Möte 2020-03-10
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Rekryteringsgrupp utsedd av kommunstyrelsen, tjänstemannagrupp och fackliga organisationer har intervjuat tre sökande till tjänst som kommundirektör. Efter genomförd samverkan med berörda fackliga organisationer föreligger förslag att anställa Gustav Olofsson som kommundirektör fr.o.m. den 11 mars 2020 och tillsvidare
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter i nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information om holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Bilagor
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom verksamheten. Intern kontroll för Lekebergs nämnder rapport fyra avser sammanställning och analys av nämndernas antagna intern kontrollrapporter per 2019-12-31. Rapport fyra för kommunstyrelsens interna kontroll behandlas i ett separat ärende.
Kultur- och bildningsnämnden har rapporterat de fem kontrollmoment som var planerade för den fjärde perioden. Kontrollerna visade inte på några avvikelser.
Socialnämnden har rapporterat de åtta kontrollmoment som var planerade för den fjärde perioden. Två av kontrollerna visade på större avvikelse, tre av kontrollerna visade på mindre avvikelse och tre av kontrollerna visade på ingen avvikelse.
Sydnärkes IT-nämnd har rapporterat de fem kontrollmoment som var planerade för den fjärde perioden. Två av kontrollerna visade på större avvikelse och tre kontroller på ingen avvikelse.
Generellt har den interna kontrollen under 2019 fungerat väl hos nämnderna i Lekebergs kommun. Respektive nämnds uppföljningar har överlag rapporterats i tid vilket underlättat arbetet med att sammanställa uppföljningarna. En anmärkning som bör noteras är att Sydnärkes IT-nämnd inte följde upp någon risk inom kategori ”Personal” under 2019. Alla nämnder ska följa upp risker inom kategorierna; administration, ekonomi, personal och verksamhet. Detta har åtgärdats i Sydnärkes IT-nämnds interna kontrollplan för 2020.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
1005kb Ladda ner dokument
-
848kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för februari 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser februari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Hösten 2019 genomförde ett externt företag en servicemätning på Lekebergs kommun. Servicemätningen berör telefoni och e-post och bedömningen genomförs via 54 telefonsamtal och 54 e-postmeddelanden. Syftet med att genomföra servicemätningen är att få en bild av vilken service och kvalitet Lekeberg som organisation ger vid externa kontakter över telefon och e-post.
Resultatet från servicemätningen 2019 visar på både förbättring och försämring jämfört med servicemätningen från 2018 men generellt är det två relativt lika resultat. En förbättring för 2019 som kan identifieras är att 94 % av e-postmeddelandena besvarades inom två dygn. Detta är en förbättring med 18 procentenheter då 76 % av e-postmeddelanden besvarades inom två dygn vid mätningen 2018. Försämringar för 2019 som kan identifieras är, för exempel, svarstider vid kontakt med huvudnummer och svarstider för samtal som blir vidarekopplade till handläggare. En större andel av samtalen till huvudnummer besvarades inom 30 sekunder 2018 och en större andel av samtalen som blev vidarekopplade till handläggare besvarades inom 12 sekunder 2018.
Jämfört med andra kommuner i Sverige bedöms störst andel av mätparametrarna hålla motsvarande nivå. Ett fåtal mätparametrar bedöms dock hålla betydligt lägre nivå.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
På kommunstyrelsens sammanträde i november 2018 fattades beslut om att tilldela utvecklingsmedel för genomförande av ett projekt kring Information Lekeberg. Projektets syfte var att undersöka möjligheten höja kommunstyrelsens måluppfyllelse avseende beslutade mål och indikatorer för en ökad service till medborgarna, både via e-post och telefoni.
För projektet tilldelades utvecklingsmedel om 450 tkr. Medlen har finansierat en ytterligare tjänst på enheten för att jobba med projektet. Förstudien av utvecklingen för Information Lekeberg har genomförts under 2019 genom intervjuer, studiebesök och insamling av information och fakta från den egna kommunen men även andra kommuner.
