Möte 2020-09-15
-
En justerare och en ersättande justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Förslag på dag och tid för justering är den 16 september kl. 15:00.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för Holdingbolaget.
Bilagor
-
261kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter i nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Beslut om preliminära ramar i kommunstyrelsen är en del i att ge bra planeringsförutsättningar för nämnderna, den slutgiltiga budgeten antas i kommunfullmäktige.
Förslaget bygger på majoritetens förslag till budget och innebär ett resultatmål på 2,5 % i överskott. Kompensation ges för löne- och arvodesökningar, hyror, volymförändringar och redan beslutade investeringar.
Det görs också ett antal satsningar av i förslaget, på bland annat:
- fortsatt förstärkning av korttidsvård och omsorg,
- Start av familjecentral i Lekeberg
- Byggnation av en ny 6-avdelningsförskola i Fjugesta
- Nya Lekebergsskolan tas i drift och därmed en ny högre hyra
- Byggnation av ny servering för äldre på Linden,
- Kapacitetshöjning i och med en ombyggnation av Hidinge skola.
- Projektet ny översiktsplan.
Totalt handlar det om nästan 17 mnkr i riktade satsningar inför 2021.
Förslaget till preliminära ramar för MER-plan 2021 är följande:
- Kommunstyrelsen 121 360 tkr
- Kultur- och bildningsnämnden 238 067 tkr
- Socialnämnden 168 989 tkrBilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige tog 2018 beslut om att bygga ett tillagningskök för mat till äldre med tillhörande servering och samlingssal på Linden till en total kostnad om 20 mnkr.
Lekebergs kommunfastigheter (LEKO) har efter projektering av projektet lyft frågan till fullmäktige att de ursprungliga 20 miljonerna inte räcker, för att kunna möta upp det fullmäktige beställde 2018 krävs att ytterligare 4 miljoner skjuts till projektet.
Lokalerna kommer då att innehålla både tillagningskök, servering och möteslokaler. Byggnationen kommer kosta 24 mnkr och genererar en hyreskostnad på 1,8 mnkr för kommunen, tillkommer gör 0,3 mnkr i övriga driftskostnader. Då byggnationen blir 4 mnkr dyrare än tidigare kalkyl behöver den nya kalkylen beslutas samt utökad borgen för Lekebergs bostäder AB.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
En skrivelse har inkommit från Lekebergs Bostäder AB (LeBo) där styrelsen vill gå vidare med två byggnationer i Lekebergs kommun. Då detta är en fråga av principiell vikt så ska kommunfullmäktige enligt kommunens styrdokument ta ställning till byggnationerna.
Under våren 2019 har bolaget genomfört en marknadsundersökning, vilken visade på ett tydligt behov av bostäder. Mot bakgrund av detta har styrelsen i Lekebergs Bostäder AB arbetat fram förslag för att kunna tillgodose behoven. Projekten som beskrivs är dels uppförande av 3 parhus om 6 lägenheter i markplan i Mullhyttan och dels uppförande av ett så kallat trygghetsboende om ca 28 lägenheter i 3 våningsplan vid kvarteret Linden.
Förslaget på tidplan är att projektet i Mullhyttan skulle kunna sättas igång omgående, då detaljplanen är färdig och upphandling är klart via branschorganisationen, Sveriges Allmännytta. När det gäller byggnationen i Fjugesta, så föreslås den göras parallellt med ombyggnation av Lindens kök. Detta är en billigare lösning och processen blir kortare med tillhörande störningar osv. Kostnaderna för projektet är grovt uppskattade då ingen projektering är gjord än men Mullhyttan beräknas den till ca 15 mnkr och kostnaden för projektet i Fjugesta ca 95 mnkr.
Sedan tidigare borgensbeslut finns det ej utnyttjat borgensutrymme på 54,6 mnkr för Lekebergs kommunfastigheter AB och 56 mnkr för Lekebergs Bostäder AB, dvs ett totalt borgensutrymme om 110,6 mnkr för dom båda bolagen. Detta innebär att Lekebergs kommun inte behöver utöka sitt borgensutrymme till bolagen för att LeBo ska kunna genomföra byggnationerna, men att en omfördelning av nuvarande borgensutrymme behöver göras mellan de kommunala bolagen.
