Möte 2023-04-11
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under våren öppnar den nya seniorrestaurangen i anslutning till Lindens nya tillagningskök. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på pris för lunch som är 75 kronor för år 2023.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Denna handlingsplan fungerar som ett styrdokument för arbetet med krisberedskap och civilt försvar under mandatperioden 2023 – 2026 och beskriver hur Lekebergs kommun arbetar för att förebygga samhällsstörningar och förbereder sig att hantera händelser.
Handlingsplanen är utformad så att den möter villkoren för användning av de statliga ersättningarna enligt Överenskommelse om kommunernas krisberedskap och Överenskommelse om kommunernas arbete med civilt försvar.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Statliga myndigheter, kommuner och regioner ansvarar för flera viktiga uppgifter som behöver kunna upprätthållas och utföras vid höjd beredskap och krig. Därför är det viktigt att offentliga aktörer tar fram och bemannar krigsorganisationer som kan upprätthålla myndighetens verksamhet i höjd beredskap och krig.
Denna plan beskriver att Lekebergs kommun har en krigsorganisation. I detta ingår planeringen av krigsorganisationens bemanning för att säkerställa tillgången till nyckelpersonal. Det kan innebära krigsplacering av personal, men krigsplacering baserad på allmän tjänsteplikt har inte någon rättslig verkan mot den enskilde, utan ska ses som en planeringsåtgärd.
Säkerhetsskyddsarbete är en viktig förutsättning för arbetet med att upprätta en krigsorganisation. Arbetet med krigsorganisationen innefattar uppgifter som omfattas av sekretess och rör Sveriges säkerhet. Sådana uppgifter kallas säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. I planen för krigsorganisationen finns bilagor med detaljer som inte är offentliga.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har bjudit in Lekebergs kommun att vara remissinstans för ny regional kulturplan 2024-2027. Samtliga inkomna synpunkter kommer att beaktas, och ett nytt förslag kommer att tas fram för politiska beslut inom Region Örebro län hösten 2023. Den nya kulturplanen börjar gälla 1 januari 2024. Sista svarsdatum är 28 april 2023.
Remissversionen av kulturplanen innehåller målsättningar, strategiska inriktningar och beskrivningar av länets kulturliv. Förslaget är framtaget av region Örebro län genom dialog med kulturinstitutioner, kommuner, professionella kulturskapare, civilsamhället och aktörer från andra samhällsområden.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Brist på framtida arbetskraft har lyfts som en av de största utmaningarna som finns på arbetsmarknaden. Behoven av arbetskraft kommer att öka och statistik visar att det kommer bli fler äldre att ta hand om i framtiden, samtidigt som många av dagens personal går i pension. Lekebergs kommun kommer behöva stärka sina positioner på flera plan för att locka till sig rätt kompetens på rätt plats. Att sedan få dessa medarbetare att stanna kvar blir ytterligare en utmaning.
Vid årsskiftet 2022–2023 så uppgick antalet tillsvidareanställda till 662 personer. Av tillsvidareanställda medarbetare uppnår 63 personer 65 år inom en 5-årsperiod, vilket utgör 10 % av dem som är tillsvidareanställda i kommunen idag.
Medelåldern för kommunens månadsanställda (inklusive vikarier anställda >3 mån) var 44 år vid årsskiftet.
2022 rekryterade Lekebergs kommun 214 personer.
