Möte 2024-11-12
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Ordinarie socialchef har valt att avsluta sin anställning. Ordinarie socialchef har varit ledig från tjänsten som socialchef sedan vintern 2022. Kommunstyrelsen beslutade (KS § §75/2023-09-12) att anställa Maria Johansson Engdahl som vikarierande socialchef från och med 2023-11-27 till och med 2024-11-26. Utifrån formerna för anställningen av Maria Johansson Engdahl som vikarierande socialchef så har hon enligt lagen om anställningsskydd (LAS) uppnått företrädesrätt till anställning när vikariatet upphör.
Tjänsten som socialchef har annonserats ut och fem ansökningar har inkommit. Maria Johansson Engdahl uppfyller kvalifikationskraven och har innehaft tjänsten närmare ett år samt uppfyller kraven för företrädesrätt till en anställning i Lekebergs kommun. Därför föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen beslutar att anställa Maria Johansson Engdahl som ny, ordinarie socialchef.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 20 september 2024 att föreslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun.
Bifogat förslag innebär att taxorna bygger på att verksamheten ska ha full kostnadstäckning (självkostnadsprincipen) och att varje kollektiv ska bära sina egna kostnader. Kostnaderna för insamling av avfall samt driften av återvinningscentralerna har i flera kommuner i Sydnärke inte haft kostnadstäckning av avfallstaxan, utan delvis finansierats av den fond som följde med vid förbundets bildande.
Samverkan genom Sydnärkes kommunalförbund ska effektivisera uppdraget genom att administrativa kostnaderna fördelas på flera kommuner. Utifrån den analys som Sydnärkes kommunalförbund har gjort, föreslås både en höjning av de totala intäkterna och en omfördelning mellan avgifterna.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) ska täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget så räcker inte intäkterna från VA-taxan för kostnaderna som finns och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. För att kostnaderna och intäkterna för VA-verksamheten ska motsvara varandra föreslår förvaltningen av kommunfullmäktige beslutar om en höjning av VA-taxan för 2025. Förvaltningen föreslår också en utökning av skattefinansieringen.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftningen tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning av bygglov och strandskydd tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Taxa för nybyggnadskarta och utstakning föreslås inte förändras utöver årlig indexuppräkning.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun är en av 74 delägarkommunerna i Kommunassurans. Kommunassurans försäkrade kommuner som tecknat egenandelsavtal inför 2024 är strax över 80 %.
Försäkringsbolaget försäkrar enbart riskexponeringar inom ägarkommunernas sfär. Kommunassurans styrelse har föreslagit att ägarkommunerna gemensamt ska fördjupa samverkan om risk- och försäkringsfrågor, genom att teckna ett egenandelsavtal. Kommunala egenandelar innebär kortfattat att självförsäkring av kommunens mindre skador sker inom Kommunassurans ram samt att administration av självförsäkringen sker i samverkan med övriga delägarkommuner. Självförsäkringsmomentet medför långsiktig kostnadsminskning och administrationssamverkan medför effektivitetsvinster.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 3 för 2024 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, ekonomisk prognos för helåret 2024. Kommunstyrelsen prognostiserar ett budgetöverskott om 3 000 tkr. Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans. VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 3 200 tkr, b l a orsakat av lägre VA-intäkter, kostnader för spillvatten, retroaktiv faktura för kundtjänst från Sydnärkes Kommunalförbund.
Bilagor
-
292kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2024. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetunderskott om 1 489 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 0 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli -1 489 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 10 180 tkr.Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Efter genomförd uppföljning konstateras att 8 avdelningar/enheter har fler antal medarbetare än vad som anges som målsättning i Lekebergs kommuns organisationspolicy (8 vid uppföljningen som rapporterades i KS 2024-02-13). I policyn står att det inte bör vara fler än 30 medarbetare per chef. Inom samtliga berörda avdelningar/enheter har åtgärder vidtagits och/eller planerats att vidtas i syfte att hantera arbetsmiljön/arbetsbelastningen. Inom socialförvaltningen pågår en omorganisation, där ytterligare två enhetschefer tillsätts.
Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna återrapporteringen av uppdrag gällande organisationsschema och antal anställda per chef med befattningar.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige att besluta om nya avgifter för trygghetslarm. Socialnämndens förslag är att
installationsavgiften för trygghetslarm lyfts ur maxtaxan samt att en avgift för
larmknapp eller larmenhet som tappas bort eller går sönder tas ut på 714 kr.
Förslaget är att avgifterna ska gälla från och med 1 februari 2025.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
En trafiksäkerhetsanalys för södra Fjugesta har tagits fram efter beslut av politiken.
Trafiksäkerhetsanalysen har använts som underlag i framtagandet av Cykelplan och Handlingsplan för utbyggnad av gång- och cykelvägar. Trafiksäkerhetsanalysen har även beaktats i gestaltningsförslaget för Lekebergsskolan samt att behov som exempelvis nytt farthinder på Fjugesta Letstig lyfts i samverkansmöten med Trafikverket. Det innebär att trafiksäkerhetsanalysen har bidragit till trafiksäkerhetsarbetet i de södra delarna av Fjugesta.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagits fram remissversioner på Cykelplan och Handlingsplan för utbyggnad av gång- och cykelvägar. I projektet med att ta fram dessa två dokument ingår en externremiss, där externa aktörer som kommuner, organisationer, förbund och liknande får chansen att lämna remissyttranden. Dokumenten skickas även på interntremiss till förvaltningarna, avdelningar och tjänstepersoner inom Lekebergs kommun. Eventuella svar på remissen ska komma in senast den 8 januari 2025.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Överenskommelsen omfattar två delar: 1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende. 2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.
Överenskommelsen är framtagen på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politiks remiss har genomförts. Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya överenskommelsen för hälso- och sjukvård i hemmet.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalförsörjning är ett strategiskt område som binder resurser under lång tid. Verksamheternas lokalbehov förändras över tid beroende på bland annat hur kommunens befolkningsutveckling ser ut, politiska prioriteringar, verksamhetsutveckling, lagändringar, omvärldshändelser mm.
Lokalförsörjningsplanering och lokalanskaffning behöver därför ha en kommungemensam styrning för att öka kostnadsmedvetenhet och säkerställa att beslut fattas på rätt grunder. En väl fungerande lokalförsörjningsprocess ger en god överblick och möjliggör effektiviseringar och samplanering.
I dagsläget har många av kommunens verksamheter behov av lokalförändringar och
förvaltningen har tagit fram styrdokument som syftar till att skapa en tydlighet i strategi, roller, ansvar och process för lokalförsörjningsfrågan.
Styrdokumenten är indelade i tre nivåer, ett program som fastställer principer och prioriteringar på området, en riktlinje som beskriver roller och processer på området och en plan som uppdateras årligen som anger vad som ska göras och när.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2025 med ekonomisk plan 2026–2027 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2025 med plan för 2026–2027 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 25 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2025–2027 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2025 års ekonomiska resultat budgeteras till 10,0 mnkr, vilket motsvarar 1,5 % av kommunens skatter och bidrag.Bilagor
-
863kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
24
Yttrande till förvaltningsrätten i mål nr 4749-24 överklagande av beslut rörande anmärkning mot socialnämnden för 2023
Ett överklagande har inkommit till förvaltningsrätten i Karlstad av kommunfullmäktiges beslut (KF § 101/2024-09-23) om att ställa sig bakom revisionens anmärkningar mot socialnämnden för verksamhetsåret 2023. Under handläggningen av ärendet anser den klagande att flera ledamöter i kommunfullmäktige deltog som borde ha anmält jäv.
