Möte 2024-06-04
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Från och med den 1 juli 2023 gäller Lagen om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. För första gången regleras därmed det kommunala brottsförebyggandet i svensk lag. Lekebergs kommun arbetar därför just nu med att omsätta lagen till praktik.
Lekebergs kommuns lokala brottsförebyggande råd (BRÅ) är ett råd vars syfte är att verka för minskad brottslighet och ökad trygghet i samhället. Detta ska ske genom att i samverkan stärka brottsförebyggande åtgärder såväl inom den kommunala verksamheten som utom, med fokus på både situationell samt social prevention.
I takt med kommunens arbete att efterleva dessa lagkrav föreslås kommunstyrelsen därför att anta dessa riktlinjer för det lokala brottsförebyggande rådet som syftar till att stärka rådets funktion i kommunen. Till riktlinjerna tas regler fram, hur det praktiska och operativa arbetet ska se ut och fungera. Dessa antas av kommunchef.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
118kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
-
I oktober 2023 bildades en ny avdelning inom kommunstyrelseförvaltningen, näringslivs- och utvecklingsavdelningen. Kommunstyrelsen får aktuell information om näringslivs- och utvecklingsavdelningens verksamhet.
-
Representant från SR Energy kommer och informerar om vindkraftsetableringen i Grimsten.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
8
Granskning Upphävande av del av detaljplanerna: Detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort och Ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort
Kommunstyrelsen i Lekebergs kommun beslutade 2023-03-14 att ge Samhällsbyggnad Sydnärke i uppdrag att ändra detaljplanen för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P119). Syftet med planuppdraget var att förhindra byggande av två parhus på fastigheten Sälven 1:40. För att uppnå syftet har Samhällsbyggnad Sydnärke gjort bedömningen att de delar av gällande detaljplaner som berör bygglovet för de två parhusen behöver upphävas.
Sju yttranden har inkommot under samrådstiden. Den enda synpunkten som föranlett ändring av planhandlingarna är Eons information om befintliga elledningar inom det område där detaljplanerna upphävs. I övrigt finns inga synpunkter.
Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer att upphävandet av detaljplanerna nu är redo för att skickas ut på granskning.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
574kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
69kb Ladda ner dokument
-
-
Teknik och serviceavdelningen har gjort ett förslag på riktlinjer för elsäkerhet. Riktlinjen syftar till att säkerställa att kommunens elanläggningar är säkra för personal, entreprenörer och allmänhet. Förslag till kommunstyrelsen är att anta riktlinjerna, samt att delegera det övergripande elsäkerhetsansvaret till kommunchef.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen erbjuder publik laddning för elbilar. Det finns flera lagar som reglerar vilken avgift som är lämplig. Korta beslutsvägar kan vara lämpligt, bland annat eftersom marknadspriset på elbilsladdning varierar mycket över tid. Teknik och Serviceavdelningen föreslår att anta en taxa på 5,00kr/ kWh, samt att fastställa föreslagen taxekonstruktion, samt att delegera justering av taxa till kommunstyrelsen med rätt att delegera vidare.
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.,Socialnämnden har bjudits in till kommunstyrelsens sammanträde för att redogöra för hur nämndens ekonomi och verksamhet utvecklar sig under året. Nämnden har på sitt sammanträde i maj antagit prognosrapport 1 för 2024.
-
12
Redovisning från socialnämnden till kommunstyrelsen gällande vilka åtgärder nämnden ämnar vidta gällande övertidstimmar, budget och personal som säger upp sig
Kommunstyrelsen beslutade på sitt sammanträde i mars 2024 om att socialnämnden till kommunstyrelsen ska redovisa vilka åtgärder nämnden ämnar vidta gällande övertidstimmar, budget och personal som säger upp sig.
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
PwC har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Lekebergs kommun genomfört en granskning avseende det systematiska arbetsmiljöarbetet. Granskningens syfte är bedöma om kommunstyrelsen har säkerställt att ett ändamålsenligt systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs i kommunens verksamheter.
Den samlade bedömningen från PwC är att kommunstyrelsen inte helt har säkerställt att ett ändamålsenligt systematiskt arbetsmiljöarbete bedrivs i kommunens verksamheter.