De yrkesbefattningar där det identifierats större GAP* inom 5 år är främst inom barn- och utbildningsförvaltningen men även inom socialförvaltningen. De yrkesbefattningar det gäller är:
Lärare i fritidshem/Fritidspedagog GAP -19
Förskollärare GAP -12
Lärare F-3 GAP -5
Speciallärare GAP -5
Boendestödjare GAP -7
Undersköterska GAP -5Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Då revideringen av nuvarande MER-styrningsmodell inte är politiskt antagen, så finns ett behov att fastställa en budgetprocess inför MER-plan 2024. Detta då dagens styrmodell till viss del inte efterlevs i praktiken. SKRs (Sveriges kommuner och regioner) skatteunderlagsprognoser styr till stor del budgetprocessen och enligt nedanstående tidplan kan preliminära ramar beslutas av kommunstyrelsen i början av juni och de definitiva ramarna beslutas liksom tidigare av kommunfullmäktige i slutet av november.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med den 1 januari 2013 är det möjligt att under vissa betingelser reservera delar av ett positivt resultat till och disponera medel från en resultatutjämningsreserv (RUR). Under förutsättning att årets resultat efter balanskravsjusteringar är negativt kan RUR användas för att utjämna intäkter över en konjunkturcykel och skapa större stabilitet för verksamheterna. RUR är frivillig att tillämpa, men de kommuner som tänker göra det, måste besluta om hur reserven ska hanteras. På uppdrag av kommunstyrelsens ordförande har kommunstyrelseförvaltningen tagit fram ett förslag till riktlinje för god ekonomisk hushållning och resultatutjämningsreserv.
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2022. Av kommunfullmäktige beslutade sex mål har nämnder och styrelsen uppnått två mål, två mål uppnås delvis och två mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 28,6 mnkr för 2022. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 22,4 mnkr och de helägda bolagen ett positivt konsoliderat resultat om 6,2 mnkr.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2022. Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2022 som landade på ett plus om 690 tkr vilket var 1 120 tkr bättre än budgeterat.
Årsredovisningen är påskriven av både styrelse och revisorer.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2021.
Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på respektive avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital. Efter att avsättning till resultatutjämningsfonder har bokförts visar resultatet alltid noll.
Sammantaget är utfall 2022, 4 202 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 645 tkr, utfallet uppgår till en nettointäkt på 557 tkr.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 193 tkr, mot budgeterad nettokostnad på 1 247 tkr, sålunda 1 440 tkr bättre än budget.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2022.
Av de tolv uppsatta prestationsmålen är sju mål uppfyllda och fem mål delvis uppfyllda.
Årets resultat är ett överskott på 1 787 tkr, vilket är 1 424 tkr bättre än budget. Överskottet beror bland annat på högre intäkter än budgeterat på obefogade larm samt externutbildning. Kostnaden för avskrivningar blev också lägre än budgeterat, vilket beror på att leveranser av beställda fordon är försenade.
Utöver prestationsmålen finns också fyra mål kopplat till god ekonomisk hushållning, tre av finansiell karaktär samt ett kopplat till verksamheten. Av dessa uppnås samtliga finansiella målsättningar. Verksamhetsmålet som handlar om personalomsättningen på Räddningstjänstpersonal i beredskap (RIB) uppnås inte.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2022.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekebergs kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2022 en nettoomsättning om 4 421 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunassurans Syd har inkommit med en årsredovisning för 2022.
Årets resultat uppgår till -17 011 tkr. Bolagets finansiella placeringar har minskat i värde med 33 311 tkr, vilket är största anledningen till bolagets negativa resultat. Verksamhetsåret har innehållit mycket frekvensskador och även några enskilt större skador. Styrelsen föreslår att inte lämna aktieutdelning för 2022.
Revisionsrapporten tillstyrker att bolagsstämman disponerar förlusten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (hel- och delägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens hel- och delägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2022.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens lokalförsörjningsplan har identifierat ett ökande behov av platser i särskilt boende (SÄBO) i Lekebergs kommun. En förstudie på ett nytt särskilt boende som omfattar 60 platser startades under 2022 och pausades av kommunstyrelsen i december 2022 fram till kommunstyrelsens sammanträde 11 april.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Brottsförebyggande rådet gav förvaltningen i uppdrag att göra mätningar av avloppsvattnet i syfte att undersöka förekomsten av narkotika, för att i sin tur få en lägesbild av narkotikakonsumtionen. Förvaltningen informerar om slutrapporten från RISE för 2022 års mätningar.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2023. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen gav Barn- och utbildningsnämnden samt Socialnämnden i uppdrag att återkomma med analys av vad underskottet beror på samt åtgärder
för att hålla budgetramen på kommunstyrelsesammanträdet den 14 mars 2023.
