Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Lekebergs kommun antog nuvarande styrmodell, MER-Styrning, år 2014. MER i MER-Styrning står för mål, ekonomi och resultat. Styrmodellens syfte att beskriva strukturen för styrningen och ledningen i Lekebergs kommun samt fungera som en ram för övriga styrdokument och arbetssätt inom kommunen. Under 2021 genomfördes en utvärdering av Lekebergs kommuns styrmodell.
Syftet med utvärderingen var att ta reda på hur styrmodellen fungerar inom organisationen, samt att ta fram förbättrings- och inspirationsförslag. Metoden för detta var intervjuer och omvärldsbevakningen. Resultatet från utvärderingen presenterades på kommunstyrelsens sammanträde i februari 2022. Vid sammanträdet beslutade kommunstyrelsen om att ge i uppdrag till kommundirektören att ta fram ett förslag på en reviderad styrmodell.
Detta ärende är ett informationsärende om vilka revideringar som förvaltningen hittills identifierat och som kommer föreslås längre fram, när beslut ska fattas om reviderad styrmodell inför 2023.
Bilagor
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:6. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport ett för 2022 avser planerade och genomförde kontroller per 31 mars 2022, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2022. Totalt var det nio planerade kontrollmoment vid den första uppföljningen för 2022. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på fyra kontroller utan avvikelse och fem kontroller med större avvikelse.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för april 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser april månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2022 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 50% då tre mål prognostiseras att uppnås och tre mål prognostiseras att delvis uppnås. Kommunstyrelsens prognostiserade indikatoruppfyllelse är på 82 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 1 900 tkr för 2022. Överskottet förklaras främst av kapitalkostnader, vilket innebär ej använda investeringsmedel för reinvesteringar. Ytterligare förklaring är mindre överskott för personalkostnader, samt den del av planeringsreserven som ej är nyttjad.
Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans på helår.
VA-verksamheten prognostiserar ett underskott på helår med 400 tkr, vilket förklaras av inläckage i spillvattenledningar samt slam som behöver hanteras och körs till Atleverket.
Bilagor
Kommunstyrelsen har gett i uppdrag att i samverkan med Laxå kommun och Askersunds kommun utreda förutsättningarna för en gemensam VA-organisation. Detta beslut togs på KS i dec 2021.
Utredningens mål är att analysera hur samverkan kan stärka VA-verksamheterna i de tre kommunerna och ge en rekommendation om framtida organisationslösning. Kostnaden för detta föreslås att finansieras med medel från kommunstyrelsens planeringsreserv.
Bilagor
Prognosrapport 1 för 2022 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå tre mål helt och två mål delvis och ett mål uppnås inte, vilket ger en måluppfyllelse på 50 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 69 %.
Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 17 313 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 5 594 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 11 719 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 150 tkr. Skatter och bidrag redovisar ett överskott jämfört med budget på 9 555 tkr, vilket har sin grund i att skatteunderlagsprognosen från SKR är uppräknad samt förändrad prognostiserad skattekraft (kostnads- och inkomstutjämning).
Bilagor
Beslut om preliminära ramar i kommunstyrelsen är en del i att ge tidiga planeringsförutsättningar för nämnderna. Den slutliga budgeten antas av kommunfullmäktige i november.
Förslaget bygger på majoritetens förslag till budget och innebär ett resultatmål om 1,5 % av skatter och bidrag. Kompensation ges för löne- och arvodesökningar med 3 %, hyresökningar om 2 %, volymförändringar enligt kommunens fördelningsmodeller och redan beslutade investeringar. Dessutom sker en uppräkning av de gemensamma nämnder och förbund som Lekebergs kommun är medlemmar i. Ett effektiviseringskrav om 1,5 % av nämndernas ramar är också föreslaget inför 2023.
Förslaget bygger också på att Lekebergs kommun ökar med 120 invånare från 1 november 2021 och således förväntas ha 8 711 invånare per den 1 november 2022.
