Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för september 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser september månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter. Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 2 2021, avser sammanställning av nämndernas resultat av internkontrollen per juni månad 2021.
Bilagor
I kommunens Strategiska lokalförsörjningsplan framgår att det behövs fler platser/lägenheter på kommunens särskilda boenden (SÄBO). Planen lyfter också att nuvarande boenden har problem med arbetsmiljön, boendemiljön och möjligheter till att organisera arbetet på ett effektivt sätt. Detta föranleder ett behov av att genomföra en större utredning med syfte att ta fram beslutsunderlag för att besluta om hur Lekeberg ska hantera både befintliga boenden och det ökade behovet av lägenheter. Kommunstyrelsen beslutade 10 mars 2020 att ge kommundirektören i uppdrag att utreda och ta fram olika alternativ för att möta behovet av SÄBO- och korttidsplatser.
Under 2021 har en utredning initierats som presenterar en nulägesanalys av kommunens befintliga boenden samt föreslår flera alternativ på nästa steg för att lösa behovet av lokaler för SÄBO, inklusive korttidsplatser.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag på riktlinjer för kommunens arbete med lek- och aktivitetsparker. Riktlinjerna är framtagna för att vara ett stöd i planeringsarbetet inom Samhällsbyggnad, från detaljplan till beslut om investering och förnyelse. De kommunala lekplatser som finns idag riktar sig främst mot barn i de lägre åldersgrupperna. Riktlinjerna har tagits fram för att utveckla lekplatserna i Lekebergs kommun så de blir mer tillgängliga och tilltalande för en bredare åldersgrupp
Bilagor
Kommunstyrelsen får information om planprocessen och processen kring försäljning av kommunal mark.
Efter beslut i kommunstyrelsen (2014-04-08) gav Lekebergs kommun Sydnärkes byggförvaltning i uppgift att upprätta en detaljplan för Sälven 1:39 & 1:41. Planprocessen har innefattat ett samråd och två granskningar. 2021-06-14 var planförslaget föremål för antagande i kommunfullmäktige, men beslutet som gavs var att skicka tillbaka ärendet på återremiss.
I denna tjänsteskrivelse kommenteras återremissen och kommunstyrelseförvaltningen tillsammans med Samhällsbyggnad Sydnärke föreslår att kommunfullmäktige anta detaljplanen.
Fastighetsägaren till fastighet Fjugesta 5:24 inkom med ansökan om planbesked 2021-08-11 för att möjliggöra en bred markanvändning med besöksanläggning, kontor och handel samt restaurang. Fastigheten är sedan tidigare planlagd för verksamheter. Samhällsbyggnad Sydnärke har gjort en utredning om förutsättningar och kommit fram till att planläggning på fastigheten är lämplig samt skapar möjlighet för en bred markanvändning med besöksanläggning, kontor samt handel och eventuell restaurang.
Bilagor
En ansökan om planbesked inkom 2021-06-16 för del av fastighet Hidinge-Lanna 4.11 i Lekebergs kommun. Sökande efterfrågar möjlighet att planlägga fastigheten för bostäder. Enligt bilaga till ansökningen är det 16 mindre kedjehus som är intentionen.
Hidinge-Lanna 4:11 är inte utpekat i kommunens gällande översiktsplan (ÖP 2014) eller FÖP:en. Därmed är områdets lämplighet för utbyggnad av bostäder inte prövad i sig eller i förhållande till andra planerade eller tänkta utbyggnadsområden.
På grund av naturliga förekomster av radon bedöms det inte lämpligt att anlägga enskild VA-lösning inom detta område.
Den sammanfattande bedömningen är därför att det inte är lämpligt att inleda en planprocess. Denna bedömning görs utifrån nu kända förhållanden om att det ej går att anordna VA-lösningar, varken enskilt eller kommunalt samt att området inte är utpekat i översiktsplaner.
Bilagor
Beställning av ändring av detaljplan för del av Fjugesta 2:34, 3:139, del av Fjugesta 3:144 m.fl.
Centrala Fjugestas nuvarande detaljplan är från 1998. 2017 ändrades en byggrätt i norra delen som angränsar torget för att möjliggöra en högre byggnad.
Lekebergs bostäder har skissat på ett nytt bostadshus på byggrätten som ändrades 2017. För att det huset ska kunna vara på platsen behöver höjden ändras från 10 till 13 meter.
Kommunstyrelseförvaltingen föreslår att en beställning görs om att ändra den nuvarande detaljplanen så att det nya huset inryms och att den angränsande marken anpassas för bästa möjliga utformning av området.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
För att möta framtida behov av ökat antal elever i Hidinge skola har ett förslag till om- och tillbyggnad av skolan tagits fram i enlighet med kommunens Strategiska lokalförsörjningsplan. En förstudie genomfördes i enlighet med kommunens lokalförsörjningsprocess och en grov layout och en kostnadsindikation presenterades för kommunstyrelsen 2021-03-16. Kommunstyrelsen gav Lekebergs kommunfastigheter i uppdrag att gå vidare med en projektering och ta fram ett underlag för att kunna fatta beslut om beställning.
Under våren och sommaren har Lekebergs kommunfastigheter genomfört projektering av om- och tillbyggnaden tillsammans med NA Bygg inom ramen för det partneringavtal som finns mellan LeKo och NA Bygg.
Kalkylen visar en investering på 63 miljoner och en hyra på 4,8 miljoner/år. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att gå vidare och fatta beslut om en beställning.
Byggstart planeras till vårterminen (januari) 2022 och planeras vara färdigställt till höstterminen 2023.
Utifrån att Kommunstyrelsen fattat beslut om beställning av om- och tillbyggnation av Hidinge skola, så behövs även ett beslut om borgensåtagande för att finansiera byggnationen.
Med dagens ekonomiska läge finns inga hinder för utökad kommunalt borgensåtagande, så Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att Kommunfullmäktige beslutar om utökad kommunal borgen till Lekebergs Kommunfastigheter AB om 63 mnkr till totalt ca 594 mnkr. Lekebergs kommuns totala borgensåtaganden, till de båda kommunala bostadsbolagen, uppgår då till ca 882 mnkr om beslutet fattas.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Rapport avseende kommunens badplatser sommaren 2021. I Lekeberg finns fyra kommunala badplatser: Leken, Lanna badgruva, Brogaland och Sixtorp. Kommunen ansvarar för skötseln av badplatserna förutom Brogaland, där det finns ett skötselavtal med Mullhyttans IF.
Badsäsongen 2021 har överlag fungerat bra. Dock har det varit en del skadegörelse i form av uppklippta staket och eldning på klipporna vid Lanna badgruva. All skadegörelse är polisanmäld. Ett återkommande problem är också förekomsten av kanadagäss som smutsar ner gräsytorna. Inför sommaren 2022 behöver kommunjägare kontaktas i god tid för åtgärd.
Situationen vid kommunens badplatser har varit god. Undantaget är problem med nedskräpning och skadegörelse vid Lanna badgruva men trots allt i mindre omfattning än tidigare år.
Bilagor
Rapport avseende sommarens simskola på Sannabadet perioden 14 juni – 2 juli.
Lekebergs kommun bedriver tillsammans med Sannabadet simskola för barn 4 år och äldre. Målet är ökad vattenvana och simkunnighet. Simskolan bedrivs som intensivsimskola och pågår varje dag under tre veckor. Simskolan vänder sig i första hand till barn folkbokförda i Lekebergs kommun. Av totalt 144 anmälda deltagare fick 118 deltagare plats i de olika grupperna. I mån av plats erbjuds även simskola till barn som inte är folkbokförda i kommunen och i år uppgick den siffran till 20 barn från kringliggande kommuner.
Samarbetet med Sannabadets arrendator har fungerat mycket bra och simskoleverksamheten ses som en viktig insats.
Bilagor
Inför varje lov sammanställs ett lovprogram med kostnadsfria aktiviteter riktade till barn och unga. Programmet samordnas av kultur- och fritidsavdelningen i samverkan med i första hand civilsamhälle men även privata aktörer.
Kommunstyrelseförvaltningen har sammanställt en rapport över sommarens lovaktiviteter
Bilagor
Askersund, Laxå och Lekebergs kommuner har en gemensam byggnämnd och en gemensam
miljönämnd. Från och med den 1 januari 2021 har de två nämnderna en gemensam
förvaltning. I samband med beslut om den nya förvaltningen gav kommunstyrelserna i de tre
kommunerna kommundirektörerna i uppdrag att ta fram underlag för ställningstagande i
frågan om en gemensam nämnd för bygg och miljö. Kommundirektörerna har lämnat uppdraget vidare till det administrativa chefsnätverket.
Inför beslut i frågan får kommunstyrelsen information om ärendet och hur processen går.
Sydnärkes miljönämnd har inkommit med ett förslag till fullmäktige om nya taxor för miljöbalkstillsyn, livsmedelskontroller och extra offentlig kontroll inom livsmedelslagstiftningens område.
Nämnden framför att timtaxorna behöver revideras efter att en översyn skett av miljönämndens kostnader som ligger till grund för timtaxorna.
Förslaget är
- Timtaxan för miljöbalkstillsynen ska vara 1 065 kr per timme
- Timtaxan för livsmedelskontroll ska vara 1 190 kr per timme.
- Timtaxan för extra offentlig kontroll ska vara 1 240 kr per timme.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att ärendet återremitteras då underlaget för en eventuell taxehöjning bör kompletteras.
Bilagor
Fastställande av 2022 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kapitlet 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen förblir oförändrad 2022. Skattesatsen 2021 är 22:43 kronor och blir således densamma 2022.
Bilagor
Moderaterna har inkommit med en motion om rätten att uttrycka sig fritt. I motion anförs att en översyn ska göras av relevanta kommunala riktlinjer och styrdokument för att säkerställa att yttrande- och meddelarfrihet efterlevs, att det säkerställs att medarbetare har kännedom om innebörden av dessa rättigheter, att ett policydokument upprättas för att tydliggöra nolltolerans mot övertramp på rättigheterna samt att en visselblåsarfunktion implementeras.
Förvaltningen har utrett motionen och föreslår att att-satserna 1 och 2 anses som besvarad, att-sats 3 avslås och att-sats 4 bifalls.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2022. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades av socialnämnden den 1 september 2021.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 2 februari 2021 - 5 oktober 2021.
Bilagor
Meddelande för kännedom.
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet publiceras så snart det är justerat.