Förvaltningschef och förvaltningsekonom redovisar analysen för respektive område.Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
-
I juni 2021 lämnade Lekebergs kommun in en ansökan om att delta i projekt effektivare kommun, som leds av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Lekebergs kommun blev antagen och den 6 september 2021 beslutade kommunstyrelsen att kommunen skulle vara med i projektet. Projektet pågick från 13 september 2021 till och med 31 december 2022.
Projektet var uppdelat i fem olika block och inleddes med nulägesanalys följt av förbättringsarbete i tre olika steg och sen ett avslutande block. Parallellt med de fem blocken har en intern projekt- och styrgrupp arbetat med analys av kommunens effektivitet utifrån stöd och verktyg från SKR. Den interna styr- respektive projektgruppen har haft representanter från kommunstyrelseförvaltningen, barn- och utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen.
Slutsatsen är att kommunen, i enlighet med syftet för projektet, ökat kompetensen gällande begreppet effektivitet samt hittat system och modeller för tydligare organisering, styrning och ledning. Vidare har ett utvecklingsarbete för ökad effektivitet påbörjats, även det i enlighet med projektets syfte. -
Socialnämnden har beslutat att föreslå ett nytt sätt att debitera hälso- och sjukvårdsinsatser. Förslaget är en månadsavgift för hälso- och sjukvårdsinsatser för personer i ordinärt boende istället för dagens timtaxa. Avgiften föreslås till 420 kr per månad och ingår i maxtaxan.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-06-01 gällande flaggning utanför kommunhuset. Kommunfullmäktige beslutade att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Kommunens officiella flaggstänger finns vid kommunhuset och består av två kommunflaggor och en EU-flagga. Medborgaren föreslår att byta ut en kommunflagga till en Sverige-flagga. På så sätt skulle kommunen i stället ha en EU-flagga, en Sverige-flagga och en kommunflagga.
Kommunen kommer ta hänsyn till medborgarens förslag under framtagandet av kommunens riktlinjer för flaggning. Förslagsställaren har gått bort och kommer därför inte kunna ta del av ett svar från kommunen. Förvaltningens förslag är där med att inte besvara medborgarförslaget.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-04-27 gällande städning av en sträcka mark i Bergaskogen. Kommunfullmäktige beslutade att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
I förslaget så påpekas det att kapat sly ligger löst eller i högar längs med sträckan och att det även tillkommit avkapade granstammar som ligger löst på marken i området. Medborgaren önskar att det som kunde ses som en härlig park ska städas för att få fram det vackra efter hela sträckan.
Bergaskogen är ett naturreservat som ägs och sköts av kommunen. Syftet med naturreservatet är att öka tillgängligheten och trygga tillgången på rekreationsskog nära samhället.
Området har en skötselplan som styr arbetet i reservatet. Det har gjorts en del åtgärder i reservatet vars syfte är att bevara och utveckla områdets naturvärden.
Det har även gjorts åtgärder utmed elljusspåret som syftar till att minimera risken att träd faller över elljusspåret. Det kan se lite ”skräpigt” ut eftersom en del träd lämnas kvar på plats. Träden lämnas kvar för att gynna biologisk mångfald.
Kommunen kommer ta hänsyn till medborgarens förslag och se till att området sköts om enligt den befintliga skötselplanen. Förslagsställaren har gått bort och kommer därför inte kunna ta del av ett svar.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-04-13 gällande framtagande av karta över lämpliga cykelvägar samt skyltning av cykelvägarna i kommunen. Kommunfullmäktige beslutade att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Kommunen har ett pågående samarbete med Region Örebro län där kartor över olika cykelleder i kommunen har framställts. Det finns dock inga kartor över samtliga cykelvägar inom kommunen. Kommunen saknar för närvarande resurser för att ta fram egna kartor över samtliga cykelvägar utan kommer i stället att fortsätta arbetet med de nuvarande kartorna inom ramen för samarbetet med regionen.