Det görs också satsningar på bland annat:
•Fortsättning av projektet ny översiktsplan, 790 tkr.
• Fritidsgårdsverksamhet, 938 tkr
• Utredning av Fritidsbank, 100 tkr
• Avgiftsfri simskola för förskoleklass, 92 tkr
• Tillfälliga förskolepaviljonger i Lanna, 3 214 tkr
• Ökat anslag till Sydnärkes byggnadsnämnd, 840 tkr
• Utvecklingsmedel, 1 028 tkr.
• Tilldelning enligt fördelningsmodeller, 13 398 tkr.
Totalt förstärks ramarna med 29 535 tkr jämfört med 2022.
Förslag till preliminära ramar för MER-plan 2023 är följande:
- Kommunstyrelsen 154 575 tkr
- Revisionen 760 tkr
- Barn- och utbildningsnämnden 264 124 tkr
- Socialnämnden 176 034 tkr
- VA-verksamheten 1 600 tkr
Bilagor
Kommunassurans Syd har inkommit med en årsredovisning för 2021. Skaderesultatet har för året motsvarat ett normalår, i linje med en budget avseende den totala skademängden.
Årets resultat uppgår till 8 082 tkr. Med hänsyn till den pågående utvecklingen där ägarkommunerna föreslås ha en möjlighet att behålla kapital inom Kommunassurans föreslås att ingen utdelning görs. I stället behålls resultatet från år 2021 i bolaget för allokering till respektive kommuns planerade kostnadsställen.
Revisionsrapporten tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Bilagor
En omfördelning av ram behöver göras under innevarande år då statsbidragen Skolmiljarden och Kvalitetshöjande åtgärder inom förskolan är riktade till BUN. Statsbidragen budgeteras som en intäkt under finansförvaltningen och en ramförstärkning görs till Barn-och utbildningsnämnden. Dessutom är det sedan tidigare beslutat att finansiera de utökade förskoleplatserna i Lanna med statsbidraget ”Små kommuner med strukturella utmaningar”. Total omfördelning behöver därför göras med 3 998 tkr till Barn- och utbildningsnämnden.
Dessutom har de statliga medlen avseende ”Äldreomsorgslyftet” halverats, varför förslaget är att 1 500 tkr finansieras med statsbidraget ”Små kommuner med strukturella utmaningar” under 2022. Av bidraget återstår då 800 tkr, vilka föreslås förstärka Kommunstyrelsens ram 2022 för att kunna användas under innevarande år.
Bilagor
LekebergsBostäder har fått i uppdrag att ta fram en förstudie på förslag om vad som kan inrymmas i fastigheten Lindens SÄBO i Fjugesta, Lekebergs kommun. De perspektiv som har beaktas i förstudien är:
Interna lokalförsörjningsbehov
Långsiktig utveckling av Fjugesta centrum
Ekonomiskt perspektiv
I förstudien identifieras ett behov av fler boendeformer för äldre. LekebergsBostäder har därför tagit fram ett förslag om att bygga trygghetsbostäder.
Bilagor
I kommunens Strategiska lokalförsörjningsplan framgår att det behövs fler platser/lägenheter på kommunens särskilda boenden (SÄBO). Planen lyfter också fram att nuvarande boenden har problem med arbetsmiljön, boendemiljön och möjligheter till att organisera arbetet på ett effektivt sätt. Detta föranledde ett behov av att genomföra en större utredning med syfte att ta fram beslutsunderlag för att besluta om hur Lekeberg ska hantera både befintliga boenden och det ökade behovet av lägenheter. Kommunstyrelsen beslutade 10 mars 2020 att ge kommundirektören i uppdrag att utreda och ta fram olika alternativ för att möta behovet av SÄBO- och korttidsplatser.
Under 2021 gjordes en utredning som redovisade en nulägesanalys av kommunens befintliga boenden samt föreslog flera alternativ på nästa steg för att lösa behovet av lokaler för SÄBO, inklusive korttidsplatser.
