Möte 2024-09-10
-
En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Godkännande av dagordningen.
-
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
5
Antagande - Upphävande av del av detaljplanerna: Detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort och Ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort
Kommunstyrelsen i Lekebergs kommun beslutade 2023-03-14 att ge Samhällsbyggnad Sydnärke i uppdrag att ändra detaljplanen för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P119). Syftet med planuppdraget var att förhindra byggande av två parhus på fastigheten Sälven 1:40. För att uppnå syftet har Samhällsbyggnad Sydnärke gjort bedömningen att de delar av gällande detaljplaner som berör bygglovet för de två parhusen behöver upphävas.
Sju yttranden inkom under samrådstiden. De statliga myndigheterna hade inga synpunkter. De två intilliggande bostadsrättsföreningarna välkomnade upphävandet.
Tre yttranden har inkommit under granskningstiden. Länsstyrelsen och Lantmäteriet har inga synpunkter. Fastighetsägaren/exploatören i form av Lekeberg Utveckling 2 AB (exploatören) motsätter sig upphävande av detaljplanerna. Exploatören hävdar dels att Sydnärke Miljö- och byggnämnd felaktigt avslagit bygglovsansökan eftersom aktuell byggnation inte kan anses påverka landskapsbilden negativt, dels att ett upphävande av de två detaljplanerna inte ryms inom det aktuella planuppdraget som avsåg ändring av en av de två detaljplanerna.
Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer att exploatörens synpunkter avseende bygglovsärendet inte är relevanta för planarbetet. Samhällsbyggnad Sydnärke bedömer att ett upphävande av detaljplanerna Detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P88) samt Ändring av detaljplan för del av Sälven 1:35, Lanna Golf Resort (1814-P119) kan göras då detta är det bästa sättet att uppnå syftet med planuppdraget från februari 2023. Valet att upphäva delar av det två detaljplanerna har prövats av kommunstyrelsen såväl inför samråd som inför granskning.Bilagor
-
741kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 2 för 2024 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar en måluppfyllelse på 25 %, då ett av fyra mål prognostiseras att uppnås. Tre mål prognostiseras att delvis uppnås. Den prognostiserade indikatoruppfyllelsen är på 64 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 2 200 tkr för 2024.Bilagor
-
67kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Delårsrapporten för 2024 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål, vilket ger en måluppfyllelse på 20 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 55 %.
Kommunens delårsrapport redovisar ett för perioden positivt resultat om 13 300 tkr per den sista juli 2024. Helårsprognosen förväntas ge ett budgetunderskott om 9 539 tkr i och med att det budgeterade resultatet är beräknat till 0 tkr, så förväntas kommunens helårsresultat således bli -9 539 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetunderskott om 13 820 tkr. Där underskottet främst kommer från Socialnämnden (7 870 tkr), Barn- och utbildningsnämnden (4 150 tkr) samt VA-verksamheten (4 000 tkr).
Vid en analys av kommunens ekonomi är det angeläget att framhålla vikten av att verksamheterna kommer i budgetbalans. Även om Lekebergs kommuns ekonomi är relativt god, då kommunen under några år levererat höga resultat, så kommer budgetunderskott leda till att kommunens möjligheter till framtida investeringar minskar.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i kommunallagen. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god internkontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Internkontrollrapport 2 för 2024 avser planerade och genomförda kontroller per 30 juni 2024, utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den interna kontrollplanen för 2024. Totalt var det 10 planerade kontrollmoment vid den andra uppföljningen för 2024. Samtliga kontroller är genomförda och resultatet visar på sju kontroller utan avvikelse och tre kontroller med mindre avvikelse.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Enligt kommunens allmänna reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder ska kommunstyrelsen ha uppsikt över verksamhet som bedrivs i kommunala bolag, stiftelser och kommunalförbund. Kommunstyrelsen ska även utöva uppsikt över övriga nämnders och gemensamma nämnders beslut och över sådan avtalssamverkan som sker enligt 9 kap. 37 § KL eller enligt annan lag eller författning. Styrelsen ska också övervaka att av fullmäktiges fastställda kvalitetskrav, mål, riktlinjer och program för verksamheten samt ekonomi följs upp i nämnderna.
Inom ramen för uppsikten i Lekebergs kommun ska ovanstående redovisa för kommunstyrelsen kring bland annat aktuella frågor och pågående arbeten i nämnden, ekonomi, måluppfyllelse, lång- och kortsiktig kompetensförsörjning samt en framtidsspaning kring utvecklingen och kommande utmaningar inom deras respektive ansvarsområde. -
Fjugesta reningsverk är i behov av stora investeringar och kommer även i framtiden få ökade krav på rening och drift. Även spillvattennätet från Lanna till Örebro kommun är i behov av investeringar för att klara ökade flöden. I samband med att kapaciteten ökas från Lanna in till Skebäck önskar Lekebergs kommun även ansluta spillvattnet från Fjugesta tätort till Örebro kommun för att få stordriftsfördelar och säkerställa att framtida reningskrav uppfylls. Med anledning av det behöver Lekebergs kommun kontakta Örebro kommun med en förfrågan.
Bilagor
-
71kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
En förtroendevald har rätt till skälig ersättning för de arbetsinkomster och ekonomiska förmåner som de förlorar när de fullgör sina uppdrag. I arvodesbestämmelserna för förtroendevalda i Lekebergs kommun (KF § 72/2022-06-13) finns en bestämmelse om ett maxbelopp för förlorad arbetsinkomst per timme. För att ingen förtroendevald ska avstå från att ta ett uppdrag i Lekebergs kommun för att de riskerar att förlora ekonomiskt föreslås att bestämmelsen stryks. Detta innebär att alla förtroendevalda i Lekebergs kommun får ersättning för den faktiska förlust de eventuellt får i samband med att de utför sina uppdrag.
Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunfullmäktige beslutade (KF § 82/2024-06-17) att ”Fastställa föreslagen taxekonstruktion och delegera justeringen av taxan utifrån taxekonstruktionen till kommunstyrelsen, med rätten att delegera vidare till tjänsteperson”. Då elpriset, som påverkar taxan, kan ändras flera gånger på ett år och taxan som kommunfullmäktige beslutat om beskriver hur elpriset ska påverka taxan föreslår förvaltningen att kommunstyrelsen delegerar till teknisk chef att justera taxan för elbilsladdning i enlighet med taxekonstruktionen.
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har tidigare beslutat om regler för kommunalt partistöd. Reglerna utgår från kommunallagens bestämmelser på området.
Av reglerna för partistöd framgår att partierna årligen ska lämna en skriftlig redovisning som visar att partistödet har använts för att stärka partiets ställning i den kommunala demokratin. Partistödet är avsett för det lokala partiarbetet som riktar sig till kommunmedlemmarna. Redovisningen ska avse perioden 1 januari–31 december och ges in till fullmäktige senast sex månader efter redovisningsperiodens utgång. En av mottagaren utsedd särskild granskare ska granska om redovisningen ger en rättvisande bild av hur mottagaren har använt partistödet. Granskarens rapport över granskningen ska bifogas redovisningen. Fullmäktige får besluta att stöd inte ska betalas till parti som inte lämnar redovisning och granskningsrapport.
Sju av partierna har lämnat in en redovisning av hur partistödet har använts och tillhörande granskningsrapport inom föreskriven tid. Ett parti inkom den 13 augusti med sin redovisning och granskningsintyg. Ett parti har inte inkommit med granskningsrapport då de saknar lokal representation. Förvaltningens förslag till beslut är att fullmäktige godkänner de partiers redovisning av partistöd för 2023 som inkommit i tid och att partistöd för 2024 betalas ut till de sju partierna.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt arbetsordningen för kommunfullmäktige ska kommunstyrelsen två gånger per år redovisa de motioner som inte beretts färdigt. Redovisningen görs på det första ordinarie fullmäktige sammanträden vår och höst. Medborgarförslag som inte beretts färdigt ska i fullmäktige redovisas på samma sätt som ej färdigberedda motioner. Förslagen ska behandlas inom ett år från att de inkom, vare sig det handläggs i fullmäktige eller i nämnd/styrelse.
Totalt fanns nio motioner och fem medborgarförslag som inte var besvarade den 30 juni 2024.
