Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Bilagor
Avbrytande av detaljplanearbete på fastigheterna Vreta 7:1, 7:2, 9:2, 2:11 samt Hidinge-Lanna 2:5 och 4:6
Det finns två positiva planbesked som ligger till grund för detaljplanearbetet.
Planarbetet är påbörjat och samråd planerades att hållas i april 2023.
Enligt det kommunala planmonopolet är det bara kommunen som har befogenhet att bestämma om detaljplaneläggning ska ske och om en detaljplan ska antas. Ett beslut om att avbryta ett detaljplanearbete kan inte överklagas, enligt 13 kap 2 § 1 p.
Skälen till att avbryta planläggningen utgår från en ny politisk inriktning efter valet 2022. Syftet är att bromsa de senaste årens kraftiga befolkningsutveckling i Hidinge-Lanna för att i första hand prioritera förbättringar av den befintliga infrastrukturen och kommunala servicen.
Att avbryta detaljplanearbetet får potentiella konsekvenser för bland annat möjligheten till byggande av en ny nordlig väg- och cykellänk, för redan upparbetade kostnader under planarbetet och genom att förväntad byggrätt för exploatörerna inte blir av. Att avbryta detaljplanearbetet får också konsekvenser i form av mindre tryck på platser i förskola/skola, mindre trafik samt ökat förtroende hos de många medborgare som uttryckt sig kritiska till den höga exploateringstakten i området.
Kommunstyrelseförvaltningen gör i samråd med samhällsbyggnadsförvaltningen bedömningen att det inte finns några lagmässiga hinder att avbryta detaljplanearbetet.
Förslag till beslut är att kommunstyrelsen avbryter den påbörjade planläggningen av fastigheterna Vreta 7:1, 7:2, 9:2, 2:11 samt Hidinge-Lanna 2:5 och 4:6.
Bilagor
Den 13 december 2016 gav kommunstyrelsen kommundirektören i uppdrag att beställa detaljplan för ny vägförbindelse, VA-ledning och bostadsbebyggelse inom fastigheterna Hidinge-Lanna 1:28, 1:92, 1:15, 1:89 och 1:90.
Planarbetet är påbörjat, detaljplanen har varit på samråd två gånger och granskning en gång.
Enligt det kommunala planmonopolet är det bara kommunen som har befogenhet att bestämma om detaljplaneläggning ska ske och om en detaljplan ska antas. Ett beslut om att avbryta ett detaljplanearbete kan inte överklagas, enligt 13 kap 2 § 1 p.
Skälen till att avbryta planläggningen utgår från en ny politisk inriktning efter valet 2022. Syftet är att bromsa de senaste årens kraftiga befolkningsutveckling i Hidinge-Lanna för att i första hand prioritera förbättringar av den befintliga infrastrukturen och kommunala servicen.
Att avbryta detaljplanearbetet får potentiella konsekvenser för bland annat möjligheten till byggande av en ny sydlig väg- och cykellänk samt möjligheten till förstärkning och bättre redundans av vatten- och avloppsnätet. Den privata fastighetsägaren får inte den byggrätt som förväntats och att kommunens redan upparbetade kostnader går förlorade. Att avbryta planarbetet får positiva konsekvenser för de privata fastighetsägarna som annars riskerar att få vägen på eller nära sina fastigheter. Den lantliga karaktären samt befintliga naturvärden bevaras. Att avbryta planarbetet medför också sannolikt mindre tryck på platser i förskola/skola, mindre trafik samt ökat förtroende hos de många medborgare som uttryckt sig kritiska till den höga exploateringstakten i området.
Kommunstyrelseförvaltningen gör i samråd med samhällsbyggnadsförvaltningen bedömningen att det inte finns några lagmässiga hinder att avbryta detaljplanearbetet.
Förslag till beslut är att kommunfullmäktige avbryter den påbörjade planläggningen på fastigheterna Hidinge-Lanna 1:89 m.fl.
Bilagor
Den 11 februari 2020 fattade Kommunstyrelsen beslut om att ge positivt planbesked för planläggning av Sälven 1:35 under förutsättning att ett nytt övergripande styrdokument för Lannaområdets utveckling upprättas och beslutats.
Planarbetet är inte påbörjat.
Enligt det kommunala planmonopolet är det bara kommunen som har befogenhet att bestämma om detaljplaneläggning ska ske och om en detaljplan ska antas. Ett beslut om att avbryta ett detaljplanearbete kan inte överklagas, enligt 13 kap 2 § 1 p.
Skälen till att avbryta planläggningen utgår från en ny politisk inriktning efter valet 2022. Syftet är att bromsa de senaste årens kraftiga befolkningsutveckling i Hidinge-Lanna för att i första hand prioritera förbättringar av den befintliga infrastrukturen och kommunala servicen.
En konsekvens av att avbryta detaljplanearbetet är att exploatörerna inte får den byggrätt som förväntats. Det får också konsekvenser i form av sannolikt mindre tryck på platser i förskola/skola, mindre trafik samt ökat förtroende hos de många medborgare som uttryckt sig kritiska till den höga exploateringstakten i området.
Kommunstyrelseförvaltningen gör i samråd med samhällsbyggnadsförvaltningen bedömningen att det inte finns några lagmässiga hinder att avbryta detaljplanearbetet
Förslag till beslut är att kommunfullmäktige avbryter planläggningen på fastigheten Sälven 1:35.