Kommunstyrelsen har att anta ett yttrande till förvaltningsrätten i Karlstad och lämna in yttrandet med begärda kompletteringar av underlag till förvaltningsrätten senast den 15 november 2024. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta yttrandet samt att paragrafen justeras omedelbart.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
894kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att anlägga en lekplats i Mulhyttan. Lekebergs kommun har ett arbete i gång med att se över alla kommunens lek- och aktivitetsplatser och möjligheterna för att iordningställa nya platser där det finns ett behov. I just Mullhyttan så finns det just nu vissa utmaningar för kommunen att anlägga en lekplats. Idag saknar kommunen tillgång till lämplig mark för en lekplats. Kommunens teknik och serviceavdelning, som ansvarar för lekplatser, ska ha en dialog med Lekebergsbostäder AB (LeBo) om de har en lämplig plats i Mullhyttan för en lekplats.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
26
Svar på motion från Christina Kareliussén (S) om att Lekebergs kommun ska ansluta sig till CEMR-deklarationen
Christina Kareliussén (S) har inkommit med en motion om att Lekebergs kommun ska ansluta sig till och skriva under CEMR-deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män. Council of European Municipalities and Regions (CEMR) har tagit fram en europeisk deklaration för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå (CEMR-deklarationen). Det är ett verktyg för kommuner och regioner att integrera jämställdhetsperspektivet i all verksamhet.
Redan idag arbetar Lekebergs kommun med jämställdhet både för medarbetare och invånare i Lekebergs kommun. Det regleras bland annat i Policy mot diskriminering, för lika rättigheter och möjligheter. Även Lekebergs kommuns hållbarhetsprogram lyfter olika aspekter på jämställdhet mellan kvinnor och män. Förvaltningens bedömning är att undertecknandet av CEMR-deklarationen inte tillför någon ytterligare nytta i verksamheterna men leder till ökad administration och förslår därför att motionen avslås.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Näringslivs- och utvecklingsavdelningen startade den 1 oktober 2023. Kommunstyrelsen får aktuell information om hur avdelningen har arbetat det senaste året.
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 1 oktober 2024 - 5 november 2024.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
980kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
929kb Ladda ner dokument
-
918kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
415kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
1000kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Ordinarie socialchef har valt att avsluta sin anställning. Ordinarie socialchef har varit ledig från tjänsten som socialchef sedan vintern 2022. Kommunstyrelsen beslutade (KS § §75/2023-09-12) att anställa Maria Johansson Engdahl som vikarierande socialchef från och med 2023-11-27 till och med 2024-11-26. Utifrån formerna för anställningen av Maria Johansson Engdahl som vikarierande socialchef så har hon enligt lagen om anställningsskydd (LAS) uppnått företrädesrätt till anställning när vikariatet upphör.
Tjänsten som socialchef har annonserats ut och fem ansökningar har inkommit. Maria Johansson Engdahl uppfyller kvalifikationskraven och har innehaft tjänsten närmare ett år samt uppfyller kraven för företrädesrätt till en anställning i Lekebergs kommun. Därför föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen beslutar att anställa Maria Johansson Engdahl som ny, ordinarie socialchef.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbunds direktion beslutade den 20 september 2024 att föreslå kommunfullmäktige i Lekebergs kommun att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun.
Bifogat förslag innebär att taxorna bygger på att verksamheten ska ha full kostnadstäckning (självkostnadsprincipen) och att varje kollektiv ska bära sina egna kostnader. Kostnaderna för insamling av avfall samt driften av återvinningscentralerna har i flera kommuner i Sydnärke inte haft kostnadstäckning av avfallstaxan, utan delvis finansierats av den fond som följde med vid förbundets bildande.
