Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Bilagor
Lekebergs kommun deltar i utvecklingsprojektet Effektivare kommun som drivs av Sveriges kommuner och regioner, SKR och Rådet för kommunal analys, RKA, Projektet pågår under tiden den 13 september 2021 till och med den 31 december 2022. Totalt ingår 14 kommuner i projektet. Syftet med utvecklingsarbetet är att tillsammans öka kunskapen kring effektivitet och påbörja ett utvecklingsarbete för ökad effektivitet. Projektet genomförs i olika steg med olika teman.
Bilagor
Fastställande av 2023 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kapitlet 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen förblir oförändrad 2023. Skattesatsen 2022 är 22:43 kronor och blir således densamma 2023.
Bilagor
Moderaterna har inkommit med en motion om att begränsa politikers omställningsstöd. Idag har Lekebergs kommun antagit bestämmelser om omställningsstöd och pensioner för förtroendevalda, OPF-KL14. Till bestämmelserna finns även tillämpningsanvisningar.
Moderaterna föreslår i motionen att Lekebergs kommun ska anta de nyare bestämmelserna i OPF-KL18 samt uppdatera tillämpningsanvisningarna. I samband med detta föreslår Moderaterna även att politikers möjlighet till omställningsstöd begränsas och samordnas, samt att det i de nya tillämpningsanvisningarna tas fram skillnader i möjlighet till ekonomiskt omställningsstöd beroende på om en politiker slutar på eget initiativ eller ofrivilligt förlorar sin roll såsom vid mandatförändringar efter allmänna val.
Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att bifalla motionens tre första attsatser och att fullmäktige antar OPF-KL18 med uppdaterade tillämpningsanvisningar som arbetats ihop till ett dokument och att det i det nya förslaget regleras att omställningsstödet begränsas och ska samordnas. Den fjärde att-satsen anses besvarad. Dels är det svårt att reglera när en förtroendevald slutar frivilligt och inte. Dels finns det redan idag en möjlighet att dra in omställningsstöd för en politiker som begår brott som hade lett till att den förtroendevalda skiljts från sina förtroendeuppdrag i enlighet med reglering i kommunallagen.
Bilagor
OPF-KL18 gäller för förtroendevalda som tidigare omfattas av OPF-KL14 eller som tillträder vid valet 2014 eller senare och inte tidigare omfattats av äldre pensionsbestämmelser så som PBF eller PRF-KL i kommun, landstinget/regionen eller kommunalförbund. OPF-KL18 omfattar reviderade bestämmelser gällande omställning, pension och familjeskydd och föreslås ersätta de bestämmelser som nu gäller i Lekeberg som bygger på OPF-KL14.
I förslaget till nya bestämmelser har tillämpningsanvisningar, som tidigare var i ett separat dokument, arbetats in för att få en sammanhållen bestämmelse.
Nytt är också att det finns regleringar gällande samordning av omställningsstödet och inkomster från förvärvsarbete, vilket innebär att den som fått omställningsstöd och sedan får inkomst från arbete inte längre har rätt till hela omställningsstödet.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för september 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal. Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Bilagor
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag och kommunalförbund.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 8 augusti 2022 - 4 oktober 2022.
Bilagor
Bilagor