Möte 2022-02-15
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
I Lekebergs kommun finns det möjlighet att under en period följa en nämnds arbete på närmare håll. Detta kallas för att vara politisk lärling.
Som politisk lärling följer personen nämndens arbete under max sex månader. För att kunna vara politisk lärling krävs det att personen är över 16 år, folkbokförd i Lekebergs kommun och har anknytning till ett politiskt parti företrätt i kommunfullmäktige. För varje lärling ska det finnas en förtroendevald utsedd till handledare. Max två politiska lärlingar får finnas i samma nämnd under samma period.
Kommunstyrelsen ska fatta beslut om att utse Politisk lärling.
Jonas Hansen (KD) önskar att Camilla Axelsson (KD) utses till politisk lärling inom kommunstyrelsen under perioden 15 februari 2022 – 1 juni 2022Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Ett tydligt förbättrat resultat i medarbetarenkät 2021 i förhållande till 2020 för kommunen totalt. Ingen frågeställning med försämrat resultat.
I jämförelse med andra kommuner 2021 har Lekeberg ett genomgående bättre resultat än andra kommuner med undantag av arbetsbelastning och sjukfrånvaro, där det är något lägre värde.
För kommunstyrelseförvaltningen är det relativt små förändringar mellan 2020 och 2021, dock något sämre resultat 2021. Störst försämringar av resultat på frågorna som rör övergripande strategi samt frågorna som rör arbetsbelastning och återhämtning. Kommunstyrelseförvaltningen har genomgående ett bättre resultat än övriga förvaltningar i kommunen.
När det gäller chefsenkäten har kommunen genomgående ett sämre resultat 2021 i förhållande till 2020. Störst förändring är det när det gäller kollegors stöd, chefsstöd, administration och resurser.
Jämförelse mellan förvaltningarna er en relativt varierad bild. Störst skillnad är det när det gäller medarbetarantal, återhämtning och mål.
Varje arbetsplats har till uppgift att arbeta vidare med att förbättra 2-3 områden.Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för januari 2022. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser januari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
201kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Verksamhetsberättelsen för 2021 beskriver de stors händelserna för kommunstyrelsens verksamheter och redovisar utfall för mål och ekonomi.
Kommunstyrelsens måluppfyllelse är på 50 % och indikatoruppfyllelsen är på 64 % för 2021.
Kommunstyrelsens ekonomiska resultat är ett överskott med 4 531 tkr. Exkluderat KS planeringsreserv är överskottet 3 841 tkr. Utöver detta förklaras överskottet främst av kapitalkostnader samt lågt utfall för leasingavgifter för nya fordonsparken.
VA-verksamheten gör ett underskott med 1 261 tkr, vilket förklaras av ökat inläckage i spillvattenledningar samt ökade kostnader för att transportera bort externslam.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs antog nuvarande styrmodell, MER-Styrning, år 2014. MER i MER-styrning står för mål, ekonomi och resultat. Styrmodellens syfte är att beskriva strukturen för styrningen och ledningen i Lekebergs kommun samt fungera som en ram för övriga styrdokument och arbetssätt inom kommunen.
Under 2021 genomfördes en utvärdering av Lekebergs kommuns styrmodell. Syftet med utvärderingen var att ta reda på hur styrmodellen fungerar inom organisationen, samt att ta fram förbättrings- och inspirationsförslag. Metoden för detta var intervjuer och omvärldsbevakning.
Rapporten presenterar en sammanställning över vad som framkommit vid intervjuer och omvärldsbevakning, följt av en analys och en sammanställning över förbättrings- och inspirationsförslag. Den generella slutsatsen är att nuvarande styrmodell fungerar bra men att det finns utvecklingsområden.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 4 för 2021 avser planerade och genomförda kontroller per 31 december 2021, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2021. Totalt var det 11 planerade kontrollmoment vid den fjärde uppföljningen för 2021. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet av uppföljningen visar på sex kontroller utan avvikelse, tre kontroller med mindre avvikelse och två kontroller med större avvikelse.Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
430kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har arbetat fram ett utkast på Näringslivspolitiskt program. Arbetet har utgått från befintliga kommunala styrdokument och arbetet har dessutom koordinerats med den regionala utvecklingsstrategin. Framtagandet har skett i dialog med representanter från kommunala och regionala arbetsgrupper och med det lokala näringslivet. Programmet har dessutom stämts av med det pågående arbetet med att ta fram ett hållbarhetsprogram och ny översiktsplan.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner, om inte förslaget överlämnats till nämnd/styrelse. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns åtta motioner och fyra medborgarförslag som inte var besvarade den 31 december 2021.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Redovisningen nedan utgår från motioner som bifallits efter halvårsskiftet 2021.Bilagor
-
206kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsens delegationsordning ses över och revideras årligen vid behov. De största anledningen till årets revidering är kopplat till att samhällsbyggnadsfrågorna får ett eget kapitel samt att personalavdelningen byter namn till HR-avdelningen.
Gällande samhällsbyggnadsfrågor har förtydliganden gjorts gällande olika nivåer för olika beslutsfattare. Förändringen från personalavdelning till HR-avdelning har också inneburit att en ny funktion som förhandlingschef införts.
Ändringarna syns markerade i rött.Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Kristdemokraterna inkom den 2021-03-91 med en motion om att det ska tas fram en plats för isbana med sarg vid nya Lekebergsskolan. De föreslår även det ska utredas om det krävs mer än en isbana samt att ansvarsfrågan för exempelvis spolning av isen utredas inför kommande vinter. De föreslår även att det ska skrivas ett avtal med en lokal förening eller tex brandkåren för spolning av isbanan.