Kommunstyrelseförvaltningen bedömer att om bolagen håller sig inom det redan beviljade borgensutrymmet så är byggnationernas påverkan på kommunkoncernens behov av framtida investeringar och lån för dessa acceptabel. Förvaltningen bedömer också att byggnationerna ligger i linje med kommunens bostadsplaneringsprogram som kommunfullmäktige antog 2017. Byggnationerna är också en tydlig grund för den beslutade ambitionen i kommunfullmäktiges mål för koncernen att kommunen ska fortsätta öka sitt invånarantal.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har fått in en skrivelse från Sydnärkes kommunalförbund gällande uppförande av ny återvinningscentral i Fjugesta. Befintlig återvinningscentral i Fjugesta är sliten och för liten för dagens och framtidens krav. Den har dessutom ingen möjlighet för återbruk. En dialog om detta har skett med Lekebergs kommun och Sydnärkes kommunalförbund har förvärvat marken på vilken en ny återvinningscentral kan uppföras. En projektering har påbörjats och enligt föreslaget alternativ 1A (enligt bilaga) beräknas kostnaden för denna till ca 34 mnkr.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
41kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2020 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar uppnå fyra mål helt och två delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 67 %.
Av de 25 beslutade indikatorerna prognostiserar kommunstyrelsen uppnå 21 helt, en delvis och tre inte alls, vilket ger en indikatoruppfyllelse på 84 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott med 3 900 tkr för 2020.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapporten för 2020 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt, fyra mål delvis och ett mål inte alls, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 73 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 34 624 tkr per den sista juli 2020. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 20 494 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 15 755 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 36 249 tkr. Anledningen till att helårsresultatet förväntas bli bättre än budgeterat resultat beror till största delen på att Regeringen i sin vårändringsbudget avsatte mer pengar till kommunerna på grund av Covid-19.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 6 470 tkr, vilket är
2 800 tkr bättre än vid prognosrapport 1. Överskotten kommer från Kommunstyrelsen 3 900 tkr och Socialnämnden 2 770 tkr.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
1000kb Ladda ner dokument
-
963kb Ladda ner dokument
-
759kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för augusti 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser augusti månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Rapport två avser genomförda kontroller per 30 juni 2020 utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2020. Totalt var det 15 planerade kontroller till denna uppföljning. Alla kontroller har rapporterats och resultatet av de 15 kontrollerna visade på två större avvikelser och sex mindre avvikelser. Sju kontroller visade inte på någon avvikelse.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom verksamheten. Intern kontroll för Lekebergs nämnder rapport ett avser sammanställning och analys av nämndernas antagna intern kontrollrapporter per juni. Rapport två för kommunstyrelsens interna kontroll behandlas i ett separat ärende.
Kultur- och bildningsnämnden hade ett kontrollmoment för perioden avseende kontroll av rutiner för stadieövergångar som visade på inga avvikelser.
Socialnämnden har följt upp samtliga sju kontrollmoment som var inplanerade för perioden. Resultatet visar på större avvikelser gällande biståndsbeslut som inte följts upp i tid och uppföljning av sjukfrånvaro. Uppföljning av journaler inom tre områden visar sammantaget på mindre avvikelser. Övriga fyra kontroller hade inga avvikelser.
Sydnärkes IT-nämnd har följt upp tre kontrollmoment varav två, kontroll av avvikelser i flextidsrapportering samt sammanställning och uppföljning av
säkerhetskopieringsjobb visade på mindre avvikelser. Uppföljning av supportärenden som inte följer rutinerna visade på större avvikelser.Samtliga inplanerade kontrollmoment för perioden har följts upp av nämnderna.
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
972kb Ladda ner dokument
-
889kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Den gällande detaljplanen, Del av Vreta 2:11 m.fl., vann laga kraft 2018-12-25. Efterföljande genomfördes en avstyckning som skulle visa sig svår att genomföra någon typ av byggnation på flertalet fastigheter. Detta berodde på att egenskapsbestämmelserna i detaljplanen satte krav på byggnationen som inte gick att genomföra på de avstyckningar som gjordes.
Efter beslut i kommunstyrelsen (2019-11-18 §200) fick Sydnärkes Byggförvaltning uppdraget att ändra gällande detaljplan för del av Vreta 2:11 m.fl. och göra det möjligt att bygga efter rådande fastighetsbildning. Syftet med ändringsplanen är att anpassa detaljplanen efter den avstyckning som gjordes under 2019.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt diskrimineringslagen ska arbetsgivaren årligen genomföra en lönekartläggning. Kartläggningen syftar framförallt till att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön mellan kvinnor och män.
Resultatet av hela kartläggningen ska visa om det finns osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män i lika arbeten, i likvärdiga arbeten och i högre värderat och lägre lönesatt kvinnodominerat arbete. Lönekartläggningen utgör också en av de aktiva åtgärderna som arbetsgivaren ska genomföra kontinuerligt för att arbeta förebyggande och främjande för att motverka diskriminering och att jobba för allas lika rättigheter och möjligheter.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
På kommunfullmäktiges sammanträde den 15 juni gjordes en revidering av Lekebergs kommuns allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder. Revideringen gjordes i syfte att skapa bättre förutsättningar för kommunen att uppnå beslutade politiska mål om att öka kommunens markreserv och föreslogs tillsammans med att kommunfullmäktige också antog en policy för markförvärv.
