Möte 2024-10-08
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Tångeråsa kyrka ägs av Lekebergs kommun. Kyrkan önskar ändring på denna sak. Kommunen önskar inte fortsätta att äga en kyrka. Förslaget är att kommunen genom gåva överlåter fastigheten Nordankyrka 1:5, till Edsbergs församling i Örebro pastorat, enligt bilagd gåvohandling.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdraget var en del av ett beslut i KS 2015-03-10 där huvudfrågan var behovet av förskola i Hidinge-Lanna och där KS beställer en förskola på fyra avdelningar av LeKo. Eftersom behovet av en ny förskola med fyra avdelningar inte längre finns och eftersom LeKo inte bedömer detta uppdrag vara aktuellt, så föreslår Samhällsbyggnad Sydnärke att detta planuppdrag avbryts.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes byggförvaltning fick i december 2017 i uppdrag att upphäva tomtindelningsplanen. Syftet med planuppdraget 2017, att möjliggöra bostäder, är inte längre relevant. Bostäderna är redan byggda. Planuppdraget att upphäva tomtindelningsplan är därför inte längre relevant, så Samhällsbyggnad Sydnärke föreslår att planuppdraget avbryts.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
-
Fastställande av 2025 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kap. 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen förblir oförändrad 2025. Skattesatsen 2024 är 22:43 kronor och blir således densamma 2025.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
10
Uppdrag från kommunfullmäktige till kommunstyrelsen om att ta fram en åtgärdsplan för att motverka prognostiserat underskott
Vid kommunfullmäktiges sammanträde i juni fick kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att ”ta fram en åtgärdsplan för att motverka ett förväntat minusresultat och komma i balans”. Utifrån bifogad åtgärdsplan med redovisade åtgärder och med hänsyn till de åtgärdsplaner som nämnderna redovisar i prognosrapport 2, så följer kommunstyrelsen det fortsatta arbetet precis som tidigare. Detta genom att även fortsättningsvis kalla nämnderna till kommunstyrelsesammanträdena.
Kommunstyrelsen uppmanar nämnderna med underskott att fortsätta ett aktivt arbete med sina respektive åtgärdsplaner för att uppnå en ekonomi i balans.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Inför tidigare val har valnämnden berett ett ärende om arvoden och ersättningar varje gång. För att minska administrationen har förvaltningen tagit fram ett förslag på arvodesbestämmelser som indexerats på samma sätt som arvoden till förtroendevalda. Förslaget utgår från samma grund som arvoden för förtroendevalda där 100 % arvode är 75 % av en riksdagsledamots arvode den första januari. Valnämnden beslutade på sitt sammanträde 19 september att föreslå kommunfullmäktige att anta bestämmelser om arvoden och ersättningar för röstmottagare och rösträknare. Kommunstyrelseförvaltningen gör ingen annan bedömning och föreslår kommunfullmäktige samma sak som valnämnden föreslår.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2025. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
15
Svar på motion från Berth Falk (S) om arbetsskor till personal inom kommunens hälso-, sjukvårds- och omsorgspersonal
Berth Falk (S) har inkommit med en motion med förslag om att Lekebergs kommun ska erbjuda kostnadsfria arbetsskor till personal inom kommunens hälso, sjukvård och omsorgspersonal. Kommunfullmäktige lämnade över motionen till kommunstyrelsen för beredning 27 november 2023.
Eftersom det redan finns medel avsatta för just arbetsskor till personal i socialnämndens MER-plan för 2024 och eftersom socialförvaltningen redan har upprättat avtal för inköp av arbetsskor så föreslår socialnämnden att kommunfullmäktige anser motionen besvarad. Kommunstyrelseförvaltningen gör ingen annan bedömning än socialnämnden.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 3 september 2024 - 1 oktober 2024.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Bilagor
-
641kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen. Kommunstyrelsen får bland annat information om Handslaget, initiativ från Sveriges Kommuner och Regioner inom digitalisering, där Lekebergs kommun gått med. En annons har publicerats gällande rekrytering av socialchef. Näringslivsrankingen har publicerats och Lekeberg har klättrat och är nu andra bäst i länet efter Karlskoga.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Tångeråsa kyrka ägs av Lekebergs kommun. Kyrkan önskar ändring på denna sak. Kommunen önskar inte fortsätta att äga en kyrka. Förslaget är att kommunen genom gåva överlåter fastigheten Nordankyrka 1:5, till Edsbergs församling i Örebro pastorat, enligt bilagd gåvohandling.