Enligt kommunens riktlinjer för motioner och medborgarförslag ska också verkställandet av bifallna motioner redovisas för kommunfullmäktige. Redovisningen ska innehålla en beskrivning av på vilket sätt motionens förslag har
verkställts. Redovisningen ska behandla förslag eller åtgärder som är pågående och
inte sådana som avslutats. Under den aktuella perioden har en motion bifallits.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Christina Kareliussén (S) lämnade på kommunstyrelsens sammanträde (KS § 126/2024-06-04) in ett ledamotsinitiativ om att nuvarande kompetensförsörjningsplan ska revideras och uppdateras. I initiativet hänvisas till kompetensförsörjningsplanen för 2018-2022 som kommunstyrelsen fastställde 2017 och som finns publicerad på lekeberg.se (dnr KS 17-783). Även om planen på lekeberg.se finns publicerad upphörde den att gälla i och med utgångsdatumet 2022.
På kommunstyrelsens sammanträde i juni 2020 (KS § 86/2020-06-02) antogs en strategisk kompetensförsörjningsplan för 2020-2024. HR-avdelningen kommer under hösten att påbörja arbetet med att ta fram en uppdaterad version av den strategiska kompetensförsörjningsplanen då den nu gällande upphör vid årsskiftet 2024–2025.
Då den plan som nämns i initiativet inte längre gäller och ett arbete med att revidera den nyare och nu gällande strategiska kompetensförsörjningsplanen påbörjas under hösten föreslår förvaltningen därför att ledamotsinitiativet ska anses besvarat.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
18
Svar på ledamotsinitiativ från Christina Kareliussén (S) gällande uppföljning och information om BRÅ
Christina Kareliussén (S) inkom på kommunstyrelsens sammanträde i juni (KS § 127/2024-06-04) med ett ledamotsinitiativ om information och uppföljning från kommunens lokala brottsförebyggande råd (BRÅ). I initiativet yrkas att ”kommunstyrelsen får uppföljning och information från BRÅ om det brottsförebyggande arbetet och åtgärdsplan för Lekebergs kommun, förslagsvis vid 3 tillfällen/år.”
Ordföranden för rådet är kommunstyrelsens ordförande. Kommunstyrelsens ordförande har ett uppdrag enligt reglementet för kommunstyrelsen att följa frågor med betydelse för kommunens utveckling. Ordföranden har därför redan ett uppdrag att bevaka och lyfta frågor från rådet till kommunstyrelsen när detta är motiverat. Förvaltningen föreslår därför att ledamotsinitiativet anses besvarat.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
-
Annica Zetterholm (C) och David Järn (C) inkom på kommunstyrelsens sammanträde i mars (KS § 52/2024-03-12) med ett ledamotsinitiativ om sociala företag. I initiativet så yrkas att kommunstyrelsen får en redovisning av hur kommunen arbetar för att få fler sociala företag samt en redovisning av hur samarbetet med det sociala företag som startade 2022, sker.
Sociala företag ges samma stöd som övriga företag i Lekebergs kommun. Sedan oktober 2023 finns en ny avdelning inom kommunstyrelseförvaltningen, näringslivs- och utvecklingsavdelningen, som arbetar med att stötta alla former av företag. Socialnämnden har haft ett avtal med ett socialt företaget som tecknades 2022. Det avtalet är uppsagt och avslutat. Förvaltningen föreslår att ledamotsinitiativet anses besvarat.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
-
20
Svar på motion från Christina Kareliussén (S) om att utarbeta en plan för brottsförebyggande arbete bland barn och unga i Lekebergs kommun
Christina Kareliussén (S) inkom den 22 november 2023 med en motion där förslaget är att utarbeta en plan för brottsförebyggande arbete bland barn och unga i Lekebergs kommun. Syftet med motionen är att lyfta att barns och ungas kriminalitet måste tas på allvar, och att kommunen behöver satsa på brottsförebyggande verksamhet.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 28 maj 2024 - 3 september 2024.
Bilagor
-
15kb Ladda ner dokument
-
16kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
575kb Ladda ner dokument
-
498kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
241kb Ladda ner dokument
-
793kb Ladda ner dokument
-
929kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Bilagor
-
659kb Ladda ner dokument
-
-
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.