När det kommer till skyltning av cykelvägar så kommer frågan om ansvar upp som något som behöver hanteras. Delvis ansvarsfördelningen mellan kommunen och regionen, men också andra aktörer och ägare av vägar inom kommunen.
Kommunen lägger fokus på kärnverksamheterna. Trots att förslaget i grunden är bra så är det inte något som kommunen kan lägga resurser på för närvarande.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-04-10 om att göra Kyrkvägen i Fjugesta tryggare att gå och cykla på. Förslaget är att anlägga en trottoar, cykelväg eller gångväg. Medborgaren föreslår även att kommunen kan lägga fram farthinder för att få ner hastigheten på de bilar som passerar vägen. Syftet med förslaget är att ge unga medborgare en tryggare väg att gå på till och från skolan.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar på medborgarförslaget där det framgår att kommunen framfört behovet av en cykelväg i ett remissvar till den regionala cykelplanen 2022. Där framgår det också att kommunen har regelbundna möten med Trafikverket två gånger om året där det framförs vilka behov av åtgärder på statlig väg som kommunen identifierat.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens delegationsordning ses över och revideras årligen vid behov. De största anledningarna till revideringen är kopplat till att samhällsbyggnadsfrågorna samt att tidigare delegationer som varit på förvaltning åter ligger på nämnd respektive arbetsutskott. Nedan redovisas kortfattat ändringarna:
Gällande samhällsbyggnadsfrågor flyttas beslut från den tidigare funktionen samhällsbyggnadsstrateg till Teknisk chef respektive Mark- och exploateringsingenjör. Det har tillkommit en delegation för kultur- och fritidsavdelningen rörande avtal för kulturarrangemang. De beslut som nu föreslås besluta på politisk nivå går att hitta under rubrikerna Samhällsbyggnadsärenden samt ekonomi- och upphandlingsärenden. Kommunstyrelsen föreslås i fortsättningen att besluta om mottagare av kulturstipendium och ungdomsledarstipendium.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter.
Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 4, avser sammanställning och analys av nämndernas resultat av internkontrollen per december.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
-
Bilagor
-
507kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 mars 2023 - 4 april 2023.
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under våren öppnar den nya seniorrestaurangen i anslutning till Lindens nya tillagningskök. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på pris för lunch som är 75 kronor för år 2023.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Denna handlingsplan fungerar som ett styrdokument för arbetet med krisberedskap och civilt försvar under mandatperioden 2023 – 2026 och beskriver hur Lekebergs kommun arbetar för att förebygga samhällsstörningar och förbereder sig att hantera händelser.
Handlingsplanen är utformad så att den möter villkoren för användning av de statliga ersättningarna enligt Överenskommelse om kommunernas krisberedskap och Överenskommelse om kommunernas arbete med civilt försvar.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Statliga myndigheter, kommuner och regioner ansvarar för flera viktiga uppgifter som behöver kunna upprätthållas och utföras vid höjd beredskap och krig. Därför är det viktigt att offentliga aktörer tar fram och bemannar krigsorganisationer som kan upprätthålla myndighetens verksamhet i höjd beredskap och krig.
Denna plan beskriver att Lekebergs kommun har en krigsorganisation. I detta ingår planeringen av krigsorganisationens bemanning för att säkerställa tillgången till nyckelpersonal. Det kan innebära krigsplacering av personal, men krigsplacering baserad på allmän tjänsteplikt har inte någon rättslig verkan mot den enskilde, utan ska ses som en planeringsåtgärd.