Samverkan genom Sydnärkes kommunalförbund ska effektivisera uppdraget genom att administrativa kostnaderna fördelas på flera kommuner. Utifrån den analys som Sydnärkes kommunalförbund har gjort, föreslås både en höjning av de totala intäkterna och en omfördelning mellan avgifterna.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom direktionens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny avfallstaxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
610kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns intäkter för vatten och avlopp (VA) ska täcka de kostnader som VA-kollektivet har. I nuläget så räcker inte intäkterna från VA-taxan för kostnaderna som finns och därför finansieras delar av kostnaderna via skattekollektivet. För att kostnaderna och intäkterna för VA-verksamheten ska motsvara varandra föreslår förvaltningen av kommunfullmäktige beslutar om en höjning av VA-taxan för 2025. Förvaltningen föreslår också en utökning av skattefinansieringen.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftningen tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning och tillsyn inom miljöbalkens område tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
-
Samhällsbyggnad sydnärke fick uppdrag av Sydnärke miljö- och byggnämnd att se över förvaltningens taxor. Under våren har en ny timtaxa för prövning av bygglov och strandskydd tagits fram. Likt tidigare taxa så tillämpas SKRs beräkningsmodell. Anpassningar har gjorts gällande uppskattad tillgänglig faktisk handläggningstid och det behovet av bemanning förvaltningen har. Den föreslagna taxan motsvarar nu de kostnader som uppkommer i samband med den taxefinansierade verksamhet som bedrivs.
Taxa för nybyggnadskarta och utstakning föreslås inte förändras utöver årlig indexuppräkning.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom nämndens förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för Lekebergs kommun 2025.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun är en av 74 delägarkommunerna i Kommunassurans. Kommunassurans försäkrade kommuner som tecknat egenandelsavtal inför 2024 är strax över 80 %.
Försäkringsbolaget försäkrar enbart riskexponeringar inom ägarkommunernas sfär. Kommunassurans styrelse har föreslagit att ägarkommunerna gemensamt ska fördjupa samverkan om risk- och försäkringsfrågor, genom att teckna ett egenandelsavtal. Kommunala egenandelar innebär kortfattat att självförsäkring av kommunens mindre skador sker inom Kommunassurans ram samt att administration av självförsäkringen sker i samverkan med övriga delägarkommuner. Självförsäkringsmomentet medför långsiktig kostnadsminskning och administrationssamverkan medför effektivitetsvinster.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 3 för 2024 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, ekonomisk prognos för helåret 2024. Kommunstyrelsen prognostiserar ett budgetöverskott om 3 000 tkr. Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans. VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 3 200 tkr, b l a orsakat av lägre VA-intäkter, kostnader för spillvatten, retroaktiv faktura för kundtjänst från Sydnärkes Kommunalförbund.
Bilagor
-
292kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommuns prognosrapport 3 innehåller en beskrivning och sammanfattning över det ekonomiska utfallet januari-oktober 2024. Dessutom innehåller den en ekonomisk helårsprognos över kommunens ekonomi. Den finansieringsbedömning som är gjord bygger på Sveriges kommuner och regioners (SKR) skatteunderlagsprognos.
Helårsprognosen förväntas ge ett budgetunderskott om 1 489 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 0 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli -1 489 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 10 180 tkr.Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
351kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Efter genomförd uppföljning konstateras att 8 avdelningar/enheter har fler antal medarbetare än vad som anges som målsättning i Lekebergs kommuns organisationspolicy (8 vid uppföljningen som rapporterades i KS 2024-02-13). I policyn står att det inte bör vara fler än 30 medarbetare per chef. Inom samtliga berörda avdelningar/enheter har åtgärder vidtagits och/eller planerats att vidtas i syfte att hantera arbetsmiljön/arbetsbelastningen. Inom socialförvaltningen pågår en omorganisation, där ytterligare två enhetschefer tillsätts.
Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna återrapporteringen av uppdrag gällande organisationsschema och antal anställda per chef med befattningar.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden har lämnat ett förslag till kommunfullmäktige att besluta om nya avgifter för trygghetslarm. Socialnämndens förslag är att
installationsavgiften för trygghetslarm lyfts ur maxtaxan samt att en avgift för
larmknapp eller larmenhet som tappas bort eller går sönder tas ut på 714 kr.
