Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Under denna punkt informerar kommunchefen.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag gällande undertecknande av handlingar, bland annat firmatecknare, borgensförbindelser och årsredovisning. Eftersom ny kommunchef tillträtt, behöver en revidering av delegationen göras.
Bilagor
Taxa för Sydnärkes miljö- och byggnämnds offentliga kontroll och prövning inom livsmedelslagstiftningen
Just nu pågår arbetet med att fasa ut den gamla avgiftsmodellen och införa
efterhandsdebitering som blir obligatorisk 1 januari 2024. För att kunna debitera arbetet kopplat till den nya riskklassningen som utförs under innevarande år behöver taxan uppdateras och ändras skyndsamt.
Tidigare har samtliga registrerade livsmedelsverksamheter betalat för livsmedelskontrollen med en beslutad, fast, årlig avgift. Avgiften har debiterats i förväg i början på varje kalenderår. Nu kommer avgiftsmodellen att ändras och debiteringen ske efter varje utförd kontroll.
Den nya riskklassningsmodellen kommer att underlätta för verksamheter genom att god efterlevnad och övriga certifieringar premieras i högre utsträckning. Kontrollen bli mer riskbaserad och inriktad på de verksamheter som har störst behov.
Förslag till ny taxa är baserad på Sveriges kommuner och regioners uppdaterade underlag och vägledning utifrån de anpassningar av svensk lagstiftning som gjordes i april 2021 efter att EU:s nya kontrollförordning 2017/625 trätt i kraft. Då infördes bland annat det nya begreppet annan offentlig verksamhet i svensk rätt och efterhandsdebitering av livsmedelskontroll gjordes obligatorisk.
Timtaxan påverkas inte av detta beslut.
Kommunstyrelseförvaltningen ställer sig bakom Sydnärkes miljö- och byggnämnds förslag och föreslår kommunfullmäktige att fastställa ny taxa för kontroll och prövning inom livsmedelslagstiftningens område.
Ändringen av taxan ska gälla från 1 oktober 2023.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 2 för 2023 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar uppnå tre mål helt, vilket ger en måluppfyllelse på 60 %. Ett mål prognostiseras att delvis uppnås och ett mål prognostiseras att inte uppnås. Totalt prognostiseras 78,5 % av indikatorerna att uppnås.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 600 tkr för 2023.
Bilagor
Delårsrapporten för 2023 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå samtliga mål delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 0 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 55 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 8 791 tkr per den sista juli 2023. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetunderskott om 2 594 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 4 394 tkr. Kommunens helårsresultat förväntas således att bli 1 800 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 25 500 tkr. Där underskottet främst kommer från Socialnämnden (13 300 tkr) och från Barn- och utbildningsnämnden (12 000 tkr).
Vid en analys av kommunens ekonomi är det angeläget att framhålla vikten av att verksamheterna kommer i budgetbalans. Även om Lekebergs kommuns ekonomi är relativt god, då kommunen under några år levererat höga resultat och har en låg arbetslöshet, så går det inte att fortsätta att leva över sina tillgångar. Att lämna stora budgetunderskott leder till att kommunens möjligheter till framtida investeringar minskar och att ekonomin urholkas successivt.
Bilagor
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 2 för 2023 avser planerade och genomförda kontroller per 30 juni 2023, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2023. Totalt var det nio planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2023. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på fyra kontroller utan avvikelse, fyra kontroller med mindre avvikelse och en kontroll med större avvikelse.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
En uppföljning av ANDTS handlingsplan 2022–2023, och dess aktiviteter, har genomförts. För arbetet med ANDTS finns det i Lekebergs kommun ett politiskt program, samt en handlingsplan. I princip alla aktiviteter i handlingsplanen, som även sträcker sig över 2023, har uppnåtts vilket tyder på ett bra och systematiskt arbete med frågorna. Arbetet kommer fortlöpa och utvecklas under 2023.
Vidare behöver, under året, det politiska programmet revideras utefter det (nya) nationella programmet. En ny handlingsplan bör också tas fram. Detta skulle innebära att det systematiska arbetet kan fortlöpa.
Bilagor
Reviderade riktlinjer för konstnärlig gestaltning i Lekebergs kommun, tillämpning av enprocentsregeln
Enligt reglemente är det kommunstyrelsen som ansvarar för den konstnärliga gestaltningen av kommunens offentliga platser och byggnader (vid ny- och ombyggnation. Vid sammanträde den 21 november 16, §214, antog kommunstyrelsen förslaget till Riktlinjer för konstnärlig gestaltning i Lekebergs kommun - tillämpning av enprocentregeln.
Den nuvarande politiska majoriteten har önskemål om revideringar i riktlinjerna som tillåter större flexibilitet i tillämpningen. Förändringarna i förslaget på nya riktlinjer utgår från det önskemålet samt ett förtydligande gällande ägare av verken.
Bilagor
Vid sammanträde den 14 februari 2023 beslutade kommunstyrelsen att upphäva beslut om att genomföra tidigare majoritets uppdrag om fritidsgårdsverksamhet och uppdra åt kommundirektör att utreda och ta fram förslag på fritidsgårdsverksamhet i samverkan med ideell sektor. Förvaltningen föreslår att driftavtal tecknas med Aktivitetsföreningen i Lekeberg som önskar driva mötesplatsverksamhet för 13-19åringar. Hur öppen fritidsverksamhet för 10-12åringar ska bedrivas i framtiden ska utredas ytterligare, under tiden utredningen fortgår ska nuvarande verksamhet för 10-12åringar fortsätta.