Säkerhetsskyddsarbete är en viktig förutsättning för arbetet med att upprätta en krigsorganisation. Arbetet med krigsorganisationen innefattar uppgifter som omfattas av sekretess och rör Sveriges säkerhet. Sådana uppgifter kallas säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter. I planen för krigsorganisationen finns bilagor med detaljer som inte är offentliga.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Region Örebro län har bjudit in Lekebergs kommun att vara remissinstans för ny regional kulturplan 2024-2027. Samtliga inkomna synpunkter kommer att beaktas, och ett nytt förslag kommer att tas fram för politiska beslut inom Region Örebro län hösten 2023. Den nya kulturplanen börjar gälla 1 januari 2024. Sista svarsdatum är 28 april 2023.
Remissversionen av kulturplanen innehåller målsättningar, strategiska inriktningar och beskrivningar av länets kulturliv. Förslaget är framtaget av region Örebro län genom dialog med kulturinstitutioner, kommuner, professionella kulturskapare, civilsamhället och aktörer från andra samhällsområden.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Brist på framtida arbetskraft har lyfts som en av de största utmaningarna som finns på arbetsmarknaden. Behoven av arbetskraft kommer att öka och statistik visar att det kommer bli fler äldre att ta hand om i framtiden, samtidigt som många av dagens personal går i pension. Lekebergs kommun kommer behöva stärka sina positioner på flera plan för att locka till sig rätt kompetens på rätt plats. Att sedan få dessa medarbetare att stanna kvar blir ytterligare en utmaning.
Vid årsskiftet 2022–2023 så uppgick antalet tillsvidareanställda till 662 personer. Av tillsvidareanställda medarbetare uppnår 63 personer 65 år inom en 5-årsperiod, vilket utgör 10 % av dem som är tillsvidareanställda i kommunen idag.
Medelåldern för kommunens månadsanställda (inklusive vikarier anställda >3 mån) var 44 år vid årsskiftet.
2022 rekryterade Lekebergs kommun 214 personer.
De yrkesbefattningar där det identifierats större GAP* inom 5 år är främst inom barn- och utbildningsförvaltningen men även inom socialförvaltningen. De yrkesbefattningar det gäller är:
Lärare i fritidshem/Fritidspedagog GAP -19
Förskollärare GAP -12
Lärare F-3 GAP -5
Speciallärare GAP -5
Boendestödjare GAP -7
Undersköterska GAP -5Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
Då revideringen av nuvarande MER-styrningsmodell inte är politiskt antagen, så finns ett behov att fastställa en budgetprocess inför MER-plan 2024. Detta då dagens styrmodell till viss del inte efterlevs i praktiken. SKRs (Sveriges kommuner och regioner) skatteunderlagsprognoser styr till stor del budgetprocessen och enligt nedanstående tidplan kan preliminära ramar beslutas av kommunstyrelsen i början av juni och de definitiva ramarna beslutas liksom tidigare av kommunfullmäktige i slutet av november.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med den 1 januari 2013 är det möjligt att under vissa betingelser reservera delar av ett positivt resultat till och disponera medel från en resultatutjämningsreserv (RUR). Under förutsättning att årets resultat efter balanskravsjusteringar är negativt kan RUR användas för att utjämna intäkter över en konjunkturcykel och skapa större stabilitet för verksamheterna. RUR är frivillig att tillämpa, men de kommuner som tänker göra det, måste besluta om hur reserven ska hanteras. På uppdrag av kommunstyrelsens ordförande har kommunstyrelseförvaltningen tagit fram ett förslag till riktlinje för god ekonomisk hushållning och resultatutjämningsreserv.
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Årsredovisningen är både en uppföljning av kommunfullmäktiges mål och en redovisning av det ekonomiska utfallet för 2022. Av kommunfullmäktige beslutade sex mål har nämnder och styrelsen uppnått två mål, två mål uppnås delvis och två mål uppnås inte alls.