Följande rekommendationer lämnas till kommunstyrelsen:
1) Säkerställ att arbetet med att uppdatera intranätet färdigställs
2) Säkerställ att rapporteringen av olyckor och tillbud sker i enlighet med gällande regler och rutiner samt att en kontinuerlig uppföljning av dessa sker och nödvändiga åtgärder vidtas för att säkra en god arbetsmiljö.
3) Säkerställ att styrelse och nämnder tar del av genomförda uppföljningar i enlighet med kommunens rutiner samt att det finns en tydlig spårbarhet för detta.
4) Säkerställ att styrelse och nämnder erhåller en tillräcklig rapportering för att kunna vidta åtgärder för en god arbetsmiljö.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
-
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Lekebergs kommun omfattar alla kommunens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än i de arbetsmiljöplaner som förvaltningarna och verksamheterna själva har upprättat. Arbetsmiljöplaner på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen fastställer arbetsmiljöplan 2024 för Lekebergs kommun.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2024 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge, samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 25 % då ett mål prognostiseras att uppnås och tre mål prognostiseras att delvis uppnås. Kommunstyrelsens prognostiserade indikatoruppfyllelse är på 64 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 500 tkr.
Utfallet för revisionen redovisas separat, och prognostiserar en budget i balans.
VA-verksamheten prognostiserar ett underskott med 3 000 tkr, främst orsakat av kostnader för spillvatten och retroaktiv faktura från Sydnärkes Kommunalförbund.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosrapport 1 för 2024 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun bedöms att ha en måluppfyllelse vid årets slut på 20 %. Indikatoruppfyllelsen prognostiseras att uppgå till 55 %
Resultaträkningen visar på ett negativt resultat om 17 035 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed negativ om 17 035 tkr, eftersom det budgeterade resultatet är 0 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 17 516 tkr.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut om övergripande planeringsförutsättningar i kommunstyrelsen är en del i att ge nämnderna en tidig indikation för att påbörja budgetarbetet. De slutliga ramarna och kommunens totala MER-plan antas av kommunfullmäktige i november.
Förslaget bygger på majoritetens förslag till budget och innebär ett resultatmål om 0% av skatter och bidrag. Kompensation ges för löne- och arvodesökningar med 3%, volymförändringar enligt kommunens fördelningsmodeller och redan beslutade investeringar. Dessutom sker en uppräkning av de gemensamma nämnder och förbund som Lekebergs kommun är medlemmar i.
Förslaget bygger också på att Lekebergs kommun förväntas ha 8 630 invånare per den 1 november 2024.
Det görs också satsningar på bland annat:
- Fortsättning av projektet ny översiktsplan, 980 tkr
- Återvinningsstationer i alla tätorter, 50 tkr
- Arbetskläder för fritidspersonal, 50 tkr
Totalt förstärks ramarna med 16 004 tkr jämfört med 2024.
Förslag till preliminära ramar för MER-plan 2025 är följande:
- Kommunstyrelsen 156 842 tkr
- Revisionen 857 tkr
- Barn- och utbildningsnämnden 294 081 tkr
- Socialnämnden 198 294 tkr
- VA-verksamheten 1 800 tkr
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Barn- och utbildningsnämnden har bjudits in till kommunstyrelsens sammanträde för att redogöra för hur nämndens ekonomi och verksamhet utvecklar sig under året. Nämnden har på sitt sammanträde i maj antagit prognosrapport 1 för 2024.
-
22
Svar på motion från Håkan Trygg (S) om att dela ut kostnadsfria broddar till alla över 65 år som är bosatta i Lekebergs kommun
Håkan Trygg (S) har inkommit med en motion med förslag om att Lekebergs kommun ska erbjuda kostnadsfria broddar till samtliga medborgare i kommunen som är 65 år eller äldre. Kommunfullmäktige lämnade över motionen till kommunstyrelsen för beredning 19 december 2022. Då förslaget i motionen innebär en ökad kostnad och medel inte finns avsatta i budgeten föreslår förvaltningen att kommunfullmäktige avslår motionen.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
34kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningen har tagit fram ett förslag till sammanträdestider för kommunfullmäktige år 2025. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. När fullmäktige fattat beslut om sina sammanträdestider tar kommunstyrelsen och varje nämnd sina egna sammanträdestider. Som utgångspunkt börjar sammanträdena kl. 18:00, vilket kan komma att justeras utifrån dagordningens innehåll efter beslut från kommunfullmäktiges ordförande.
Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar perioden 6 maj 2024 - 28 maj 2024.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.