Förslaget är att avgifterna ska gälla från och med 1 februari 2025.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
En trafiksäkerhetsanalys för södra Fjugesta har tagits fram efter beslut av politiken.
Trafiksäkerhetsanalysen har använts som underlag i framtagandet av Cykelplan och Handlingsplan för utbyggnad av gång- och cykelvägar. Trafiksäkerhetsanalysen har även beaktats i gestaltningsförslaget för Lekebergsskolan samt att behov som exempelvis nytt farthinder på Fjugesta Letstig lyfts i samverkansmöten med Trafikverket. Det innebär att trafiksäkerhetsanalysen har bidragit till trafiksäkerhetsarbetet i de södra delarna av Fjugesta.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagits fram remissversioner på Cykelplan och Handlingsplan för utbyggnad av gång- och cykelvägar. I projektet med att ta fram dessa två dokument ingår en externremiss, där externa aktörer som kommuner, organisationer, förbund och liknande får chansen att lämna remissyttranden. Dokumenten skickas även på interntremiss till förvaltningarna, avdelningar och tjänstepersoner inom Lekebergs kommun. Eventuella svar på remissen ska komma in senast den 8 januari 2025.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
-
Överenskommelsen är en överlåtelse av ansvar för hemsjukvård från region till kommun enligt 14 kap. 1 § hälso-och sjukvårdslag (2017:30). Överenskommelsen handlar om det delade och enskilda ansvaret för primärvård i hemmet mellan Region Örebro län och Örebro läns kommuner, med fokus på personcentrerad vård och samordnade insatser för att möta individuella behov. Överenskommelsen omfattar två delar: 1. Principer för samverkan och ekonomisk reglering gällande hemsjukvård i ordinärt boende. 2. Hälso-och sjukvård i hemmet, primärvårdsnivå – kommunal hemsjukvård i ordinärt boende. Den nya överenskommelsen kommer att ersätta nuvarande hemsjukvårdsavtal och ikraftträdda 1 januari 2025. Örebro län har den här formen av överenskommelse sedan 1992.
Överenskommelsen är framtagen på initiativ av chefsgruppen för samverkan social välfärd och vård och omsorg och specifika samverkansrådet för social välfärd. Arbetet med ny överenskommelse har genomförts i projektform. Beslutsunderlaget har processats fram genom samverkan mellan huvudmännen och en politiks remiss har genomförts. Förvaltningen föreslår kommunfullmäktige att anta den nya överenskommelsen för hälso- och sjukvård i hemmet.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
-
Ärendet innehåller förslag till MER-plan 2025 med ekonomisk plan 2026–2027 och ger både de ekonomiska förutsättningarna och fastställer mål för koncernen och anger därför riktningen för kommunens arbete de närmsta åren.
Med utgångspunkt i målen har ett förslag till mål och budget för 2025 med plan för 2026–2027 tagits fram. Handlingen innehåller också ägardirektiv för bolagen inom Lekebergs kommuns koncern. Totalt är det fem mål i kommunfullmäktiges MER-plan. Till dessa mål är det 25 indikatorer med tillhörande målvärden.
Handlingen innehåller även en ekonomisk prognos för perioden 2025–2027 utifrån aktuell bedömning av skatteintäkter, pensionskostnad och föreslagna ekonomiska budgetramar med mera.
2025 års ekonomiska resultat budgeteras till 10,0 mnkr, vilket motsvarar 1,5 % av kommunens skatter och bidrag.Bilagor
-
863kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
Lokalförsörjning är ett strategiskt område som binder resurser under lång tid. Verksamheternas lokalbehov förändras över tid beroende på bland annat hur kommunens befolkningsutveckling ser ut, politiska prioriteringar, verksamhetsutveckling, lagändringar, omvärldshändelser mm.