Koncernen uppvisar ett positivt bokslutsresultat om 28,6 mnkr för 2022. Fördelningen är att Lekebergs kommun visar ett positiv resultat om 22,4 mnkr och de helägda bolagen ett positivt konsoliderat resultat om 6,2 mnkr.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2022. Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2022 som landade på ett plus om 690 tkr vilket var 1 120 tkr bättre än budgeterat.
Årsredovisningen är påskriven av både styrelse och revisorer.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund har inkommit med årsredovisning för 2021.
Årets resultat ska alltid redovisas som en skuld till, eller fordran på respektive avfallskollektiv. Därför redovisar kommunalförbundet inte något eget kapital. Efter att avsättning till resultatutjämningsfonder har bokförts visar resultatet alltid noll.
Sammantaget är utfall 2022, 4 202 tkr bättre än budget. Budgeten redovisar en nettokostnad på 3 645 tkr, utfallet uppgår till en nettointäkt på 557 tkr.
Lekeberg redovisar en nettointäkt på 193 tkr, mot budgeterad nettokostnad på 1 247 tkr, sålunda 1 440 tkr bättre än budget.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Nerikes Brandkår har inkommit med sin årsredovisning för 2022.
Av de tolv uppsatta prestationsmålen är sju mål uppfyllda och fem mål delvis uppfyllda.
Årets resultat är ett överskott på 1 787 tkr, vilket är 1 424 tkr bättre än budget. Överskottet beror bland annat på högre intäkter än budgeterat på obefogade larm samt externutbildning. Kostnaden för avskrivningar blev också lägre än budgeterat, vilket beror på att leveranser av beställda fordon är försenade.
Utöver prestationsmålen finns också fyra mål kopplat till god ekonomisk hushållning, tre av finansiell karaktär samt ett kopplat till verksamheten. Av dessa uppnås samtliga finansiella målsättningar. Verksamhetsmålet som handlar om personalomsättningen på Räddningstjänstpersonal i beredskap (RIB) uppnås inte.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelsen för Vätternvatten AB har inkommit med årsredovisning för räkenskapsåret 2022.
Vätternvatten AB bildades 2018-01-24 och ägs av Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Lekebergs kommun. Bolaget har till föremål för sin verksamhet att projektera, uppföra, driva och underhålla vattenförsörjningsanläggningar och producera och distribuera vatten, äga och förvalta fast och lös egendom samt därmed sammanhängande verksamhet. Bolaget har till ändamål att, inom ramen för den kommunala likställighetsprincipen, på ett långsiktigt, socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart sätt ansvara för och främja en god vattenförsörjning till ägarkommunerna.
Vätternvatten har för räkenskapsåret 2022 en nettoomsättning om 4 421 tkr. Balansräkningen redovisas som den ser ut efter att all bokföring har gjorts.
Där balanserar sålunda tillgångarna med eget kapital och skulder.
Revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2022.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunassurans Syd har inkommit med en årsredovisning för 2022.
Årets resultat uppgår till -17 011 tkr. Bolagets finansiella placeringar har minskat i värde med 33 311 tkr, vilket är största anledningen till bolagets negativa resultat. Verksamhetsåret har innehållit mycket frekvensskador och även några enskilt större skador. Styrelsen föreslår att inte lämna aktieutdelning för 2022.
Revisionsrapporten tillstyrker att bolagsstämman disponerar förlusten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
I kommunallagens (KL) 6 kap. 1§ framgår att kommunstyrelsen i årliga beslut för varje sådant aktiebolag som avses i 10 kap. 2-6 § (hel- och delägda kommunala aktiebolag) pröva om den verksamhet som bolaget har bedrivit under föregående kalenderår har varit förenlig med det fastställda kommunala ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna. Om styrelsen finner att så inte är fallet, ska den lämna förslag till fullmäktige om nödvändiga åtgärder.
