Hoppa över navigering
  1. En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.

  2. Godkännande av dagordningen.

  3. Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.

    Bilagor

  4. Kommunstyrelsen beslutade 2025-03-11 § 37 att godkänna samrådshandlingen och genomföra samråd om förslag till ny översiktsplan. Syftet med samrådet är att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och påverkan. Krav på samråd regleras i plan- och bygglagen kap 3 § 8.

    Samrådet har genomförts under perioden 2 april – 22 maj 2025. Det har riktat sig till allmänheten, länsstyrelsen, statliga myndigheter, regionen, grannkommuner, kommunens nämnder och andra myndigheter, organisationer och enskilda som har intresse av förslaget.

    Resultatet av samrådet redovisas i bifogad samrådsredogörelse. I denna sammanfattas hur processen har gått till, vilka synpunkter som kommit in och förslag på hur synpunkterna påverkar det fortsatta arbetet. Med utgångspunkt från samrådsredogörelsen fortsätter sedan arbetet med översiktsplanen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna samrådsredogörelsen som underlag för det fortsatta arbetet med översiktsplanen.

    Bilagor

  5. Fastställande av 2026 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kap. 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen sänks med 1:00 kronor 2026. Skattesatsen 2025 är 22:43 kronor och blir således 21:43 kronor 2026.

    Bilagor

  6. Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.

    Internkontrollrapport 2 för 2025 avser planerade och genomförda kontroller per 30 juni 2025, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2025. Totalt var det sju planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2025. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på fem kontroller utan avvikelse och två kontroller med mindre avvikelse. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna interkontrollrapport 2, 2025 för kommunstyrelsen.

    Bilagor

  7. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 2 för 2025 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 20 %, då ett av fem mål prognostiseras att uppnås. Fyra mål prognostiseras att delvis uppnås. Den prognostiserade indikatoruppfyllelsen är på 62 %.

    Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 600 tkr för 2025.
    VA prognostiserar ett underskott om -2 900 tkr för 2025.

    Bilagor

  8. Delårsrapporten för 2025 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål, vilket ger en måluppfyllelse på 20%. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 60%.

    Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 40 160 tkr per den sista juli 2025. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 26 539 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 10 042 tkr, så förväntas kommunens helårsresultat således bli 36 581 tkr.
     
    Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 364 tkr. Där överskotten främst kommer från Barn- och utbildningsnämnden (3 564 tkr) och Kommunstyrelsen (600 tkr). Underskott prognostiserar Socialnämnden (-900 tkr) och VA-verksamheten (-2 900 tkr).

    Bilagor

  9. Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.

    Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna månadsrapporten för augusti 2025.

    Bilagor

  10. Under ett flertal år har kommunen haft återkommande problem med att medarbetare inte rapporterar in sin frånvaro korrekt i självservice via Personec.
    Kommunen har under en längre tid arbetat aktivt för att komma tillrätta med problemet med flera olika åtgärder, men utan framgång.

    För att komma vidare i arbetet bör kommunchef lyfta frågan till kommunledningsgruppen, med syfte att ta fram en handlingsplan som är hållbar på sikt och för att få önskade effekter. Detta görs genom att:

    • Identifiera gemensamma lösningar
    • Säkerställa att ansvarsfördelningen är tydlig
    • Utforma riktade stödinsatser där behov finns
    • Skapa en långsiktig strategi för att minska avvikelser och kostnader
    • Hitta ett systematiskt arbetssätt som är hållbart på längre sikt

    Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunchef fortsätter arbetet med frågan och att kommunstyrelsen får en återkoppling i ärendet vid ett kommunstyrelsesammanträde under våren 2026. Då kan kommunstyrelsen ta ställning till om handlingsplanen gett önskvärd effekt eller om ytterligare åtgärder behöver vidtas för att komma tillrätta med avvikelsen i internkontrollen.

