Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Bilagor
Eftersom flertalet provtagningar i samband med byggnadsprojekt visat förhöjda halter av arsenik samt en genomförd undersökning av Statens geotekniska undersökning (SGU) som också den visar på förhöjda halter av arsenik kan slutsatsen dras att det kan finnas höga halter av arsenik som är naturligt förekommande i Lekebergs kommun.
WSP har anlitats för att ta fram en övergripande kartstudie som visar var det finns risk att förhöjda halter av naturligt förekommande arsenik kan förekomma i mark och dricksvatten.
Samhällsbyggnadsförvaltning Sydnärke föreslås få i uppdrag att återkomma till kommunstyrelsen med kostnader för att ta fram förslag till riktlinjer och rekommendationer med anledning av risk för naturligt förekommande arsenik i mark och dricksvatten.
Bilagor
Fastighetsägare för Långvassen 1:1 m.fl. har ansökt om planbesked, med önskan om att möjliggöra för större byggrätt. Området är sedan tidigare planlagt som fritidshusområde.
Bilagor
Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2023. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till fyra gånger per år.
Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.
Riskerna som ska kontrolleras under 2023 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplan för kommunstyrelsen 2023 16 risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för november 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om och upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.
Bilagor
Förslaget är att godkänna handlingsplan för ökad psykisk hälsa och suicidprevention 2023–2024.
Bilagor
Teknik och service har ett uppdrag att genomföra en trafiksäkerhetsanalys för södra Fjugesta där även trafiksäkerheten kring Lekebergsskolan ingår. Analysen genomförs av WSP. Analysen blir beroende av hur trafiken planeras på Lekebergsskolans skolgård och en beställning för ett gestaltningsförslag för ny skolgård efter genomförd detaljplan är gjord. För att invänta den skjuts leveransen för trafiksäkerhetsanalysen till efter jul.
Bilagor
Lekebergs kommun har tillsammans med Askersund och Laxå beställt en utredning från Sweco kring förutsättningarna och möjligheterna i ett VA-samarbete.
Bilagor
Enligt bibliotekslagen (2013:801) ska alla kommuner anta biblioteksplaner för sina verksamheter inom biblioteksområdet. Syftet med biblioteksplanen är att ge vägledning för bibliotekens verksamheter och är också ett stöd för förtroendevalda och tjänstepersoner i arbetet med biblioteksutveckling.
Enligt reglemente ansvarar kommunstyrelsen för folkbiblioteket och barn- och utbildningsnämnden för skolbibliotek. Planens del som berör folkbibliotek bör således beslutas av kommunstyrelsen och den del som berör skolbibliotek bör beslutas av barn- och utbildningsnämnden. Planen antas slutligen i sin helhet av kommunfullmäktige.
Bilagor
Kommunens lokalförsörjningsplan har identifierat ett ökande behov av platser i särskilt boende (SÄBO) i Lekebergs kommun. Under 2021 gjordes en nulägesanalys av kommunens befintliga boenden. Nulägesanalysen konstaterade att det särskilda boendet Linden har problem med ej ändamålsenliga lokaler och att boendet Oxelgården har delvisa bra lokaler men svårigheter att bemanna på ett effektivt sätt på grund av lokalernas utformning. Slutsatsen i utredningen var att behålla Oxelgården med 48 platser men gå ur Lindens 36 platser och inrymma dessa i ett nytt boende som också skulle möta det prognostiserade ökande behovet av platser. Detta resulterade i ett uppdrag att genomföra en förstudie och uppdraget att göra den gick till Lekebergs kommunfastigheter (LEKO) tillsammans med kommunens förvaltningar.
Förstudien tog under våren 2022 fram förslag på plats för byggnation samt en grov kalkyl för byggnation av ett särskilt boende med 100 platser. På kommunstyrelsen 31 maj 2022 beslutades en förlängning av förstudien då prognosen för behov av platser hade förändrats och behövde fastställas samt att kalkylerna behövde utredas vidare.
På grund av sjukfrånvaro på nyckeltjänster i förstudien har arbetet inte hållit den tidsplan som behövs för att leverera en färdig förstudie till kommunstyrelsen i december 2023. Nedan följer en sammanställning över vilket arbete som gjorts och vilka delar som kvarstår, varför förvaltningen föreslår en förlängning av förstudien.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Bilagor
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag och kommunalförbund.
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 9 november 2022 - 13 december 2022.
Bilagor