Rapporten färdigställdes i januari 2020. Förslag till förbättring och lösning redovisas i Slutrapport Förstudie Information Lekeberg och presenteras för kommunstyrelsen i mars 2020.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
986kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av resultat från genomförd medarbetarenkät 2019 som visar på en marginell förändring i förhållande till 2018. Enkäten visar på skillnader mellan förvaltningarna och mellan olika enheter. Chefsenkäten visar på ett något sämre resultat 2019 i förhållande till 2018. Även chefsenkäten visar på skillnader mellan förvaltningarna. Ett uppföljningsarbete pågår.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
LekebergsBostäder AB (LEBO) och Lekebergs Kommunfastigheter AB (LEKO) är Lekebergs kommuns två helägda fastighetsbolag.
Enligt kommunens bolagspolicy ska kommunstyrelsen utöva uppsikt över de kommunala bolagen på samma sätt som styrelsen har tillsyn över all annan kommunal verksamhet. Uppsiktsplikten innebär att kommunstyrelsen ska hålla sig informerad om bolagens verksamhet och ekonomi och hur bolagen förhåller sig till gällande styrdokument och gällande lagstiftning. Kommunstyrelsen ska också ges den information och tillställas de handlingar som den begär. Detta framgår av den av kommunfullmäktige antagna bolagspolicyn för Lekebergs kommun.
Som ett led i arbetet med att följa kommunens bolagspolicy informerar VD för LEBO/LEKO kommunstyrelsen om pågående projekt och arbete i bolaget.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
608kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Översiktsplanen är ett handlingsprogram som visar kommunens vilja när det gäller användning av mark och vatten och bebyggelseutveckling för att nå målet att skapa en god livsmiljö. Alla kommuner ska enligt plan- och bygglagen ha en aktuell översiktsplan som omfattar hela kommunens yta. Aktuell innebär att kommunen ska anta eller aktualisera en översiktsplan varje mandatperiod.
Lekebergs nuvarande översiktsplan antogs av kommunfullmäktige 2014-06-11 och aktualiserades inte under föregående mandatperiod. Sedan planen togs fram så har mycket hänt och det finns behov av att arbeta fram en ny översiktsplan.
Kommunstyrelsen föreslås därför ge kommundirektören i uppdrag att inleda ett arbete med att ta fram en ny översiktsplan för Lekebergs kommun med målsättningen att kommunfullmäktige ska anta den under innevarande mandatperiod.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Askersund, Laxå och Lekebergs kommuner har tillsammans en gemensam byggförvaltning och nämnd samt en gemensam miljöförvaltning och nämnd. Under våren 2019 gavs respektive kommunchef/kommundirektör i de samverkande kommunerna i uppdrag att göra en enklare analys över hur detta har fungerat samt undersöka frågan kring en hopslagning till en gemensam samhällsbyggnads-förvaltning och nämnd. Rapportens slutsats visar att det finns anledning att arbeta vidare med frågan om en gemensam samhällsbyggnadsnämnd och förvaltning.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
717kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Behovet av en familjecentral har under en längre tid funnits och arbetet med en förstudie för att etablera en sådan har pågått sedan 2018. Tillsammans med Regionfastigheter arbetar kommunen med att ta fram ett förslag till lokalprogram(skisser och illustrationer för hur lokalerna ska utformas) för en familjecentral i regionens lokaler vid vårdcentralen i Fjugesta. Socialförvaltning och Kultur- och bildningsförvaltningen har tillsammans arbetat för att ta fram underlag för en möjlig organisation och resurssättning av en familjecentralsverksamhet.
Familjecentralen riktar sig till blivande vårdnadshavare, vårdnadshavare eller andra vuxna med barn 0-6 år. Den är hälsofrämjande, generell, tidigt förebyggande och stödjande. En familjecentral är en samlokaliserad verksamhet som innehåller mödrahälsovård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst med inriktning mot förebyggande arbete.
För att kunna bedriva familjecentralsverksamhet i Lekebergs kommun bedöms behovet av personal vara 1,5 heltidstjänster, vilket motsvarar en personalkostnad på cirka 0,9 miljoner kronor. Verksamheten i en familjecentral inkluderar i regel kompetenser som finns hos socionomer/kuratorer, hos förskole pedagoger samt hos BVC/MVC sköterskor.