    Bilagor

  11. Frågan om förmåner och ersättningar till förtroendevalda reglera av kommunallagens 4 kap. Av 4 kap 16 § framgår att fullmäktige får besluta att förtroendevalda i skälig omfattning ska få ersättning för bl.a. resekostnader, arvoden, pension samt andra ekonomiska förmåner. Nuvarande arvodesbestämmelser för Lekebergs kommun antogs av kommunfullmäktige i juni 2022.

    Inför varje ny mandatperiod bör bestämmelserna kring arvoden och ersättningar för förtroendevalda ses över och, vid behov, revideras. Bestämmelser som ska gälla för kommande mandatperiod bör också fastställs innan den nya mandatperioden påbörjas. Tidsplanen för arbetet bör vara att kommunfullmäktige kan fastställa de nya arvodesbestämmelserna senast på junisammanträdet 2026.

    Förvaltningens förslag är att kommunstyrelsen utser en arbetsgrupp som tillsammans med nämndadministrativ och, vid behov, ekonomisk resurs från förvaltningen får i uppdrag att se över och lämna förslag på revideringar av bestämmelserna inför kommande mandatperiod.

    Förslaget är vidare att arbetsgruppen består av fyra personer, varav två representanter från majoriteten och två från oppositionen. Partierna får själva nominera lämpliga kandidater till uppdraget.

    Bilagor

  12. Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång, alltså senast den 30 juni. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.

    Åtta av partierna i kommunfullmäktige har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Förvaltningens förslag till beslut är att fullmäktige godkänner redovisning av partistöd för 2024 för samtliga åtta partier som inkommit i tid och att partistöd för 2026 betalas ut till dessa partier.

    Bilagor

  13. Kultur- och fritidsavdelningen fick i MER-plan (budget) för 2025 uppdraget att undersöka möjligheter och förutsättningar för en konstgräsplan i Lekebergs kommun. Uppdraget utgår ifrån att kommunen tillsammans med föreningslivet ska undersöka möjlighet till finansiering av konstgräs genom att söka medel från Allmänna arvsfonden. Lekebergs kommun ska samordna arbetet och stötta föreningslivet för att driva processen framåt. Kommunstyrelsen får en delrapport av hur långt arbetet med uppdraget kommit och förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen lägger informationen till handlingarna.

    Bilagor

  14. Berth Falk (S) föreslår i en motion (21 okt 2024) att kommunen ska utreda möjligheten att bygga en fullstor konstgräsplan i Lekeberg. En liknande utredning gjordes redan 2018, och kultur- och fritidsavdelningen har redan ett uppdrag (med 60 000 kr avsatta i MER-plan för 2025) att tillsammans med föreningslivet undersöka möjligheterna.

    Föreningar måste driva frågan och stå som huvudsökande vid ansökan om bidrag från Allmänna arvsfonden (kan täcka upp till 80 % av kostnaden med ett tak på 10 miljoner, totalt bedöms kostnaden uppgå till ca 12 miljoner). Samverkan mellan flera föreningar stärker ansökan.

    Dialog förs mellan kommunen, föreningar, Svenska Fotbollsförbundet, Örebro läns fotbollsförbund, Örebro Läns idrottsförbund och Riksidrottsförbundet. Föreningarna i kommunen diskuterar vem som ska vara huvudsökande och medsökande. Eftersom frågan redan är utredd och ett uppdrag om att arbeta vidare med konstgräsfrågan finns, föreslår förvaltningen att motionen avslås.

    Bilagor

  15. Kommunfullmäktige beslutade på sitt sammanträde i juni 2025 att säga upp avtalet för Sydnärkes miljö- och byggnämnd, en gemensam nämnd med Askersunds kommun och Laxå kommun. I samband med det beslutet gav kommunfullmäktige kommunstyrelsen i uppdrag att senast 2025-12-31 ta fram ett förslag på hur frågorna kan organiseras i egen regi i Lekebergs kommun. Kommunstyrelseförvaltningen har påbörjat arbetet och kommunstyrelsen får fortlöpande information om hur arbetet fortskrider.