Kommunstyrelseförvaltningen har med anledning av bestämmelsen i 6 kap. 3§ KL översiktligt gått igenom de verksamheter som bedrivits i kommunens hel- och delägda bolag. Utifrån genomförd granskning föreslås att kommunstyrelsen beslutar att göra bedömningen att verksamheten som respektive bolag har bedrivit under föregående kalenderår får anses ha varit förenlig med fastställda ändamålet och utförts inom ramen för de kommunala befogenheterna.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Styrelserna för Lekebergs kommunala holding AB, Lekebergsbostäder AB och Lekebergs kommunfastigheter AB har inkommit med årsredovisningar för kommunens bolag 2022.
Ombuden behöver till stämmorna få direktiv från kommunfullmäktige enligt nedanstående förslag till beslut.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunens lokalförsörjningsplan har identifierat ett ökande behov av platser i särskilt boende (SÄBO) i Lekebergs kommun. En förstudie på ett nytt särskilt boende som omfattar 60 platser startades under 2022 och pausades av kommunstyrelsen i december 2022 fram till kommunstyrelsens sammanträde 11 april.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Brottsförebyggande rådet gav förvaltningen i uppdrag att göra mätningar av avloppsvattnet i syfte att undersöka förekomsten av narkotika, för att i sin tur få en lägesbild av narkotikakonsumtionen. Förvaltningen informerar om slutrapporten från RISE för 2022 års mätningar.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för mars 2023. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser mars månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen gav Barn- och utbildningsnämnden samt Socialnämnden i uppdrag att återkomma med analys av vad underskottet beror på samt åtgärder
för att hålla budgetramen på kommunstyrelsesammanträdet den 14 mars 2023.
Förvaltningschef och förvaltningsekonom redovisar analysen för respektive område.Bilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
474kb Ladda ner dokument
-
-
I juni 2021 lämnade Lekebergs kommun in en ansökan om att delta i projekt effektivare kommun, som leds av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Lekebergs kommun blev antagen och den 6 september 2021 beslutade kommunstyrelsen att kommunen skulle vara med i projektet. Projektet pågick från 13 september 2021 till och med 31 december 2022.
Projektet var uppdelat i fem olika block och inleddes med nulägesanalys följt av förbättringsarbete i tre olika steg och sen ett avslutande block. Parallellt med de fem blocken har en intern projekt- och styrgrupp arbetat med analys av kommunens effektivitet utifrån stöd och verktyg från SKR. Den interna styr- respektive projektgruppen har haft representanter från kommunstyrelseförvaltningen, barn- och utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen.
Slutsatsen är att kommunen, i enlighet med syftet för projektet, ökat kompetensen gällande begreppet effektivitet samt hittat system och modeller för tydligare organisering, styrning och ledning. Vidare har ett utvecklingsarbete för ökad effektivitet påbörjats, även det i enlighet med projektets syfte. -
Socialnämnden har beslutat att föreslå ett nytt sätt att debitera hälso- och sjukvårdsinsatser. Förslaget är en månadsavgift för hälso- och sjukvårdsinsatser för personer i ordinärt boende istället för dagens timtaxa. Avgiften föreslås till 420 kr per månad och ingår i maxtaxan.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-06-01 gällande flaggning utanför kommunhuset. Kommunfullmäktige beslutade att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Kommunens officiella flaggstänger finns vid kommunhuset och består av två kommunflaggor och en EU-flagga. Medborgaren föreslår att byta ut en kommunflagga till en Sverige-flagga. På så sätt skulle kommunen i stället ha en EU-flagga, en Sverige-flagga och en kommunflagga.
Kommunen kommer ta hänsyn till medborgarens förslag under framtagandet av kommunens riktlinjer för flaggning. Förslagsställaren har gått bort och kommer därför inte kunna ta del av ett svar från kommunen. Förvaltningens förslag är där med att inte besvara medborgarförslaget.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-04-27 gällande städning av en sträcka mark i Bergaskogen. Kommunfullmäktige beslutade att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
I förslaget så påpekas det att kapat sly ligger löst eller i högar längs med sträckan och att det även tillkommit avkapade granstammar som ligger löst på marken i området. Medborgaren önskar att det som kunde ses som en härlig park ska städas för att få fram det vackra efter hela sträckan.