Bilagor
Caroline Elfors (M) inkom på kommunstyrelsens sammanträde 2022-02-15 med ett ledamotsinitiativ om att kommunstyrelsen på nytt tar upp ärendet gällande implementering av heltidsresan och då beslutar att partiell ledighet åter kan beviljas och att närmaste chef kan göra detta.
Kommunstyrelsen beslutade (KS § 193/2017-12-15) att beslut om partiell ledighet i undantagsfall kan beviljas efter beslut av förvaltningschef. Förvaltningschef kan även fatta beslut om undantag från att tillsättande av tjänster ska omfatta heltid.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Finsam Lekeberg och Örebro har avlämnat årsredovisning för 2021. Årsredovisningen sammanfattar de väsentliga händelserna under året och det ekonomiska resultatet för 2021 som landade på plus 365 tkr vilket var 369 tkr bättre än budgeterat.
Revisorernas granskning bedömer sammantaget att styrelsen i samordningsförbundet Lekeberg och Örebro har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. Sammantaget bedöms att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda. Man tillstyrker också att styrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Lagen (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden trädde i kraft 17 december 2021. Bestämmelserna i 5 kap. om interna rapporteringskanaler ska tillämpas första gången den 17 juli 2022. Genom lagen genomförs det så kallade visselblåsardirektivet
Bilagor
Enligt diskrimineringslagen ska arbetsgivaren årligen genomföra en lönekartläggning. Kartläggningen syftar främst till att upptäcka, åtgärda och förhindra osakliga skillnader i lön mellan kvinnor och män.
Resultatet av hela kartläggningen ska visa om det finns osakliga löneskillnader mellan kvinnor och män i lika arbeten, i likvärdiga arbeten och i högre värderat och lägre lönesatt kvinnodominerat arbete. Lönekartläggningen utgör också en av de aktiva åtgärderna som arbetsgivaren ska genomföra kontinuerligt för att arbeta förebyggande och främjande för att motverka diskriminering och att jobba för allas lika rättigheter och möjligheter.
Analysen av året lönekartläggning för ”Lika arbete” visar på fem osakliga löneskillnader. Individuella justeringar sker utifrån osakliga löneskillnader efter fördjupad analys gällande individernas prestationer, erfarenhet och marknadspåverkan på lönesättningen. För ”likvärdiga arbeten” föreligger inga osakliga löneskillnader i årets löneanalys.
Bilagor
Kommunstyrelsen i Lekebergs kommun beslutade i december 2020 att ge kommundirektören i uppdrag att ta fram ett miljöprogram eller liknande. Kommunstyrelseförvaltningen har därefter arbetat fram ett förslag till hållbarhetsprogram. Arbetet har utgått från befintliga kommunala styrdokument och har koordinerats utifrån globala, nationella och regionala mål inom hållbarhetsområdet. Framtagandet har skett i dialog med en tvärsektoriell tjänstepersonsgrupp inom Lekebergs kommun samt Sydnärke miljöförvaltning. Programmet har stämts av med det pågående arbetet med att ta fram ett näringslivsprogram och ny översiktsplan.
Bilagor
Lekebergs kommun deltar i utvecklingsprojektet Effektivare kommun som drivs av Sveriges kommuner och regioner, SKR och Rådet för kommunal analys, RKA, Projektet pågår under 2021–2022 och totalt ingår 14 kommuner i projektet. Syftet med utvecklingsarbetet är att tillsammans öka kunskapen kring effektivitet och påbörja ett utvecklingsarbete för ökad effektivitet. Projektet genomförs i olika steg med olika teman. I steg två genomfördes en enkät för att ta tempen på styrningen hos förtroendevalda och chefer i deltagande kommuner. Enkäten genomfördes i månadsskiftet januari/februari 2022 och en sammanställning och övergripande analys av svaren har gjorts av SKR.