För att kunna uppfylla kraven i den regionala samverkansöverenskommelsen gällande familjecentraler har utgångspunkten varit att samlokalisera familjecentralsverksamheten med primärvårdenslokaler i Fjugesta. Den tänkta organisationen påverkas även öppenvårdens verksamhet och därför har även denna samlokaliserats med en framtida familjecentral.
Kostnaderna för att starta och driva en familjecentral i Fjugesta utöver det som redan finns i budget är 1 514 tkr och behöver avsättas i budgetarbetet inför 2021.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med Strategisk lokalförsörjningsplan är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv. Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen och den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och lång-siktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader. Planen är en del i arbetet för att ta fram underlag till kommunfullmäktiges beslut om investeringsbudget i kommunens MER-plan.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
831kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
I beslutad MER-plan för 2020, finns en avsättning om 3 000 tkr till utvecklingsmedel. Dessa extra resurser är till för bland annat tekniska hjälpmedel i välfärden, utredningar och kompetensutveckling.
Hittills har Kommunstyrelsen beslutat om att tilldela 750 tkr till olika utvecklingsprojekt 2020, så kvar att fördela finns i dagsläget 2 250 tkr.
Nu har ytterligare tre ansökningar lämnats in för beredning och till Kommunstyrelsen föreslås följande ansökningar att beviljas:
- Ansökan om utvecklingsmedel till skolskjutsoptimering, 405 tkr
- Ansökan om utvecklingsmedel till flexenhet inom grundskolan, 710 tkr
- Ansökan om medel för effektivisering av arbetsorganisation inom äldreomsorgen, 790 tkrOm kommunstyrelsen antar förslaget, så finns ytterligare 345 tkr kvar att fördela under 2020.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap 20 § kommunallagen har varje ledamot rätt att väcka ärenden i nämnden. Pernilla Marberg, SD, har inkommit med ett nämndinitiativ den 10 februari. I nämndinitiativet föreslår hon att kommunstyrelsen, att vid tillfälle på nämndmöte ge en kortare utbildning i mötesteknik samt beslutstermernas innebörd.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 5 februari 2019 - 3 mars 2020.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
961kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet från central samverkan publiceras så snart det är justerat.
Bilagor
-
739kb Ladda ner dokument
-
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Rekryteringsgrupp utsedd av kommunstyrelsen, tjänstemannagrupp och fackliga organisationer har intervjuat tre sökande till tjänst som kommundirektör. Efter genomförd samverkan med berörda fackliga organisationer föreligger förslag att anställa Gustav Olofsson som kommundirektör fr.o.m. den 11 mars 2020 och tillsvidare
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt informerar representanter i nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information om holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom verksamheten. Intern kontroll för Lekebergs nämnder rapport fyra avser sammanställning och analys av nämndernas antagna intern kontrollrapporter per 2019-12-31. Rapport fyra för kommunstyrelsens interna kontroll behandlas i ett separat ärende.
Kultur- och bildningsnämnden har rapporterat de fem kontrollmoment som var planerade för den fjärde perioden. Kontrollerna visade inte på några avvikelser.
Socialnämnden har rapporterat de åtta kontrollmoment som var planerade för den fjärde perioden. Två av kontrollerna visade på större avvikelse, tre av kontrollerna visade på mindre avvikelse och tre av kontrollerna visade på ingen avvikelse.
Sydnärkes IT-nämnd har rapporterat de fem kontrollmoment som var planerade för den fjärde perioden. Två av kontrollerna visade på större avvikelse och tre kontroller på ingen avvikelse.
Generellt har den interna kontrollen under 2019 fungerat väl hos nämnderna i Lekebergs kommun. Respektive nämnds uppföljningar har överlag rapporterats i tid vilket underlättat arbetet med att sammanställa uppföljningarna. En anmärkning som bör noteras är att Sydnärkes IT-nämnd inte följde upp någon risk inom kategori ”Personal” under 2019. Alla nämnder ska följa upp risker inom kategorierna; administration, ekonomi, personal och verksamhet. Detta har åtgärdats i Sydnärkes IT-nämnds interna kontrollplan för 2020.
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
345kb Ladda ner dokument
-
1005kb Ladda ner dokument
-
848kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för februari 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser februari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
-
Hösten 2019 genomförde ett externt företag en servicemätning på Lekebergs kommun. Servicemätningen berör telefoni och e-post och bedömningen genomförs via 54 telefonsamtal och 54 e-postmeddelanden. Syftet med att genomföra servicemätningen är att få en bild av vilken service och kvalitet Lekeberg som organisation ger vid externa kontakter över telefon och e-post.
Resultatet från servicemätningen 2019 visar på både förbättring och försämring jämfört med servicemätningen från 2018 men generellt är det två relativt lika resultat. En förbättring för 2019 som kan identifieras är att 94 % av e-postmeddelandena besvarades inom två dygn. Detta är en förbättring med 18 procentenheter då 76 % av e-postmeddelanden besvarades inom två dygn vid mätningen 2018. Försämringar för 2019 som kan identifieras är, för exempel, svarstider vid kontakt med huvudnummer och svarstider för samtal som blir vidarekopplade till handläggare. En större andel av samtalen till huvudnummer besvarades inom 30 sekunder 2018 och en större andel av samtalen som blev vidarekopplade till handläggare besvarades inom 12 sekunder 2018.
Jämfört med andra kommuner i Sverige bedöms störst andel av mätparametrarna hålla motsvarande nivå. Ett fåtal mätparametrar bedöms dock hålla betydligt lägre nivå.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
På kommunstyrelsens sammanträde i november 2018 fattades beslut om att tilldela utvecklingsmedel för genomförande av ett projekt kring Information Lekeberg. Projektets syfte var att undersöka möjligheten höja kommunstyrelsens måluppfyllelse avseende beslutade mål och indikatorer för en ökad service till medborgarna, både via e-post och telefoni.
För projektet tilldelades utvecklingsmedel om 450 tkr. Medlen har finansierat en ytterligare tjänst på enheten för att jobba med projektet. Förstudien av utvecklingen för Information Lekeberg har genomförts under 2019 genom intervjuer, studiebesök och insamling av information och fakta från den egna kommunen men även andra kommuner.
Rapporten färdigställdes i januari 2020. Förslag till förbättring och lösning redovisas i Slutrapport Förstudie Information Lekeberg och presenteras för kommunstyrelsen i mars 2020.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
986kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning av resultat från genomförd medarbetarenkät 2019 som visar på en marginell förändring i förhållande till 2018. Enkäten visar på skillnader mellan förvaltningarna och mellan olika enheter. Chefsenkäten visar på ett något sämre resultat 2019 i förhållande till 2018. Även chefsenkäten visar på skillnader mellan förvaltningarna. Ett uppföljningsarbete pågår.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
-
LekebergsBostäder AB (LEBO) och Lekebergs Kommunfastigheter AB (LEKO) är Lekebergs kommuns två helägda fastighetsbolag.
Enligt kommunens bolagspolicy ska kommunstyrelsen utöva uppsikt över de kommunala bolagen på samma sätt som styrelsen har tillsyn över all annan kommunal verksamhet. Uppsiktsplikten innebär att kommunstyrelsen ska hålla sig informerad om bolagens verksamhet och ekonomi och hur bolagen förhåller sig till gällande styrdokument och gällande lagstiftning. Kommunstyrelsen ska också ges den information och tillställas de handlingar som den begär. Detta framgår av den av kommunfullmäktige antagna bolagspolicyn för Lekebergs kommun.
Som ett led i arbetet med att följa kommunens bolagspolicy informerar VD för LEBO/LEKO kommunstyrelsen om pågående projekt och arbete i bolaget.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
608kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Översiktsplanen är ett handlingsprogram som visar kommunens vilja när det gäller användning av mark och vatten och bebyggelseutveckling för att nå målet att skapa en god livsmiljö. Alla kommuner ska enligt plan- och bygglagen ha en aktuell översiktsplan som omfattar hela kommunens yta. Aktuell innebär att kommunen ska anta eller aktualisera en översiktsplan varje mandatperiod.
Lekebergs nuvarande översiktsplan antogs av kommunfullmäktige 2014-06-11 och aktualiserades inte under föregående mandatperiod. Sedan planen togs fram så har mycket hänt och det finns behov av att arbeta fram en ny översiktsplan.