    Bilagor

  16. Christina Kareliussén (S) inkom 2024-11-25 med en motion om förbud mot användning av lustgas. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar om ett tillägg till ordningsstadgorna som innebär att användning av lustgas ska förbjudas på allmän plats i Lekebergs kommun.

    Från och med 2025-07-01 trädde en ny lag i kraft, Lag (2025:621) om lustgas. Lagen innehåller bestämmelser om försäljning, införsel och marknadsföring av lustgas. Lagen syftar till att motverka användning av lustgas som berusningsmedel och en åldersgräns för köp av lustgas på 18 år införs. Den nya lagen ger polisen möjlighet att förverka och beslagta lustgas. Detaljhandel med lustgas ska anmälas till Folkhälsomyndigheten.

    Då det finns en lag som reglerar försäljning och köp av lustgas och det idag, enligt polisen, inte finns några indikatorer på att användning av lustgas är ett problem i Lekebergs kommun, gör förvaltningen bedömningen att ingen ytterligare reglering är motiverad. Att i de lokala ordningsföreskrifterna peka ut vissa områden där det är förbjudet med lustgas kan leda till tvetydighet. Om lagen redan förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte rent generellt kan det uppstå frågor om varför Lekebergs kommun, efter lagens tillkomst, ändå pekar ut vissa områden där det råder ytterligare ett förbud. Frågan kan uppstå, om det då är tillåtet att använda lustgas på de platser där det inte råder ett förbud i de lokala ordningsföreskrifterna, vilket inte är fallet. Förvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  17. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2026. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom. Förvaltningens förslag innehåller också ett förslag på datum för sammanträde i januari 2027 för att förrätta val av arbetsutskott tidigt i den nya mandatperioden.

    Bilagor

  18. Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.

    Totalt fanns två motioner och 21 medborgarförslag (varav nio är identiska men med olika förslagsställare) som inte var besvarade den 30 juni 2025.

    Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
    verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
    inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.

    Bilagor

  19. En medborgare har föreslagit att grusplanen vid Esplanaden 17 byggs om till en konstgräsplan. Förslaget innehåller även önskemål om nya mål i 5- eller 7-mannastorlek samt belysning för ökad trygghet. Medborgaren menar att planen i dagsläget är sliten och svår att använda för barn och ungdomar.

    I kommunstyrelsens MER-plan för 2025 finns en tillfällig satsning på 60 tkr för att tillsammans med föreningarna möjliggöra en konstgräsplan i kommunen. Denna planering gäller dock en fullstor fotbollsplan, vilket innebär att ytan vid Esplanaden är för liten för ändamålet.

    Lekplatsen vid Esplanaden rustades upp 2024. I kommunens nuvarande plan för utveckling och upprustning av lekplatser finns inga åtgärder kopplade till fotbollsplanen.

    Bilagor

  20. Ett medborgarförslag har inkommit gällande trafiksituationen på Bergsgatan i anslutning till den tidigare skolan Tulpanen. Förslagsställaren uttrycker oro för trafiksäkerheten, särskilt på grund av en nedkörd trafikdelarskylt och den avsmalnade vägbanan som tidigare anpassats för skolskjuts. Förslaget innebär att ta bort vägavsmalningen samt att se över hastighetsskyltarnas placering nära anslutningen till väg 204.

    Vägavsmalningen har tidigare anlagts för att skapa en säker hållplatsmiljö för skolskjutsar. Trots att skolverksamheten har upphört, har kommunen medvetet behållit avsmalningen. Detta har skett med hänsyn till kommunens cykelplan samt att den bidrar till att sänka hastigheten på sträckan.

    Bilagor

  21. Ett medborgarförslag har inkommit med önskemål om att utveckla Lanna Valley grönområde med bland annat isbana, grillplats, motionsslinga, utegym och samverkan med lokala föreningar för drift.

    Kommunen har redan påbörjat utveckling av lekplats och utegym i dialog med elever och lokala idrottsföreningar. Eftersom dammarna är livsmiljö för skyddsvärda arter skulle exempelvis en isbana påverka naturvärdena negativt.

    Övriga delar av förslaget beaktas i det fortsatta planeringsarbetet.

    Bilagor

  22. Den 14 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om hastighetsbegränsande åtgärder på Domarringsvägen i Fjugesta. Syftet med förslaget är att få trafikanter att köra lugnare på vägen, som även går förbi skola och andra kommunala inrättningar. 

    Ett svar har tagits fram där det framgår att kommunen delvis bemöter medborgarförslaget genom att sänka hastigheten vid förskolan men inte på hela sträckan. Vidare förklaras kommunens intentioner med Domarringsvägen och vikten av ett bra trafikflöde.

    Bilagor

  23. Ett medborgarförslag har inkommit om att utöka belysningen från väg 204 till Lanna. Kommunen är endast väghållare för en begränsad del av den föreslagna sträckan. Inriktningen är att kommunen endast ska ombesörja belysningen längs vägar där man både är väghållare och äger marken intill vägen. Detta innebär att kommunen inte bör genomföra förslaget. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta svar på medborgarförslag om att öka belysning från väg 204 upp till Lanna.

    Bilagor

  24. Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.

    I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.

    Bilagor

  25. Bilagor

  26. Bilagor

  27. Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.

  1. En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.

  2. Godkännande av dagordningen.

  3. Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.

    Bilagor

  4. Kommunstyrelsen beslutade 2025-03-11 § 37 att godkänna samrådshandlingen och genomföra samråd om förslag till ny översiktsplan. Syftet med samrådet är att få fram ett så bra beslutsunderlag som möjligt och att ge möjlighet till insyn och påverkan. Krav på samråd regleras i plan- och bygglagen kap 3 § 8.

    Samrådet har genomförts under perioden 2 april – 22 maj 2025. Det har riktat sig till allmänheten, länsstyrelsen, statliga myndigheter, regionen, grannkommuner, kommunens nämnder och andra myndigheter, organisationer och enskilda som har intresse av förslaget.

    Resultatet av samrådet redovisas i bifogad samrådsredogörelse. I denna sammanfattas hur processen har gått till, vilka synpunkter som kommit in och förslag på hur synpunkterna påverkar det fortsatta arbetet. Med utgångspunkt från samrådsredogörelsen fortsätter sedan arbetet med översiktsplanen. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna samrådsredogörelsen som underlag för det fortsatta arbetet med översiktsplanen.

    Bilagor

  5. Fastställande av 2026 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kap. 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen sänks med 1:00 kronor 2026. Skattesatsen 2025 är 22:43 kronor och blir således 21:43 kronor 2026.

    Bilagor

  6. På kommunstyrelsen den 8 april 2025 anmälde Berth Falk (S) upp ett ledamotsinitiativ som handlar om att begränsa outnyttjad borgen. I initiativet föreslås att kommunfullmäktige fastställer borgensram inför varje budgetår motsvarande de kommunägda bolagens dåvarande behov. Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom förslaget och föreslår kommunstyrelsen att bifalla ledamotsinitiativet.

    Bilagor

  7. Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.

    Internkontrollrapport 2 för 2025 avser planerade och genomförda kontroller per 30 juni 2025, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2025. Totalt var det sju planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2025. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på fem kontroller utan avvikelse och två kontroller med mindre avvikelse. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna interkontrollrapport 2, 2025 för kommunstyrelsen.

    Bilagor

  8. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 2 för 2025 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 20 %, då ett av fem mål prognostiseras att uppnås. Fyra mål prognostiseras att delvis uppnås. Den prognostiserade indikatoruppfyllelsen är på 62 %.

    Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 600 tkr för 2025.
    VA prognostiserar ett underskott om -2 900 tkr för 2025.

    Bilagor

  9. Delårsrapporten för 2025 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.

    Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål, vilket ger en måluppfyllelse på 20%. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 60%.

    Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 40 160 tkr per den sista juli 2025. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetöverskott om 26 539 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 10 042 tkr, så förväntas kommunens helårsresultat således bli 36 581 tkr.
     
    Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 364 tkr. Där överskotten främst kommer från Barn- och utbildningsnämnden (3 564 tkr) och Kommunstyrelsen (600 tkr). Underskott prognostiserar Socialnämnden (-900 tkr) och VA-verksamheten (-2 900 tkr).

    Bilagor

  10. Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.

    Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår kommunstyrelsen att godkänna månadsrapporten för augusti 2025.

    Bilagor

  11. Under ett flertal år har kommunen haft återkommande problem med att medarbetare inte rapporterar in sin frånvaro korrekt i självservice via Personec.
    Kommunen har under en längre tid arbetat aktivt för att komma tillrätta med problemet med flera olika åtgärder, men utan framgång.

    För att komma vidare i arbetet bör kommunchef lyfta frågan till kommunledningsgruppen, med syfte att ta fram en handlingsplan som är hållbar på sikt och för att få önskade effekter. Detta görs genom att:

    • Identifiera gemensamma lösningar
    • Säkerställa att ansvarsfördelningen är tydlig
    • Utforma riktade stödinsatser där behov finns
    • Skapa en långsiktig strategi för att minska avvikelser och kostnader
    • Hitta ett systematiskt arbetssätt som är hållbart på längre sikt

    Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunchef fortsätter arbetet med frågan och att kommunstyrelsen får en återkoppling i ärendet vid ett kommunstyrelsesammanträde under våren 2026. Då kan kommunstyrelsen ta ställning till om handlingsplanen gett önskvärd effekt eller om ytterligare åtgärder behöver vidtas för att komma tillrätta med avvikelsen i internkontrollen.

    Bilagor

  12. Frågan om förmåner och ersättningar till förtroendevalda reglera av kommunallagens 4 kap. Av 4 kap 16 § framgår att fullmäktige får besluta att förtroendevalda i skälig omfattning ska få ersättning för bl.a. resekostnader, arvoden, pension samt andra ekonomiska förmåner. Nuvarande arvodesbestämmelser för Lekebergs kommun antogs av kommunfullmäktige i juni 2022.

    Inför varje ny mandatperiod bör bestämmelserna kring arvoden och ersättningar för förtroendevalda ses över och, vid behov, revideras. Bestämmelser som ska gälla för kommande mandatperiod bör också fastställs innan den nya mandatperioden påbörjas. Tidsplanen för arbetet bör vara att kommunfullmäktige kan fastställa de nya arvodesbestämmelserna senast på junisammanträdet 2026.

    Förvaltningens förslag är att kommunstyrelsen utser en arbetsgrupp som tillsammans med nämndadministrativ och, vid behov, ekonomisk resurs från förvaltningen får i uppdrag att se över och lämna förslag på revideringar av bestämmelserna inför kommande mandatperiod.

    Förslaget är vidare att arbetsgruppen består av fyra personer, varav två representanter från majoriteten och två från oppositionen. Partierna får själva nominera lämpliga kandidater till uppdraget.

    Bilagor

  13. Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång, alltså senast den 30 juni. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.

    Åtta av partierna i kommunfullmäktige har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Förvaltningens förslag till beslut är att fullmäktige godkänner redovisning av partistöd för 2024 för samtliga åtta partier som inkommit i tid och att partistöd för 2026 betalas ut till dessa partier.