Bilagor
I Lekebergs kommuns Regler för utvecklingsbidrag anges att föreningarna kan söka utvecklingsbidrag för utveckling av den egna verksamheten. Kommunstyrelsen ska fatta beslut i ärendet. I år har fem ansökningar inkommit. Totalt uppgår det sökta beloppet till 109 496 kr. Kultur- och fritidsavdelningen har 100 000 kr i budget för utvecklingsbidrag. Förvaltningens förslag är att bevilja två av ansökningarna och avslå tre. En av de ansökningar som föreslås avslås kommer i stället att hanteras som ansökan om arrangemangsstöd, där handläggare beslutar på delegation. Kommunstyrelsen föreslås bevilja ansökningar om 45 000 kr i utvecklingsbidrag. Arrangörsbidrag om 20 000 kr tillkommer genom beslut i delegation.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har fått i uppdrag av kommunstyrelsen (KS § 240/2021-12-21) att innan sommaren 2022 återkomma till kommunstyrelsen med ett konkret förslag på utveckling av fritidsgårdsverksamheten i enlighet med barnkonventionen i Lekebergs kommun. Förslaget ska innehålla en genomförandeplan och budget. Den utveckling som beskrivs i förslaget utgår från att verksamheten ska bedrivas med kvalitet, kompetens och kontinuitet.
En grundläggande förutsättning för att kunna bedriva verksamheten på önskvärt sätt är en resursförstärkning. Bedömningen är att bemanningen på kort sikt behöver öka från nuvarande 0,45 heltidstjänst till minst två heltidstjänster från och med 2023.
I takt med att kommunen växer bör verksamhet och bemanning följa med. För att öka kvalitén på verksamheten föreslås att kommunen ansöker om medlemskap i nätverket för öppen ungdomsverksamhet KEKS (Kvalitet och kompetens i samverkan) från och med 2023.
Förvaltningen föreslår därför att kommunstyrelsen ställer sig bakom ”Inriktning för fritidsgårdsverksamheten i Lekebergs kommun” och ger kommundirektören i uppdrag att genomföra den under förutsättning att de ökade kostnaderna arbetas in i budgeten för 2023.
Bilagor
Kommunfullmäktige i Lekeberg antog 2021-11-29 ett ANDTS-politiskt program för Lekebergs kommun 2022–2023. Programmet ska konkretiseras genom en kommunövergripande ANDTS-handlingsplan 2022–2023 som ska antas av kommunstyrelsen. Handlingsplanen är framtagen av en arbetsgrupp med representanter från respektive förvaltning.
Bilagor
Kommunstyrelsen har antagit mål om att kommunens markreserv ska öka och att kommunen ska säkerställa att det finns en god planberedskap. Detta ihop med arbetet med den nya översiktsplanen gör att kommunstyrelseförvaltningen nu föreslår ett köp av fastigheten Knista-Sanna 1:18. Fastigheten är belägen väster om riksväg 204 och är ca 74 ha stor. I det pågående arbetet med översiktsplanen utreder kommunen på vilket sätt det är lämpligt för Fjugesta att växa. Att växa västerut, på andra sidan om riksväg 204 ses som en stor möjlighet. För att på bästa lämpliga sätt kunna ta klivet över riksväg 204 är det av vikt att kommunen får rådighet över markområden och diskussioner om ett eventuellt förvärv har därför förts med fastighetsägaren till Knista-Sanna 1:18. Ett förvärv skulle möjliggöra för kommunen att utveckla fastigheten med bostäder, verksamhetsområden och rekreationsområden med ett helhetsgrepp.
Kommunfullmäktige föreslås godkänna förvärvet av fastigheten Knista-Sanna 1:18 för en köpeskilling om 15 450 000 kronor.
Bilagor
Moderaterna (M) i Lekeberg har lämnat in en motion till Kommunfullmäktige om att det ska tas fram en åtgärdsplan för hur studieron skall öka bland eleverna i Lekebergs kommun.
Motionen har beretts i samarbete med barn- och utbildningsförvaltningen, där arbetet med en trygg skolmiljö är ett ständigt pågående arbete och flera processer är i gång för att fortsätta förbättra skolornas arbete på ett långsiktigt och hållbart vis.