Kommunstyrelsen föreslås därför ge kommundirektören i uppdrag att inleda ett arbete med att ta fram en ny översiktsplan för Lekebergs kommun med målsättningen att kommunfullmäktige ska anta den under innevarande mandatperiod.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Askersund, Laxå och Lekebergs kommuner har tillsammans en gemensam byggförvaltning och nämnd samt en gemensam miljöförvaltning och nämnd. Under våren 2019 gavs respektive kommunchef/kommundirektör i de samverkande kommunerna i uppdrag att göra en enklare analys över hur detta har fungerat samt undersöka frågan kring en hopslagning till en gemensam samhällsbyggnads-förvaltning och nämnd. Rapportens slutsats visar att det finns anledning att arbeta vidare med frågan om en gemensam samhällsbyggnadsnämnd och förvaltning.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
717kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Behovet av en familjecentral har under en längre tid funnits och arbetet med en förstudie för att etablera en sådan har pågått sedan 2018. Tillsammans med Regionfastigheter arbetar kommunen med att ta fram ett förslag till lokalprogram(skisser och illustrationer för hur lokalerna ska utformas) för en familjecentral i regionens lokaler vid vårdcentralen i Fjugesta. Socialförvaltning och Kultur- och bildningsförvaltningen har tillsammans arbetat för att ta fram underlag för en möjlig organisation och resurssättning av en familjecentralsverksamhet.
Familjecentralen riktar sig till blivande vårdnadshavare, vårdnadshavare eller andra vuxna med barn 0-6 år. Den är hälsofrämjande, generell, tidigt förebyggande och stödjande. En familjecentral är en samlokaliserad verksamhet som innehåller mödrahälsovård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst med inriktning mot förebyggande arbete.
För att kunna bedriva familjecentralsverksamhet i Lekebergs kommun bedöms behovet av personal vara 1,5 heltidstjänster, vilket motsvarar en personalkostnad på cirka 0,9 miljoner kronor. Verksamheten i en familjecentral inkluderar i regel kompetenser som finns hos socionomer/kuratorer, hos förskole pedagoger samt hos BVC/MVC sköterskor.
För att kunna uppfylla kraven i den regionala samverkansöverenskommelsen gällande familjecentraler har utgångspunkten varit att samlokalisera familjecentralsverksamheten med primärvårdenslokaler i Fjugesta. Den tänkta organisationen påverkas även öppenvårdens verksamhet och därför har även denna samlokaliserats med en framtida familjecentral.
Kostnaderna för att starta och driva en familjecentral i Fjugesta utöver det som redan finns i budget är 1 514 tkr och behöver avsättas i budgetarbetet inför 2021.
Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med Strategisk lokalförsörjningsplan är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv. Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen och den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och lång-siktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader. Planen är en del i arbetet för att ta fram underlag till kommunfullmäktiges beslut om investeringsbudget i kommunens MER-plan.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
I beslutad MER-plan för 2020, finns en avsättning om 3 000 tkr till utvecklingsmedel. Dessa extra resurser är till för bland annat tekniska hjälpmedel i välfärden, utredningar och kompetensutveckling.
Hittills har Kommunstyrelsen beslutat om att tilldela 750 tkr till olika utvecklingsprojekt 2020, så kvar att fördela finns i dagsläget 2 250 tkr.
Nu har ytterligare tre ansökningar lämnats in för beredning och till Kommunstyrelsen föreslås följande ansökningar att beviljas:
- Ansökan om utvecklingsmedel till skolskjutsoptimering, 405 tkr
- Ansökan om utvecklingsmedel till flexenhet inom grundskolan, 710 tkr
- Ansökan om medel för effektivisering av arbetsorganisation inom äldreomsorgen, 790 tkrOm kommunstyrelsen antar förslaget, så finns ytterligare 345 tkr kvar att fördela under 2020.
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 4 kap 20 § kommunallagen har varje ledamot rätt att väcka ärenden i nämnden. Pernilla Marberg, SD, har inkommit med ett nämndinitiativ den 10 februari. I nämndinitiativet föreslår hon att kommunstyrelsen, att vid tillfälle på nämndmöte ge en kortare utbildning i mötesteknik samt beslutstermernas innebörd.
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 5 februari 2019 - 3 mars 2020.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
Meddelanden för kännedom.
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
347kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
961kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet från central samverkan publiceras så snart det är justerat.