    Bilagor

  14. Kultur- och fritidsavdelningen fick i MER-plan (budget) för 2025 uppdraget att undersöka möjligheter och förutsättningar för en konstgräsplan i Lekebergs kommun. Uppdraget utgår ifrån att kommunen tillsammans med föreningslivet ska undersöka möjlighet till finansiering av konstgräs genom att söka medel från Allmänna arvsfonden. Lekebergs kommun ska samordna arbetet och stötta föreningslivet för att driva processen framåt. Kommunstyrelsen får en delrapport av hur långt arbetet med uppdraget kommit och förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen lägger informationen till handlingarna.

    Bilagor

  15. Berth Falk (S) föreslår i en motion (21 okt 2024) att kommunen ska utreda möjligheten att bygga en fullstor konstgräsplan i Lekeberg. En liknande utredning gjordes redan 2018, och kultur- och fritidsavdelningen har redan ett uppdrag (med 60 000 kr avsatta i MER-plan för 2025) att tillsammans med föreningslivet undersöka möjligheterna.

    Föreningar måste driva frågan och stå som huvudsökande vid ansökan om bidrag från Allmänna arvsfonden (kan täcka upp till 80 % av kostnaden med ett tak på 10 miljoner, totalt bedöms kostnaden uppgå till ca 12 miljoner). Samverkan mellan flera föreningar stärker ansökan.

    Dialog förs mellan kommunen, föreningar, Svenska Fotbollsförbundet, Örebro läns fotbollsförbund, Örebro Läns idrottsförbund och Riksidrottsförbundet. Föreningarna i kommunen diskuterar vem som ska vara huvudsökande och medsökande. Eftersom frågan redan är utredd och ett uppdrag om att arbeta vidare med konstgräsfrågan finns, föreslår förvaltningen att motionen avslås.

    Bilagor

  16. Kommunfullmäktige beslutade på sitt sammanträde i juni 2025 att säga upp avtalet för Sydnärkes miljö- och byggnämnd, en gemensam nämnd med Askersunds kommun och Laxå kommun. I samband med det beslutet gav kommunfullmäktige kommunstyrelsen i uppdrag att senast 2025-12-31 ta fram ett förslag på hur frågorna kan organiseras i egen regi i Lekebergs kommun. Kommunstyrelseförvaltningen har påbörjat arbetet och kommunstyrelsen får fortlöpande information om hur arbetet fortskrider.

    Bilagor

  17. Christina Kareliussén (S) inkom 2024-11-25 med en motion om förbud mot användning av lustgas. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar om ett tillägg till ordningsstadgorna som innebär att användning av lustgas ska förbjudas på allmän plats i Lekebergs kommun.

    Från och med 2025-07-01 trädde en ny lag i kraft, Lag (2025:621) om lustgas. Lagen innehåller bestämmelser om försäljning, införsel och marknadsföring av lustgas. Lagen syftar till att motverka användning av lustgas som berusningsmedel och en åldersgräns för köp av lustgas på 18 år införs. Den nya lagen ger polisen möjlighet att förverka och beslagta lustgas. Detaljhandel med lustgas ska anmälas till Folkhälsomyndigheten.

    Då det finns en lag som reglerar försäljning och köp av lustgas och det idag, enligt polisen, inte finns några indikatorer på att användning av lustgas är ett problem i Lekebergs kommun, gör förvaltningen bedömningen att ingen ytterligare reglering är motiverad. Att i de lokala ordningsföreskrifterna peka ut vissa områden där det är förbjudet med lustgas kan leda till tvetydighet. Om lagen redan förbjuder försäljning av lustgas i berusningssyfte rent generellt kan det uppstå frågor om varför Lekebergs kommun, efter lagens tillkomst, ändå pekar ut vissa områden där det råder ytterligare ett förbud. Frågan kan uppstå, om det då är tillåtet att använda lustgas på de platser där det inte råder ett förbud i de lokala ordningsföreskrifterna, vilket inte är fallet. Förvaltningen föreslår därför att kommunfullmäktige avslår motionen.