Förvaltningens bedömning är därför att det pågår arbete kring det som motionen tar upp och att svaret på motionen därför bör bli att den ses som besvarad.
Bilagor
Pia Frohamn (MP) inkom 2021-04-29 med en motion angående kommunalt återbruk. I motionen föreslås att kommunen skyndsamt ser över möjliga lokaler för kommunalt återbruk samt tillgängliggör denna för kommunens verksamheter. I motionen föreslås också att kommunen utreder möjligheten till samverkan med företag och näringsliv för att ta vara på användbara och säkra restprodukter till förmån för förskola och skolans kreativa arbete.
Kommunfullmäktige föreslås anse motionens första attsats besvarad då ett internt kommunalt återbruk finns redan idag. Motionens andra attsats föreslås bifallas och att kommunstyrelsen får i uppdrag att utreda frågan.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlas av socialnämnden 25 maj 2022.
Bilagor
Inför val till riksdag, kommunfullmäktige och regionfullmäktige år 2022
har valnämnden berett ett förslag om arvoden för röstmottagare som tjänstgör i
samband med valet. Förslaget från valnämnden innebär att samtliga arvoden räknas upp, och att uppräkningen är proportionerlig för samtliga arvoden. Kommunfullmäktige föreslås fastställa valnämndens förslag på arvoden för röstmottagare.
Bilagor
Revidering av bestämmelser om arvoden och ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Lekebergs kommun
Inför den nya mandatperioden 2023-2026 har kommunstyrelsen utsett en arbetsgrupp för att se över bestämmelser om arvoden och ekonomiska ersättningar till förtroendevalda i Lekebergs kommun. Planen är att kommunfullmäktige beslutar om bestämmelserna innan den nya mandatperioden. Arbetsgruppen har bestått av Astrid Söderquist (C), Birgitta Hultin (S), John Hägglöf (M) och Kerstin Leijonborg (FL). Förslaget på revidering har varit ute på remiss hos de politiska partierna under perioden 1 februari – 28 februari 2022.
Förslaget som presenteras innehåller bland annat förtydliganden avseende ersättningar för borgerliga förrättningar och att samordning av arvoden mellan kommunen och de kommunala bolagen ska ske. En skrivning om att den förtroendevalde som har ett fast månadsarvode, men inte är kommunal- eller oppositionsråd, och som inte deltar på tre sammanträden i rad under en 90-dagarsperiod inte får sitt arvode från och med månad fyra tills personen åter närvarar på sammanträde för den beslutsinstans som arvodet utgår för. Inga ändringar har gjorts som bedöms medföra ökade ekonomiska kostnader.
Bilagor
Kommunfullmäktige antar sina sammanträdestider hösten innan nytt år. Efter fullmäktiges beslut om sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider.
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2023. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Ingen hänsyn är tagen till Region Örebro läns sammanträdestider eftersom dessa inte är beslutade ännu.
Bilagor
Tidigare har kommunstyrelsen haft en dokumenthanteringsplan som redovisat hur kommunstyrelsen hanterar sina olika dokument.
Med anledning av den idag större digitala hanteringen av uppgifter och för att förtydliga ett ärendes gång finns det anledning att mer genomgripande förändra kommunstyrelsens informationshanteringsplan. En av dessa förändringar är en processorienterad arkivredovisning. Uppgifter och handlingar ska redovisas i det sammanhang där de förekommer, nämligen i en bestämd process. Den andra förändringen är anpassningen till kommande e-arkiv och rör möjligheten att kategorisera och hitta handlingar, klassificering.
Det som redovisas i informationshanteringsplan är därför de olika uppgifter/information som ingår i en process. För att göra uppgifterna begripliga redovisas de i ett sammanhang och beskrivs ibland som dokument.
Bilagor
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för Lekebergs kommunala holding AB.
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag och kommunalförbund.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 5 april 2022 - 24 maj 2022.
Bilagor
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor