En justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
Godkännande av dagordningen.
Kommunstyrelsen får information om aktuella frågor på kommunstyrelseförvaltningen.
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
Kommunstyrelsens budgetram för 2026 uppgår till 164 324 tkr (föregående år 146 124 tkr). I ramen ingår hela kommunens löneökningsanslag för 2026 om 8 978 tkr. Kommunstyrelsens MER-plan innehåller fem mål med tillhörande indikatorer. Varje år sker uppräkningar av bl. a lönekostnader, lokalhyror, gemensamma nämnder, lokalvård, vaktmästeri och partistöd. Justering sker också vid förändringar i PO (personalomkostnader). Inför 2026 har det skjutits till medel för bl.a. samhällsbyggnadsomställningen, AI på hemsidan och för stärkta bibliotek. VA verksamheten ligger med en oförändrad budget om 2 500 tkr.
Revisionen redovisas som ett eget ansvar och budgetramen uppgår till 865 tkr för 2025. Förvaltningen föreslår kommunstyrelsen att anta MER-plan 2026 för kommunstyrelses verksamheter samt för VA-verksamheten och Revisionen.
Bilagor
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat en månadsrapport. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal. Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen godkänner månadsrapporten.
Bilagor
Enligt reglemente för internkontroll av ekonomi och verksamhet ska respektive nämnd fastställa en internkontrollplan för varje budgetår. Internkontrollplanen visar på vilka risker som identifieras och därmed ska kontrolleras under 2026. Kontrollerna sker med olika frekvens och en risk kan kontrolleras från en till tre gånger per år.
Riskerna som identifieras riskbedöms enligt hur hög sannolikhet det är att risken uppstår samt vilka konsekvenser det skulle få för verksamheten om risken skulle uppstå. Genom riskbedömningen får respektive risk ett riskvärde som anger om risken kan anses låg, medium eller kritisk.
Riskerna som ska kontrolleras under 2026 presenteras i internkontrollplanen tillsammans med en redogörelse för hur och vem som är ansvarig för att följa upp respektive risk. Totalt innehåller internkontrollplan för kommunstyrelsen 2026 13 risker inom områdena administration, ekonomi, personal och verksamhet.
Jämfört med internkontrollplan 2025 är det fyra nya risker som ska kontrolleras. Två risker försvinner med anledning av att sannolikheten för avvikelse visats sig låg. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen godkänner internkontrollplanen för 2026.
Bilagor
Kultur- och fritidsavdelningen fick i MER-plan (budget) 2025 uppdraget att undersöka möjligheter och förutsättningar för en konstgräsplan i Lekebergs kommun. Utgångspunkt har varit att kommunen tillsammans med föreningslivet skulle undersöka möjlighet till finansiering av konstgräs genom att söka medel från Allmänna arvsfonden. Som stöd i arbetet involverades tidigt i processen Svenska fotbollsförbundet, Örebro läns fotbollsförbund och Örebro läns idrottsförbund.
Föreningarna har inför uppföljningsmöte i oktober meddelat att de i nuläget saknar resurser för att driva projektet, vilket gör att arbetet pausas. En slutrapport över arbetet har tagits fram. Slutrapporten kan användas som grund om förutsättningarna förändras i framtiden. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen lägger slutrapporten till handlingarna och att uppdraget är slutfört.
Bilagor
Ungdomsledarstipendium i Lekebergs kommun tilldelas en person eller
förening som särskilt bidragit till ett levande utbud av meningsfulla aktiviteter
för barn och ungdomar i kommunen. Allmänheten kan nominera person eller förening och kommunstyrelsen utser därefter vem som ska tilldelas ungdomsledarstipendiet för aktuellt år. Sista nomineringsdag för år 2025 var 24 oktober. Två (2) nomineringar har kommit in.
Bilagor
Kulturstipendium i Lekebergs kommun tilldelas en person eller förening som
under längre tid utvecklat det lokala kulturlivet eller gjort kulturupplevelser
tillgängliga för människor i kommunen. Allmänheten kan nominera person eller förening och kommunstyrelsen utser därefter vem som ska tilldelas ungdomsledarstipendiet för aktuellt år. Sista nomineringsdag för år 2025 var 24 oktober. Inga (0) nomineringar har kommit in.
Bilagor
Prognoser visar att den äldre befolkningen kommer att öka, samtidigt som den arbetsföra befolkningen inte ökar i samma takt. Kommuner och regioner står redan inför stora utmaningar gällande sin kompetensförsörjning, precis som många andra arbetsgivare. Vikten av att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetenser blir avgörande för Lekebergs kommun när våra verksamheter förändras och utvecklas. En strategi för kompetensförsörjningen och upprättande av en kompetensförsörjningsplan, syftar till att ge en samlad bild över kompetensförsörjningsbehovet och ska underlätta för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, över tid. Det syftar också till att kommunen kan vara resurseffektiv och öka möjligheterna till kommungemensamma insatser. Aktiviteterna i kompetensförsörjningsplanen syftar till att främja kommunens möjlighet att attrahera, rekrytera, behålla och utveckla och behålla rätt antal kompetenser.
Bilagor
De befintliga riktlinjerna för sociala medier från 2016 har uppdaterats för att omfatta Facebook, Instagram och Linkedin, eftersom dessa kanaler används av olika verksamheter inom kommunen, bland annat HR för rekrytering och näringslivs- och utvecklingsavdelningen för marknadsföring. Den uppdaterade versionen tydliggör vilka verksamheter som ansvarar för att följa upp inlägg, besvara kommentarer och meddelanden samt diarieföra dem. Gemensamma regler för alla kanaler, exempelvis diarieföring, har samlats i ett eget avsnitt.
I arbetet har dubbel information tagits bort, nya avsnitt om verksamheternas konton och hantering av kommentarer har lagts till, och tvåfaktorsautentisering har införts. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar det reviderade förslaget av riktlinjer för sociala medier.
Bilagor
Riktlinje gällande webbredaktörer och verksamheternas ansvar för den egna informationen på kommunens webbplats. Allt eftersom hemsidan växer, nya sidor och undersidor tillkommer, blir det svårare för kommunikatören att se till att samtliga sidor är uppdaterade. Det innebär att risken ökar för sidor med felaktig information där medborgarna missleds för att sidan inte uppdaterats. Riktlinjerna syftar till att fastslå att vardera verksamheten själva har ansvar för sin information oavsett var den ligger på hemsidan. Riktlinjerna är nödvändiga för att driva arbetet med en uppdaterad hemsida framåt. Förvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar riktlinjerna för Lekebergs kommuns hemsida.
Bilagor
Kommunstyrelsen får fortlöpande aktuell information om arbetet med att skapa en samhällsbyggnadsförvaltning samt en bygg- och miljönämnd.
Representanter från kommunens IT-partner, Atea kommer till kommunstyrelsens sammanträde och håller en presentation gällande kommunstyrelsens roll och ansvar när NIS2-direktivet blir svensk lag 15 januari 2026.
En förfrågan har inkommit om att få använda Lekebergs kommuns logotyp eller kommunvapen i marknadsföringen av ett system som kommunen använder. Eftersom användningen av kommunens vapen regleras i lag och kräver särskilt beslut, bedöms att kommunen bör vara restriktiv. Kommunstyrelsen har enligt reglementet delegation från kommunfullmäktige att besluta i denna fråga.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen avslår förfrågan då kommunen bör vara restriktiv både med att hur kommunens vapen används och med att marknadsföra vilka system eller tjänster som kommunen använder sig av.
Bilagor
Enligt kommunallagen 6 kap 37 § får en nämnd uppdra åt ett utskott, åt en ledamot eller ersättare eller åt en anställd hos kommunen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Den som enligt delegationsordningen fått rätten att besluta i kommunstyrelsens ställe ska anmäla de fattade besluten till kommunstyrelsens vid nästa planerade sammanträde.
Inför varje år gör förvaltningen en översyn av delegationsordningen för att säkerställa att delegationen är aktuell, korrekt och funktionell. Inför 2026 föreslås en rad tillägg och omflyttningar av punkter. Bland annat har två nya kapitel skapats, en för säkerhet där punkter lagts till för att bland annat möta kraven i NIS2-direktivet som blir svensk lag 15 januari 2026, och ett kapitel för arkiv och GDPR för att förtydliga vem som har mandat och ansvar i dessa frågor. Kommunstyrelseförvaltningen föreslår att kommunstyrelsen antar den reviderade delegationsordningen för kommunstyrelsen och att den börjar gälla från 1 januari 2026.
Bilagor
Den 10 april 2025 inkom ett medborgarförslag om att anlägga en skatepark vid Lekebergsskolan.
I svaret till medborgarförslaget framgår det att kommunen ser värdet i en skatepark men bedömer att det i nuläget saknas förutsättningar för att anlägga en. Kommunen prioriterar istället att rusta upp och utveckla befintliga lek- och aktivitetsplatser, men kommer att följa intresset för en skatepark framöver för att eventuellt omvärdera förutsättningarna i framtiden.
Bilagor
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna. Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. HR-chef är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 4 november 2025 - 9 december 2025.
Bilagor
Bilagor
Under denna punkt får kommunstyrelsen information från nämnder, bolag, kommunalförbund och övriga politiska organ.