Bilagor
Upphävande av tillgänglighetsrådet och beslut om regler för kommunalt råd för tillgänglighets- och äldrefrågor
Det kommunala pensionärsrådet (KPR) är kommunens samrådsorgan för frågor som berör pensionärer eller andra äldre i kommunen. Det kommunala tillgänglighetsrådet är kommunens samrådsorgan för frågor som rör tillgänglighetsfrågor.
Kommunstyrelseförvaltningen har på uppdrag av den politiska majoriteten tagit fram ett förslag på att upprätta ett gemensamt råd för funktionshinder- och äldrefrågor under kommunstyrelsens regi. Bakgrund till detta är att det ofta är samma ärenden som avhandlas i de två nuvarande råden.
I syfte att få en mer effektiv dialog med de grupper som omfattas av rådens intressen så är förslaget att slå samman de två råden till ett gemensamt råd som ska bejaka samtliga intresseområden som de nuvarande råden. Detta nya råd ska inte omfattas av ett reglemente utan av regler. Detta innebär att kommunstyrelsen har mandat att fatta beslut om eventuella revideringar av reglerna till skillnad från reglementen då beslut behöver fattas i kommunfullmäktige.
I samband med detta förslag så föreslår förvaltningen att det kommunala tillgänglighetsrådets reglemente ska upphävas till förmån för det nya gemensamma rådets regler. Beslut om att upphäva tillgänglighetsrådets reglemente behöver fattas av kommunfullmäktige.
Bilagor
Ann-Marie Gustafsson är ledig från uppdraget som socialchef t.o.m. 2024-11-26. Under tiden 2023-11-27 t.o.m. 2024-11-26 föreslås Maria Johansson Engdahl att vikariera som socialchef.
Bilagor
Ett medborgarförslag inkom den 1 januari 2023 med önskemål om att sätta upp ett plank vid återvinningsstationen i Fjugesta. Enligt förslagsställaren behövs ett plank för att förhindra att skräpet flyger omkring och skräpar ner närområdet. Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag till svar som kommunstyrelsen har att anta.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit om att möjliggöra för hundägare i kommunen att träffas på en yta för hundträning. Idag finns en hundrastgård nere vid Vattenparken. Kommunen har i nuläget inte möjlighet att prioritera ytterligare kommunala ytor för hundträning.
Bilagor
Ett medborgarförslag har inkommit om att skapa en hundrastgård av tennisbanan på Bruksgatan. Det är inte kommunen som äger marken och kommunen kan inte heller prioritera att iordningställa ytterligare hundrastgårdar i nuläget.
Bilagor
I och med att Lekebergs kommun har bytt titel på kommundirektör till kommunchef och tagit bort funktionerna förhandlingschef och lokalförsörjningsstrateg, behöver delegationsordningen för kommunstyrelsen revideras. Beslut som förut fattats av förhandlingschef föreslås delegeras till HR-chef. Besluten som var delegerade till lokalförsörjningsstrateg föreslås delegeras till ansvarig chef och ingå i delegationen av avtal generellt som inte har principiell betydelse.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2024. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom.
Bilagor
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området. Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.
Sju av partierna har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Ett parti inkom med granskningsrapport efter sista datumet för inlämning och ett parti inkom med redovisning och granskningsrapport efter sista datumet. Syftet med granskningsrapporten är att utsedd granskare ska intyga att redovisningen ger en rättvisande bild av hur partistödet har använts.
Förslaget till beslut är därför fullmäktige godkänner sju partiers redovisning av partistöd för 2022 och att partistöd för 2024 betalas ut till de partierna.
Bilagor
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns 8 motioner och 15 medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2023.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har ingen motion bifallits.
Bilagor
Varje kommun ska enligt vallagen delas in i geografiska röstningsområden (valdistrikt). Kommunen ska se över indelningen året senast före det år då ordinarie val till riksdagen ska hållas.
Utifrån synpunkter från röstmottagarna på storleken på valdistrikten har valnämnden har tagit fram ett förslag på ny indelning av valdistrikt inför valåret 2024 för beslut i kommunfullmäktige och slutgiltigt beslut av Länsstyrelsen i Örebro län. Ett valdistrikt ska helst omfatta mellan 1 000 och 2 000 röstberättigade. Förslaget som tagits fram har stämts av med Länsstyrelsen.
Förslaget på nya distrikt innebär att gränser kommer att dras om så antalet röstberättigade blir mer jämt fördelat mellan distrikten, men det totala antalet distrikt förblir samma som vid tidigare val. I och med den nya gränsdragningen så föreslår valnämnden att distrikten ska ges nya namn som bättre beskriver distriktens geografiska placering.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller alla beslut som inte verkställts inom tre månader från beslutsdatum samt avbrott i verkställighet som överskrider tre månader. När ej verkställda beslut som är inrapporterade till IVO verkställts ska också det rapporteras till IVO.
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 29 maj 2023 - 5 september 2023.
Bilagor
Kommunstyrelsen delges inkomna handlingar för kännedom.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.