    Bilagor

  18. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2026. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom. Förvaltningens förslag innehåller också ett förslag på datum för sammanträde i januari 2027 för att förrätta val av arbetsutskott tidigt i den nya mandatperioden.

    Bilagor

  19. Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.

    Totalt fanns två motioner och 21 medborgarförslag (varav nio är identiska men med olika förslagsställare) som inte var besvarade den 30 juni 2025.

    Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
    verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
    inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.

    Bilagor

  20. En medborgare har föreslagit att grusplanen vid Esplanaden 17 byggs om till en konstgräsplan. Förslaget innehåller även önskemål om nya mål i 5- eller 7-mannastorlek samt belysning för ökad trygghet. Medborgaren menar att planen i dagsläget är sliten och svår att använda för barn och ungdomar.

    I kommunstyrelsens MER-plan för 2025 finns en tillfällig satsning på 60 tkr för att tillsammans med föreningarna möjliggöra en konstgräsplan i kommunen. Denna planering gäller dock en fullstor fotbollsplan, vilket innebär att ytan vid Esplanaden är för liten för ändamålet.

    Lekplatsen vid Esplanaden rustades upp 2024. I kommunens nuvarande plan för utveckling och upprustning av lekplatser finns inga åtgärder kopplade till fotbollsplanen.

    Bilagor

  21. Ett medborgarförslag har inkommit gällande trafiksituationen på Bergsgatan i anslutning till den tidigare skolan Tulpanen. Förslagsställaren uttrycker oro för trafiksäkerheten, särskilt på grund av en nedkörd trafikdelarskylt och den avsmalnade vägbanan som tidigare anpassats för skolskjuts. Förslaget innebär att ta bort vägavsmalningen samt att se över hastighetsskyltarnas placering nära anslutningen till väg 204.

    Vägavsmalningen har tidigare anlagts för att skapa en säker hållplatsmiljö för skolskjutsar. Trots att skolverksamheten har upphört, har kommunen medvetet behållit avsmalningen. Detta har skett med hänsyn till kommunens cykelplan samt att den bidrar till att sänka hastigheten på sträckan.

    Bilagor

  22. Ett medborgarförslag har inkommit med önskemål om att utveckla Lanna Valley grönområde med bland annat isbana, grillplats, motionsslinga, utegym och samverkan med lokala föreningar för drift.

    Kommunen har redan påbörjat utveckling av lekplats och utegym i dialog med elever och lokala idrottsföreningar. Eftersom dammarna är livsmiljö för skyddsvärda arter skulle exempelvis en isbana påverka naturvärdena negativt.

    Övriga delar av förslaget beaktas i det fortsatta planeringsarbetet.

    Bilagor

  23. Den 14 oktober 2024 inkom ett medborgarförslag om hastighetsbegränsande åtgärder på Domarringsvägen i Fjugesta. Syftet med förslaget är att få trafikanter att köra lugnare på vägen, som även går förbi skola och andra kommunala inrättningar. 

    Ett svar har tagits fram där det framgår att kommunen delvis bemöter medborgarförslaget genom att sänka hastigheten vid förskolan men inte på hela sträckan. Vidare förklaras kommunens intentioner med Domarringsvägen och vikten av ett bra trafikflöde.

    Bilagor

  24. Ett medborgarförslag har inkommit om att utöka belysningen från väg 204 till Lanna. Kommunen är endast väghållare för en begränsad del av den föreslagna sträckan. Inriktningen är att kommunen endast ska ombesörja belysningen längs vägar där man både är väghållare och äger marken intill vägen. Detta innebär att kommunen inte bör genomföra förslaget. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta svar på medborgarförslag om att öka belysning från väg 204 upp till Lanna.

    Bilagor

  25. Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.

    I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.

    Bilagor

  26. Bilagor

  27. Bilagor

  28. Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.