun för perioden 2020-2035. Regionala befolkningsprognoser behövs för kommuner, myndigheter och andra organisationer för verksamhetsplanering av barnomsorg, skola, äldreomsorg eller annan verksamhet.
Prognosen är uppdelad i en prognos för hela kommunen samt delområdesprognoser för Fjugesta, Lanna och Mullhyttan. Resultatet utifrån prognoserna redovisas efter ålder och kön och är uppdelade efter en mängd variabler såsom folkmängd, födda/döda, inflyttade/utflyttade och immigrerade/emigrerade mm.
Denna presentation är en övergripande analys av prognosen för hela Lekebergs kommun.
Analys
Centralt för prognosen är att Lekeberg fortsättningsvis ökar i befolkning. Däremot är trenden negativ då den generella befolkningsökningen blir mindre för varje år.Inflyttningen till Lanna väntas kunna bli högre än beräknat när arbetet med översiktsplanen är klart. Arbetet med detaljplaner för bostäder i Lanna har behövt bromsas i avvaktan på ÖP-arbetet då den översiktliga planeringen inte hunnit med i expansionstakten de senaste åren.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Sverige Kommuner och Regioner, SKR, har tillsammans med Kommunal slutit avtal om att heltidsarbete ska vara det normala inom välfärden 2021. Heltidsarbete är avgörande för att möta rekryteringsbehoven samt en möjlighet att öka jämställdheten i samhället. Enligt avtalet ska kommuner ha en plan för att öka andelen heltidsarbetande.
Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
På uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun har PwC genomfört en granskning av kommunens hantering av sjukfrånvaro och rehabilitering. Granskningens syfte har varit att undersöka om kommunstyrelsen och nämnderna bedriver ett ändamålsenligt arbete för att förhindra sjukfrånvaro och med rehabilitering av långtidssjukskriven personal. Den samlade bedömningen är att ovanstående i allt väsentligt bedriver ett ändamålsenligt arbete.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Askersund, Laxå och Lekebergs kommun föreslås bilda en gemensam samhällsbyggnadsförvaltning.
Samhällsbyggnadsförvaltningen föreslås bildas från och med den 1 januari 2021. Den nya förvaltningen får inledningsvis samma uppgifter som nuvarande Sydnärke miljöförvaltning och Sydnärke byggförvaltning. Förvaltningschef blir nuvarande samhällsbyggnadschefen för Sydnärke byggförvaltning. Förvaltningschefen får i uppdrag att utforma den nya organisationen.
En inriktning och ambition är att en gemensam Samhällsbyggnadsnämnd bildas från och med nästa mandatperiod med Askersunds kommun som värdkommun. Kommundirektörerna i samverkanskommunerna föreslås därmed få i uppdrag att ta fram förslag till avtal och reglemente för den nya samhällsbyggnadsnämnden inför beslut och diskussion i kommunfullmäktige.
Bilagor
-
659kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
717kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om och upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens delegationsordning behöver revideras. Den största anledningen till revideringen är kopplat till att kultur- och fritidsavdelningen byter organisatorisk hemvist från kultur- och bildningsförvaltningen till kommunstyrelseförvaltningen vid årsskiftet 2020/2021. Till stora delar liknar förslaget till delegation de punkter som tidigare funnits med under kultur- och bildningsnämndens delegationsordning.
Därutöver har också två punkter lagts under kommunalteknik- och samhällsbyggnad. Den ena punkten handlar om delegation att ansöka om lantmäteriförrättningar och den andra om beställarens ombud vid entreprenadupphandlingar.
Ändringarna syns markerade i blått i dokumentet med synliga ändringar.
Bilagor
-
367kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
I november 2019 inkom Benny Lawin med ett medborgarförslag om ändrat ansvar för snöröjning och halkbekämpning på trottoaravsnitt för Sannagatan, Vallgatan och Ekhagagatan i Fjugesta. Motionären vill att kommunens ordinarie upphandling av snöröjning och halkbekämpning inom tätorten även ska innefatta aktuella trottoaravsnitt. Ett svar har tagit fram till medborgaren och förslaget är att kommunstyrelsen antar svaret.
Svaret på medborgarförslaget återremitterades på kommunstyrelsens sammanträde den 17 november för omarbetning. Ett nytt svar har tagits fram, men förslaget till beslut är likalydande som då.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 11 november 2020 - 8 december 2020.
Bilagor
-
233kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
558kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
615kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
710kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.