Bergaskogen är ett naturreservat som ägs och sköts av kommunen. Syftet med naturreservatet är att öka tillgängligheten och trygga tillgången på rekreationsskog nära samhället.
Området har en skötselplan som styr arbetet i reservatet. Det har gjorts en del åtgärder i reservatet vars syfte är att bevara och utveckla områdets naturvärden.
Det har även gjorts åtgärder utmed elljusspåret som syftar till att minimera risken att träd faller över elljusspåret. Det kan se lite ”skräpigt” ut eftersom en del träd lämnas kvar på plats. Träden lämnas kvar för att gynna biologisk mångfald.
Kommunen kommer ta hänsyn till medborgarens förslag och se till att området sköts om enligt den befintliga skötselplanen. Förslagsställaren har gått bort och kommer därför inte kunna ta del av ett svar.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-04-13 gällande framtagande av karta över lämpliga cykelvägar samt skyltning av cykelvägarna i kommunen. Kommunfullmäktige beslutade att överlämna medborgarförslaget till kommunstyrelsen för beredning och beslut.
Kommunen har ett pågående samarbete med Region Örebro län där kartor över olika cykelleder i kommunen har framställts. Det finns dock inga kartor över samtliga cykelvägar inom kommunen. Kommunen saknar för närvarande resurser för att ta fram egna kartor över samtliga cykelvägar utan kommer i stället att fortsätta arbetet med de nuvarande kartorna inom ramen för samarbetet med regionen.
När det kommer till skyltning av cykelvägar så kommer frågan om ansvar upp som något som behöver hanteras. Delvis ansvarsfördelningen mellan kommunen och regionen, men också andra aktörer och ägare av vägar inom kommunen.
Kommunen lägger fokus på kärnverksamheterna. Trots att förslaget i grunden är bra så är det inte något som kommunen kan lägga resurser på för närvarande.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag inkom 2022-04-10 om att göra Kyrkvägen i Fjugesta tryggare att gå och cykla på. Förslaget är att anlägga en trottoar, cykelväg eller gångväg. Medborgaren föreslår även att kommunen kan lägga fram farthinder för att få ner hastigheten på de bilar som passerar vägen. Syftet med förslaget är att ge unga medborgare en tryggare väg att gå på till och från skolan.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar på medborgarförslaget där det framgår att kommunen framfört behovet av en cykelväg i ett remissvar till den regionala cykelplanen 2022. Där framgår det också att kommunen har regelbundna möten med Trafikverket två gånger om året där det framförs vilka behov av åtgärder på statlig väg som kommunen identifierat.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens delegationsordning ses över och revideras årligen vid behov. De största anledningarna till revideringen är kopplat till att samhällsbyggnadsfrågorna samt att tidigare delegationer som varit på förvaltning åter ligger på nämnd respektive arbetsutskott. Nedan redovisas kortfattat ändringarna:
Gällande samhällsbyggnadsfrågor flyttas beslut från den tidigare funktionen samhällsbyggnadsstrateg till Teknisk chef respektive Mark- och exploateringsingenjör. Det har tillkommit en delegation för kultur- och fritidsavdelningen rörande avtal för kulturarrangemang. De beslut som nu föreslås besluta på politisk nivå går att hitta under rubrikerna Samhällsbyggnadsärenden samt ekonomi- och upphandlingsärenden. Kommunstyrelsen föreslås i fortsättningen att besluta om mottagare av kulturstipendium och ungdomsledarstipendium.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter.
Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 4, avser sammanställning och analys av nämndernas resultat av internkontrollen per december.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
384kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
321kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
-
Bilagor
-
507kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
370kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 mars 2023 - 4 april 2023.
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument