Möte 2020-06-02
-
En justerare och en ersättande justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för april 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser april månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2020 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar uppnå fyra mål helt och två delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 67 %.
Av de 25 beslutade indikatorerna prognostiserar kommunstyrelsen uppnå 21 helt, tre delvis och en inte alls, vilket ger en indikatoruppfyllelse på 84 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 3 900 tkr för 2020. Överskottet förklaras främst av planeringsreserv om 1 500 tkr, kapitalkostnader pga senarelagda investeringar, samt personalkostnader.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosrapport 1 för 2020 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt, tre mål delvis och två mål inte alls, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 68 %.
Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 20 737 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 4 982 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 15 755 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 3 670 tkr. Skatter och bidrag redovisar ett överskott jämfört med budget på 3 369 tkr, vilket har sin grund i förändrad prognostiserad skattekraft (inkomstutjämning) samt förändringarna som gjordes i vårändringsbudgeten och övriga statliga tillskott pga Covid-19.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Rapport ett avser genomförda kontroller per april utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den antagna intern kontrollplanen för 2020.
Kommunstyrelseförvaltningen har genomfört samtliga 11 kontrollmoment som var planerade för den första uppföljningen 2020.
Resultatet visar på tre större avvikelser; kontroll av rapporterad sjukfrånvaro, kontroll av utbetald friskvårdsersättning, granskning av rapporterade tillbud samt tre mindre avvikelser; kontroll av delegationsbeslut, kontroll av flexmodul och kvalitetskontroll inom lokalvården. Övriga fem kontroller hade inga avvikelser.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom verksamheten. Intern kontroll för Lekebergs nämnder rapport ett avser sammanställning och analys av nämndernas antagna intern kontrollrapporter per april. Rapport ett för kommunstyrelsens interna kontroll behandlas i ett separat ärende.
Socialnämnden har följt upp två kontroller som var planerade för perioden. Resultatet blev en större avvikelse gällande antal fattade biståndsbeslut som inte är omprövade i tid. En mindre avvikelse noteras gällande kontroll av verksamhetens ekonomiska resultat.
Kultur- och bildningsnämnden hade ett kontrollmoment för perioden avseende kontroll av rutiner för skyddade identiteter som visade på inga avvikelser.
Sydnärkes IT-nämnd hade fyra kontroller för perioden varav två hade inga avvikelser och två hade mindre avvikelser; uppföljning av säkerhetskopieringsjobb och sammanställning av supportärenden som inte följer rutinerna.
Nämnderna har genomfört samtliga inplanerade kontroller för perioden och förslag på åtgärder finns presenterat i de fall avvikelser har hittats. Internkontrollarbetet i kommunens nämnder fungerar bra.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
1010kb Ladda ner dokument
-
846kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag gällande undertecknande av handlingar, bland annat firmatecknare, borgensförbindelser och årsredovisning. Eftersom tillförordnad kommundirektör nu är tillsvidare och ny biträdande kommundirektör börjar 1 juni 2020 så behöver delegationen revideras.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbundens uppgift är i första hand att verka för att medborgare ska få stöd och rehabilitering till egen försörjning. På individnivå verkar de genom att finansiera insatser som bedrivs av de samverkande parterna. Samordningsförbundet stödjer också aktivt insatser som syftar till skapa strukturella förutsättningar för att myndigheterna ska kunna samarbeta bättre.
Årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019 har inkommit från Finsam Lekeberg och Örebro. Förbundets resultat för 2019 blev - 266 tkr, vilket innebär att det egna kapitalet minskade från 2 137 tkr till 1 871 tkr.
Revisorerna har granskat räkenskaperna, årsredovisningen och förbundsstyrelsens förvaltning i FINSAM Lekeberg och Örebro för verksamhetsåret 2019. Revisorerna bedömer sammantaget att styrelsen i FINSAM Lekeberg och Örebro har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. De bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att årsredovisningen har upprättats enlighet med tillämpliga delar av lagen om kommunal bokföring och redovisning och god redovisningssed. De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda och tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund är i behov av att införskaffa tre nya sopbilar. Två av dessa ska användas för insamlingen av hushållsavfallet i Askersunds och Laxå kommuner vid förbundets övertagande av insamlingen 1 mars 2020. Den tredje sopbilen ska ersätta en sopbil i Hallsbergs kommun som vid samma tidpunkt är avskriven. Leveransen av de tre bilarna bör ske i början av 2022.
För att möjliggöra inköpen, kan det komma att bli nödvändigt att lånefinansiera dessa. För att det, i sin tur, ska vara möjligt måste förbundet enligt § 13 i förbundsordningen, införskaffa ett godkännande från var och en av medlemskommunerna.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
13
Återrapportering av utvecklings- och kompetensförsörjningsmedel samt slutrapport för projekt Personal- och kompetensförsörjning 2019
Kommunstyrelsen beslutade under 2018 om att avsätta medel för utveckling och kompetensförsörjning, vilket har finansierat de aktiviteter som har genomförts inom projekt Personal- och kompetensförsörjning. Slutrapporten redovisar syfte och projektmål, effekter av måluppfyllelse, genomförda aktiviteter samt utfall för tidsplan och kostnader.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har som arbetsgivare en stor utmaning inom området kompetensförsörjning. Ett långsiktigt och strategiskt arbetssätt är ett krav för att möta utmaningen. Kommunen behöver attrahera och rekrytera nya medarbetare samt satsa på kompetensutveckling av nuvarande chefer och medarbetare. Kommunstyrelsen beslutade under 2018 om att avsätta medel för utveckling och kompetensförsörjning, vilket har finansierat de aktiviteter som har genomförts inom projekt Personal- och kompetensförsörjning under 2019.
Strategisk kompetensförsörjningsplan för 2020-2024 är ett resultat av projektet.
Ett framgångsrikt arbete med kompetensförsörjningen kommer att ställa höga krav på samordnade metoder och rutiner i alla verksamheter. Strategisk kompetensförsörjning 2020-2024 beskriver en gemensam plattform, metoder och ansvarsfördelning i arbetet med kompetensförsörjningen.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
660kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet barn i förskoleålder ökar stadigt i Lekebergs kommun. Enligt prognosen fram till 2030 sker en ökning med ca 80 barn. Ökningen sker främst i Fjugesta och Lanna/Hidinge. Behovet av fler förskoleplatser i kommunen anges i den lokalförsörjningsplan som antogs av kommunstyrelsen i mars 2020. I samband med att lokalförsörjningsplanen antogs gavs också ett uppdrag till kommundirektören att ta fram förslag för att lösa behovet av förskolelokaler. Det uppdraget kommer hanteras i olika delar där detta ärende är den första delen.
Med utgångspunkt av Lekeberg kommuns strategiska lokalförsörjningsplan behövs ytterligare förskolelokaler i Fjugesta. Kommunen måste möta ökningen av antalet barn de närmaste åren samt ersätta Gunghästen och Tulpanens paviljonger, vilka båda är ”tillfälliga” lösningar.
Förvaltningen har tagit fram underlag till två olika alternativ för en ny förskola i Fjugesta med 4 respektive 6 avdelningar. Kommunstyrelseförvaltningen förordar en ny förskola med 6 avdelningar då detta ger flest driftsfördelar.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att anpassa användningen i området utefter utbyggnadsplaner för vård- och omsorgsboendet Linden och samtidigt utöka användningen av området generellt så att det finns en större flexibilitet inför eventuella byggprojekt i framtiden.
Lekebergs kommun har i det långsiktiga arbetet med att utveckla vård- och omsorgsboende bedömt att en utbyggnad av Linden kan vara ett alternativ. Det har dock visat sig att detaljplanen i området behöver göras om för att eventuella utbyggnader ska vara möjliga att genomföra. Gällande detaljplan som berör kvarteret mejeristen är väldigt begränsande. Inriktningen har varit att göra ny detaljplan med utökad byggrätt för att möta eventuella framtida behov.
Planområdet har kortats ner efter granskningen för att detaljplanen ska kunna antas. I kvarteret som inte längre är med i planen har inga markundersökningar gjorts vilket krävdes för att planen skulle kunna antas. Detta bedömdes fördröja planprocessen ytterligare.
Detaljplanen kan tas upp för antagande.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen utarbetar en detaljplan för fastigheterna Sälven 1:39 och Sälven 1:41 som inbegriper del av vägen i Kulltorps vägsamfällighet GA:1. Påverkan innebär att kommunens planläggning delar upp vägsamfälligheten i två delar som var och en blir för kort för att kunna erhålla statligt vägbidrag enligt gällande regelverk.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har det övergripande ansvaret för att utveckla samhälls-planeringen och samhällsbyggandet i kommunen. Detta gäller inom såväl kommunens eget som de privata fastighetsägarnas markinnehav. Ett långsiktigt och hållbart markägande är en viktig förutsättning och styrmedel för kommunen att kunna påverka samhällets utveckling i framtiden.
Plan- och bygglagen är ett styrmedel över markanvändning, men kommunen har också som markägare stora möjligheter att påverka samhällsutvecklingen. Policyn ska bidra till att nå politiskt uppställda mål för kommunens samhällsutveckling avseende förvärv, försäljning och upplåtelse av mark.
Policyn tydliggör syftet med olika typer av markinnehav samt innehåller ett flertal ställningstaganden, förutsättningar och förhållningssätt för kommunen att ta hänsyn till vid framtida markförvärv.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
19
Revidering av allmänt reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder i Lekebergs kommun
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på revidering av Allmänt reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder i Lekebergs kommun.
Det finns beslutade politiska mål om att kommunen ska öka sin markreserv och för att verkställa dessa är en förutsättning att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen delegation att genomföra fastighetsförvärv för mer än dagens 20 prisbasbelopp. Kommunstyrelsen föreslår att detta ändras till 10 miljoner kronor. Revideringen föreslås tillsammans med att kommunfullmäktige antar en policy för markförvärv. Policyn ska vara vägledande för kommunens strategiska markförvärv och möjliggöra både kort- och långsiktiga investeringar att säkra kommunens fortsatta samhällsutveckling. Policyn sätter också ramarna för hur kommunstyrelsen bör agera inom den ökade ramen för fastighetsförvärv.
Revideringarna syns i rött och blått på s. 16 i dokumentet.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun är sedan år 2018 medlem i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk och översättarservice. Region Örebro län är värdorganisation och den gemensamma nämnden ingår i regionens organisation. Utöver Lekebergs kommun och Region Örebro län är också Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Laxå kommun, Lindesbergs kommun och Ljusnarsbergs kommun medlemmar i nämnden.
Nämnden har ansvar för företagshälsovård och tolk- och översättarservice åt parterna. Regionhälsan arbetar med företagshälsa och ska vara en oberoende expertresurs som bidrar till att skapa förutsättningar för hälsosamma arbetsplatser, genom att tillhandhålla multiprofessionell kompetens och kunskap i arbetsmiljöfrågor för arbetsgivare i kundorganisationerna. Tolk- och översättarservice arbetar med att förmedla tolk- och översättartjänster för kontakter mellan myndigheter och länsinvånare då gemensamt språk saknas, så att möjlighet till kommunikation, integration och informationsutbyte kan tryggas för alla berörda parter.
I mars 2020 ansökte Nora kommun om att få bli medlem i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk- och översättarservice.
Kommunstyrelseförvaltningen ser positivt på att nämnden utökas och föreslår att kommunfullmäktige i Lekebergs kommun godkänner inträdet i nämnden. Förslaget till beslut är utformat av Region Örebro län och ska beslutas samstämmigt av kommunfullmäktige i samtliga medlemskommuner.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 april 2019 - 26 maj 2020.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelande för kännedom.
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
976kb Ladda ner dokument
-
775kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-
954kb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet från central samverkan publiceras så snart det är justerat.
-
En justerare och en ersättande justerare bör utses att, tillsammans med ordförande, justera dagens protokoll.
-
Under denna punkt informerar kommundirektören.
-
Under denna punkt informerar VD för holdingbolaget.
-
Under denna punkt informerar representanter från gemensamma nämnder, bolag och kommunalförbund.
-
Kommunstyrelseförvaltningen har upprättat månadsrapport för april 2020. Syftet är att ge kommunstyrelsen en rapport där en rad nyckeltal redovisas som ska ge en bild av hur det ser ut inom kommunstyrelsen men också för övriga kommunala nämnder samt en del statistik som till exempel arbetslösheten i kommunen.
Siffrorna i rapporten avser april månad och innehåller ingen analys utan är endast en beskrivning över nuläget och en möjlighet för kommunstyrelsen att följa viktiga nyckeltal.
Rapporten läggs på bordet på kommunstyrelsens sammanträde, detta för att kunna presentera så aktuella siffror som möjligt.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram prognosrapport 1 för 2020 som innehåller en beskrivning över verksamhetens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Kommunstyrelsen prognostiserar uppnå fyra mål helt och två delvis, vilket ger en måluppfyllelse på 67 %.
Av de 25 beslutade indikatorerna prognostiserar kommunstyrelsen uppnå 21 helt, tre delvis och en inte alls, vilket ger en indikatoruppfyllelse på 84 %.
Kommunstyrelsen prognostiserar ett överskott om 3 900 tkr för 2020. Överskottet förklaras främst av planeringsreserv om 1 500 tkr, kapitalkostnader pga senarelagda investeringar, samt personalkostnader.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
-
Prognosrapport 1 för 2020 innehåller en beskrivning över organisationens arbete, nuläge samt mål- och ekonomisk prognos för helåret.
Lekebergs kommun prognostiserar uppnå ett mål helt, tre mål delvis och två mål inte alls, vilket ger en måluppfyllelse på 17 %. Sett till endast indikatorer är den prognostiserade indikatoruppfyllelsen 68 %.
Resultaträkningen visar på ett positivt resultat om 20 737 tkr totalt för kommunen och budgetavvikelsen är därmed positiv om 4 982 tkr, eftersom det budgeterade överskottet är beräknat till 15 755 tkr.
Verksamheterna prognostiserar totalt ett budgetöverskott om 3 670 tkr. Skatter och bidrag redovisar ett överskott jämfört med budget på 3 369 tkr, vilket har sin grund i förändrad prognostiserad skattekraft (inkomstutjämning) samt förändringarna som gjordes i vårändringsbudgeten och övriga statliga tillskott pga Covid-19.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Reglemente för intern kontroll av ekonomi och verksamhet ska nämnderna varje år anta en särskild plan för uppföljning av den interna kontrollen inom sin verksamhet. Nämndernas ansvar för den interna kontrollen anges i KL 6:7. Det är alltid respektive nämnd som har det yttersta ansvaret för att utforma en god intern kontroll. I detta ansvar ligger att, utifrån principerna för den interna kontrollen i kommunen, vid behov utfärda regler och anvisningar för den egna interna kontrollens organisation, utformning och funktion. Det är viktigt att detta dokumenteras och antas av nämnd.
Rapport ett avser genomförda kontroller per april utifrån de risker och planerade kontrollmoment som finns i den antagna intern kontrollplanen för 2020.
Kommunstyrelseförvaltningen har genomfört samtliga 11 kontrollmoment som var planerade för den första uppföljningen 2020.
Resultatet visar på tre större avvikelser; kontroll av rapporterad sjukfrånvaro, kontroll av utbetald friskvårdsersättning, granskning av rapporterade tillbud samt tre mindre avvikelser; kontroll av delegationsbeslut, kontroll av flexmodul och kvalitetskontroll inom lokalvården. Övriga fem kontroller hade inga avvikelser.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelsen har det övergripande ansvaret för kommunens interna kontroll och ska i samband med prognosrapporterna informeras om hur arbetet med den interna kontrollen fortlöper inom verksamheten. Intern kontroll för Lekebergs nämnder rapport ett avser sammanställning och analys av nämndernas antagna intern kontrollrapporter per april. Rapport ett för kommunstyrelsens interna kontroll behandlas i ett separat ärende.
Socialnämnden har följt upp två kontroller som var planerade för perioden. Resultatet blev en större avvikelse gällande antal fattade biståndsbeslut som inte är omprövade i tid. En mindre avvikelse noteras gällande kontroll av verksamhetens ekonomiska resultat.
Kultur- och bildningsnämnden hade ett kontrollmoment för perioden avseende kontroll av rutiner för skyddade identiteter som visade på inga avvikelser.
Sydnärkes IT-nämnd hade fyra kontroller för perioden varav två hade inga avvikelser och två hade mindre avvikelser; uppföljning av säkerhetskopieringsjobb och sammanställning av supportärenden som inte följer rutinerna.
Nämnderna har genomfört samtliga inplanerade kontroller för perioden och förslag på åtgärder finns presenterat i de fall avvikelser har hittats. Internkontrollarbetet i kommunens nämnder fungerar bra.
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
881kb Ladda ner dokument
-
1010kb Ladda ner dokument
-
846kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram förslag gällande undertecknande av handlingar, bland annat firmatecknare, borgensförbindelser och årsredovisning. Eftersom tillförordnad kommundirektör nu är tillsvidare och ny biträdande kommundirektör börjar 1 juni 2020 så behöver delegationen revideras.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
-
Samordningsförbundens uppgift är i första hand att verka för att medborgare ska få stöd och rehabilitering till egen försörjning. På individnivå verkar de genom att finansiera insatser som bedrivs av de samverkande parterna. Samordningsförbundet stödjer också aktivt insatser som syftar till skapa strukturella förutsättningar för att myndigheterna ska kunna samarbeta bättre.
Årsredovisning och revisionsberättelse för verksamhetsåret 2019 har inkommit från Finsam Lekeberg och Örebro. Förbundets resultat för 2019 blev - 266 tkr, vilket innebär att det egna kapitalet minskade från 2 137 tkr till 1 871 tkr.
Revisorerna har granskat räkenskaperna, årsredovisningen och förbundsstyrelsens förvaltning i FINSAM Lekeberg och Örebro för verksamhetsåret 2019. Revisorerna bedömer sammantaget att styrelsen i FINSAM Lekeberg och Örebro har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. De bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att årsredovisningen har upprättats enlighet med tillämpliga delar av lagen om kommunal bokföring och redovisning och god redovisningssed. De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda och tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
-
Sydnärkes kommunalförbund är i behov av att införskaffa tre nya sopbilar. Två av dessa ska användas för insamlingen av hushållsavfallet i Askersunds och Laxå kommuner vid förbundets övertagande av insamlingen 1 mars 2020. Den tredje sopbilen ska ersätta en sopbil i Hallsbergs kommun som vid samma tidpunkt är avskriven. Leveransen av de tre bilarna bör ske i början av 2022.
För att möjliggöra inköpen, kan det komma att bli nödvändigt att lånefinansiera dessa. För att det, i sin tur, ska vara möjligt måste förbundet enligt § 13 i förbundsordningen, införskaffa ett godkännande från var och en av medlemskommunerna.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
§ 85
Återrapportering av utvecklings- och kompetensförsörjningsmedel samt slutrapport för projekt Personal- och kompetensförsörjning 2019
Kommunstyrelsen beslutade under 2018 om att avsätta medel för utveckling och kompetensförsörjning, vilket har finansierat de aktiviteter som har genomförts inom projekt Personal- och kompetensförsörjning. Slutrapporten redovisar syfte och projektmål, effekter av måluppfyllelse, genomförda aktiviteter samt utfall för tidsplan och kostnader.
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
645kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har som arbetsgivare en stor utmaning inom området kompetensförsörjning. Ett långsiktigt och strategiskt arbetssätt är ett krav för att möta utmaningen. Kommunen behöver attrahera och rekrytera nya medarbetare samt satsa på kompetensutveckling av nuvarande chefer och medarbetare. Kommunstyrelsen beslutade under 2018 om att avsätta medel för utveckling och kompetensförsörjning, vilket har finansierat de aktiviteter som har genomförts inom projekt Personal- och kompetensförsörjning under 2019.
Strategisk kompetensförsörjningsplan för 2020-2024 är ett resultat av projektet.
Ett framgångsrikt arbete med kompetensförsörjningen kommer att ställa höga krav på samordnade metoder och rutiner i alla verksamheter. Strategisk kompetensförsörjning 2020-2024 beskriver en gemensam plattform, metoder och ansvarsfördelning i arbetet med kompetensförsörjningen.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
660kb Ladda ner dokument
-
210kb Ladda ner dokument
-
-
Antalet barn i förskoleålder ökar stadigt i Lekebergs kommun. Enligt prognosen fram till 2030 sker en ökning med ca 80 barn. Ökningen sker främst i Fjugesta och Lanna/Hidinge. Behovet av fler förskoleplatser i kommunen anges i den lokalförsörjningsplan som antogs av kommunstyrelsen i mars 2020. I samband med att lokalförsörjningsplanen antogs gavs också ett uppdrag till kommundirektören att ta fram förslag för att lösa behovet av förskolelokaler. Det uppdraget kommer hanteras i olika delar där detta ärende är den första delen.
Med utgångspunkt av Lekeberg kommuns strategiska lokalförsörjningsplan behövs ytterligare förskolelokaler i Fjugesta. Kommunen måste möta ökningen av antalet barn de närmaste åren samt ersätta Gunghästen och Tulpanens paviljonger, vilka båda är ”tillfälliga” lösningar.
Förvaltningen har tagit fram underlag till två olika alternativ för en ny förskola i Fjugesta med 4 respektive 6 avdelningar. Kommunstyrelseförvaltningen förordar en ny förskola med 6 avdelningar då detta ger flest driftsfördelar.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
715kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
Syftet med detaljplanen är att anpassa användningen i området utefter utbyggnadsplaner för vård- och omsorgsboendet Linden och samtidigt utöka användningen av området generellt så att det finns en större flexibilitet inför eventuella byggprojekt i framtiden.
Lekebergs kommun har i det långsiktiga arbetet med att utveckla vård- och omsorgsboende bedömt att en utbyggnad av Linden kan vara ett alternativ. Det har dock visat sig att detaljplanen i området behöver göras om för att eventuella utbyggnader ska vara möjliga att genomföra. Gällande detaljplan som berör kvarteret mejeristen är väldigt begränsande. Inriktningen har varit att göra ny detaljplan med utökad byggrätt för att möta eventuella framtida behov.
Planområdet har kortats ner efter granskningen för att detaljplanen ska kunna antas. I kvarteret som inte längre är med i planen har inga markundersökningar gjorts vilket krävdes för att planen skulle kunna antas. Detta bedömdes fördröja planprocessen ytterligare.
Detaljplanen kan tas upp för antagande.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
601kb Ladda ner dokument
-
284kb Ladda ner dokument
-
427kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
472kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
739kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunen utarbetar en detaljplan för fastigheterna Sälven 1:39 och Sälven 1:41 som inbegriper del av vägen i Kulltorps vägsamfällighet GA:1. Påverkan innebär att kommunens planläggning delar upp vägsamfälligheten i två delar som var och en blir för kort för att kunna erhålla statligt vägbidrag enligt gällande regelverk.
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun har det övergripande ansvaret för att utveckla samhälls-planeringen och samhällsbyggandet i kommunen. Detta gäller inom såväl kommunens eget som de privata fastighetsägarnas markinnehav. Ett långsiktigt och hållbart markägande är en viktig förutsättning och styrmedel för kommunen att kunna påverka samhällets utveckling i framtiden.
Plan- och bygglagen är ett styrmedel över markanvändning, men kommunen har också som markägare stora möjligheter att påverka samhällsutvecklingen. Policyn ska bidra till att nå politiskt uppställda mål för kommunens samhällsutveckling avseende förvärv, försäljning och upplåtelse av mark.
