Möte 2024-03-12
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Informationen gäller slutrapport och beslut för projekt ”Nära vård – Hälsa tillsammans 2023”. I februari 2022 antog kommunstyrelsen en målbild för Nära vård-omställningen. Omställning till Nära vård pågår i hela Sverige med inriktning att göra skillnad för alla Sveriges invånare och att klara välfärdens utmaningar. Omställningen till nära vård är en nationell utveckling som sker inom välfärden och där statliga medel ges till kommuner och regioner för implementering och utveckling.
Omställningen handlar inte bara om vård, utan projektet bedrivs för att flytta både vård, hälsa och omsorg närmare invånarna. Den nära vården handlar i det stora hela om tillgänglighet, kontinuitet, samordning och proaktivitet. Att arbeta personcentrerat, nyttja digitaliseringens möjligheter och främja god kompetensförsörjning är grundläggande förutsättningar.
I Lekeberg har projekt varit ett pågående arbete under 2022 och 2023 med kommunchef som projektägare. Styrgruppen har innefattat socialchef, kultur- och fritidschef, verksamhetschef för vårdcentral, enhetschef för elevhälsa och rektor, enhetschef för hälso- och sjukvårdsorganisation samt projektägare. Kommunchef har tagit beslut om att godkänna slutrapport från projektledare.
Inför 2024 har styrgrupp och kommunchef tagit beslut om att implementera arbetet till ett förvaltningsövergripande perspektiv för Lekebergs kommun. Processledare och Sydnäkes folkhälsochef har fått i uppdrag från kommunchef att upprätta en färdplan för kommunen för 2024. Färdplanen ska syfta till vidareutveckling av Nära vårdomställningen samt folkhälsoarbetet i kommunen, ett tvärsektoriellt arbete där även civilsamhället ska inkluderas.Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
745kb Ladda ner dokument
-
623kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
7
Information om överenskommelsen för en god, jämlik och jämställd hälsa 2024-2029 och satsningar framåt i samverkan med RF-SISU
Sydnärkes folkhälsochef tillsammans med Folkhälsochef på RF-SISU ska besöka samtliga kommuner i Sydnärke. Kommunerna får information om överenskommelsen för en god, jämlik och jämställd hälsa 2024-2029, Sydnärkes folkhälsoteams verksamhetsplan 2024 och satsningar framåt i samverkan med RF-SISU med fokus på Generation Pep. Styrgrupp folkhälsa (ordföranden för kommunstyrelserna och kommunchefer/kommundirektörer i Sydnärke) har ställt sig bakom folkhälsoteamets nya verksamhetsplan där årligt besök i kommunledningsgrupper och kommunstyrelser finns med som en aktivitet som ska genomföras i början av året.
Enligt årshjulet för kommunstyrelsens uppsiktsplikt är det inplanerat att Sydnärkes folkhälsoteam ska informera kommunstyrelsen om verksamheten på sammanträdet i mars.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
686kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
I oktober för 2020 beslutade kommunfullmäktige att kommunstyrelsen årligen ska begära in en återrapportering av kommunens genomförda upphandlingar. Denna återrapportering avser genomförda upphandlingar under 2023. 14 upphandlingar har resulterat i tilldelningsbeslut under 2023.
Fem av upphandlingarna är ramavtalsupphandlingar som genomförts via inköpsamverkan i Örebro län. Tre av upphandlingarna har avropats via förnyad konkurrensutsättning hos Adda inköpscentral. Resterande sex upphandlingar har genomförts av Lekebergs kommun i egen regi, antingen som förnyad konkurrensutsättning, objektsupphandling eller ramavtalsupphandling.Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
10
Återrapportering av uppdrag: Handlingsplan för kontrollmoment ”Granska rapporterade åtgärder för tillbud och arbetsskador i KIA”
Vid internkontrollrapport 4 för 2023 till kommunstyrelsen noterades avvikelse av hur inrapporterade ärenden i KIA utreds och åtgärdas. Det fanns vid tidpunkten för internkontrollen 60 ärenden. Dessa ärenden var inte under utredning eller var åtgärdade, varvid det blev en större avvikelse inrapporterad. Totalt antal ärenden som inrapporterades under 2023 var 369 händelser.
Med anledning av avvikelsen beslutade kommunstyrelsen på sitt sammanträde den 13 februari 2024 om ett uppdrag till förvaltningen. Uppdraget innebär att förvaltningen ska återkomma med en handlingsplan för att komma till rätta med bristerna i hanteringen gällande rapporterade åtgärder för tillbud och arbetsskador i KIA. Återrapporten ska ges till kommunstyrelsen på sammanträdet i mars. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen godkänner redovisningen av uppdraget.Bilagor
-
85kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
-
Ett projekt för att öka takten på Lekebergs kommuns digitaliseringsresa pågår 2023-2025. Det finns avsatta medel för att möjliggöra insatser och arbete med digitalisering under projektets gång. I den här uppdateringen får kommunstyrelsen ta del av vilka insatser som genomförts under 2023 och hur arbetet är planerat att löpa på under 2024.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram en kompetensförsörjningsplan för år 2024. Planen beskriver hur rekryteringsbehovet ser ut inom kommunstyrelsens verksamheter. Den beskriver hur nuläge, behov och kompetensgap ser ut om 2 och 5 år. Rekryteringsbehovet är störst vad gäller befattningen kock. Siffrorna i kolumnen ”GAP” indikerar vilket behov verksamheterna har uppskattat sig ha i relation till hur många inom yrkesbefattningen som finns anställda. För kock är siffran -7 på nuläge vilket indikerar en skillnad mellan tillgång och behov på 7 kockar.
Planen innehåller också en beskrivning av vilka kompetensförsörjningsaktiviteter som ska genomföras för att säkerställa verksamheternas kompetensbehov, på kort och lång sikt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Västernärkes Fastighet AB inkom med ansökan om planbesked 2323-11-22. Den tänkta detaljplanen syftar till att bekräfta befintliga förhållanden inom Berga industriområde. De befintliga detaljplanerna begränsar utvecklingen av verksamheter på platsen genom att det är svårt att få bygglov beviljade. Sökande efterfrågar en detaljplan som möjliggör handel, lager eller industri samt annan byggnad, anläggning eller åtgärd. Även Lekebergs kommun har intresse i en ny detaljplan inom Berga industriområde. Det finns bland annat gator som driftas av Lekebergs kommun som måste planläggas med rätt sort av huvudmannaskap.
Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
654kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Fastighetsägaren till Gropen 1:28 & 1:29 inkom 2023-10-19 med en ansökan om planbesked. Avsikten med ansökan är undersöka möjligheterna att ändra befintlig användningsbestämmelse C - Samlings- och föreningslokaler till bostadsanvändning. Fastigheten ägs idag av Gropens Idrottsförening. De förutsättningar gällande väg 204 och kulturmiljön som berör fastigheterna ligger som störst grund till det föreslagna beslutet i ärendet.
Bilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter.
Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 3 och 4, avser sammanställning och analys av nämndernas genomförande av internkontrollen per sista oktober och december 2023.Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 6 februari - 5 mars 2024.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
13kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.