Kommunstyrelseförvaltningen har berett ärendet och tagit fram ett svar. Representanter från Teknik och service, Kultur och fritid, Lekebergs kommunfastigheter och Lekebergsskolan har deltagit i beredningen av ärendet och framtagandet av svaret.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Moderaterna inkom den 1 december 2020 med en motion om att rusta upp Mullhyttans skola med tillhörande gymnastiksal för att erbjuda alla elever i Lekebergs kommun likvärdiga förutsättningar vad gäller den fysiska skolmiljön.
Motionen har beretts och förslaget till beslut är att motionen anses besvarad.Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Framtidspartiet inkom den 17 mars 2021 med en motion om att nuvarande hantering av det kommunala vägbidraget ses över och att en förenklad hantering utreds för genomförande av automatisk utbetalning av vägbidrag.
Motionen har beretts och förslag till beslut är att avslå motionen.Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
951kb Ladda ner dokument
-
-
John Hägglöf inkom den 29 november 2020 med en motion om att kommunfullmäktige ska ge lämplig nämnd i uppdrag att se över och komplettera delar av elljusspåret i Bergaskogen så att lamporna i spåret är tända samt att information om fel på eller arbete med belysningen i spåret ska vara tillgänglig på kommunens hemsida.
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
196kb Ladda ner dokument
-
-
Omställningen till nära vård är en nationell reform av hälso-och sjukvårdssystemet som omfattar och påverkar flera aktörer och samverkansparter inom Regionen och länets kommuner. En gemensam målbild är en förutsättning för att kunna ta ut en riktning i ett gemensamt omställningsarbete mellan samverkansparter.
Målbildsarbetet har genomförts på uppdrag av samverkansgruppen för kommunchefer och regiondirektör. Förslaget till målbild har tagits fram i ett gemensamt arbete mellan de politiska och tjänstemannaledningarna för Regionen och kommunerna i Örebro län. Efter målbildsarbetet har förslaget beretts i den politiska samverkansstrukturen. Regionala samverkansrådet ställer sig bakom förslaget. Av den anledningen uppmanas kommunerna att fatta beslut i enlighet med bifogat underlag och meddela Regionen sitt beslut senast den 31 mars 2022.
Lekeberg kommun har nu ett fortsatt arbetet att göra. Det pågår upprättande av en projektplan för 2022, och sedan följer ett långsiktigt arbete med omställningsarbetet. Målgruppen är alla invånare i Lekeberg.Bilagor
-
210kb Ladda ner dokument
-
19kb Ladda ner dokument
-
629kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
SCB:s medborgarundersökning är en attitydundersökning som görs på uppdrag av kommuner för att mäta hur kommuninvånare ser på sin kommun.
Undersökningen har, i samarbete med kommunerna och SKR, setts över med avseende på innehåll, urval och resultatredovisning. Det kommer, med anledning av den i grunden omgjorda enkäten samt det nya sättet att ta fram resultaten, inte vara möjligt att jämföra resultaten med tidigare år innan 2021.
Undersökningen genomfördes under hösten 2021. En översiktlig analys har genomförts där frågor som kommunen utmärker sig på har lyfts fram. Resultatet i sin helhet går att se i resultatfilen och på SCB.se.Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Kommuner har en central roll i genomförandet av de globala hållbarhetsmålen. Flera av kommunernas grunduppdrag såsom vård, skola, omsorg och samhällsplanering är direkt eller indirekt kopplade till delmål i Agenda 2030. Kommunstyrelsen i Lekebergs kommun beslutade i december 2020 att ge kommundirektören i uppdrag att ta fram ett miljöprogram eller liknande. Arbetet med att ta fram ett program med fokus på hållbarhet enligt Agenda 2030 har pågått under 2021 och utmynnat i ett förslag till hållbarhetsprogram för Lekebergs kommun.
Lekebergs program för hållbarhet är ett kommunövergripande styrdokument som anger vad som ska uppnås, anger en gemensam riktning för arbetet och fastslår de långsiktiga prioriteringarna för kommunens hållbarhetsarbete. Programmet ska bidra till att kommunens vision ”Lekebergs kommun – trygghet, nytänkande, naturligt nära”, kan uppnås.
Programmet omfattar hela kommunkoncernen och kommunens geografiska område och bygger på de globala målen för hållbar utveckling, mänskliga rättigheter, nationella mål inom miljö, folkhälsa och jämställdhet samt genomförd nulägesanalys av de globala målen i förhållande till Lekebergs kommun.
Hållbarhetsprogrammet sänds på remiss till: Socialnämnden, Barn- och utbildningsnämnden, Sydnärkes IT-nämnd, Sydnärkes miljönämnd, Sydnärkes byggnämnd, Lekebergs kommunfastigheter AB, Lekebergs Bostäder AB, Sydnärkes kommunalförbund, Tillgänglighetsrådet och Pensionärsrådet. Möjlighet finns att lämna remissvar under tiden 16 februari till och med den 16 april. Hållbarhetsprogrammet antas av kommunfullmäktige.Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Askersund, Laxå och Lekebergs kommuner har en gemensam byggnämnd och en gemensam miljönämnd. Från och med den 1 januari 2021 har de två nämnderna en gemensam förvaltning. Kommunstyrelserna har lämnat ett uppdrag att utreda bildandet av en gemensam nämnd för båda ansvarsområdena. Nu finns ett förslag om att bilda Sydnärke miljö- och byggnämnd samt förslag till reglemente för nämnden och förslag till överenskommelse mellan kommunerna.
Bilagor
-
213kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 21 december 2021 - 8 februari 2022.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Bilagor
-
441kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
738kb Ladda ner dokument
-
773kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
975kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.