Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Under denna punkt informerar kommundirektören.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Varje år utser kommunstyrelsen en kulturstipendiat. Sista nomineringsdag för 2021 var 15 oktober och fyra (4) nomineringar om totalt sex (6) personer har inkommit.
Bilagor
Varje år utser kommunstyrelsen en ungdomsledarstipendiat. Sista nomineringsdag för år 2021 var 15 oktober. Tolv (12) nomineringar om totalt sjutton (17) personer har inkommit.
Bilagor
Kommunstyrelsen gav kommundirektören i uppdrag (KS §23) att genomföra en översyn av fritidsgårdsverksamheten i Lekebergs kommun.
Kommunstyrelseförvaltningen har genom detta och översynen förslag på hur verksamheten kan utvecklas. Översynen redogör för nuläget, visar på utvecklingsbehov och samt utvecklingsområden.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att nästa steg är att kommunstyrelsen ger ett uppdrag ta fram ett konkret förslag på utveckling av fritidsgårdsverksamheten, förslaget ska innehålla en genomförandeplan och budget.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Kommuner har en central roll i genomförandet av de globala målen. Flera av kommunernas grunduppdrag såsom vård, skola, omsorg och samhällsplanering är direkt eller indirekt kopplade till delmål i Agenda 2030. Kommunstyrelsen i Lekebergs kommun beslutade i december 2020 att ge kommundirektören i uppdrag att ta fram ett miljöprogram eller motsvarande. Det pågår arbete med att ta fram ett program med fokus på hållbarhet enligt Agenda 2030. För att förslag på hållbarhetsprogram ska kunna gå till nämnderna på remiss föreslås att tidsplanen för hållbarhetsprogrammet revideras.
Bilagor
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.
Enligt antaget attestreglemente ska varje nämnd/styrelse besluta om och upprätta en förteckning över utsedda beslutsattestanter och ersättare inför varje nytt år.
Bilagor
Kommunstyrelsens budgetram för 2022 uppgår till 137 573 tkr. I ramen ingår hela kommunens löneökningsanslag för 2022 om 7 666 tkr och dessutom 1 500 tkr avsatt för kommunstyrelsens planeringsreserv.
VA-verksamheten beräknas inte längre att helt finansieras via taxekollektivet, utan en skattesubvention budgeteras till 1 800 tkr inför 2022. Budgeten baseras på en taxeökning som genomförs fr o m 1 januari 2022.
Revisionen redovisas som ett eget ansvar och budgetramen uppgår till 725 tkr för 2022.
Totalt innehåller MER-planen sex stycken nämndmål för kommunstyrelsen inför 2022. Ett av dessa sex mål är nytt och anknyter till att Lekebergs kommun ska vara en attraktiv, jämlik och jämställd arbetsgivare.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för november 2021. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser november månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.
Enligt reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2022. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till fyra gånger per år.
Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.
Riskerna som ska kontrolleras under 2022 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplanen för kommunstyrelsen 2022 19 risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.
Bilagor
Teknik- och service har tillsammans med konsultföretaget Tyréns tagit fram ett gestaltningsförslag med genomförandekalkyl och driftkostnadskalkyl för Lanna gruvområde. Uppdragets syfte var att ta fram en fördjupad skiss baserat på åtgärdsförslag nivå 0-2 i enlighet med dokumentet ”utvecklingsskiss Lanna gruvområde” 2021-01-29. Uppdraget har getts av kommunstyrelsen. Under november-december i år kommer även ett nytt staket att sättas upp runt gruvområdet.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har arbetat fram ett utkast på näringslivspolitiskt program (Ett tryggt och nytänkande företagande, naturligt nära). Arbetet har utgått från befintliga kommunala styrdokument och arbetet har dessutom koordinerats med den regionala utvecklingsstrategi. Framtagandet har skett i dialog med representanter från kommunala och regionala arbetsgrupper och med det lokala näringslivet. Programmet har dessutom stämts av med det pågående arbetet kring hållbarhetsprogrammet och översiktsplaneringen.
Bilagor
Syftet med den Strategiska lokalförsörjningsplanen är att ge förutsättningar för att med god framförhållning kunna planera och strukturera kommunens samlade lokalbehov i ett nuläge samt i ett långsiktigt perspektiv.
Varje år fastställer kommunstyrelsen lokalförsörjningsplanen. Den sträcker sig över 10 år och redovisar kort- och långsiktiga behov av lokaler vad gäller förväntade volymökningar, nya verksamheter, organisationsförändringar samt planerade förbättringar och renoveringar.
Underlaget utgör ett verktyg för att kunna bedöma framtida investeringsbehov och kommunens samlade lokalkostnader.