Revideringen innebär att kommunstyrelsen nu har möjlighet att besluta om köp, försäljning och byte av fast egendom samt avtal om fastighetsreglering, allt inom av fullmäktige fastställd kostnadsram, 215 prisbasbelopp och andra riktlinjer och policys beträffande belopp och villkor i övrigt. För att kunna effektivisera processerna för detta har kommunstyrelseförvaltningen tagit fram ett förslag på en reviderad delegationsordning för kommunstyrelsen.
I samband med revideringen har även några ytterligare punkter i delegationsordningen setts över och reviderats. Samtliga ändringarna syns i beslutsunderlaget och är markerat med blått och rött.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2021. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu.
Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt/regionalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området.
Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala/regionala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna/medlemmarna i regionen.
Samtliga partier har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och samtliga utsedda granskare har undertecknat redovisningen. Däremot saknar flera partier bifogad granskningsrapport. Syftet med granskningsrapporten är att utsedd granskare ska intyga att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Eftersom kommunallagen inte anger hur redovisningen eller granskningsrapporten ska se ut har förvaltningen för avsikt att till nästa års redovisning utveckla mallen så att det blir tydligt vem som är avsändare av redovisningen och vad utsedd granskare förväntas intyga i sin granskningsrapport. Det skulle också göra redovisningen mer likvärdig och därmed lättare för såväl förtroendevalda som medborgare att förstå underlaget.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på ett av fullmäktiges ordinarie sammanträden vår och höstt.
Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 15 motioner och 7 medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2020. Av motionerna har 9 passerat gränsen över ett år. Huvudförklaringen till detta är omprioriteringar på förvaltningen. Flera av motionerna är dock redo för beslut och kommer kunna behandlas på kommunfullmäktige under hösten 2020. Ett medborgarförslag har passerat gränsen över ett år och 4 har ännu inte anmälts på kommunfullmäktige.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 16 kap 6f § SoL (Socialtjänstlagen) samt 28 f-g § LSS (Lag om stöd och service) så ska socialnämnden rapportera alla gynnande beslut enligt 4 kap 1 § SoL samt 9 § LSS som inte har verkställts inom tre månader från dagen för beslutet. Rapporteringen ska enligt 16 kap 6f § ske till Inspektionen för vård och omsorg, 6h § till kommunfullmäktige samt 6f § till kommunens revisorer.
Rapportering ska ske kvartalsvis och för varje beslut ska nämnden ange tidpunkten för beslutet, vilken typ av bistånd beslutet gäller samt kortfattat uppge skälen för dröjsmålet. Ärendet behandlades av socialnämnden den 27 maj 2020.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
-
Varje kommun ska ha en aktuell översiktsplan som omfattar all mark och allt vatten i kommunen. Detta regleras i plan- och bygglagen, och är grunden i kommunens rätt att självständigt fatta beslut i plan- och byggfrågor. Översiktsplanen fungerar både som vision och handlingsplan för samhällsbyggandet, och redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.
Kommunstyrelsen beslutade 2020-03-10 § 40 att ge kommundirektören i uppdrag att ta fram en ny översiktsplan för Lekebergs kommun. En översiktsplanerare har därefter anställts och det inledande arbetet har satts igång. En projektplan har tagits fram som föreslår vad översiktsplanen bör innehålla, hur process och organisation bör se ut och vilka resurser som behöver avsättas.
Att ta fram en ny översiktsplan är en omfattande process, där många olika frågor ska hanteras och många berörda och intresserade ska involveras. Den är också resurskrävande, i viss mån beroende på ambitionsnivå. Målet bör vara en användbar, tillgänglig och väl förankrad översiktsplan som ligger till grund för en kontinuerlig strategisk planering med en fortsatt aktuell översiktsplan som bas.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Policy avseende hanteringen av vägbidrag till enskilda vägar antogs av kommunfullmäktige i april år 2006. Denna policy har därefter inte reviderats.
I september 2019 gav kommunstyrelsen i uppdrag till kommundirektören att genomföra en översyn av det kommunala vägbidraget och återrapportera detta till kommunstyrelsen innan årsskiftet. I december 2019 presenterades utredningen, som innehöll både en beskrivning av hur vägbidraget hanteras inom kommunen, omvärldsbevakning av andra kommuners hantering av vägbidrag samt kostnadsberäkningar utifrån olika varianter av procentuella bidragsnivåer.
I samband med återrapporteringen gav kommunstyrelsen i uppdrag till kommundirektören att ta fram förslag på riktlinjer för vägbidrag. Riktlinjer är en lämpligare form av styrdokument för just hanteringen av vägbidrag. Detta eftersom riktlinjer är till för att ge konkret stöd till verksamheten för hur arbetsuppgifter ska utföras och kan utgöra såväl ett golv som ett tak för det som ska erbjudas, medan policys syftar till att beskriva ett förhållningssätt och värdegrund.
Förslag på riktlinjer för vägbidrag har nu tagits fram och kommer att behandlas av kommunstyrelsen, i enlighet med kommunens styrmodell. En förutsättning för att riktlinjerna ska börja gälla är att tidigare beslutad policy upphävs. Eftersom policyn är antagen av kommunfullmäktige är det också kommunfullmäktige som beslutar om upphävande av densamma. Då fullmäktige i reglementet reglerat att det är kommunstyrelsen som har ansvaret för vägbidraget är det också rimligt att det är kommunstyrelsen som beslutar om riktlinjerna och ansvarar för de efterföljs.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
14kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Framtidspartiet i Lekeberg har inkommit med en motion där de föreslår att kommunen utreder möjligheten att tillskapa en lämplig plats för ris- och trädgårdsavfall i Mullhyttan.
Det finns idag två stycken anvisade platser för trädgårdsavfall i Lekebergs kommun, en i Fjugesta och en i Lanna. Det är Sydnärkes kommunalförbund som ansvarar för att hantera frågor gällande trädgårdsavfall. Lekebergs kommun är positiva till att en utredning görs gällande plats för trädgårdsavfall i Mullhyttan.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Framtidspartiet i Lekeberg har inkommit med en motion om att se över bidragsreglerna för vägsamfälligheterna i kommunen. De föreslår också att det kommunala bidraget höjs så att vägsamfälligheterna får full täckning för underhållet.
En översyn av bidraget till vägsamfälligheter har genomförts under hösten 2019 och förslag till nya riktlinjer har tagits fram. I förslaget till riktlinjer föreslås att Lekebergs kommun betalar ut 15 % av det bidragsgrundande beloppet som fastställs av Trafikverket samt att ingen procentuell skillnad görs på bidraget från Lekeberg oavsett storleken på bidraget från Trafikverket.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Framtidspartiet i Lekebergs kommun har inlämnat en motion där de föreslår att en utredning görs om återinförande av kungörelse till kommunfullmäktiges öppna möten i lokaltidningen Nerikes Allehanda. Frågan om huruvida kommunfullmäktigesammanträden ska kungöras i lokaltidningar regleras i kommunfullmäktiges arbetsordning. Det pågår en större översyn av arbetsordningen och inom ramen för den översynen kommer frågan om kungörelse att undersökas.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
26
Svar på motion om utredning kring asfaltering och belysning på gamla järnvägsspåret mellan Fjugesta och Gropen
Framtidspartiet i Lekeberg har lämnat in en motion angående att en utredning ska göras avseende asfaltering och belysning på gamla järnvägsspåret mellan Fjugesta och Gropen. I motionen anges det att sträckan är gropig och ojämn och att asfaltering och belysning skulle innebär större säkerhet för cykel- och gångtrafikanter.
Att anlägga gatubelysning på en idag oupplyst gång- och cykelväg ökar markant möjligheterna till vägval för oskyddade trafikanter. För sträckan Fjugesta-Gropen bedöms detta ge mycket positiv effekt på såväl resande som upplevd trygghet och säkerhet.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Framtidspartiet har inkommit med en motion om att se över antalet revisorer i kommunen. I motionen yrkar partiet att det utreds om det är befogat med fler antal revisorer i kommunen så vi inte av olika anledningar hamnar i den situation att vi inte har fem ledamöter, vilket är ett lagkrav.
Kommunstyrelseförvaltningen instämmer i att det med nuvarande antal revisorer finns en risk att kommunen inte uppfyller kravet om minst fem revisorer och att det finns anledning att se över antalet revisorer i kommunen inför nästa mandatperiod.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen fick under våren 2020 i uppdrag att ta fram en lista på begrepp i syfte att stärka ledamöternas kunskaper i bland annat mötesteknik. En sådan begreppslista har tagits fram och presenteras för kommunstyrelsen.
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 27 maj 2019 - 8 september 2020.
Bilagor
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
540kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
916kb Ladda ner dokument
-
639kb Ladda ner dokument
-
733kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
903kb Ladda ner dokument
-
969kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
940kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
1018kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-