Lokalförsörjningsplanering och lokalanskaffning behöver därför ha en kommungemensam styrning för att öka kostnadsmedvetenhet och säkerställa att beslut fattas på rätt grunder. En väl fungerande lokalförsörjningsprocess ger en god överblick och möjliggör effektiviseringar och samplanering.
I dagsläget har många av kommunens verksamheter behov av lokalförändringar och
förvaltningen har tagit fram styrdokument som syftar till att skapa en tydlighet i strategi, roller, ansvar och process för lokalförsörjningsfrågan.
Styrdokumenten är indelade i tre nivåer, ett program som fastställer principer och prioriteringar på området, en riktlinje som beskriver roller och processer på området och en plan som uppdateras årligen som anger vad som ska göras och när.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
379kb Ladda ner dokument
-
-
Näringslivs- och utvecklingsavdelningen startade den 1 oktober 2023. Kommunstyrelsen får aktuell information om hur avdelningen har arbetat det senaste året.
-
§ 196
Yttrande till förvaltningsrätten i mål nr 4749-24 överklagande av beslut rörande anmärkning mot socialnämnden för 2023
Ett överklagande har inkommit till förvaltningsrätten i Karlstad av kommunfullmäktiges beslut (KF § 101/2024-09-23) om att ställa sig bakom revisionens anmärkningar mot socialnämnden för verksamhetsåret 2023. Under handläggningen av ärendet anser den klagande att flera ledamöter i kommunfullmäktige deltog som borde ha anmält jäv.
Kommunstyrelsen har att anta ett yttrande till förvaltningsrätten i Karlstad och lämna in yttrandet med begärda kompletteringar av underlag till förvaltningsrätten senast den 15 november 2024. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta yttrandet samt att paragrafen justeras omedelbart.Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
894kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Ett medborgarförslag har inkommit om att anlägga en lekplats i Mulhyttan. Lekebergs kommun har ett arbete i gång med att se över alla kommunens lek- och aktivitetsplatser och möjligheterna för att iordningställa nya platser där det finns ett behov. I just Mullhyttan så finns det just nu vissa utmaningar för kommunen att anlägga en lekplats. Idag saknar kommunen tillgång till lämplig mark för en lekplats. Kommunens teknik och serviceavdelning, som ansvarar för lekplatser, ska ha en dialog med Lekebergsbostäder AB (LeBo) om de har en lämplig plats i Mullhyttan för en lekplats.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
39kb Ladda ner dokument
-
-
§ 198
Svar på motion från Christina Kareliussén (S) om att Lekebergs kommun ska ansluta sig till CEMR-deklarationen
Christina Kareliussén (S) har inkommit med en motion om att Lekebergs kommun ska ansluta sig till och skriva under CEMR-deklarationen för jämställdhet mellan kvinnor och män. Council of European Municipalities and Regions (CEMR) har tagit fram en europeisk deklaration för jämställdhet mellan kvinnor och män på lokal och regional nivå (CEMR-deklarationen). Det är ett verktyg för kommuner och regioner att integrera jämställdhetsperspektivet i all verksamhet.
Redan idag arbetar Lekebergs kommun med jämställdhet både för medarbetare och invånare i Lekebergs kommun. Det regleras bland annat i Policy mot diskriminering, för lika rättigheter och möjligheter. Även Lekebergs kommuns hållbarhetsprogram lyfter olika aspekter på jämställdhet mellan kvinnor och män. Förvaltningens bedömning är att undertecknandet av CEMR-deklarationen inte tillför någon ytterligare nytta i verksamheterna men leder till ökad administration och förslår därför att motionen avslås.Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
-
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 1 oktober 2024 - 5 november 2024.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
980kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
41kb Ladda ner dokument
-
929kb Ladda ner dokument
-
918kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
415kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
1000kb Ladda ner dokument
-
363kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.