Policyn tydliggör syftet med olika typer av markinnehav samt innehåller ett flertal ställningstaganden, förutsättningar och förhållningssätt för kommunen att ta hänsyn till vid framtida markförvärv.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
§ 91
Revidering av allmänt reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder i Lekebergs kommun
Kommunstyrelseförvaltningen har tagit fram ett förslag på revidering av Allmänt reglemente och reglemente för kommunstyrelsen och övriga nämnder i Lekebergs kommun.
Det finns beslutade politiska mål om att kommunen ska öka sin markreserv och för att verkställa dessa är en förutsättning att kommunfullmäktige ger kommunstyrelsen delegation att genomföra fastighetsförvärv för mer än dagens 20 prisbasbelopp. Kommunstyrelsen föreslår att detta ändras till 10 miljoner kronor. Revideringen föreslås tillsammans med att kommunfullmäktige antar en policy för markförvärv. Policyn ska vara vägledande för kommunens strategiska markförvärv och möjliggöra både kort- och långsiktiga investeringar att säkra kommunens fortsatta samhällsutveckling. Policyn sätter också ramarna för hur kommunstyrelsen bör agera inom den ökade ramen för fastighetsförvärv.
Revideringarna syns i rött och blått på s. 16 i dokumentet.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Lekebergs kommun är sedan år 2018 medlem i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk och översättarservice. Region Örebro län är värdorganisation och den gemensamma nämnden ingår i regionens organisation. Utöver Lekebergs kommun och Region Örebro län är också Örebro kommun, Kumla kommun, Hallsbergs kommun, Laxå kommun, Lindesbergs kommun och Ljusnarsbergs kommun medlemmar i nämnden.
Nämnden har ansvar för företagshälsovård och tolk- och översättarservice åt parterna. Regionhälsan arbetar med företagshälsa och ska vara en oberoende expertresurs som bidrar till att skapa förutsättningar för hälsosamma arbetsplatser, genom att tillhandhålla multiprofessionell kompetens och kunskap i arbetsmiljöfrågor för arbetsgivare i kundorganisationerna. Tolk- och översättarservice arbetar med att förmedla tolk- och översättartjänster för kontakter mellan myndigheter och länsinvånare då gemensamt språk saknas, så att möjlighet till kommunikation, integration och informationsutbyte kan tryggas för alla berörda parter.
I mars 2020 ansökte Nora kommun om att få bli medlem i den gemensamma nämnden för företagshälsovård, tolk- och översättarservice.
Kommunstyrelseförvaltningen ser positivt på att nämnden utökas och föreslår att kommunfullmäktige i Lekebergs kommun godkänner inträdet i nämnden. Förslaget till beslut är utformat av Region Örebro län och ska beslutas samstämmigt av kommunfullmäktige i samtliga medlemskommuner.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 37§ får en nämnd uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller en ersättare att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. En nämnd får även uppdra åt en anställd att beslut enligt 7 kap. 5-8§§.
Redovisningen omfattar 7 april 2019 - 26 maj 2020.
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Meddelande för kännedom.
Bilagor
-
62kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
976kb Ladda ner dokument
-
775kb Ladda ner dokument
-
26kb Ladda ner dokument
-
77kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
906kb Ladda ner dokument
-
954kb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt lagen om medbestämmande i arbetslivet (MBL) ska arbetsgivaren samarbeta kring vissa frågor med medarbetarna
Central samverkan (C-sam) tillika kommunstyrelseförvaltningens samverkansgrupp (KSF-sam) utgörs av fackliga företrädare och representanter för arbetsgivaren. Kommundirektören är ordförande.
I samverkansgrupperna behandlas framförallt frågor som berör kommunens anställda. I KSF-sam samverkas frågor som berör medarbetare som tillhör kommunstyrelseförvaltningen och i C-sam diskuteras mera övergripande frågor som berör medarbetare inom alla förvaltningar. I samverkansgrupperna behandlas inte frågor som rör enskilda personer. Exempel på frågor som kan samverkas kan vara arbetsmiljö, organisation, styrdokument, vissa rekryteringar.
Protokollet från central samverkan publiceras så snart det är justerat.