Bilagor
Kommunstyrelsen beslutade 2020-03-10 § 40 att en ny översiktsplan för Lekebergs kommun ska tas fram och 2020-09-20 § 118 antogs en projektplan för arbetet med översiktsplanen. Översiktsplanen redovisar kommunens övergripande syn på hur mark- och vattenområden ska användas, riksintressen tillgodoses och bebyggelsen bevaras och utvecklas i kommunen som helhet och på lång sikt.
Arbetet befinner sig nu i samrådsskedet och ett samrådsförslag håller på att arbetas fram. Nya politiska direktiv efter valet 2022 påverkar tidplan, organisation och budget för projektet och projektplanen behöver därför revideras inför det fortsatta arbetet med översiktsplanen.
I den reviderade projektplanen föreslås att tidplanen förlängs och att budgeten utökas med 2 050 tkr för hela projektet. Samråd föreslås genomföras under tidig höst 2024, granskning av det justerade förslaget under senvåren 2025 och översiktsplanen antas hösten 2025.
Om översiktsplanen inte antas före 11 september 2024 behöver istället en planeringsstrategi tas fram som antas senast samma datum, dvs två år efter valdagen. En planeringsstrategi tar ställning till ändrade planeringsförutsättningar sedan gällande översiktsplan antogs och redovisar hur översiktsplaneringen ska drivas vidare. Den ska antas av kommunfullmäktige. Enligt förslaget till ny preliminär tidplan, föreslås att en planeringsstrategi antas i april 2024.
Bilagor
SKR och Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) erbjuder en enkät för att kontinuerligt utvärdera och följa upp arbetsgivarpolitiken i kommuner och regioner med fokus på Hållbart medarbetarengagemang (HME).
Lekebergs kommun har valt att ha HME som en indikator och på så sätt göra det möjligt att sätta resultatet i samband med verksamhetsresultatet.
Kommunens totala resultat redovisas i Kolada, som är en nyckeltalsdatabas för kommuner och regioner, övergripande för kommunen.
Bilagor
Den övergripande arbetsmiljöplanen för Lekebergs kommun omfattar alla kommunens verksamheter. Åtgärderna i den övergripande planen är framtagna utifrån ett identifierat behov hos verksamheterna och är av mera strategisk karaktär än i de arbetsmiljöplaner som förvaltningarna och verksamheterna själva har upprättat.
Arbetsmiljöplaner på alla nivåer i organisationen upprättas och följs upp årligen.
Bilagor
I oktober för 2020 beslutade kommunfullmäktige att kommunstyrelsen årligen ska begära in en återrapportering av kommunens genomförda upphandlingar. Denna återrapportering avser genomförda upphandlingar under 2022. 15 stycken upphandlingar har resulterat i tilldelningsbeslut under 2022.
Sju av upphandlingarna är ramavtalsupphandlingar som genomförts via inköpsamverkan i Örebro län. Sex av upphandlingarna har genomförts via Adda inköpscentral, som antingen förnyad konkurrensutsättning eller via dynamiskt inköpssystem. Två ramavtalsupphandlingar har genomförts av Lekebergs kommun i egen regi.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för februari 2023. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser februari månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Bilagor
Teknik och service ska redovisa i en handlingsplan hur den större avvikelsen för elsäkerheten i kommunens elanläggningar ska åtgärdas.
Bilagor
Kommuner och regioner ska kontrollera och följa upp verksamhet som genom
avtal lämnats över till privata utförare och i avtalen tillförsäkra sig information
som gör det möjligt att ge allmänheten insyn. Det samma gäller för kommunalförbund.
Dessa grundkrav vilar på förhållandet att kommuner och regioner är ansvariga
även för verksamhet som genom avtal överlämnas till privata utförare. I ansvaret ligger då också att följa upp och kontrollera. Omfattningen och inriktningen
på kontrollen och uppföljningen ser olika ut beroende på verksamhetens art och
hur angelägen den är ur ett allmänintresse. Ju mer beroende medborgarna är av
verksamheten desto större krav på uppföljning och kontroll och insyn.
För att stärka styrningen och strukturen på uppföljningen och kontrollen ska
fullmäktige varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer för
kommunala angelägenheter som utförs av privata utförare på uppdrag av kommuner och regioner. Programmet ska även ange hur fullmäktiges mål och riktlinjer ska följas upp och hur allmänhetens insyn ska tillgodoses.
Bilagor
Syftet med den lokalförsörjningsutredningen är att ge förutsättningar för att kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv. Utredningen ger en prognos som sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter och organisationsförändringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.
Bilagor
Ett medborgarförslag inkom den 6 september 2022 där förslagsställaren önskar upphäva eller ändra detaljplanen för Sälven 1:35 i Lanna. Ärendet behandlades på kommunstyrelsens sammanträde den 14 februari 2023 och kommunstyrelsen beslutade att ändra detaljplanen i enlighet med förslagsställarens förslag. Förvaltningen har tagit fram ett förslag till svar som kommunstyrelsen har att anta.
Bilagor
Ett medborgarförslag inkom 2021-08-24 angående samlingsplatser för barn och unga. Medborgaren föreslår att en ungdomsgård skulle kunna öppnas i Fjugesta, i Tulpanen som numer står tom. Syftet med förslaget är att ge de unga en samlingsplats/verksamhet där de kan umgås och utforska samt odla sin kreativitet tillsammans med vuxna.
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett svar till medborgaren som kommunstyrelsen har att anta.
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna.
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Förhandlingschef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 8 februari 2023 - 7 mars 2023.
Bilagor
Bilagor