Hoppa över navigering
  1. En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.

  2. Den 13 september presenterades en fördjupad analys med konkreta åtgärdsförslag utifrån fem internkontrollmoment som identifierat större avvikelser. Ett tilläggsyrkande om att kommunstyrelseförvaltningen skulle återkomma med konkreta åtgärder för ett av internkontrollmomenten: korrekt rapporterad frånvaro i självservice, bifölls av kommunstyrelsen.

    Bilagor

  3. Kommundirektören har ett uppdrag att genomföra fortsatt utveckling av området Lanna rekreationsområde i enlighet med kommunstyrelsens beslut. Ett ledamotsinitiativ från Framtidspartiet inkom till kommunstyrelsen den 13 september som föreslår att den nya effektbelysningen i Lanna rekreationsområde utgår med hänvisning till rådande elpriser och uppmaning att dra ned på elförbrukningen.

    Vid beslut att pausa upphandling förändras helhetsbilden, upplevelsen och trygghetsaspekterna under mörka tider vid Lanna rekreationsområde negativt.

    Bilagor

  4. Caroline Elfors (M) inkom på kommunstyrelsens sammanträde 2022-09-15 med ett ledamotsinitiativ om att kommunstyrelsen beslutar att ta upp detaljplan Sälven 1:35 för ändring för att förtydliga bestämmelserna i detaljplanen.

    Förvaltningens bedömning är att kommunstyrelsen inte bör ge ett nytt planuppdrag för att ändra detaljplan Sälven 1:35.

    Bilagor

  5. Sydnärkegruppen bildades redan år 1969, i syfte att ge samarbetet mellan kommunerna en fastare form och att samla en mängd olika samarbetsfrågor i en organisation. För att avgränsa gruppens uppgifter och reglera dess arbete antogs en arbetsordning och den senaste är antagen i respektive kommuns kommunfullmäktige år 2014.

    Sen 2014 har mycket hänt, samarbetena i Sydnärke har utvecklats, formaliserats och tagit stora steg framåt vilket har lett till att arbetsordningen inte längre är relevant. De senaste fyra åren har det som reglerats i arbetsordningen inte efterlevts och det är heller inte längre till stora delar ändamålsenligt för sydnärkesamverkan. Med bakgrund i det har de samverkande kommunerna tagit ett initiativ till att se över gruppens roll och funktion.

    Slutsatsen av diskussionen är det här ärendet där det föreslås att nuvarande arbetsordning avskaffas/upphävs.

    Bilagor

  6. Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 30 september 2022 att föreslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun. Bifogat förslag ”Avfallstaxa för Lekebergs kommun 2023” innebär ett ytterligare steg till att likrikta alla taxorna i medlemskommunerna, men också att utformandet av taxedokumentet är uppdaterat och att utöka vissa möjligheter till uttag av tilläggsavgifter. Det kommunala ansvaret utökas från och med 2023, då även byggavfall blir en kommunal angelägenhet. Därför innehåller dokumentet även avgifter för insamling och omhändertagande av byggavfall.

    Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun 2023.

    Bilagor

  7. Lekebergs kommun antog nuvarande styrmodell, MER-Styrning, år 2014. MER i MER-Styrning står för mål, ekonomi och resultat. Styrmodellens syfte att beskriva strukturen för styrningen och ledningen i Lekebergs kommun samt fungera som en ram för övriga styrdokument och arbetssätt inom kommunen. Under 2021 genomfördes en utvärdering av Lekebergs kommuns styrmodell.

    Syftet med utvärderingen var att ta reda på hur styrmodellen fungerar inom organisationen, samt att ta fram förbättrings- och inspirationsförslag. Metoden för detta var intervjuer och omvärldsbevakningen. Resultatet från utvärderingen presenterades på kommunstyrelsens sammanträde i februari 2022. Vid sammanträdet beslutade kommunstyrelsen om att ge i uppdrag till kommundirektören att ta fram ett förslag på en reviderad styrmodell.

    På kommunstyrelsens sammanträde i maj 2022 genomfördes en delrapportering av uppdraget och detta är slutrapporteringen av uppdraget, med ett förslag på reviderad styrmodell.

    Bilagor

  8. Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.

    Internkontrollrapport 3 för 2022 avser planerade och genomförda kontroller per 30 september 2022, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2022. Totalt var det 11 planerade kontrollmoment vid den tredje uppföljningen för 2022. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet av uppföljningen visar på sex kontroller utan avvikelse och fem kontroller med mindre avvikelse.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för oktober 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.

    Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.

    Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.

    Bilagor

  10. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.

    Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.

    Bilagor

  11. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att ingen höjning av VA-taxan genomförs till 2023 men att taxedokumentet aktualiseras och att paragraf 7 att obebyggda fastigheter inte ska erlägga anslutningsavgift stryk i sin helhet.

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsens prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2022. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunstyrelsens ekonomi.

    Bilagor

  13. Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2022. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.

    Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 3 063 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 11 718 tkr.

    Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 14 781 tkr.

    Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 7 450 tkr.

  14. Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2023 med ekonomisk plan 2024-2025 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren. Förslaget innebär många förändringar jämfört med innevarande MER-plan, både gällande mål och ekonomi.   

    Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2023 med plan för 2024-2025 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern.  Totalt är det sju stycken mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 36 stycken indikatorer med tillhörande målvärden.

    Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2023-2025 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar m.m.

    2023 års ekonomiska resultat budgeteras till 4 394 000 kr, vilket motsvarar 0,7 % av kommunens skatter och bidrag.

    Bilagor

  15. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.

    Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.

    Bilagor

  16. Under denna punkt informerar kommundirektören. 

  17. Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.

  18. Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.

    Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.

    I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.

    Bilagor

  19. Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag och kommunalförbund.

  20. Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.

    Redovisningen omfattar 4 oktober 2022 - 8 november 2022.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.