Lokalförsörjningsplan för 2022-2032 är baserat på SCBs befolkningsprognos för Lekebergs kommun 2016-2036. Dialog har förts med förvaltningarna om deras befintliga verksamheter, verksamhetsförändringar, lokaler och prognostiserade behov. Planen ska även skickas på remiss till barn- utbildningsnämnden, socialnämnden samt LeKo.
Kommunstyrelsen avser anta lokalförsörjningsplanen på sammanträdet den 15 mars
2022. Nämnderna och fastighetsbolaget lämnas härmed möjlighet att inkomma med synpunkter till kommunstyrelsen senast den 10 februari.
Bilagor
Lekebergs-, Laxå- och Askersunds kommun har i dialog lyft ett behov av att utreda en samverkan kring de tre kommunernas driftsorganisation av VA.
Bakgrunden är att alla tre kommunerna upplever att verksamheterna är relativt små, är sårbara och har utmaningar som en samverkan eventuellt skulle kunna möta. En samverkan skulle kunna göra kommunerna starkare inom VA-området och ge bättre förutsättningarna för att på ett hållbart och långsiktigt sätt säkra leveranser av dricksvatten och avloppsrening.
Kommunerna har alla en ambition att säkerställa att vatten och avlopp fungerar enligt lagar och krav med beredskap dygnet runt, med god framförhållning och planering samt strukturerat genomförande av reinvestering och nyinvestering i nät och anläggningar och en effektiv och proaktiv drift.
Syftet med en samverkan skulle vara att säkerställa en långsiktig förmåga att driva och utveckla VA-verksamheten i takt med de utmaningar som gäller nationellt och lokalt där alla tre kommunerna sammantaget blir vinnare var och en.
Förvaltningen föreslår att ett uppdrag ges till kommundirektörerna i dom tre kommunerna att utreda och ta fram ett underlag för att ta ställning till en eventuell samverkan inom VA-området.
Bilagor
I Lekebergs kommun finns det möjlighet att under en period följa en nämnds arbete på närmare håll. Detta kallas för att vara politisk lärling.
Som politisk lärling följer personen nämndens arbete under max sex månader. För att kunna vara politisk lärling krävs det att personen är över 16 år, folkbokförd i Lekebergs kommun och har anknytning till ett politiskt parti företrätt i kommunfullmäktige. För varje lärling ska det finnas en förtroendevald utsedd till handledare. Max två politisk lärlingar får finnas i samma nämnd under samma period.
Kommunstyrelsen ska fatta beslut om att utse Politisk lärling.
Johan Niklasson (C) önskar att David Järn (C) utses till politisk lärling inom kommunstyrelsen under perioden 1 januari 2022 – 1 juni 2022.
Bilagor
Socialnämnden är skyldig att varje kvartal rapportera ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Rapporteringen gäller såväl nya beslut som ej verkställts samt kvarstående beslut från tidigare kvartal.
Rapporteringen ska ske till Inspektionen för vård och omsorg, till kommunfullmäktige samt till kommunens revisorer.
Under pågående pandemi med Covid-19 ska avbrott i verkställighet rapporteras om avbrottet antingen beror på att verksamheten tillfälligt stängt eller att personen själv avstår insatser på grund av rädsla för smitta och- eller att personen tillhör riskgrupp.
Ärendet behandlades på socialnämnden 2021-11-10.
Bilagor
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom kommunens verksamheter. Intern kontroll för Lekebergs nämnder, rapport 3 2021, avser sammanställning av nämndernas resultat av internkontrollen per september månad 2021.
Bilagor
I Lekebergs kommun har kommunfullmäktige antagit ett reglemente för revisionen. För stunden utgörs revisionen av fem (5) ledamöter. Detta har inneburit vissa problem om en av revisorerna av någon anledning är frånvarande under en längre period och t.ex. granskningen av årsredovisningen ska signeras. Enligt kommunallagen krävs minst fem revisorer.
Bilagor
Enligt arbetsordningen ska ett medborgarförslag vara egenhändigt undertecknat eller digitalt signerat. Detta för att säkerställa att medborgaren är folkbokförd i Lekebergs kommun. När Lekebergs kommun möjliggör för medborgare att lämna in medborgarförslag via e-tjänst och samtidigt kräver digital signering så samlas medborgares personnummer in. För att begränsa uppgiftsspridning enligt GDPR ändras arbetsordningen så att medborgarförslag via e-tjänst inte behöver signeras. Att medborgaren är folkbokförd i Lekebergs kommun säkerställs när medborgaren loggar in, och signeringen tillför ingen ytterligare information i handläggningen av ärendet.
Bilagor
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 9 november - 20 december 2021.
Bilagor
Bilagor
Protokoll central samverkan (CESAM)