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
318kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Planuppdraget var en del av ett beslut i KS 2015-03-10 där huvudfrågan var behovet av förskola i Hidinge-Lanna och där KS beställer en förskola på fyra avdelningar av LeKo. Eftersom behovet av en ny förskola med fyra avdelningar inte längre finns och eftersom LeKo inte bedömer detta uppdrag vara aktuellt, så föreslår Samhällsbyggnad Sydnärke att detta planuppdrag avbryts.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes byggförvaltning fick i december 2017 i uppdrag att upphäva tomtindelningsplanen. Syftet med planuppdraget 2017, att möjliggöra bostäder, är inte längre relevant. Bostäderna är redan byggda. Planuppdraget att upphäva tomtindelningsplan är därför inte längre relevant, så Samhällsbyggnad Sydnärke föreslår att planuppdraget avbryts.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
-
Fastställande av 2025 års skattesats för Lekebergs kommun ska enligt kommunallagen 11 kap. 8§, föreslås av kommunstyrelsen innan oktober månads utgång och beslutas av kommunfullmäktige innan november månads utgång. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att skattesatsen förblir oförändrad 2025. Skattesatsen 2024 är 22:43 kronor och blir således densamma 2025.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
§ 161
Uppdrag från kommunfullmäktige till kommunstyrelsen om att ta fram en åtgärdsplan för att motverka prognostiserat underskott
Vid kommunfullmäktiges sammanträde i juni fick kommunstyrelseförvaltningen i uppdrag att ”ta fram en åtgärdsplan för att motverka ett förväntat minusresultat och komma i balans”. Utifrån bifogad åtgärdsplan med redovisade åtgärder och med hänsyn till de åtgärdsplaner som nämnderna redovisar i prognosrapport 2, så följer kommunstyrelsen det fortsatta arbetet precis som tidigare. Detta genom att även fortsättningsvis kalla nämnderna till kommunstyrelsesammanträdena.
Kommunstyrelsen uppmanar nämnderna med underskott att fortsätta ett aktivt arbete med sina respektive åtgärdsplaner för att uppnå en ekonomi i balans.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
65kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Inför tidigare val har valnämnden berett ett ärende om arvoden och ersättningar varje gång. För att minska administrationen har förvaltningen tagit fram ett förslag på arvodesbestämmelser som indexerats på samma sätt som arvoden till förtroendevalda. Förslaget utgår från samma grund som arvoden för förtroendevalda där 100 % arvode är 75 % av en riksdagsledamots arvode den första januari. Valnämnden beslutade på sitt sammanträde 19 september att föreslå kommunfullmäktige att anta bestämmelser om arvoden och ersättningar för röstmottagare och rösträknare. Kommunstyrelseförvaltningen gör ingen annan bedömning och föreslår kommunfullmäktige samma sak som valnämnden föreslår.
Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag till sammanträdestider för 2025. Sammanträdestiderna är framtagna med hänsyn till det ekonomiska årshjulet. Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder beslutar styrelsen om sina egna sammanträdestider. Kommunstyrelsens arbetsutskotts sammanträdestider redovisas nedan för kännedom.
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
131kb Ladda ner dokument
-
-
§ 166
Svar på motion från Berth Falk (S) om arbetsskor till personal inom kommunens hälso-, sjukvårds- och omsorgspersonal
Berth Falk (S) har inkommit med en motion med förslag om att Lekebergs kommun ska erbjuda kostnadsfria arbetsskor till personal inom kommunens hälso, sjukvård och omsorgspersonal. Kommunfullmäktige lämnade över motionen till kommunstyrelsen för beredning 27 november 2023.
Eftersom det redan finns medel avsatta för just arbetsskor till personal i socialnämndens MER-plan för 2024 och eftersom socialförvaltningen redan har upprättat avtal för inköp av arbetsskor så föreslår socialnämnden att kommunfullmäktige anser motionen besvarad. Kommunstyrelseförvaltningen gör ingen annan bedömning än socialnämnden.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
71kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 3 september 2024 - 1 oktober 2024.
Bilagor
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
Bilagor
-
641kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
616kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
11mb Ladda ner dokument
-
597kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
276kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.